Jump to content

Oidentifierade pansartanks

Recommended Posts

• Replies 378
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eller också bryr man sig inte och tar ordet för vad det är, ett litet humoristiskt inslag. Tror nog att vi efter sju år med tråden fortfarande klarar av att ställa frågor om olika pansarfordon vi und

Det heter ju tånks!

Nu teoriserar jag bara, men kan skenan vara en form av anhåll för att förenkla hanteringen av reservhjulet?   Rödfärgen är kanske en grundfärg för rostskydd?

När Rädda Barnen:s reklamsnutt "förändra utsikten för världens barn" i varianten med utzoomningen genom en stridsvagns eldrör dyker upp så tänker MÖP:en i mig "vad i helskotta är det där för oidentifierad pansartank?" innan funderingarna glider bort till barn i krigszon. Tyvärr har jag inga bilder, men eftersom den är frekvent på både Bio och TV så finns det förhoppningsvis någon här som kan upplysa mig. En lös fundering från min sida är att det är en koreansk K1A1?

rek pbvn fanns nere i kososvo fram till ks06 tror jag, vagnen ser exat likadan ut utvändigt som en 302C men invändigt skiljer det sig i bollhavet. i högra bakdörren (sett bakifrån) fanns en ja.. vad var det.. en typ elektrisk kvmätare/POS som man skulle ta ut bäringen till pjäserna med. det fanns även ett litet "skrivbord" med lite fack i därbak.

ska se om jag har några bilder liggandes här hemma..

edit

posen fungerade inte alls så istället användes lös utrustning. Det hade varit bättre med e-vagn för rekgruppen än en en dedikerad rekvagn. det går att göra samma saker + en massa annat med e-vagnen.

Edited by Jimbo

Nämen titta, jag har ju en Ibok för den. :unsure:

I Pjrekpbv 3025 stridsrum finns utrustning som används för att rekognocera och positionsbestämma pläsplatser för t.ex granatkastare eller artilleripjäser. Systemet består av en tröghetsnavigeringsenhet (EPLSS) för positionsbestämning av vagnen sat en laserpekare för positionsbestämning av pjäsplatser. Systemet strömförsörjs via vagnens sambandsbatterier.

The Swede :uuh:

När Rädda Barnen:s reklamsnutt "förändra utsikten för världens barn" i varianten med utzoomningen genom en stridsvagns eldrör dyker upp så tänker MÖP:en i mig "vad i helskotta är det där för oidentifierad pansartank?" innan funderingarna glider bort till barn i krigszon. Tyvärr har jag inga bilder, men eftersom den är frekvent på både Bio och TV så finns det förhoppningsvis någon här som kan upplysa mig. En lös fundering från min sida är att det är en koreansk K1A1?

Ha ha! Exakt så tänkte jag också! Fast min gissning gick just till Centurion...

Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO.

Nu blev det inte den varianten som fastställdes.

Och földfrågan blir givetvis: Vad var det tänkt att de stora "lådorna" på frontpansaret skulle tjäna för syfte?

Om det är tilläggspansar känns det lite knepigt att man lämnar en glipa i mitten...

Om det är tilläggspansar känns det lite knepigt att man lämnar en glipa i mitten...

Därför att i mitten sitter Swede och kör, och hans pannben ska det till lite mer än en Sagger för att komma igenom..

Så fick jag det sagt också...

:D

Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO.

Nu blev det inte den varianten som fastställdes.

Vad är tanken med prismorna där bak? bättre observation för skytte GB?

Precis, det finns även en variant med roterbar observationshuv.

Typ den som sitter på UDES 08.

• 2 weeks later...

Jag har några bilder på en (halv :) ) oidentifierad sak som jag hittade i öknen i Egypten...någon som har ett förslag på vad det kan ha varit?

Själv så ser jag inte ens vad som är fram eller bak på den....och jag tycker ändå att jag är ganska duktig på pansartanks!

vrak7.jpg

vrak8.jpg

vrak9.jpg

vrak10.jpg

Ingen aning.

Var är bilden tagen?

Finns det några märkskyltar någonstans?

Finns det möjlighet att få mer bilder ur andra vinklar?

Rent spontant tycker jag inte att det ser ut som ett militärt fordon utan någon form av bandvagn/snövessla.

The Swede :clap: