Jump to content

Svenskar skadade Afgha 20051125 - Diskussion


Recommended Posts

Det är läge att trappa upp det personliga skyddet anser jag.

Det är aldrig acceptabelt med onödiga skador... Detta var en sådan.

Men nu kan väl aldrig förutse attacker.

 

Splitterskyddade GW:s finns ju uppenbarligen, de gör väl ingen nytta här i Sverige...

 

Hua, det här var inte roligt!

Bara att hoppas att det går bra för våra peacekeepers!!

 

Håller med paananen, funderar i tankebanor som att "underskattar man hotbilden bara för det har varit lungt?" Kommer att tänka på kommentarer från Drv/Gunner Wedberg i NC01 tråden...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När vi har splitterskyddade GW os.v. gör dte mej enormt arg och förbannad att de ej används i afghanistan. Köra omrking i vita land cruiser. Det e ju som textat "Kom och bomba mej" jag är en FN bild utan varken soldater eller skydd....Idiotiskt, Detta har vi försvarsmakten att skylla. Det är i sånna här sammanhang en eagle eller hummer vore bra. De hade antagligen klarat sig betydligt bättre då.

 

Vi har alla tillgängliga skyddade GW på plats i ISAF utom en (i Sverige för utbildning)

Gnäll inte på att någon gjort fel om ni ej VET fakta...

 

/W :)

Link to comment
Share on other sites

När vi har splitterskyddade GW os.v. gör dte mej enormt arg och förbannad att de ej används i afghanistan. Köra omrking i vita land cruiser. Det e ju som textat "Kom och bomba mej" jag är en FN bild utan varken soldater eller skydd....Idiotiskt, Detta har vi försvarsmakten att skylla. Det är i sånna här sammanhang en eagle eller hummer vore bra. De hade antagligen klarat sig betydligt bättre då.

 

Vi har alla tillgängliga skyddade GW på plats i ISAF utom en (i Sverige för utbildning)

Gnäll inte på att någon gjort fel om ni ej VET fakta...

 

/W :D

 

W...

Det finns folk som lever av att bygga skyddade GW's, att man nu från svenskt håll valt att inte alla fordons skulle vara sådana finns det flera skäl för, motoreffekt, synbarhet,kostnad osv och det var fram till i morse inget beslut som ifrågasatts i särskilld hög utsträckning, inte öppet ändå

 

Att man nu gör det är väl inte så konstigt...

 

med facit på hand... så hade jag tyckt att det hade varit bra för oss att ha möjligheten att välja GW eller TLC, varför inte en av varje på varje grupp istället för två TLC.. men blir det inte så.. så hoppas jag att vi ändå kommer kunna göra ett bra jobb.

 

men det är mina 10 öre..

 

vi får bara hoppas att det går bra för dom drabbade och att sedan HKV tillsammans med ISAF gör en ny och klok bedömning av hotläget och att man analyserar om den senaste tidens händelser är ett trendbrott eller inte.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Det här var illa, jag hoppas att det går bra för dem, och att det får komma hem

till sina anhöriga, välbehållna.

 

Jag hoppas de övriga svenskar i Afganistan, får den/det stöd/utrustning/förstärkning/martial de behöver och efterfrågar.

 

När levereras de första Galtarna?

 

Edit: jag hittade denna info på mil.se

 

"I februari nästa år levereras de tio första fordonen av den sydafrikanska modellen "Galten" till det svenska försvaret"

 

De kanske behövs på en gång nu, i ISAF

 

galten_foto_ps.gif

Edited by Spett och slägga
Link to comment
Share on other sites

ISAFs pressrelease

Release #2005-102

25 November, 2005

 

Kabul, Afghanistan - Today military personnel, serving with NATO’s International Security Assistance Force in the Northern City of Mazar-e-Sharif, were involved in an explosion on the Southern outskirts of the Balkh Province City, injuring four Swedish soldiers, of which two were very seriously hurt.

 

The incident occurred at around 1540hours local time this afternoon, when one of the vehicles in an ISAF convoy was caught in an explosion. The Ministry of Interior acknowledged that two civilians were also injured in the blast.

