Jump to content

Förarbevis


Wehrwolf

Recommended Posts

Därför att försvaret kräver förarutbildning av ALL personal för ALLA fordon utom personbil och cykel.

Även om du har civil C-behörighet måste du ta militärt förarbevis innan du får köra försvarets lastbilar.

Detta har bl.a att göra med de militära trafikbestämmelserna som skiljer sig från de civila.

 

The Swede :baskerPa:

Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset?

Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila.

Suck, sen när har militära trafikregler någon reell inverkan på om man kan köra en minibuss eller inte?

 

Endera kan man köra minibuss i halka, och jag har inte sett någon som har motsatt sig att man har den kunskapen efter halkkörning med tung lastbil/buss än, eller så kan man det inte.

Om man har genomfört den civila utbildningen, som såvitt jag förstår är identisk med den militära i det här fallet (i det avseendet att det är samma personal som genomför den med samma utrustning och samma "kursplan"), så finns det ingen anledning för att man inte ska få tillgodoräkna sig den.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 278
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, om vi begränsar oss till minibuss kan jag hålla med.

Jag talade förarbevis i ett mer allmänt perspektiv då frågan om CD-behörighet hade kommit upp.

Problemet kan ju vara för trafikinspektören att veta att du faktiskt har adekvat utbildning.

Hur många genomför förarutbildning på minibuss civilt?

 

The Swede :baskerPa:

 

EDIT:

Det blev lite knas då vi ändrade våra inlägg samtidigt.

Glöm alltså min fråga om civil förarutbildning på minibuss.

Link to comment
Share on other sites

Ok, om vi begränsar oss till minibuss kan jag hålla med.

Jag talade förarbevis i ett mer allmänt perspektiv då frågan om CD-behörighet hade kommit upp.

Problemet kan ju vara för trafikinspektören att veta att du faktiskt har adekvat utbildning.

Hur många genomför förarutbildning på minibuss civilt?

 

The Swede :baskerPa:

 

EDIT:

Det blev lite knas då vi ändrade våra inlägg samtidigt.

Glöm alltså min fråga om civil förarutbildning på minibuss.

Det ska ju utfärdas ett intyg på genomgången utbildning civilt (sa en instruktör vid halkbanan Grums till mig i alla fall) så i så fall ser jag inga större problem, visa upp det civila intyget och få ett militärt dylikt utfärdat.

Eller omvänt, efter genomgången militär utbildning skicka in bevis på det till länsstyrelsen/vägverket och få ett civilt utfärdat.

Edited by Fu Johanson
Link to comment
Share on other sites

@ The Swede

Det skall ske på halkbana med instruktör närvarande.

Man åker inte bara ut och sladdar på en sjö motsv.

Det ingår även lite teori i utbildningen

 

Jag tror dig. Min årskull i Boden var en av de första(den första?) med förarbevis för minibuss/picup.

Vår halkutbildning utfördes på en lämplig istäckt(läs spolad) körplan.

Ja, teori ingick.

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

Ptja, det är väl för att man ska bli "van" vid minibussen helt enkelt. Lära känna fordonet så att man vet hur det beteer sig i så många situationer som möjligt så att du inte där med hjärnsläpp när du får sladd med en minibuss fulllastad av dina kamrater.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd...

 

Har själv C-behörighet civilt, och kört mycket minibuss tidigare i form av både pax och last, men detta tycks man inom FM inte se som adekvat erfarenhet, eller utbildning.

Jag protesterar inte ihjäl mig över det för jag vet att det inte hjälper, iaf inte hos NSG.

 

Jag kan köpa deras argument att det är en väsentlig skillnad på minibuss med ca 1000kg last och personbil med 600kg, men vad jag har MINDRE (läs mkt liten) förståelse för är hur man i hela fridens namn ska kunna nyttja de tp-resurser som FM ställer till förfogande när det inte finns utbildade förare. Även om behov av förare är anmält så finns det inte en anstymmelse till rimlighet i tilldelning.

Ett av praktexemplen inträffade under en bat.övning där bat/kompani om ca 100 man hade 5 utbildade förare på minibuss varav 4 gick åt till att framföra andra fordon... Välkommen till "Cirkus Scott"! :dong:

 

nu har jag fått ventilera min aversion... åter till ämnet

 

Hur har det fungerat runt om i landet med utbildning av hv-personal, för att erhålla detta eftertraktade papper?

- Stöter ni på patrull, eller fixar de utbildning om behov anmäls?

- Uppmanas det till att ni ska ta, eller blir det NEMA när man frågar?

 

Tror att det kan vara intressant att höra hur andra löser bekymmret, för det är väl det eller är det bara inom NSG? :huh:

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hos SSK verkar det inte vara några problem med att anmäla sig till förarutb. för vare sig minibuss eller terrängbilar. Får varje halvår möjlighet att anmäla oss till dessa utbildningar..

