KD803 Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 B)--> (SERG. B @ May 31 2006, 23:12 ) <{POST_SNAPBACK}> Eller är det det vanliga föraktet för Amf som visas? Hade det varit vilket annat förband som helst så hade man inte hört de nedsättande åsikter som vissa av er visat. Men visst det är alltid roligt att klanka ner på dem som alltid vill vara bäst. Nja, misstänker att t ex K3 hade fått minst lika hård kritik här... Quote
martinator Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 (edited) Tror mig kunna räkna till minst 6 granathylsor och 5 öppnade dubbeltuber.Tittar man på avståndet mellan publik och skyttar så är nog inte SäkI tillämpat fullt ut här heller. I fredstid är det 70 meter bakom vapnet i 45° åt vardera håll räknat från centrumlinje. Bakom vapnets slutstycke finns en tryckzon. 90° ut från vapnet och en radie på 3m. Inom denna zon får endast skytten och laddarens ben befinna sig. I sidled, utmed vapnet finns ingen begränsning i avstånd. Således ser inte jag att någon gör något fel i det avseendet. Bilden länkad från SäkI (Stryk den om den strider mot någon regel om länkning) /martinator Nu blev et väldans OT, sorry Edited May 31, 2006 by martinator Quote
Raptor Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Anser du att det är OK att köra rattfull också så länge man inte kör ihjäl någon? Ditt resonemang tyder i alla fall på det. Nej, för nakenskytte och rattfylla är inte samma sak. De påminner inte ens om varandra. Min poäng berör helt enkelt att det finns mycket andra farligare beteenden inom FM när det gäller vapenhantering än två tomtar som tyckte naken-grg var roligt. Och faktum kvarstår, 90% av alla inläggen i denna tråden handlar om hur mycket incidenten skadar FM. Alltså är det inte själva handlingen i sig som bedöms som jättefarlig, utan att den kom ut i media. Quote
Fk Satan Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Hur skulle det se ut ifall PHS tränade att ta hand om folk nakna? med enbart batong och båtmössa? Quote
Medic Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Mannen som gick omkring med 2st glockar i bakre byxliningen var ju "riktigt macho"! Hoppas dem får sparken hela högen. Om man ska få sparken för att gå runt med 2 st pistol m/88 i byxlinningen så ligger många risigt till... Kan inte bli tal om uppsägning för någon i den här händelsen. Ingen här har ju ens kunnat konstatera vilket regel/lagbrott som skulle begåtts. brigadgeneral Bengt Axelsson har under 30 år varken hört eller sett eller hört talas om att det skulle finnas sådana här inslag i verksamheten. Jag har under min GU och 4 missioner hört talas om massor av sådana här "företeelser" så man undrar ju lite hur kontakten är med gräsrotsnivån...... Min erfarenhet är exakt den samma. Liknande lustigheter har förekommit under GU och samtliga missioner. Soldater och befäl har garvat och tyckt att det varit roligt som fan, så därför undrar jag om alla som sitter är och är fördömande och duktiga verkligen har helt rent mjöl i påsen. För ni var naturligtvis aldrig med och skrattade. Ni stod aldrig där med kameran, utan redan när det skedde stod ni där och fördömde. Bäst inlägg hittils Rifleman/Medic, Ragulin, Raptor! Tänkte skriva ett långt inlägg om hur lack jag blir på politiskt korrekta respondenter som skriver att de minsann aldrig sett maken till gräsligheter på nån form av pre-pubertalt *lunarstormspråk* men jag nöjer mig med att för tillfället Ragulin och Rifleman/medic... Fk Satan: Kommer du ihåg den där incidenten med samlag inuti radiobil för några år sedan? Uppståndelsen blev gigantisk, alla högdjur inom polisen proklamerade att det var förkastligt osv osv. Är det inte i så fall värre att glömma tjänstevapen eller göra sig skyldig till övervåld? Dessa incidenter får mycket mindre uppmärksamhet än samlag i radiobil, hur konstigt det än låter... Samma sak med exemplet i ditt inlägg. I min värld skulle det vara ett kul skämt jämfört med alla andra händelser av större dignitet. Quote
