Jump to content

Recommended Posts

för att försöka klargöra detta lite. på ett civil B körkort så får du köra "personbil" i lumpen, sen så finns det ett regelverk som reglerar vad man ska ha "extra" utbildning på. Detta gäller saker som kan ses som lite mera "farliga".

Jag fick tex under min värnplikt ett "godkännt användarintyg" på motorsåg. en kompis fick " köra upp" för att bli godkännd på skärmaskin o svets.

Detta är för att du som värnpliktig är "anställd" av försvarsmakten rent juridiskt, dvs att om skulle göra illa dig så är försvarsmaskten juridiskt din arbetsgivare och blir det då snack att du inte är godkännd/kan använda osv. då blir det problem.

en liknelse i det civila livet är tex folk som kör truck utan truckkort..

• 2 months later...
  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan

jag undrade om man kan ta militärt förarbevis för tgb bilarna inom hv innan man rycker in. man får ju vara ungdom t o m året man fyller 20. och körkortet får man ju när man är 18. finns det då någon möjlighet att ta förarbeviset då.??

nej, tanken var inte att använda den i lumpen utan i hv efter lumpen. jag har hört att förarbevis kurserna går väldigt sällan inom hv, så därför undrade jag om man kunde ta den innan , och sedan bara kunna böraj köra i hv efter lumpen. istället för att sedan vänta om hoppas på ett en kurs går. idag behöver man ju förarbevis till allt, t om för fm;s blåa vw bussar

Ok, då är jag med. Är inte så invigd i hur HV funkar. Kolla med närmsta chef så kan han nog bolla frågan uppåt, ett förarbevis är ju inte så svårt att skrapa ihop.

Ja, du kan som ungdom ta förarbevis, i alla fall på Minibuss, men logiskt sett även på tgb och Bv osv...

(Obs krav på körkort!)

Vet dock ej om det finns några restriktioner om detta..

Troligtvis är det dock svårt, eftersom de kurser som hålls inte ens är nära att lösa den brist på förarbevis som finns inom Hv på vuxennivån..

/Magnus B

Tgb 11/13/20 anses ju numer som "riskfordon" och den utbildningen har ju utökats för att minimera olycksfallen. Troligtvis ingenting som man direkt gödslar med inom u-föreningarna..

Vi har tidigare utbildat ungdom på minibuss, men detta var en ur LK2 och avsedd att kunna fungera som reservförare och ett led i att utöka säkerheten på övningarna.

/Magnus B

• Super Administrators

Ur SäkI

18. Utfärdande av förarbevis. - Förarbevis får utfärdas för tillsvidareanställd civil och militär personal, aspiranter, värnpliktiga, Hemvärnets personal samt medlemmar i frivilliga försvarsorganisationer.

Det är förmodligen möjligt att ungdomar 18+ kan gå utbildningen, men det låter ändå skumt om ett kompani skulle låta en ungdom ta en plats där en ordinarie hemvärnsman bättre skulle platsa. Jag vet inte hur det ser ut i resten av landet, men fordonsutb. är det inte gått om här, och det är ofta stort behov och kö till TGB-utb.

Min personliga åsikt sen är att om jag vart kompanischef motsv så hade jag inte låtit nån parvel på 18-19år fått köra TGB20 med personal på flak i Hemvärnets regi. låter ganska sådär i mina öron..

Om du sen inte vill köra som ungdom utan "vänta" till efter lumpen

så vill jag citera ur SäkI igen

17. Förtrogen med fordonet. - Den som saknar erfarenhet av ett visst fordon och/eller dess tilläggsutrustning trots att han har ett giltigt förarbevis för fordonstypen, skall inhämta nödvändiga kunskaper om och göra sig förtrogen med fordonet och/eller dess tilläggsutrustning innan han använder det.

