Jump to content

Förarbevis


Wehrwolf

Recommended Posts

  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rimligtvis borde det gälla alla krigsplaceringar eftersom man efter SKBR ska bli krigsplacerad som tex fordonsförare i HV.

Men då borde ingen med någon krigsplacering överhuvudtaget, kunna bli krigsplacerad i någon frivillig försvarsorganisation, eller?

 

det jag tänkte mest på var

Du bör därför kontrollera med din arbetsgivare om du är krigsplacerad på din arbetsplats.

 

Nåja, det kan ju vara något special som skbr kör med.

Majoriteten av de kvinnor som är krigsplacerade är antagligen det på sina arbetsplatser tex olika myndigheter som försäkringskassan. En sådan krigsplacering kan man normalt sett inte bli av med förutom om man säger upp sig, vilket man kanske inte gör för att kunna vara medlem i en frivorg.

Link to comment
Share on other sites

låt säga att majoriteten av ip har förarbevis från lumpen, mäste man fortfarande ha skbr:are inom plutonen eller är det ok att de kör??

Det är ok att fylla upp med hv-pers på avtalsplatser "om det inte finns avtalspersonal" Och det finns det ju inte...

 

Vi hade en bilkårist som testade att vara med på en dygnsövning som förare på en tgb 20. Innan övningen hade hon fått klargjort vilka krav som ställdes på henne som förare. D.v.s hon tjänstgör i FÖRSTA HAND som en soldat i plutonen.

 

"Inga problem, jag har varit med förut och har fått utbildning för det" Efter halva övningen vill bilkåristen åka hem, hon hade huvudvärk och "allt var så bökigt, måste jag ha vapen hela tiden...."

 

Efter den episoden kommer det inte in en bilkårist i plutonen igen. (Nu menar jag inte att alla bilkårister är kassa, dom kanske passar bra på andra ställen i FM)

 

/ERI

Link to comment
Share on other sites

mm, jag tycker det samma, de e bara bökigt med en speciell organisation som bilförare. satsa pengarna på att utbilda vanliga hv-soldater som har sin inriktning som bilförare, som skbr:are går man bara med på att köra bil väll?? inte att vara soldat och bära vapen, och sova lite och hela alltet, som hv-soldat vet du hur livet ute i fält är, och vilka påfrstningar som finns, om skbr vill finnas kvar kan de väl enbart syssla med vanliga transporter, av t ex personal, och utr. när det beställs bussar till våra övn så är det skbr som kör, men det är sällan som vi får åka buss till övn :(

Link to comment
Share on other sites

Saxat från SKBR.se

Du får inte gå utbildningen om du redan är (krigs)-placerad. Du bör därför kontrollera med din arbetsgivare om du är krigsplacerad på din arbetsplats.

 

Har tjejen på din pluton blivit av med sin krigsplacering eller fick hon ingen efter GU?

Ingen har väl någon krigsplacering från GU längre? Om jag minns rätt upphörde samtliga krigsplaceringar (i FM) för ungefär ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fel av mig, följande står i Svensk soldat 2005

Krigsplacering

Pliktverket sänder ut ett beslut där det framgår att du är placerad i Försvarsmakten, utan närmare detaljer. Om det sedan skulle uppstå höjd beredskap informeras du om din aktuella placering. Om du trots allt vill få ett exakt besked om din placering kan du när som helst kontakta Pliktverket.

 

Alla kommer fortfarande att vara krigsplacerade antingen vid ett krigsförband eller i personalreserven. Om beredskapen höjs i Sverige kommer även de i personalreserven att få en krigsplaceringsorder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rätt många har nog gjort lumpen på senare år utan att få krigsplacering. Och då är det helt okej att skriva avtal med hemvärnet. Men har man en krigsplacering antingen på sitt (civila) jobb eller hos försvarsmakten kan man inte vara tex "avtalsbilkårist".

Inom bilkåren har det också funnits en möjlighet att skriva ett civilt avtal med placering på tex ett åkeri. Då kunde man skriva ett extra hemvärnsavtal för att kunna vara med och öva. MEN du kan ju bara vara på ett ställe i taget, därför bara en krigsplacering.

 

Jag tycker det är jättetråkigt att samarbetet mellan SKBR och Hemvärnet inte funkar så där jättebra på alla ställen. Men nu är det så att SKBR har "paxade" platser i hemvärnet PRECIS som FRO (signalister), SBK (hundförare) och FMCK (mcförare). Endast om det inte finns avtalspersonal får hvsoldater ta den befattningen tillfälligt.