Hans Engström Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 Som personlig synpunkt så har jag inte sett några nakenövningar i FM ännu, men jag har varit med och sagt definitivt 'Nej' när en sådan föreslogs. Diverse 'Rambo' bilder har jag sett men aldrig några där inte åtminstone byxorna är på. Jag kanske är lyckligt förskonad? Quote
Born Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Märkligt att man måste vara politiskt korrekt bara för att man inte anser att vapen och lek hör ihop. Tror debatten har gått ett par aningar över styr, antagligen beroende på att vissa anser att det är normalt med ett visst beteende och andra inte. För min personliga del får lumpare/chefer bete sig som de vill, skadar de sig får de skylla sig själva sålänge de inte tvingas in i diverse situationer. Däremot räcker det med att läsa div inlägg på a-blaskan, expressen, dn osv från människor som anser att man inte borde bete sig på ett visst sätt för att inse att en sånhär liten företeelse skadar betydligt mer än vissa verkar tro. Många av insändarna har helt fel och har noll faktakoll, men det är inte det vesäntliga, dom är fortfarande arbetsgivare åt FM i grund och botten, och det är FM som inte lyckats nå ut med informationen till folket. Det sista jag vill säga är väl att vi alla har olika fetischer, själv tänder jag inte på nakna lumpare men lägger inga värderingar i huruvida andra gör det. Quote
heiho Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Måste hålla med SergB. en organisation kan aldrig besluta något. Det kan aldrig vara Amf1 fel, det är personerna på Amf1. Likaså beslutar regeringen inget det är personerna i regeringen, det är därför vi bland annat har personval för att kunna bli av med den vi inte vill ha. Att det människorna i organisationen gör drabbar däremot inte bara dessa utan hela organisationen och ibland mer därtill. Organisationen kan ibland uppfattas som en organism som tillåter olika tvivelaktiga beteenden dvs. säger personerna i organisationen inte ifrån när något är fel ja då är det tillåtet. Quote
Ragulin Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 ....Däremot räcker det med att läsa div inlägg på a-blaskan, expressen, dn osv från människor som anser att man inte borde bete sig på ett visst sätt för att inse att en sånhär liten företeelse skadar betydligt mer än vissa verkar tro. Många av insändarna har helt fel och har noll faktakoll, men det är inte det vesäntliga, dom är fortfarande arbetsgivare åt FM i grund och botten, och det är FM som inte lyckats nå ut med informationen till folket.... Jag har roat mig att kolla runt på b.la Svt:s forumsajt när det gällde den efterföljande debatten om nakenchocken. Det verkar som om fördelningen är 70-30 när det gäller huruvida den här grejen är en skitsak eller ej. De som uttalar sig skarpast negativt förefaller vara anställda eller tidigare anställda inom FM som är upprörda. Det är inte speciellt många som anser att det här var en händelse som motiverade ett indignerat inslag i Tv och inte många tycker att det var speciellt relevant att koppla muckarfilmen till stridsbåtsolyckan. Jag tycker för min del att det ser ut som om Uppdrag Granskning har skjutit sig själv i arslet med det här knäcket. Alla som jobbat inom yrken där man har med människor att göra VET att man ibland där utvecklar en speciell form av humor som kanske inte alltid lämpar sig för exponering utåt. Fråga brandmän, ambulansförare, anställda inom vården, begravningsetrepenörer, poliser, socialarbetare, lärare, plitar m.fl. Man gör detta för att ha en liten pysventil, för samtidigt som människor är roligt att jobba med, så kan det också vara förbannat påfrestande av olika anledningar. Förhållningssättet när man "är på jobbet" MÅSTE givetvis vara otadligt och klanderfritt, men man måste få släppa loss ibland för att orka. Vi har ju ett liv utanför jobbet också och det kanske måste till en viss distans för att man inte skall gråta sig till sömns, börja kröka eller vad man nu tar till när det blir övertryck. Ett sjukt skämt och ett gott skratt åt en besvärlig situation man delar med kollegan kan lösa upp en massa spänningar. Grabbarna på filmen var påväg att avsluta sin värnplikt och skulle skoja till det med något sjukt efter en jobbig slutövning. Befälet tyckte kanske att det var lite mycket, men lät dem hållas under förutsättning att man följde SäkI. INGEN hade mått dåligt om inte den här filmen kommit ut och nu väntar jag med spänning på att folk skall börja skicka in sjuka posing-bilder eller owned-filmer från lumpen... För sådana har vi nog alla sett eller gjort. Quote
