Jump to content

Svenskar skadade Afgha 20051125 - Diskussion


Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hittar inte några "skulle" i artikeln, däremet kunde, kan och det hela avslutas med:

Hade de klarat sig i ett splitterskyddat fordon?

-Det hade naturligtvis haft en skyddande effekt men om det hade räckt till törs jag inte säga, säger generallöjtnant Jan Jonsson, Försvarsmaktens insatschef.

 

Hur du får detta till att hon säger att de absolut hade klarat sig fattar jag inte? Hon säger att de kanske hade gjort det, och det kanske de hade gjort, svårt att säga men hon säger aldrig att de hade suttit helt säkra med en splitterskyddad bil.

Link to comment
Share on other sites

Det jag hajade till på i artikeln var

Den första varningen nådde Försvarsmakten redan i december 2004.

Trots det tvingades de svenska elitsoldaterna i Afghanistan att åka i terrängbilar utan splitterskydd.

Det kan ha kostat Tomas Bergqvist, 30, och Jesper Lindblom, 28, livet.

Först nu är de bepansrade bilarna beställda, Geländewagen från tyska Mercedes-Benz. De levereras i vår. Och belastar nästa års budget.

 

Lite som att bristen på fordon gör det omöjligt att åka splitterskyddat, och sen det där med GW... antar det är galten hon menar.

Link to comment
Share on other sites

Hon måste ha upptäckt/uppmärksammats på felet, för nu står det:

Den första varningen nådde Försvarsmakten redan i december 2004.

Trots det tvingades de svenska elitsoldaterna i Afghanistan att åka i terrängbilar utan splitterskydd.

Det kan ha kostat Tomas Bergqvist, 30, och Jesper Lindblom, 28, livet.

Först nu är de bepansrade bilarna beställda, den sydafrikanska "Galten" som ska ersätta de Gelenderwagen som används idag. De levereras i vår. Och belastar nästa års budget.

Kanske nån härifrån som har sagt till?

Link to comment
Share on other sites

Hon måste ha upptäckt/uppmärksammats på felet, för nu står det:
Den första varningen nådde Försvarsmakten redan i december 2004.

Trots det tvingades de svenska elitsoldaterna i Afghanistan att åka i terrängbilar utan splitterskydd.

Det kan ha kostat Tomas Bergqvist, 30, och Jesper Lindblom, 28, livet.

Först nu är de bepansrade bilarna beställda, den sydafrikanska "Galten" som ska ersätta de Gelenderwagen som används idag. De levereras i vår. Och belastar nästa års budget.

Kanske nån härifrån som har sagt till?

 

Visserligen det är ju bra, men får ändå känlsan av att hon menar att de rullade i vanliga fordon för att det finns en brist på splitterskyddat. Lite fel vinkel tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Säkerhetsbedömningen för ISAF ligger fast. Nytt pressmeddelande från FM där det redogörs om säkerheten för ISAF-soldaterna med tanke på den senaste tidens massmediadiskussioner óm bla splitterskyddade fordon.

 

 

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30591

 

 

 

/ Mvh Armywoman

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt säker på att det här är rätta stället för mitt inlägg, men det knyter an till diskussionen lite i alla fall. SVT:s Rapport följde med en patrull i norra Afghanistan (Sar-e Pol).

Förändrad vardag för svenskar i Afghanistan

Edited by Lundin
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en artikel i SvD: Förhöjt hot mot styrka i Afghanistan

 

Sammanfattning:

  • Styrkan som skickas till A. i vår (FS11?) blir större än 200 man.
  • De får splitterskyddade fordon (ej Galten, ev. Patgb)
  • Säkerhetsläget har ändrats från ringa hot till förhöjt hot

Edited by Lundin
Link to comment
Share on other sites

Säkerhetsbedömningen för ISAF ligger fast. Nytt pressmeddelande från FM där det redogörs om säkerheten för ISAF-soldaterna med tanke på den senaste tidens massmediadiskussioner óm bla splitterskyddade fordon.

 

 

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30591

 

 

 

/ Mvh Armywoman

 

Nu är det rörigt i pressen igen. Svenska ISAF har ett antal splitterskyddade GW (GW plus) som flexibelt kan användas i både MeS och Kabul. Påståenden att truppen saknar splitterskydd är således helt fel!

 

Men - en GW plus är inte en garanti mot skador. Spiltterskyddet är främst ett skydd mot beskjutning med eldhandvapen, en Road Side Bomb på 50 kilo finns det inget splitterskydd som klarar. Möjligen en strv 122.

 

Britterna styrde Sverige till att ha en låg profil i Mes eftersom detta i längden ger färre förluster!

 

Hilsen

 

//MG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När jag slösurfade lite på mil.se hittade jag ett gammalt pressmeddelande.

 

"Inga nya hot mot svenskarna i Afghanistan

 

Publicerad: 2 september 2005 kl 14:00

 

De hot från al Qaida som uppmärksammats av media idag föranleder för närvarande ingen förändring av Försvarsmaktens bedömning av hotbilden i Afghanistan.