 

Själv var jag väl inte direkt välkommen när jag blev placerad som transportgruppchef på ett hemvärnskompani (bilkårist, gruppchefsutbildad i lumpen men ingen krigsplacering) men det ordnade sig när jag visade vad jag kunde och framför allt ställde upp många timmar.

 

När det gäller insatsplutonerna så hade SKBR en stridskurs i våras för att vi bilkårister ska lära oss lite mer strid osv.

 

Apropå revirpink: Se till att inte falla i den gropen själva utan dra med bilkåristerna på skjutövningar osv så de kommer in i gänget. Då kommer de också bli mer benägna på att ställa upp på er.

Link to comment
Share on other sites

men varför är det kvinnliga bilkåren, varför kan inte män få köra?? sen undrar jag om de e så smart att välja sådana förare som bara gått med på att köra, i krig är det väl mer påfrestningar än att bara köra bil, klarar de dessa påfrestingar

Link to comment
Share on other sites

men varför är det kvinnliga bilkåren, varför kan inte män få köra?? sen undrar jag om de e så smart att välja sådana förare som bara gått med på att köra, i krig är det väl mer påfrestningar än att bara köra bil, klarar de dessa påfrestingar

Vad är det som får dig att tro att kvinnor skulle klara den psykiska påfrestningen sämre än män? :banghead:

 

All avtalspersonal som skriver "gröna" avtal skall genomgå TFU-G.

Link to comment
Share on other sites

men varför är det kvinnliga bilkåren, varför kan inte män få köra?? sen undrar jag om de e så smart att välja sådana förare som bara gått med på att köra, i krig är det väl mer påfrestningar än att bara köra bil, klarar de dessa påfrestingar

Vad är det som får dig att tro att kvinnor skulle klara den psykiska påfrestningen sämre än män? :)

 

All avtalspersonal som skriver "gröna" avtal skall genomgå TFU-G.

Det stod inte ett ord om att kvinnor skulle klara påfrestningar sämre än män. Frågan som inlägget ställde var huruvida en soldat med huvuduppgift som förare kan väntas stå ut med de ytterligare påfrestningar som tillkommer som medlem i ett stridande förband. Läs noggrannare nästa gång, va? :)

Link to comment
Share on other sites

All avtalspersonal som skriver "gröna" avtal skall genomgå TFU-G.

TFU-G kan knappast jämföras med en GU, ej heller en GSU.

 

Det finns många bra kvinnor inom friv, men systemet sviker dem genom att inte ge dem erforderlig utbildning.

Link to comment
Share on other sites

tack för att ni gör livet lättare, jag ville bara säga att även män gillar att köra tgb. sen om bilförare som enbart är utseda som biförare klarar av påfrestningar? DE va en annan fråga. de e som att låta en vanlig busschaufför köra tgb i krig, han är inte utb på strid och klarar inte påfrestingar lika bra, en hv soldat har gått med på att vid fall av krig delta, en bilkårist har sagt att hon är med på att köra,

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
...

 

Jag tycker det är jättetråkigt att samarbetet mellan SKBR och Hemvärnet inte funkar så där jättebra på alla ställen. Men nu är det så att SKBR har "paxade" platser i hemvärnet PRECIS som FRO (signalister), SBK (hundförare) och FMCK (mcförare). Endast om det inte finns avtalspersonal får hvsoldater ta den befattningen tillfälligt.

...

..jaha så var vi där igen med "bokade" platser eller kvotering och hej och hå. Är det inte lämpligare att vi kör med RÄTT MAN/KVINNA PÅ RÄTT PLATS och inte att alla ska ha sin del av kakan bara för att. (och så nån skum anledning)

 

 

Finns det nån SKBR som kan sköta fordonsbiten BÄTTRE än våra nuvarande får de gärna vara med.. men annars kan de se omkring nån annanstans.

:dong:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
FRÅGA: Om man har tagit förabevis på GW och Land Cruiser under KS03 men har inte kvar lappen/foldern som förarbevisen är inskrivna i... lagrar försvarsmakten förarbevisen i någon dator motsv?? :rockon:

Under Ba02 så vet jag att det inte lagrades på nån dator ialla fall, så jag e rädd om min lapp :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet finns det inte lagrat någonstans men dom har gjort en ändring sedan flytten till livgardet för på utbildningen skrev intutb upp samtliga förarbevis man hade och skulle spara så att det skulle gå att få reda på vad har haft.