Hotel Charlie One Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Jag tycker inte det är så konstigt att det är just anställda som tycks reagera mest eftersom det ju är deras ARBETSPLATS det handlar om och att all dålig massmedial uppmärksamhet kan ses som ännu en spik FM-kistan när det närmar sej nästa försvarsbeslut. Quote
Knekt Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 @Ragulin Två fullständigt klockrena inlägg! Vad befriande det hade varit att höra ett par generaler säga något åt det hållet. De är ju de som borde backa upp sin personal när det blåser. Jag vill ha en försvarsledning som faktiskt vågar säga "De här soldaterna behövde förmodligen bara släppa ut lite ånga. Jag är stolt över att en svensk soldat inte ens behöver byxor för att lösa sin uppgift." Som läget har varit de sista åren sitter vi med den märkliga paradoxen att vi å ena sidan har en organisation med ytterst extrema och krävande uppgifter. Å andra sidan kräver vi att samtliga i organisaitonen ingående invidiver ska vara fantasilösa och formstöpta lammungar. Quote
Born Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Klart som f*n att man gjorde en del halvgalna grejer för att lätta upp stämningen i lumpen och i missionsområdet. Dock aldrig i samband med skarpskjutning eller i tjänst och alltid med någon sorts beklädnad, det kanske är det som är den springande punkten... Quote
Ragulin Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Jag tycker inte heller att det är speciellt konstigt att anställda reagerar, men jag har en definitiv ryggmärgskänsla att här finns ett gap mellan de som tycker att filmen påvisar en olämplig kultur inom FM och de som tar tramset för vad det är. Jag får absolut ingen känsla av att "mannen på gatan" har tagit den här grejen speciellt allvarligt. Visst har kollegor på jobbet kläckt ur sig en o annan försmädlig kommentar för att häckla, men vaffan då då -ingen har blivit försvarsfientlig för det här! Vad jag ser som viktigt nu är att man agerar i stället för att reagera. Bli offensiv istället för pudelaktigt defensiv. Intensifiera kampanjen om FM och bli tydligare med vad vi står för och vad vi löser för uppgifter, istället för att hulkande dra sig undan och låta mediadrevet gå loss. De som hetsar värst har inte allmänhetens öra och företräder en ytterst liten del av valmanskåren. Deras inflytande över massmedia är emellertid oproportionerligt stort, men det rör sig om samma massmedia som publicerar namn, bild och intervju på en trettonårig nyvåldtagen tjej som nyss sett sin kompis mördas. I rest my case! Quote
Vysotskij Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Deras inflytande över massmedia är emellertid oproportionerligt stort, men det rör sig om samma massmedia som publicerar namn, bild och intervju på en trettonårig nyvåldtagen tjej som nyss sett sin kompis mördas. I rest my case! Den amerikanska krigsmakten har både befriat Europa och anordnat massakrer i Vietnam. Skulle inte svenska media kunna göra både rätt och fel? Quote
patgb203 Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 B)--> (SERG. B @ May 31 2006, 22:12 ) <{POST_SNAPBACK}> Detta var ju väldigt insiktsfullt, bara för att det finns rötägg så ska hela förbandet läggas ner. Jag tror säkert att det finns en starkare macho-kultur (vad nu det betyder?) på amf1 än på andra förband, jag skulle säga att den inte alltid är av ondo. Tror du inte att det finns en anledning till att just amf1 hamnar i blåsväder? Jag har svårt att tro att andra förband inte har saker att skämmas för. Jag tror du missar min poäng. En organisations värderingar styrs till stor del av det synliga ledarskap som visas från högsta ledningen och neråt. Visar man tydligt vad som är acceptabelt resp inte acceptabet genom att med konkreta handlingar sanktionera detta kommer organisationen att anpassa sig efter detta. Med