Skulle rekomendera att du tar förarbeviset i lumpen, eller efteråt istället.

mm, jo på ett sätt har du faktiskt rätt, om jag går tgb-utb som ungdom, och inte använder det under vpl, så har jag ju glömt det mesta, trots att man har beviset. är det en minoritet av vpl befattningarna som får tgb-utb, eller majoritet. kb-eleverna på k3 hade fordonsutb i sommras, då åkte de runt och runt i sina fordon. vilka befattningar får tgb-utb. Vissa befattningar använder sig av sprinter får de då den vanliga tgb-utb eller får de en speciell för just sin bil sort,

jag vet att det låter lite krångligt. men jag är inte bra på att formulera 0:)

nej, tanken var inte att använda den i lumpen utan i hv efter lumpen. jag har hört att förarbevis kurserna går väldigt sällan inom hv, så därför undrade jag om man kunde ta den innan , och sedan bara kunna börja köra i hv efter lumpen. istället för att sedan vänta om hoppas på ett en kurs går. idag behöver man ju förarbevis till allt, t om för fm;s blåa vw bussar

Ja, som jag ser det ska det nog gå bra. Förutsatt att du har körkort alltså 0:)

Snacka med eran HV chef o ungdomsledare får du se vad de tycker.

I mina ögon är det iaf inte konstigare att en ungdom som är 18-19 får köra, man får ju göra det i lumpen, och så mycket mognare blir man ju inte på ett år.

Har även för mig att man kunde vara med som extra HV man och delta i alla övningar med ordinarie hemvärnet när man hade fyllt 18. Är det inte så?

Kan även tillägga att du behöver förarbevis för alla fordonstyper numera, även personbil.

Edited by jaegare

Det är en minoritet av vpl. som får tgb-utbildning.

Detta skiftar dock från förband till förband.

Vissa förband har inga tgb alls i organisationen och andra har många tgb.

Rent generellt är tgb 11-13-20 på väg att fasas ut och har ersatts av andra fordon, t.ex MB Sprinter.

Ett förarbevis på MB Sprinter ger INTE rätt att framföra Tgb 11-13-20.

The Swede 0:)

Det är en minoritet av vpl. som får tgb-utbildning.

Detta skiftar dock från förband till förband.

Vissa förband har inga tgb alls i organisationen och andra har många tgb.

Rent generellt är tgb 11-13-20 på väg att fasas ut och har ersatts av andra fordon, t.ex MB Sprinter.

Ett förarbevis på MB Sprinter ger INTE rätt att framföra Tgb 11-13-20.

The Swede 0:)

Vilket gör att det blir ännu svårare för HV att i framtiden få förare till TGB 11,20 & 13 :lol:

säg inte så the swede, du krossar mitt hjärta, jag hoppas verkligan att jag hinner med tgb under vpl. de sägs att de ska bort 2009, och jag lär gör min vpl 2007, men man vet aldrig. men hemvärnet lär väl ha kvar tgb serien ett tag till eller, ??

Kan även tillägga att du behöver förarbevis för alla fordonstyper numera, även personbil.

Inte enligt SäkI Trf 2004, som är gällande reglemente.

Kapitel 4, moment 13:

Undantag från kravet på förarbevis. - Under förutsättning att föraren har körkort klass B eller A/A1 (när det gäller motorcykel) gäller följande undantag från kravet på förarbevis.

Personbil och lätt lastbil (gäller standardfordon men inte minibuss, terräng- eller specialfordon) får köras under förutsättning att ordinarie förare (motsvarande) ansvarar för den särskilda tillsynen på fordonet.

...

Inte enligt SäkI Trf 2004, som är gällande reglemente.