 

- Försvarsmakten följer utvecklingen i Afghanistan noga, för att i så god tid som möjligt upptäcka eventuella hot mot den egna personalen i landet.

Läget i Afghanistan är instabilt, inte minst med tanke på det kommande valet. Svenskarnas beredskap är anpassad efter läget i landet och de hot som kan uppstå.

Men det finns för närvarande inga som helst indikationer på att hotnivån mot svenska soldater i Afghanistan höjts, säger generallöjtnant Jan Jonsson, Försvarsmaktens insatschef.

..."

 

Visst, det är alltid lätt att vara efterklok (ungefär lika lätt, och givande, som att köra bil från baksätet eller spela fotboll från läktaren).

Mitt syfte med detta inlägg är inte heller att vara efterklok. Pressmedelandet blir dock litet intressant i skenet av debatten mellan Brännström och MUST angående säkerhetsbedömningar.

Link to comment
Share on other sites

om vi lägger bilfrågan åt sidan en stund så har jag en fråga.

 

Hur är det med den soldat som var nedsövd under lång tid efter attentatet?

jag har varit lite offside ett tag men jag har inte hört någonting om hans tillstånd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

I går kväll på Aktuellt var det ett bra reportage från utbildningen av FS11. De hade intervjuat de som redan ryckt in. Det gick inte att ta miste på att läget bedöms vara allvarligt där nere. Alla betonade vikten av att förbereda anhöriga på att alla kanske inte kommer hem igen. Reportern avslutade med att berätta att alla som ska åka ned nu får fylla i ett formulär där man anger hur man önskar sin begravning.

 

Och idag är det 11 dagar kvar tills jag rycker in..

Link to comment
Share on other sites

Inget konstigt med det! Sådana papper har man fått förut inför mission också, Men det kanske oneckligen känns lite mer aktuellt nu.

Vilka missioner pratar vi då om? de gånger jag varit ute (KS07,10 och 11) är det bara anhörig lappen som gällt. men det är ju iofs ganska sena missioner också.

Link to comment
Share on other sites

Inget konstigt med det! Sådana papper har man fått förut inför mission också, Men det kanske oneckligen känns lite mer aktuellt nu.

Vilka missioner pratar vi då om? de gånger jag varit ute (KS07,10 och 11) är det bara anhörig lappen som gällt. men det är ju iofs ganska sena missioner också.

Jag vill bestämt komma ihåg att vi fick fylla i sånt inför Libanon och Bosnien under första halvan av 90-talet.

 

I går kväll på Aktuellt var det ett bra reportage från utbildningen av FS11. De hade intervjuat de som redan ryckt in. Det gick inte att ta miste på att läget bedöms vara allvarligt där nere. Alla betonade vikten av att förbereda anhöriga på att alla kanske inte kommer hem igen.
Jag håller med om att det var ett bra inslag. Det var det bästa nyhetsinslaget om FM på väldigt länge.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

"Det vita dokumentet" som dom pratar om fick vi alla ut till FS08 oxå så det är inte ens nytt för Afghanistan. En mycket bra pryl förresten, jag kan rekommendera alla att fylla i för det är trots allt oftast farligare att pendla med bil till jobbet varje dag än att åka till Afghanistan.

 

En länk för den late http://www.fonus.se/downloads/vitaarkivet060110.pdf

 

Mvh

Johnny

Link to comment
Share on other sites

"Det vita dokumentet" som dom pratar om fick vi alla ut till FS08 oxå så det är inte ens nytt för Afghanistan. En mycket bra pryl förresten, jag kan rekommendera alla att fylla i för det är trots allt oftast farligare att pendla med bil till jobbet varje dag än att åka till Afghanistan.

 

En länk för den late http://www.fonus.se/downloads/vitaarkivet060110.pdf

 

Mvh

Johnny

 

Tror nog att läget i Afghanistan har ändrat sig lite sedan dess.

Inte för att jag varit där. Men efter att lyssnat på folk som varit där innan samt information från en vän som ligger på ett MOT-team så ...

 

Nåja, det visar sig i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

"Det vita dokumentet" som dom pratar om fick vi alla ut till FS08 oxå så det är inte ens nytt för Afghanistan. En mycket bra pryl förresten, jag kan rekommendera alla att fylla i för det är trots allt oftast farligare att pendla med bil till jobbet varje dag än att åka till Afghanistan.

 

En länk för den late http://www.fonus.se/downloads/vitaarkivet060110.pdf

 

Mvh

Johnny

 

Tror nog att läget i Afghanistan har ändrat sig lite sedan dess.

Inte för att jag varit där. Men efter att lyssnat på folk som varit där innan samt information från en vän som ligger på ett MOT-team så ...

 

Nåja, det visar sig i framtiden.

Tror inte att läget har ändrat så mycket, däremot medvetheten här hemma, att svenskar kan ju faktiskt dö på utlandsuppdrag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...