Jump to content

Förarbevis


Wehrwolf

Recommended Posts

  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I mitt förarbevis står det Ptgb 4 och det ska vara Geländewagen, den nya med automat. Sprinter hade jag innan och där står MB Sprinter.

 

Här på SoldF heter ju alla 5 förutom flaklastbil 2.

 

Mystiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ptgb 5 är MB Sprinter och Geländewagen. dock olika utbildningar och olika förarbevis... allt för att förvirra

och i formuläret för ansökan till utlandsstyrkan finns bara ptgb 4x4.

Enligt SäkI Trf 2004 (och 2000 Äomg 4), Tabell 4:1 heter de Lptgb (Lätt personterrängbil) och förarbevis på Lptgb verkar gälla för samtliga. Lptgb får även framföras av de som har förarbevis på Tgb 11 eller Tgb 13/20.

SäkI 2004

I mitt förarbevis står det MB Sprinter, MB GW och minibuss (på tre olika rader alltså).

 

edit: tog bort en kommentar som blev överflödig efter att tråden delades

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Varför tittar man inte mer i SÄKI när man ändå har böckerna utkvitterade?

Här har jag gått i två år med förarbevis Tgb 11/13/20 och trott att jag INTE får köra Sprinter.

Den här tabellen följs INTE på Ing2 kan jag säga, där krävs förarbevis på Sprinter, det duger inte med Tgb.

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Satans skumt. Ursäkta OT skulle vilja få klarhet. Med TGB utb i bakfickan behövs visst 8h för att få Sprint förarbevis, för Geländewagen 20(!) Utan tidigare mil. förarbevis krävs det 80(!!!) h för att få framföra denna semicivila jeep.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Delade tråden Bildmtrl efterfrågas för att var en ganska intressant sak.

 

 

Jag tycker personligen att ett förarbevis på en t.ex tgb 11/13/20 inte ska gälla sprintern alls. Nästan vansinne. De två bilarna är som stenåldern möter Nasa.

Obra att skapa ännu mer problem med förare som inte fått utb. på sprintern som jag tycker behövs... för den bilen är sanslöst skum och avancerad.

:)

 

 

Sen måsta jag bara förtydliga med att det står PTGB5 Sprinter på en rad och PTGB5 GW på en annan.

Link to comment
Share on other sites

Ptgb 4 är väl de nya (sommaren/hösten 2003) med två radioställ i bagaget och omkopplare fram och ny automatlåda?

 

Tidigare fanns ju lite olika kombinationer av GW med manuell eller automat (med turbo), taklucka eller inte, 12 eller 24 V elsystem. Alla dessa kombinationerna kallades så vitt jag vet Ptgb 5 (liksom Sprintern).

 

Om jag minns rätt hette TLC (Toyota LandCruiser 70) Ptgb 6, men jag är osäker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det verkar ju onekligen vara lite cirkus med det hela...

Innan nerresan på 06:an skulle vi drivers även utbildas på GW å sprinter... då tiden var lite knapp så blev det en kvällstjänst avsatt för båda kärrorna. Det resulterade i att vi lottade, dvs hälften gjorde sprintern å hälften GW. Efter avslutat pass så skrevs Ptgb 5 in i förarbeviset, varpå vi promenerade över fordonsplanen till sprintergänget och fick MB sprinter inskrivet, samtidigt som de gjorde det omvända.. :Malaj: Målstyrd utb må jag säga.

Men för att återknyta, så har även jag Ptgb 5 i mitt föbev.

Dock såg vi bara till den fina automaten när BatPappas bil passerades utanför HQ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har sökt på denna fråga men inte hittat nåt relevant...

 

I det civila mörkret ska man ju ha körkorts-behörighet *B** för att framföra en minibuss.

Varför räcker det inte med ett civilt körkort för att framföra en M reggad WW Syncro utan att man måste ha ett speciellt förarbevis för just minibuss inom FM??