Vissa förband har dock högre krav, så det kan vara så.

nu är det ju lite mystiskt med förarbeviset på sprintern.

jag innehar ett och det ger mig i teorin tillstånd att framföra GW också.

då bägge bilarna samsas om samma namn PTGB 5.

kommer ej ihåg hur det gick med diskutionen som uppstod på NL03 om detta. vissa yxor som kört GW i kosovo, blev lite förundrade när de fick ett förarbevis till, på samma biltyp.

vad händer igentligen om jag ertappas att köra fordon utan riktigt fördonsbevis?

blev på mitt repmöte beordrad att köra 11-bil från skåne till skövde, pga att min grpchf inte orkade.

jag hade inget förarbevis på 11-bil sedan GU, mer var dock utb på fordonet i fråga.

men vad hjälper det när man inte har kört det på fyra år?

det verkar som om det finns vissa frågotecken vad gäller HV-förarbevis.

att de inte gäller vid vissa tillfällen och liknade.

finns det någon som har koll på detta?

Det är en styggelse att olika fordonstyper har samma benämning. Men å andra sidan behöver man inte göra det krångligare än det är. På mitt förarbevis skrev MTO på en rad MB Sprinter, och på annan rad GW. Solklart vad jag får köra.

:baskerPa: S-Tank

nej, tanken var inte att använda den i lumpen utan i hv efter lumpen. jag har hört att förarbevis kurserna går väldigt sällan inom hv, så därför undrade jag om man kunde ta den innan , och sedan bara kunna böraj köra i hv efter lumpen. istället för att sedan vänta om hoppas på ett en kurs går. idag behöver man ju förarbevis till allt, t om för fm;s blåa vw bussar

Ett förarbevis för tgb är alltid välkommet i Hemvärnet. Dock så bemannas alla tgb-förartjänster inom Hv av SKBR vilket innebär att det är SKBR som också utbildar för den sortens förarbevis. :navy:

• Super Administrators

Nej, långt ifrån alla TGB-förare är SKBR, här nere är det knappt ingen, jag känner inte till någon iaf hos oss. Vi vill inte ha SKBR heller, utan vill lösa körandet själva. Inom IP är det ett krav hos oss att klara det själva.

Som det skrivs tidigare här så skall fordonen i första hand framföras av SKBR, dock kan hemvärnet ha egna utbildade reservförare för att fylla ev luckor. Att få gå en motorutb inom hemvärnet är svårt. Dels så skall det ges tillfälle för att kursen skall gå (vanligtvis hos MD-gruppen) därefter så skall kursen vända sig till rätt organisation. Dock så vänder sig dessa kurser till 95% till SKBR...

När en motorkurs går så är det ofta Cheferna som får gå dessa kurser kompch, stfKompC, KVM, plutch osv eftersom dessa bör i sin befattning kunna framföra fordonen, samt ha kunskap om hur fordonen ifråga kan användas. Även från BAT-STABEN skickas en hel del folk till motorutbildningar. Sedan prioriteras individer som har förarbevis på fordonen ifråga. Ifall kalla har förarbevis på tg-bil, men inte har kört på 7års tid. Då blir ofta han tillfrågad om att gå kursen för att förnya sitt förarbevis framför ngn som inte har förarbevis...

Efter detta är det vanligt att de som är aktiva och ingår i själva kärnan av deltagarna får förfrågan om förarbevis. Så att någon från Hv-U skulle få en av dessa platser på en motorutbildningar är väldldigt låga....

ja, IP kan ju inte bara rycka tag i en skbr:are i en skarp situation utan de måste lösa det själva.

FinnsIP som har SKBR:are knutna till sina plutoner och grupper.

Hos oss har vi minst 1individ/grp förutom SKBR som har förarbevis på det aktuella fordonet... Den SKBR:are som jag har knuten till min grp byter jag inte ut hur som helst... hon har gjort vpl, förarbevis Bv206 sedan vpl och körde bandvagn konstant under vpl. Hon är helt kannon!

Nej, långt ifrån alla TGB-förare är SKBR, här nere är det knappt ingen, jag känner inte till någon iaf hos oss. Vi vill inte ha SKBR heller, utan vill lösa körandet själva. Inom IP är det ett krav hos oss att klara det själva.