tanke på den historia som KA1 -> amf1 har i mina ögon, där man upprepade gånger visat prov (i media) på felaktiga beteenden (från KJ som sitter och skrålar "banka, banka svarta skallar" i 200 -båt inför en våldsam landstigning till dagens "nakenchock"), verkar det som det finns en kultur på detta förband som ledningen under alla dessa år inte velat eller klarat av att bryta upp. Att förändra värderingar är svårt men inte omöjligt, med tanke på den räcka av år som detta sträcker sig över är det dock uppenbart att man inte klarat av detta. Det går inte att bortförklara med "enstaka rötägg" när detta återkommer gång på gång på gång. Jag anser personligen att amf1 (KA1) så många gånger lyckats framställa FM i dåliga dager gentemot svenska folket att det inte bör få fler chanser. Har f ö under alla mina år i FM aldrig vare sig under GU eller efter detta träffat på liknande i "tjänsten", men jag har ju iofs bara bakgrund från ett landsortsregemente. Quote
patgb203 Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 (edited) Visst är tajmingen fullkomligt perfekt! Precis när FM launchat en info-kampanj av bibliska mått för att förmedla en uppdaterad bild av verksamheten, punkteras ballongen av några muckande grabbar från Amf1 som genomför en, förvisso tramsig och omdömeslös, men trots allt lite infantilt skojig nakenchock. Nu skallar ropen på hjärteblod och exempel skall statueras och jag förstår visst alla de som är djävligt pissed off på hur hela bygget liksom får sättningar av den här skitgrejen -för det ÄR en skitgrej! Vi kan snacka om "upprörda skattebetalare" och "lekstuga" hur fan vi vill, men vad som oroar mig mer än något annat är hur skitnödigt ALLVARSAMMA alla helt plötsligt skall vara. Det går inte att släppa en fis snart, utan att ngn känner sig "kränkt" och det är "icke i överensstämmelse med den värdegrund vi skall arbeta efter". Har vi alldeles glömt bort att har roligt här i Sverige idag? Är det bara Killing-gänget eller grabbarna från High Chapparall som får ha kul och hitta på tramsigheter nuförtiden? Måste allt vara så inihelsicke seriöst? För en tid sedan postade jag en länk till en film här i forumet där några brittiska flottister höll på att löjla sig och gjorde en sing-backvideo till Bohemian Rhapsody, är detta också IG? Skojig nakenchock? Skitgrej? Nicklas Erik Johan! Att man inte tycker det är OK att bedriva GRG-skjutning naken är alltså ett tecken på att man saknar humor och är ALLVARSAM? Nej du Ragulin, du måste lära dig att var sak har sin plats. Humor krävs för att tillvaron skall vara uthärdlig, inte minst i en sådan miljö som det militära, dock är det a och o att vi kan sätta gränser för var, när och hur. Klarar man inte av detta kallas det för DÅLIGT OMDÖME. Att tramsa utanför tjänsten är en sak, att tramsa under en skarp skjutning med ett anställt ansvarigt befäl på plats är det en helt annan sak (att man dessutom inte följer SäkI avseende 1.förband samt utsätter personalen för risker är enbart försvårande omständigheter). Avlägsna omedelbart ansvarigt befäl från trupptjänst och se till att han lämnar FM. Vi behöver inte denna typ av ledare i FM. Edited June 1, 2006 by patgb203 Quote
GC1 Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Måste hålla med SergB. en organisation kan aldrig besluta något.Det kan aldrig vara Amf1 fel, det är personerna på Amf1. Likaså beslutar regeringen inget det är personerna i regeringen, det är därför vi bland annat har personval för att kunna bli av med den vi inte vill ha. Att det människorna i organisationen gör drabbar däremot inte bara dessa utan hela organisationen och ibland mer därtill. Organisationen kan ibland uppfattas som en organism som tillåter olika tvivelaktiga beteenden dvs. säger personerna i organisationen inte ifrån när något är fel ja då är det tillåtet. det är väl egentligen det det hela handlar om inte att några soldater skjuter utan att ha kläder på sig(skjuter bra dessutom). mitt resonemnag följer rifleman/medics, nämligen att det här förekommer på många platser som företeelse. man bör inte stirra sig blint på just grgomgången utan kläder utan att beteenden som nakenmäss eller en sån