Jump to content

Svenskar skadade Afgha 20051125 - Diskussion


Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg att FM utvärderat och reflekterat över händelsen.

 

Vi måste dra nytta av de erfarenheter vi gjort för att förebygga dem och för att begränsa effekten av dem om de inträffar igen, säger Försvarsmaktens insatschef, generallöjtnant Jan Jonsson.

Lite gott över allt det onda kanske?

 

Mil.se

 

,O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Idag, måndag, 12 november 2007 publicerar Expressen en artikel av Leif Brännström och Micke Ölander angående attentatet mot svensk trupp den 25 november, 2005 i Mazar-i-Sharif där två svenska soldater dog.

 

 

Expressens kartläggning avslöjar slarvet som gjorde att det dröjde hela åtta timmar innan de fick chansen till den kvalificerade kirurgi som möjligen kunde ha räddat deras liv, .

- Tidsramarna klarades inte, erkänner generallöjtnant JanJonsson

 

 

Expressen

Link to comment
Share on other sites

Dog de i onödan!? Klart de gjorde, alla dödsoffer bland fredsstyrkor

känns väldigt onödiga, men krig är är krig och ingen kan

säga att de är ofarligt att åka iväg på missioner som denna. Tycker

frågan om sjuktransporter är berättigad och viktig, men Expressen

sensationsjournalistiska löp är fel forum att dryfta den i. repportaget är

gjort för att sälja lösnummer, inte för att förbättra för US.

 

J-vligt osmaklig byline på bilderna dessutom.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen :D

Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter.

*Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h.

 

edit: Glömde att Bagram har en alert crew också

Edited by odenmedic
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen :winner:

Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter.

*Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h.

 

edit: Glömde att Bagram har en alert crew också

 

For nagot ar sedan sa var jag pa foredrag har i Washington med davarande chefen for tyska styrkan i Afghanistan. Han pratade mycket om de stora avstanden i norra Afghanistan, och svarigheterna med att flyga helikopter pa ibland mycket hoga hojder (berg) och daligt vader.

 

Jag kommer ihag att flertalet kommenterade efter foredraget att "if people get hurt up there, they will be in serious trouble".

 

Alltsa - det kanske inte handlar sa mycket om dalig planering fran FMs sida, utan helt enkelt pa att den svenska styrkan opererar i ett mycket svarbelaget omrade dar avstanden kan vara gigantiska.

 

OT - har for ovrigt ocksa lyssnat pa danska flygforare (F-16) med erfarenhet fran Afghanistan som forklarade att deras "transit route" fran basen till operationsomradet i Afghanistan var som att flyga fran Kopenhamn till paris......

Link to comment
Share on other sites

Vad annat kunde man vänta av den svenska sensationspressen :winner:

Men frågan ar 8h ar en väldigt lång väntan. Och det fanns ingen plan B, forutom att vänta på Tyskarnas helikopter.

*Spekulativ*Med ett perfekt scenario: BAGRAM AB har en Alert AE Crew med CCATT pa 1h takeoff alert, Flygtid till MAZAR E SHARIF ar ca 30min med C-130, ERO @ MAZAR E SHARIF och i luften igen.... Tillbaka till BAGRAM AB inom 3h och efter surgery och stabilization mot Landstuhl vanligen inom 15-20h.

 

edit: Glömde att Bagram har en alert crew också

 

For nagot ar sedan sa var jag pa foredrag har i Washington med davarande chefen for tyska styrkan i Afghanistan. Han pratade mycket om de stora avstanden i norra Afghanistan, och svarigheterna med att flyga helikopter pa ibland mycket hoga hojder (berg) och daligt vader.

 

Jag kommer ihag att flertalet kommenterade efter foredraget att "if people get hurt up there, they will be in serious trouble".

 

Alltsa - det kanske inte handlar sa mycket om dalig planering fran FMs sida, utan helt enkelt pa att den svenska styrkan opererar i ett mycket svarbelaget omrade dar avstanden kan vara gigantiska.

 

OT - har for ovrigt ocksa lyssnat pa danska flygforare (F-16) med erfarenhet fran Afghanistan som forklarade att deras "transit route" fran basen till operationsomradet i Afghanistan var som att flyga fran Kopenhamn till paris......

Just händelsen den här tråden handlar om skedde i utkanten av Mazar, 600 meter från "svensk camp", vilken i det läget bör ha kunnat ta ner helikopter. 20-30 minuter från flygplats. Det finns hur som helst plats i direkt anslutning om det kommit helikopter 5 minuter efter händelsen, alltså inga problem med varken höjder eller extrema branter eller krånglig bebyggelse. Snarast med kommunikation, samverkan och byråkrati där antar jag. Finns säkert massor av bra förklaringar, men brist på landningsplats duger inte just här.

 

Troligtvis HAR läget förbättrats på många punkter, det finns bortsett från svenska patriaambulanser även (vilket nämnts i en annan tråd nyss) nu tyska helikoptrar i närheten, vilket lär skynda på processen att få upp ett par sådana i luften avsevärt. Området är dock fortfarande enormt..och det handlar fortfarande om timmar om man är på fel ställe. Och en MOT uppe i bergen .. ligger nog lite risigt till om den stora skiten träffar fläkten på allvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...