Tråkigt ifall det inte funkar i alla regioner av landet men här i Skåne verkar de vara angelägna om att så många som möjligt tar del av förarbevis-utb.

Link to comment
Share on other sites

Hos SSK verkar det inte vara några problem med att anmäla sig till förarutb. för vare sig minibuss eller terrängbilar. Får varje halvår möjlighet att anmäla oss till dessa utbildningar..

Tråkigt ifall det inte funkar i alla regioner av landet men här i Skåne verkar de vara angelägna om att så många som möjligt tar del av förarbevis-utb.

Även för terrängbilar? Jag har annars hört att SKBR svartsjukt bevakar sin ensamrätt att framföra tgb20 och att HV-män på nåder kan få framföra dessa om SKBR inte lyckas få fram personal.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Hos oss löser vi alltid våran transport inom plutonen själva, eller inom kompaniet. SKBR är en ren nödlösning, och än så länge har vi aldrig haft behov av dem, såvida det inte gäller framförande av Buss.

Minibuss, Terrängbil, Lastbil sköter vi själva.

 

Vi har utb. på minibuss 2 gånger om året om jag inte minns fel, och det är ingen större brist på förare vad jag har upplevt.

Link to comment
Share on other sites

OT Fråga: Får man köra tgb 20 om man har förarbevis för 11/13? Enligt min instruktör får man inte det (det är samma kryssruta på vita intyget men det står bara 11/13 på förarbeviset) men i mitt utdrag från PLIS står det PLTGBIL 903 (!), TGBIL 11, TGBIL 13, 20 TGKÖRN.

 

Tänkte mest på huruvida man skulle vara het för en insatsplut med tgb 20... ;)

 

Skillnaden mellan en 1313 med 6 pers (med skarpladdade kaffebryggare) i skåpet och en 20-bil med trupp lär ju vara minimal...?

 

Vad krävs för att förnya ett förarbevis? Ny utbildning?

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Om du har förarbevis för tgb 20 får du även köra tgb 11/13

Om du har förarbevis för tgb 13 får du även köra tgb 11

Om du har förarbevis för tgb 11 får du endast köra tgb 11

 

För att få transportera personal på flaket till tgb 20 krävs tilläggsutbildning samt synkontroll.

 

Med andra ord får du EJ köra tgb 20 om du inte har övningskört samt kört upp med tgb 20.

 

Pltgb 903 är den gamla "Valpen"

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ett krav på förarbevis på minibuss är mycket bra. Fick en hyffsad aha-upplevelse när jag genomförde min förarbevisutb. Vi hade ett antal olika minibussar. Fick order om att köra som små biltjuvar (mellan raderna i ordern iaf) och testa hur de olika bussarna betedde sig. Efter det lastade vi dem med varierande last, säkrade lasten och sen på gaspedalen igen.

Dag två var det halkbana som gällde. Dels med tom minibuss och dels med lastad. Man fick hyffsat snabbt in snitsen på det hela. Efter nån timme gick vi över till personbil (S80 tror jag det var) och då snurrade man igen p g a den stora skillnaden i uppförande.

 

Jag är inte med i Hv men väl i Flygvapenfrivilliga. Vi har gott om folk i kompaniet med minibussbevis. Det är ju upp till respektive kompaniledning att se till attt kompaniet kan verka med kronans utr, inkl minibuss.

Vi nyttjar SKBR relativt ofta på våra övningar. Det fyller två funktioner

1. De får träna.

2. Vi troppchefer som rullar mycket kan koncentrera oss på vår uppgift alt vila. Plus att vi har löst problemet med två man i fordonet.

Link to comment
Share on other sites

Hittade följande i SÄKI Trf 2004:

 

Pb/Llb: Personbil, lätt lastbil, fyrhjulsdriven personbil

 

Minibuss: Minibuss (förarbevis eller intyg om utbildning), pb registrerad för > 5 personer

 

Lätt personterrängbil (Lptgb): Personbil och lätt lastbil med allhjulsdrift som har extra växellåda eller andra påverkbara hjälpmedel för terrängkörning

 

Tgb 11: Terrängbil 11 med varianter, Lptgb

 

Tgb 13/20: Terrängbil 13/20 med varianter, Lptgb, Tgb 11

 

SÄKI på Internet

 

Där görs alltså ingen skillnad mellan tgb 13 och tgb 20.

Hur det förhåller sig ute på förbanden kan jag inte svara för utom vad det gäller Ing2 och där tolkar man det som jag beskrev i mitt förra inlägg.

 

Notera även att för minibuss krävs förarbevis ELLER intyg om utbildning.

Om det även gäller civilt intyg vet jag inte men man kan ju prova.