 

The four ISAF wounded were quickly evacuated to ISAF’s medical facility in Mazar-e-Sharif. The two very seriously injured were then flown via Kabul International Airport for treatment in ISAF’s German-led hospital in Kabul while the two others were transferred to ISAF’s German medical facility in Konduz.

 

The Afghan National Police quickly assisted ISAF troops in cordoning the incident site and ISAF explosives experts are now on the scene to begin investigating the cause of the explosion.

 

Sweden’s contribution to NATO’s International Security Assistance Force in Afghanistan is mainly to the Provincial Reconstruction Team and Forward Support Base in Mazar-e-Sharif.

Link to comment
Share on other sites

jag vet hur det känns när ens förband drabbas av sådant här och det är inte roligt.

 

det värsta som kan hända nu är att man i all hast drar slutsatser på politisk nivå!

hotbilden är densamma på i fredags morgon. att en svensk konvoj utsatts för angrepp bör man sätta sina undresurser på att utreda, för att se om det finns indikationer på att hotet mot svenska förband förändrats den senaste tiden, i övrigt bör man fortsätta att jobba på så vanligt det bara går med de förskitighetsmått som bedöms nödvändiga av chefer på plats.

 

i övrigt så hoppas jag innerligt att det som hänt inte kommer att användas som politiska invändningar på nationell nivå här hemma.

Link to comment
Share on other sites

DN

 

Svensk soldat dödad i Afghanistan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

 

ÖB betonar vikten av riskminimering

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...usRenderType=14

 

Experter eniga om att fler svenskar kommer att dö

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...usRenderType=14

 

Svenskarna i internationella styrkan vid gott mod

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

 

Allt farligare i Afghanistan

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=493343

 

SvD

 

Svensk soldat dödad i Afghanistan

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11128084.asp

 

ÖB:”Tyder på nytt säkerhetsläge”

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11131949.asp

 

Al-Qaida skiljer inte på fiender

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11131958.asp

 

Svensk styrka i Afghanistan utökas

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11131842.asp

 

Basker av!

 

Visa ert stöd. Fortsätt att visa er respekt med "basker av" inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Förjävligt. Hoppas att de tar de som gjorde det. Har någon hört något mer om de som hade tagits misstänkta?

 

Vila i frid.

 

 

Aftonbladet skrev:

 

"Afghansk polis grep sex misstänkta direkt efter explosionen, men ingen grupp har tagit på sig bombdådet."

Link to comment
Share on other sites

kanske är tid nu för regeringen att öka anslagen till utlandsstyrkorna så att alla fordon blir splitterskyddande o hyfsat minsäkra

 

 

Innan vi börjar plocka politiska poäng på saken kan vi ju lyssna på vad försvaret själva säger om det:

 

De fyra svenskarnas "geländewagen" hade varken pansar eller splitterskydd. Soldaterna satt i ett helt vanligt softskinfordon - en terrängbil.

- Förutom ett attentat tidigare har Mazar-i-Sharif varit lugnt. Säkerhetsläget har inte påkallat ett bättre skydd, säger försvarets insatschef Jan Jonsson.

- Men efter det som hänt kommer vi tillsammans med Isaf göra en uppdatering av säkerhetsläget i området.

 

Medveten strategi

Att soldaterna färdas oskyddade är en medveten strategi.

- Det är svårt att upparbeta ett förtroende om man har mycket skydd. Hög säkerhet kan skapa sämre stämning och trigga våld. Men säkerheten måste förmodligen öka nu, säger Gunnar Jervas, säkerhetskonsult.

- Från www.expressen.se

Link to comment
Share on other sites

Det är läge att trappa upp det personliga skyddet anser jag.

Det är aldrig acceptabelt med onödiga skador... Detta var en sådan.

Men nu kan väl aldrig förutse attacker.

 

Splitterskyddade GW:s finns ju uppenbarligen, de gör väl ingen nytta här i Sverige...