grej som att olla något är ett slags förstadie till en sådan här skjutning. det kan ju inte komma som en överraskning att man i de här sammanhangen testar gränser och är dessa flytande så tänjs de ofta lättare. Jag är ganska förvånad över att det finns folk på det här forumet som aldrig kommit i kontakt med nakenhet annat än i samband med hygien, och aldrig hört talas om ollning eller andra upptåg som "hör till". Utan bara deltagit i fastställda övningar och vht som reglerats i order och aldrig tramsat runt och "posat" med utrustningen kanske inte naken men på ett sätt som det inte var tänkt från början. jag kan tycka att tvprogrammet var väl enkelt men det var nog tur det för vår kära mediaguru Dopping skötte sig väl inte direkt superproffsigt.... värre hade varit om man granskat brott mot regler i samband med tex skjutningar eller körning, men lägger man upp för en sån här smash så får man bita i det sura. Quote
3924 Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 brigadgeneral Bengt Axelsson har under 30 år varken hört eller sett eller hört talas om att det skulle finnas sådana här inslag i verksamheten. Jag har under min GU och 4 missioner hört talas om massor av sådana här "företeelser" så man undrar ju lite hur kontakten är med gräsrotsnivån...... Min erfarenhet är exakt den samma. Liknande lustigheter har förekommit under GU och samtliga missioner. Soldater och befäl har garvat och tyckt att det varit roligt som fan, så därför undrar jag om alla som sitter är och är fördömande och duktiga verkligen har helt rent mjöl i påsen. För ni var naturligtvis aldrig med och skrattade. Ni stod aldrig där med kameran, utan redan när det skedde stod ni där och fördömde. Jo vist hände det att man hade hyss för sig, flyttade någons alla märken på unifomen, snacka skit på radion, fyllde någon känga med raklödder, men det är i mina ögon jävligt långt ifrån att LEKA med skarpa vapen. Quote
C 2.a pjäs Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 B)--> (SERG. B @ May 31 2006, 23:12 ) <{POST_SNAPBACK}> Eller är det det vanliga föraktet för Amf som visas? Hade det varit vilket annat förband som helst så hade man inte hört de nedsättande åsikter som vissa av er visat. Men visst det är alltid roligt att klanka ner på dem som alltid vill vara bäst. Tjaaaaa, att AMF1 är bäst bland amfibieregementerna är jag böjd att ge dig rätt i. Liksom Dalregementet en gång var just världens bästa dalregemente. Att Amf1 skulle vara bättre än de få regementen i gemen som finns kvar får du nog jobba hårdare på att övertyga mig om. Eller ens att AMF1 alltid vill vara bäst. Mina erfarenheter av AMF1 är från den spännande tidsåldern från slutet av förra seklet då de hette KA 1 och där var de varken bättre eller sämre än de andra regementena som började på K och A. Under denna tiden fanns det andra saker som man inom media skällde på KA1 och speciellt ett kompani om, detta har redovisats redan. Att spela in filmen "GRG-the naked story" tycker jag är ett av de mer imbecilla som gjorts på otroligt länge. Tänk er in vilken yrkesgren som helst, kockar, poliser, brandmän eller revisiorer, som utför sina uppgifter i bara mässingen och det hade blivit full fart upp Uppdrag granskning. Så det finns inget "Amf1-hat" på forumet, möjligen en sund skepsis mot knasbollar. Quote
Kanna Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 (edited) Anser du att det är OK att köra rattfull också så länge man inte kör ihjäl någon? Ditt resonemang tyder i alla fall på det. Nej, för nakenskytte och rattfylla är inte samma sak. De påminner inte ens om varandra. Min poäng berör helt enkelt att det finns mycket andra farligare beteenden inom FM när det gäller vapenhantering än två tomtar som tyckte naken-grg var roligt. Och faktum kvarstår, 90% av alla inläggen i denna tråden handlar om hur mycket incidenten skadar FM. Alltså är det inte själva handlingen i sig som bedöms som jättefarlig, utan att den kom ut i media. Personligen bryr jag, precis som de andra 90% av inläggen i den här tråden, mindre om att personerna på filmen var nakna när de sköt även om det förstås är att klassa som obra eftersom man t.ex. inte