Vi har i våran IP uteslutande SKBR förare på våra fordon, och det är tuffa tjejer med skin på näsan så för våran del funkar det bra... Dom gillar att serva och mickla med bilarna.

Skall dock tillägga att vi har ett par reservförare utsedda också inom plutonen, Underteckna tex B)

/JBP

• Super Administrators

ok.. med risk för att gå OT ..men jag gillar inte tanken att vi har folk/tjejer med som inte kan lösa en stridsuppgift i samma anda som resten av plutonen... vad ska de göra om vi åker på sammanstöt ? Vad ska dom göra när plutonen går ut och lämnar sina fordon en längre stund ? En annan organisation ska "anpassas" och vara med och säga sitt ?! osv..

Nu kanske jag dömmer i förväg men jag är tveksam till att de kan läsa en stridsuppgift på samma sätt som en IP .. bara min personliga erfarenhet och tanke.

Vad är fördelen med att ha en tjej från en annan organisation med i en insatspluton ? mot att istället ha egna förare ?

FinnsIP som har SKBR:are knutna till sina plutoner och grupper.

Hos oss har vi minst 1individ/grp förutom SKBR som har förarbevis på det aktuella fordonet... Den SKBR:are som jag har knuten till min grp byter jag inte ut hur som helst... hon har gjort vpl, förarbevis Bv206 sedan vpl och körde bandvagn konstant under vpl. Hon är helt kannon!

Saxat från SKBR.se

Du får inte gå utbildningen om du redan är (krigs)-placerad. Du bör därför kontrollera med din arbetsgivare om du är krigsplacerad på din arbetsplats.

Har tjejen på din pluton blivit av med sin krigsplacering eller fick hon ingen efter GU?

Saxat från SKBR.se

Du får inte gå utbildningen om du redan är (krigs)-placerad. Du bör därför kontrollera med din arbetsgivare om du är krigsplacerad på din arbetsplats.

Tror att det här menas civila chauförer som är krigsplacerade som just civila chauförer.

vad ska de göra om vi åker på sammanstöt ? Vad ska dom göra när plutonen går ut och lämnar sina fordon en längre stund ? En annan organisation ska "anpassas" och vara med och säga sitt ?! osv..

Vid sammanstöt så kör föraren, om möjligt, fordonet i skydd och skyddar sedan detsamma. Och när plutonen lämnar fordonet kvarstannar chaufören och skyddar detsamma. Så gjorde då åtminstonne vi.

Men jag ska erkänn att jag inte är överdrivet imponerad av skbr som organisation, dom ägnar sig mest åt revirpinkande. Till trots finns en heldel mycket duktiga förare.

Edited by fu. vikström
Tror att det här menas civila chauförer som är krigsplacerade som just civila chauförer.

Rimligtvis borde det gälla alla krigsplaceringar eftersom man efter SKBR ska bli krigsplacerad som tex fordonsförare i HV.

Rimligtvis borde det gälla alla krigsplaceringar eftersom man efter SKBR ska bli krigsplacerad som tex fordonsförare i HV.

Men då borde ingen med någon krigsplacering överhuvudtaget, kunna bli krigsplacerad i någon frivillig försvarsorganisation, eller?

det jag tänkte mest på var

Du bör därför kontrollera med din arbetsgivare om du är krigsplacerad på din arbetsplats.

Nåja, det kan ju vara något special som skbr kör med.

Edited by fu. vikström
jag gillar inte tanken att vi har folk/tjejer med som inte kan lösa en stridsuppgift i samma anda som resten av plutonen...

Jag håller helt med.

Vår SKBR avdelning har inte lyckats skaka fram några förare åt oss så vi använder våra egna förare. Med den fördelen att de vet hur de ska skydda fordonen och sig själva.

Jag är alltså inte tvungen att avdela folk för det.

En väldig fördel i mitt tycke.