 

Det står även att man får köra Lätt personterrängbil om man har förarbevis för tgb 11/13/20.

Innebär detta att man får köra Geländewagen, TLC och MB Sprinter då ingen av dom står upptagen under egen kategori?

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Sprintern är en rolig bil...

 

När vi på KBS som hade minibussutbildning sedan tidigare skulle få sprinterutb fick vi en halv förmiddags genomgång (typ, rör inte huvudströmmen, för då!) och lite provkörning på KG.

 

När de KB som tog körkort först under sommaren och se GB/F-sold som behövde kunna köra Sprinter skulle ha utbildning hade de den samtidigt med oss som skulle köra tgb 11/13. Detta resulterade i att de i en vecka fick snurra runt på en körplan tillsammans med oss. Detta resulterade bl.a. i en närkontakt mellan en tgb 1112 körd av en av mina signalister och en kvm-rattad Sprinter. 1112 :D Sprinter. :P

 

Resultat MB Sprinter: Stegen på bakdörren knäckt och lossnad, dörren inbucklad, vänster baklyktsats krossad.

 

Resultat tgb 1112: En repa i trälisten. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Även för terrängbilar? Jag har annars hört att SKBR svartsjukt bevakar sin ensamrätt att framföra tgb20 och att HV-män på nåder kan få framföra dessa om SKBR inte lyckas få fram personal.

Så vitt jag vet , meddelar vi SKBR varje övningstillfälle vilket behov av förare vi har. men de har inte dykt upp en enda gång. Därför löser vi Trspfrågan själv genom de förarbevis vi har i plutonen.

Personligen tycker jag att den lösningen är den smidigaste.

Link to comment
Share on other sites

Även för terrängbilar? Jag har annars hört att SKBR svartsjukt bevakar sin ensamrätt att framföra tgb20 och att HV-män på nåder kan få framföra dessa om SKBR inte lyckas få fram personal.

Så vitt jag vet , meddelar vi SKBR varje övningstillfälle vilket behov av förare vi har. men de har inte dykt upp en enda gång. Därför löser vi Trspfrågan själv genom de förarbevis vi har i plutonen.

Personligen tycker jag att den lösningen är den smidigaste.

Givetvis. Det jag undrade över var vilka möjligheter det fanns för icke-SKBR att ta förarbevis på terrängbil. Eller har era förare fått förarbevis under GU?

Link to comment
Share on other sites

På lokal MD-grupp har de för länge sedan tröttnat på SKBR mfl och vi utbildar själva till de befattningar vi behöver och där ingår förarbevis tgb, lb, buss, minibuss mfl.

De olika friv-org skulle alltid vara med vid rekryteringssammanhang, vilket naturligtvis är rätt, men det resulterade alltid i 0 nya kontrakt till Hv då alla ev. nya gick till LOMOS, som sedan ett tag är dött och det skall inte rekryteras dit! :D

 

HV och MD-grupp tröttnade på avtalsorg och nu kör vi över dem! B)

 

//donSisu

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis. Det jag undrade över var vilka möjligheter det fanns för icke-SKBR att ta förarbevis på terrängbil. Eller har era förare fått förarbevis under GU?

Vissa av våra förare har tagit förarbevisen under GU och andra har tagit dem efter GU genom HV´s försorg.

Det anordnas förarkurser för TGB varje år , och utbildningen tar 4 eller 5 helger.

Utbildningen är alltså till för både SKBR och HV...

Link to comment
Share on other sites

Utbildningen är alltså till för både SKBR och HV...

Då är det bara att gratulera. Så är det nämligen inte i Stockholm så vitt jag har förstått. Där ska bara SKBR köra terrängbilarna. :-(

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett besvärligt sätt att hantera fordonsfrågan på att anlita SKBR vid varje övninngstillfälle ;)

Men även om varje HV soldat får frågan eller uppmaningen att skaffa förarbevis kan det vara svårt att övertyga soldaten i vikten med ett förarbevis som tar 5 helger att skaffa , och som kanske får använda det 3-4 ggr/år.

Det är ju redan ett problem att folk inte har tid med fler övningar pga respekt mot familjen och jobb , och ska han då ta ett förarbevis på 5 helger SAMTIDIGT som han har ett kontrakt på ex 60h som soldat i Insatspluton. Då tror jag det blir svårt att få med vederbörande.

Hade man istället låtit vederbörande " slippa " en eller två övningar under den tiden han tar förarbevis kanske det hade underlättat..

 

Nu tycker säkert alla SKBR anhängare att det vore bättre ifall vi anlitade er pga ovanstående problem , men det är det inte. Vi måste kunna lösa fordonsfrågan själv! Dels för beredskapens skull och för att vi själva ska ha kunskap om våra egna fordon!