följde sådana enkla krav som att medföra första förband vid skjutning. En av de större farorna med nakenskyttet skulle i så fall ha varit om någon i grg-omgången hade skadats eller dödats under skjutningen. Tänk dig själv en kvällstidningslöpsedel med "krigsrubriker" i stil med "Värnpliktiga sköt granatgevär nakna. En död och en skadad". AMF 1 hade säkerligen stängts med omedelbar verkan och riksdagen hade nog börjat fila på ett nytt FB relativt omgående, även om samma olycka hade fått samma utgång om soldaterna på filmen hade haft uniform på sig. Den PR-mässiga skadan är så mycket större än det faktum att det inom FM förekommer farliga beteenden i stil med att man inte följer SäkI till 100%, något man naturligtvis bör göra annars kan man lika gärna slopa SäkI. Det som har inträffat och nu framkommit i media gör ju det knappast lättare för oss försvarsivrare när vi säger att vi bör ha en bra FM för att klara åtaganden både på hemmaplan och internationellt. Edited June 1, 2006 by Kanna Quote
Knekt Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 En av de större farorna med nakenskyttet skulle i så fall ha varit om någon i grg-omgången hade skadats eller dödats under skjutningen. Tänk dig själv en kvällstidningslöpsedel med "krigsrubriker" i stil med "Värnpliktiga sköt granatgevär nakna. En död och en skadad". AMF 1 hade säkerligen stängts med omedelbar verkan och riksdagen hade nog börjat fila på ett nytt FB relativt omgående, även om samma olycka hade fått samma utgång om soldaterna på filmen hade haft uniform på sig. Men INGEN dog eller skadade sig. INGEN svensk soldat har i modern tid dött av att vara naken i samband med skjutning. Omgången följde SäkI och gjorde ett bra jobb helt utan kläder. Skytten bränner sig, men väntar ändå tills laddaren gjort patron ur innan han lägger ifrån sig vapnet. Det är fanimig ett gott exempel på att vi har kompetenta soldater som faktiskt kan ha kul UTAN att det blir farligt. UTAN att säkerheten försämras. Om vi alltid tog debatten istället för att smita undan med svansen mellan benen, så skulle det inte vara någon risk för förbandsnedläggning om något ändå skulle hända. Då skulle man lätt kunna hävda att olyckan inte har ett skvatt med mängden kläder att göra, och dessutom få gehör för argumenten. Men nu slåss vi aldrig. Så fort någon viskar ett uns av kritik, oavsett hur ogrundad den är, så lägger sig försvarsledningen platt. Det är klart som korvspad att vi alltid förlorar med det förhållningssättet. För att göra en parafras på en favoritlåt: "Åh, åh vad det är skönt att va naken, svänga med sabeln och vicka på baken!" Quote
Vinter Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 För att göra en parafras på en favoritlåt:"Åh, åh vad det är skönt att va naken, svänga med sabeln och vicka på baken!" Och det är därför det kommer att hända igen, med den enkla inställningen att det är något annat som är problemet, och inte själva händelsen. Quote
GC1 Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Jo vist hände det att man hade hyss för sig, flyttade någons alla märken på unifomen, snacka skit på radion, fyllde någon känga med raklödder, men det är i mina ögon jävligt långt ifrån att LEKA med skarpa vapen. jag tycker att det som visats av grgskjutningen på filmen var olämpligt så till vida att de inte hade kläder på sig, jag vänder mig mot inlägg av typen slöseri med resurser/pengar eller att det var en lek. Jag har själv skjutit ganska mycket fullkaliber och jag kan säga att den där grgomgången var BRA! sedan tog dom det här med att jaga ball(e)faktor staget längre än vad som är lämpligt, ibland verkar det som om man refererar till händlsen som om det hade varit total cirkus och noll koll på vapnet, vapenhanteringen var god men de hade inga kläder på sig. jag har sett värre exempel på dålig vapenhantering i US där alla skall vara med o provskjuta vapen man inte har utbildning på, det känner jag är värre än det här. Quote