Link to comment
Share on other sites

dom har nog börjat skriva upp alla, oftast är det inga problem att få dom förnyade dock måste det göras av ett befäl med befogenheter typ motorbefäl kanske?

 

sen är det ju nya GW´s sen BA tiden....

Link to comment
Share on other sites

Vet att under KS09 så var förarbeviset på GW missions bundet och bara gällde den missionen... har hört ett ryckte om att alla förarbevis nu för tiden bara gäller den missionen man är på och man måste genomgå hela utbildningen på fordonet även fast man har giltigt förarbevis på papper....dock tog dom kopia på mitt förarbevis första dagen under inryck ( Almnäs)... måste finnas någonstans då kan man tycka... de löser sig säkert.. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

den motor och trafikavdelning som utfädade förarbeviset har kvar ett utbildingskort på dig.

 

antingen i "analog" form ( pärmar) eller i digital form..

 

 

Vänligen

 

Gunnar

 

Och för nedlagda förband? Inte helt ovanlig att förbandet man gjorde vpl på inte finns kvar längre! :blink:

Link to comment
Share on other sites

den motor och trafikavdelning som utfädade förarbeviset har kvar ett utbildingskort på dig.

 

antingen i "analog" form ( pärmar) eller i digital form..

 

 

Vänligen

 

Gunnar

 

Och för nedlagda förband? Inte helt ovanlig att förbandet man gjorde vpl på inte finns kvar längre! 8-/

 

Men nog borde dokumenten finnas kvar? I nått bergsrum eller så? Sen är det ju en helt annan fråga om nån kan hitta dem!! :P Men borde ju kunna gå att kontakta det militärdistriktet som det numera nedlagda förbandet tillhörde tycker man.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Men nog borde dokumenten finnas kvar? I nått bergsrum eller så? Sen är det ju en helt annan fråga om nån kan hitta dem!! :P Men borde ju kunna gå att kontakta det militärdistriktet som det numera nedlagda förbandet tillhörde tycker man.

...och vad har hänt med militärdistrikten, då...? 0:)

Link to comment
Share on other sites

Men nog borde dokumenten finnas kvar? I nått bergsrum eller så? Sen är det ju en helt annan fråga om nån kan hitta dem!! :P Men borde ju kunna gå att kontakta det militärdistriktet som det numera nedlagda förbandet tillhörde tycker man.

...och vad har hänt med militärdistrikten, då...? :bash:

 

KE :blink: KE

 

Jajaja men ATK, FTK eller MTK då!! Eller rätt utbildningsgrupp. Budskapet är i alla fall att det nog räcker med ett litet samtal till FM någonstans för att därvid komma vidare tillslut till rätt instans.

 

0:)

Link to comment
Share on other sites

I mitt förarbevis från GU stod det att jag hade förarbevis på tgb 11, tgb 13 och pbv 302. Tgb 13 var fel, det skulle stå tgb 30 där. Jag brydde mig inte om det, förrän jag på min första mission fick ett nytt förarbevis (med SISU och softskin). Jag pratade med MTO om det, sa att det stod fel i mitt första förarbevis. Då skrev han i det nya förarbeviset att jag hade tillstånd att även framföra tgb 13, tgb 30 och pbv 302. Detta betyder att det inte är så mycket koll (i alla fall inte då) på vad man får köra och inte, verkar vara mycket upp till folk själva och deras ärlighet.

Link to comment
Share on other sites

->Get Some

är ditt förarbevis från ks03 så har det i alla händelser passerat sista giltighetsdatumet så det måste förnyas i vilket fall, jag är ganska säker på att det inte sparas i nåt datasystem. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

->Get Some

är ditt förarbevis från ks03 så har det i alla händelser passerat sista giltighetsdatumet så det måste förnyas i vilket fall, jag är ganska säker på att det inte sparas i nåt datasystem. :D

 

Förarbeviset jag fick på KS03 har 10 års giltighetstid (000908 - 100908) så det behöver inte vara fallet om samme "1:e Trafikinspektör" skrivit på lappen.

Link to comment
Share on other sites

Har i veckan som gått fått mina gamla förarbevis inkl en del nya inskrivna på ett nytt intyg som gäller till 2016. Alla som gick tillsammans med mig fick ett nytt intyg som gäller 10 år.

Bv 308 och SISU-utbildning w 612-615. Tillkommer även sprinter och GW.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...