 

Hua, det här var inte roligt!

Bara att hoppas att det går bra för våra peacekeepers!!

 

Håller med paananen, funderar i tankebanor som att "underskattar man hotbilden bara för det har varit lungt?" Kommer att tänka på kommentarer från Drv/Gunner Wedberg i NC01 tråden...

 

Undrar just om det är denna diskussion som SR Ekot refererar till:

"...Att det funnits en oro bland svenskarna att åka runt i vanliga personbilar framgår om man läser inlägg på en diskussionssida på nätet från svenska soldater i Afghanistan..." ( Sveriges radio - Ekot)

 

Eller finns det något annat forum, någonstans? Är det oss de syftar på så bör vi än en gång påminna oss om att det inte bara är en sluten krets som har tillgång till SoldFForum.

 

Förövrigt - Basker av!

Link to comment
Share on other sites

kanske är tid nu för regeringen att öka anslagen till utlandsstyrkorna så att alla fordon blir splitterskyddande o hyfsat minsäkra

 

 

Innan vi börjar plocka politiska poäng på saken kan vi ju lyssna på vad försvaret själva säger om det:

 

det handlar inte om politik utan att soldaterna skall kunna köra runt i hyfsat säkra fordon.

jag tycker inte man ska börja rulla runt i stridsfordon eller patrior utan med splitter skyddade jeepar typ bepansrade gw. Det är klart att det är provocerande om man skulle börja rulla runt med stridsfordon

Link to comment
Share on other sites

kanske är tid nu för regeringen att öka anslagen till utlandsstyrkorna så att alla fordon blir splitterskyddande o hyfsat minsäkra

 

 

Innan vi börjar plocka politiska poäng på saken kan vi ju lyssna på vad försvaret själva säger om det:

 

det handlar inte om politik utan att soldaterna skall kunna köra runt i hyfsat säkra fordon.

jag tycker inte man ska börja rulla runt i stridsfordon eller patrior utan med splitter skyddade jeepar typ bepansrade gw. Det är klart att det är provocerande om man skulle börja rulla runt med stridsfordon

 

 

Som sagt så är det nog bra om man nu tar det lite lungt med resonemang av den här typen. Det finns ingenting som säger att detta absolut skulle slutat annorlunda för att patrullen haft Galten. Det kan mycket väl vara så att motståndarna helt enkelt då valt att anpassa laddningen efter det nya fordonstypen.

 

Men allt detta är ju bara spekulationer, vilket är det sista som behövs just nu.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

För att fundera vidare ett snäpp längre...

 

Jag kan förstå och köpa argumentet att man vill att vissa förband skall köra Softskin.

 

97-98 när fortfarande Bosnien stämplades som "osäkert" av amerikanerna så hade de vissa enheter som åkte omkring i "Civila" (ej gröna men amerikanska plåtar) Nissa Terrano och liknande.

Dessa uppträdde utan "synlig" beväpning (ja de flesta hade Beretta i axelhölster eler liknande under jackorna samt de hade säkert minst 1 M16 i varje bil).

Självklart var det inte vanliga bassar som låg i dessa enheter utan alla hade någon form av erf från SF förband. Det var också inte ett föraktfulllt antal Gröna Baskrar med i dem.

 

Så.. Varför skickar den nojigaste nationen i sitt första "fredsframtvingande uppdrag" sedan fiaskot i Somalia in "oskyddad" trupp i en krigszon??

 

Jo för de skapade resultat.. Genom att de levde i vanliga hyrda hus och färdades med ett fåtal opansrade bilar med nertaggat läge ständigt leende och med ett stort förråd av tuggummi (lite ironi) så sågs de inte som fiender... Utan som vänner... OCH de fick fram BRA Underrättelser...

 

Skulle de kommit i pansrade 4 bilskonvojer av HUMVEE med minst 1 tung KSP eller granatspruta och hjälm på (det sätt som övriga amerikanska enheter färdades på) så skulle de inte nått samma resultat....