Fk Satan Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 @Knekt Tänk på ordet förtänksamhet... dvs tänka efter innan man gör något. Finns många saker som man kan göra och som brukar gå bra, men bara för att det brukar gå bra så kanske det inte är så smart att göra så... Exemelvis att ha elen kopplad i plåten på en container, det är skitbra för då kan man koppla in lampor lite hur man vill, och det har ju gått bra de sista åren vi haft så och ingen har kommit till skada... Hur många har dött av att skjuta skarpa P-skott inom FM? och ändå så krävs det att man skall ha skyddsväst påtagen när man skjuter skarpt... men man skulle lika gärna kunna skjuta naken för ingen har ju skadats av det ännu.... Quote
eskil Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Jo vist hände det att man hade hyss för sig, flyttade någons alla märken på unifomen, snacka skit på radion, fyllde någon känga med raklödder, men det är i mina ögon jävligt långt ifrån att LEKA med skarpa vapen. Det var ingen som LEKTE med några vapen. Killarna på filmen genomförde en skarpskjutning nakna. Thats it. Quote
Knekt Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 @Knekt Tänk på ordet förtänksamhet... dvs tänka efter innan man gör något. Finns många saker som man kan göra och som brukar gå bra, men bara för att det brukar gå bra så kanske det inte är så smart att göra så... Exemelvis att ha elen kopplad i plåten på en container, det är skitbra för då kan man koppla in lampor lite hur man vill, och det har ju gått bra de sista åren vi haft så och ingen har kommit till skada... Hur många har dött av att skjuta skarpa P-skott inom FM? och ändå så krävs det att man skall ha skyddsväst påtagen när man skjuter skarpt... men man skulle lika gärna kunna skjuta naken för ingen har ju skadats av det ännu.... Men kom igen. Omgången följde de säkerhetsregler som finns och skötte sig strålande. Att inte koppla ur elen innan man byter lampa är att slarva med säkerheten. De nakna soldaterna slarvade INTE. Om de hade skjutit grg utan hjälmar, så hade ditt resonemang varit relevant. Men nu var det ju inte så det gick till. Quote
AdamAdam Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 (edited) (---)Om de hade skjutit grg utan hjälmar, så hade ditt resonemang varit relevant. Men nu var det ju inte så det gick till. Finns det verkligen ingen paragraf i SäkI som säger att "erforderlig skyddsklädel" eller motsvarande ska bäras vid skjutning? Med tanke på tex skydd mot brännskador verkar det ju rimligt att en brandskyddad uniform (tex m/90) måste bäras. För övrigt hade det varit bra mycket tuffare om incidenten hade ägt rum på K4. I februari... Edited June 1, 2006 by AdamAdam Quote
Ragulin Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 (edited) VysotskijDen amerikanska krigsmakten har både befriat Europa och anordnat massakrer i Vietnam. Skulle inte svenska media kunna göra både rätt och fel? Kom igen nu! Var den amerikanska krigsmakten alltid "god" och hade vit hatt på sig under kriget i Europa? Var samma krigsmakt alltid "ond" och bar svart hatt i Vietnam? Var förresten alla tyska soldater under andra världskriget gediget onda? Tror du verkligen själv på det? Edited June 1, 2006 by The Swede Quote
Flamdämpare Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Som före detta Weekend warrior med ungefär 10-15 avlossade fullbumpors erfarenhet undrar jag bara,Vad hände med den stående ordern: TA FRAM FÖRSTA FÖRBAND OCH VISA UPP! TACK, STOPPA NER I HÖGER BENFICKA! Eller är det tillåtet att skjuta om man har det liggande bredvid sig? Genom att tillåta filmning av övningen, Så har de ansvariga befälen lekt med det förtroende som skattebetalarna gett FM. Jag och många andra gjorde också en del fåniga grejer under vpl så ingen skugga ska falla på grabbarna. Quote
dxl Posted June 1, 2006 Report Posted June 1, 2006 Kom igen nu! Var den amerikanska krigsmakten alltid "god" och hade vit hatt på sig under kriget i Europa? Var samma krigsmakt alltid "ond" och bar svart hatt i Vietnam? Var förresten alla tyska soldater under andra världskriget gediget onda? Tror du verkligen själv på det? Det är väl precis det som Vysotskij menar? Att så länge det är fler än en individ, vare sig det är amerikanska armén eller svensk sjukhuspersonal så finns det både de som bär svart hatt och de som bär vit hat... Quote
Recommended Posts