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett besvärligt sätt att hantera fordonsfrågan på att anlita SKBR vid varje övninngstillfälle ;)

Jag har kanske varit otydligt. Det är tänkt att varje kompani/pluton ska ha ett antal bilförare. Dessa bilförare ska rekryteras och utbildas av SKBR. Det handlar alltså inte om att "ringa och boka" bilförare inför en övning, de är en del av förbandet. Problemet är just att det är en avtalsorganisation som "äger" bilförarbefattningen och att deras rekryteringsunderlag inte inbegriper män.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är just att det är en avtalsorganisation som "äger" bilförarbefattningen och att deras rekryteringsunderlag inte inbegriper män.

Det luktar könsdiskriminering :tveka:

Även om kvinnor kör bil lika bra ( eller dåligt ) som män känns det som ett steg bakåt i utvecklingen. Dagens samhälle strävar ju efter ´jämställdhet mellan könen...... ( Kanske lite OT... )

 

Vi hade tydligen en förare som var utbildad hos SKBR men hon har slutat. Visserligen körde hon aldrig , men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Det där med förarbevis inom det militära är något som är höljt i mystikens dimmor för mig. Det är en sak när dom kräver utbildning för att framföra stridsvagnar motsvarande.

Men för att ta två exempel från min värnplikt...

 

En kille var utbildad på transportlinjen till hjullastarförare,grävarförare m.m. men fick ändå inte köra något sånt innan han gått igenom en utbildning som leddes av någon totalt okunnig person som stod och läste direkt ur boken... :baskerHV:

 

Jag är utbildad skogshuggare/skogsmaskinförare (då med ca. 12 månaders yrkeserfarenhet) och fick ändå inte starta en motorsåg utan att ha genomgått deras patetiska utbildning på 10 timmar (arbetarskyddet kräver minst 40 timmar för civilister) som var full med gissningar, antagningar och rent uppenbara felaktigheter samt en del totalt dåraktiga tips och tricks.

JAG---> :dong: <---Instruktören

Link to comment
Share on other sites

Det står även att man får köra Lätt personterrängbil om man har förarbevis för tgb 11/13/20.

Innebär detta att man får köra Geländewagen, TLC och MB Sprinter då ingen av dom står upptagen under egen kategori?

Det borde det betyda, men i mitt förarbevis är Sprinter och GW två olika fordon, dock räknades TLC som en GW. Men vad jag har hört har en del fått särskild utbildning bara för att få köra de nya GW, trots att turbo och automatlåda fanns även på en del av de gamla.

 

Det borde rimligtvis delats upp så att Sprinter fått en egen kategori (terrängminibuss motsv.) och att alla GW, TLC, Land Rover mfl är i en och samma kategori.

 

En VW-Caravelle/Transporter Synchro jag har kört var enligt fordonspärmen registrerad som Ptgb8 (ja, personterrängbil 8), så då kan man undra om den är en minibuss (personbil) eller en terrängbil. Jag tolkar SäkI som att den är en personbil med allhjulsdrift (saknar särskild växellåda för terrängkörning) som tar >5 pax dvs en minibuss.

Link to comment
Share on other sites

Synd om det blir strul med förarfrågan ibland hos Hv förbanden.

 

Själv tillhör jag en Ip som har några egna förare och några tjejer från skbr. Dom är placerade hos oss och är med och övar så ofta dom kan. Dom får stridsutb för att tex försvara fordonen efter urlastning, och är motiverade så dom missar sällan ett övningstillfälle. Så ni som har kvinnliga förare i era förband, ta hand om dom och lyssna lite på deras behov och önskemål så får ni nog dem att stanna hos er, jag tycker själv det bara är trevligt med lite tjejer på övningarna, sen könsdiskrimineringen i skbr kan diskuteras men som sagt var så ordnar Hv förarbevis lokalt på vissa ställen.

Kolla med dina kamrater och kompch om ni är flera som vill ha förarbevis så kanske det är lättare att kunna ordna nån utb om många är intresserade, skadar inte att försöka i allafall.

 

Och till sist, ta det lugnt i trafiken. B)

Link to comment
Share on other sites

Det finns bara en anledning till att försvaret har ett flertal olika saker.....bl.a förarbevis på minibuss, palltruckar och annat skit och det är för att det finns manualbögar :clap: (inget ont om bögar) och paragrafryttare :huh: (inget ont om ryttare heller) som sitter på poster där dom som enda uppgift ska se till att försvaret blir så dyrt som möjligt....Puh.

Man kan allvarligt ifrågasätta försvarets prioritering kring vissa regler och även anskaffningar. Må så vara att försvaret ska ha allt det som är bäst i världen och helt flamsäkert, men ibland kunde det ju faktiskt funka med det man kan köpa på Statoil e. motsv.

[Helt OT av en fredagsless Scattergun]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...