 

Så en paralell till Afghanistan

 

Fram till för en månad sedan var området lungt.... Sedan har detta tydligen ändrats... MEN jag tror inte galten hade varit lösningen... Den är perfekt för QRF plutonen... Men (jag tror inte det var de som drabbades nu) den känns som overkill för att åka till ett vanligt sportarrangemang

 

 

En annan reflektion.

Hur länge sedan var det vi fick en Svensk dödad under "strider", jag menar alltså inte olyckor eller liknande.

 

Jag minns inte när och jag får anses som gammal.

Jag vet att vi inte hade något liknande i Bosnien där var det bara olyckor (även om det var guds försyn mång ggr att det BARA blev skador). Har för mig något om en svensk som blev dödad i Libanon då han hamnade i skottlinjen mellan Israeler och SL (????) och det måste varit i runda slängar 86-88.

Har jag fel???

Link to comment
Share on other sites

Cirka 100 000 svenska soldater har hittills tjänstgjort utomlands.

73 personer har dött i utlandstjänst. Av dessa har elva dödats i attacker eller i strid, varav sex i Kongo i början av 1960-talet och fyra i Mellanöstern.

17 har dött i trafikolyckor.

12 har dött i andra olyckor.

8 har omkommit i flygolyckor.

7 har begått självmord.

4 har dödats av vådaskott.

14 har dött en naturlig död.

Senast en svensk dödades var 2003, då en person omkom i en sprängolycka i Kosovo.

 

Från aftonbladet.se , har ett svagt minne om något dödsfall i Makedonien på 90-talet men minns inte alls omständigheterna kring det.

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Fredagen den 13 september 1991 blev Kenneth Fransson dödad av Israelisk militär i Libanon.

Det torde vara det senaste dödsfallet på grund av strid.

 

Detta är den dystra baksidan av utlandstjänst och det kan hända när som helst, var som helst även om läget på ytan är lungt. Tyvärr är det många som inte tänker på det.

Det finns ju faktiskt en anledning till varför man skickar beväpnad trupp till dessa länder.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt det där argumentet att det skulle vara provocerande att åka splitterskyddat. Det är väl minst lika provocerande att framstå som en sittande anka som vem som helst med en AK-47:a kan ge sig på? För övrigt tror jag 99% av den civila befolkningen inte ser någon större skillnad på en splitterskyddad jeep och en softskin, om det nu är det man oroar sig över. Jag kan förstå att lokalbefolkningen tar lite illa upp om man kommer och besöker kyrkbasarer och fotbollsmatcher i en CV-90, men hur kan lite pansarplåt framstå som provocerande?

 

Det som hänt är sorgligt, och dubbelt sorgligt eftersom man misstänker att det var onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Gör det egentligen nån skillnad vilket förband kollegorna tillhörde? Det kunde väl ha varit vilka ISAF-svenskar som helst i bilen?

 

I vilket fall: all respekt till kamraterna, all sympati med de anhöriga och all sorg för vår avlidne broder!

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

@ JohanErik

 

"Gör det egentligen nån skillnad vilket förband kollegorna tillhörde? Det kunde väl ha varit vilka ISAF-svenskar som helst i bilen?"

 

 

Förstår ej ditt syfte och tanke bakom din text ... Skillnad till vadå? Utveckla gärna!

 

/ Mvh Armywoman

Edited by armywoman
Link to comment
Share on other sites

Gör det egentligen nån skillnad vilket förband kollegorna tillhörde? Det kunde väl ha varit vilka ISAF-svenskar som helst i bilen?

 

 

/Johan

Tror inte riktigt de var så de menade. Men faktum kvarstår att vi fått reda på relativt lite än.

 

Hur som helst så hade jag ingen aning om att vi hade SSG där nere nu? Har detta varit känt sen tidigare eller?

 

Jag är förvirrad angående vilka fordon som användes.

Först var det Land Cruiser, för det var väl Land cruiser den drabbade bilen var? Den färdades med 4 andra Land Rovers, men nu så skriver expressen att det var GW som ingick i konvojen? Någon som har bättre koll på dessa grejer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...