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sedan så var det väldigt många civila olyckor med minibuss där hela 7-manna juniorfotbollslag dog. Det var Holländska scouter och innebandypappor osv. I den vevan bestämdes det att i FM skall vi ha speciella förarbevis för minibuss. Anledningen är som så ofta annars att ha ryggen fri när det händer något och folk blir skadade.

-"Se här, Föraren hade fått specialutbildning på att köra minibuss! Han var en duktig förare, annars hade han inte fått förarbeviset!"

 

Det är ett sätt att minimera FM:s dåliga rykte vid olyckor där värnpliktiga dör.

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog inte " förarbevisa " bort alla olyckor inom FM , men en olycka mindre är ett steg på vägen i alla fall.

Min skepsis till alla förarbevis grundar i att soldaten bakom ratten kanske tycker att : - NU är det helt okej att köra som f-n , jag har ju förarbevis på detta fordon och " kan allt " om att halka runt på en kontrollerad halkbana.( men inte i verkligheten)..

 

Men kan man inom FM öka riskmedvetandet bland VPL och Y Off genom ett förarbevis så är det ju bra..

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
Men kan man inom FM öka riskmedvetandet bland VPL och Y Off genom ett förarbevis så är det ju bra..

Vissa plutonchefer kör ju i diket i alla fall.......oavsett förarbevis eller ej!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ursäkta mig lite nu här.. men har ni någosin kört en fulllastad minibuss på på mer eller mindre halt vägunderlag ??! För er som inte förstår vad jag menar så beter sig en minibuss INTE som en personbil.

 

Finns andra saker som FM är mer restrikivare på, t.ex Officerare måste ha C kort för att köra TGB 20, du får inte prata i telefon samtidigt som du kör kronbil motsv.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga att det var en ganska bra ögon-öppnare för mig att få känna på skillnaden mellan en tom minibuss och en fullastad på halkbana. Det får mig definitivt att tänka efter en gång extra.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och läste i min gamla körkortsbok igår för att kolla ifall det stod nåt om minibuss-körning vid halt väglag. Och det stod ingenting om det konstigt nog..

Jobbade som budbilsförare för några år sedan och fick lyckligtvis aldrig sladd med min budbil ( av minibuss-typ ). Men eftersom en minibuss både är högre och har längre hjulbas kan jag dock tänka mig att det blir en annan sak ifall men skulle sladda med en minibuss än med en personbil.

Vad jag förstår på tidigare inlägg i debatten , får man prova halkbana med full last när man tar förarbevis till minibuss inom FM.. Det låter som en bra idé att ha det där förarbeviset ändå..

Link to comment
Share on other sites

Någon form av halt underlag med varierande last (sandsäckar), ja.

 

Om det sen sker på halkbana eller lämplig isplan kan jag inte svara på.

 

//5526

Det skall ske på halkbana med instruktör närvarande.

Man åker inte bara ut och sladdar på en sjö motsv.

Det ingår även lite teori i utbildningen.

 

The Swede :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Även om jag håller med i princip angående policyn om förarbevis på minibuss så tycker jag att det är lite mystiskt att de som har BCD-körkort och har genomfört halkutbildning med respektive fordon ändå måste skaffa förarbevis för minibuss. (Blev jag informerad om 2002, om det inte har ändrats.)

 

Jag kanske missar något viktigt här (jag har inte CD-behörighet själv) men får man inte relevanta kunskaper och aha-upplevelser när man har sladdat runt med tung lastbil och buss?

Visst, det är inte exakt samma köregenskaper som för en minibuss men i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

 

The Swede :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Någon form av halt underlag med varierande last (sandsäckar), ja.

 

Om det sen sker på halkbana eller lämplig isplan kan jag inte svara på.

 

//5526

 

Man åker inte bara ut och sladdar på en sjö motsv.

 

 

The Swede :tveka:

På sjön går det båtar , , inte bilar :rockon:

 

Nån som vet hur länge förarbeviset är giltigt??

Link to comment
Share on other sites

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

 

The Swede :baskerPa:

Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset?

Link to comment
Share on other sites

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

 

The Swede :baskerPa:

Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset?

Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...