BARBIE Posted January 28, 2006 Report Share Posted January 28, 2006 Största delen av det svenska bidraget befinner sig ju just i Mes. Och de norra delarna av afganistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted March 30, 2006 Report Share Posted March 30, 2006 Såg att FM utvärderat och reflekterat över händelsen. Vi måste dra nytta av de erfarenheter vi gjort för att förebygga dem och för att begränsa effekten av dem om de inträffar igen, säger Försvarsmaktens insatschef, generallöjtnant Jan Jonsson. Lite gott över allt det onda kanske? Mil.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Idag, måndag, 12 november 2007 publicerar Expressen en artikel av Leif Brännström och Micke Ölander angående attentatet mot svensk trupp den 25 november, 2005 i Mazar-i-Sharif där två svenska soldater dog. Expressens kartläggning avslöjar slarvet som gjorde att det dröjde hela åtta timmar innan de fick chansen till den kvalificerade kirurgi som möjligen kunde ha räddat deras liv, . - Tidsramarna klarades inte, erkänner generallöjtnant JanJonsson Expressen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Dog de i onödan!? Klart de gjorde, alla dödsoffer bland fredsstyrkor känns väldigt onödiga, men krig är är krig och ingen kan säga att de är ofarligt att åka iväg på missioner som denna. Tycker frågan om sjuktransporter är berättigad och viktig, men Expressen sensationsjournalistiska löp är fel forum att dryfta den i. repportaget är gjort för att sälja lösnummer, inte för att förbättra för US. J-vligt osmaklig byline på bilderna dessutom. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 (edited) Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter. *Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h. edit: Glömde att Bagram har en alert crew också Edited November 12, 2007 by odenmedic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Jaha, då uppmanar jag Er alla att minska Era julutgifter med 100 kr i år och sätta in den hundringen på Stiftelsen Jespers Minnes bankgiro som ni hittar om ni följer länken. Vi glömmer aldrig.. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Jag kommer bara till en inbjudan till en minnesdag. Utan giro. Vad är pengarna tänkta användas till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Bankgironumret finns på sidan. Man kan "bläddra" i inbjudan genom att dra i hörnet på bladen i "boken" Lite krångligt men det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter. *Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h. edit: Glömde att Bagram har en alert crew också For nagot ar sedan sa var jag pa foredrag har i Washington med davarande chefen for tyska styrkan i Afghanistan. Han pratade mycket om de stora avstanden i norra Afghanistan, och svarigheterna med att flyga helikopter pa ibland mycket hoga hojder (berg) och daligt vader. Jag kommer ihag att flertalet kommenterade efter foredraget att "if people get hurt up there, they will be in serious trouble". Alltsa - det kanske inte handlar sa mycket om dalig planering fran FMs sida, utan helt enkelt pa att den svenska styrkan opererar i ett mycket svarbelaget omrade dar avstanden kan vara gigantiska. OT - har for ovrigt ocksa lyssnat pa danska flygforare (F-16) med erfarenhet fran Afghanistan som forklarade att deras "transit route" fran basen till operationsomradet i Afghanistan var som att flyga fran Kopenhamn till paris...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter. *Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h. edit: Glömde att Bagram har en alert crew också For nagot ar sedan sa var jag pa foredrag har i Washington med davarande chefen for tyska styrkan i Afghanistan. Han pratade mycket om de stora avstanden i norra Afghanistan, och svarigheterna med att flyga helikopter pa ibland mycket hoga hojder (berg) och daligt vader. Jag kommer ihag att flertalet kommenterade efter foredraget att "if people get hurt up there, they will be in serious trouble". Alltsa - det kanske inte handlar sa mycket om dalig planering fran FMs sida, utan helt enkelt pa att den svenska styrkan opererar i ett mycket svarbelaget omrade dar avstanden kan vara gigantiska. OT - har for ovrigt ocksa lyssnat pa danska flygforare (F-16) med erfarenhet fran Afghanistan som forklarade att deras "transit route" fran basen till operationsomradet i Afghanistan var som att flyga fran Kopenhamn till paris...... Just händelsen den här tråden handlar om skedde i utkanten av Mazar, 600 meter från "svensk camp", vilken i det läget bör ha kunnat ta ner helikopter. 20-30 minuter från flygplats. Det finns hur som helst plats i direkt anslutning om det kommit helikopter 5 minuter efter händelsen, alltså inga problem med varken höjder eller extrema branter eller krånglig bebyggelse. Snarast med kommunikation, samverkan och byråkrati där antar jag. Finns säkert massor av bra förklaringar, men brist på landningsplats duger inte just här. Troligtvis HAR läget förbättrats på många punkter, det finns bortsett från svenska patriaambulanser även (vilket nämnts i en annan tråd nyss) nu tyska helikoptrar i närheten, vilket lär skynda på processen att få upp ett par sådana i luften avsevärt. Området är dock fortfarande enormt..och det handlar fortfarande om timmar om man är på fel ställe. Och en MOT uppe i bergen .. ligger nog lite risigt till om den stora skiten träffar fläkten på allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.