The Swede Posted September 8, 2006 Report Share Posted September 8, 2006 Stalker, spaningsfordon. Finns de mer info någon stans? Testat GOOGLE? Knappa in Stalker AFV så får du lite träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 När Rädda Barnen:s reklamsnutt "förändra utsikten för världens barn" i varianten med utzoomningen genom en stridsvagns eldrör dyker upp så tänker MÖP:en i mig "vad i helskotta är det där för oidentifierad pansartank?" innan funderingarna glider bort till barn i krigszon. Tyvärr har jag inga bilder, men eftersom den är frekvent på både Bio och TV så finns det förhoppningsvis någon här som kan upplysa mig. En lös fundering från min sida är att det är en koreansk K1A1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Jag tyckte det likande en Centurion, man jag hara bara ett svagt minne av den reklamsnutten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Stridsvagn 104 (Centurion) med tilläggspansar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Stridsvagn 104 (Centurion) med tilläggspansar. har 104 räfflad pipa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Stridsvagn 104 (Centurion) med tilläggspansar. har 104 räfflad pipa? Ja, till kulsprutorna. Men även kanonens ELDRÖR är räfflat. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Nog den ovanligaste vagnen i Sveriges pansarsbestånd, Pjrekpbv 3025 (det finns tydligen bara 1). Hur är den beskaffad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 (edited) rek pbvn fanns nere i kososvo fram till ks06 tror jag, vagnen ser exat likadan ut utvändigt som en 302C men invändigt skiljer det sig i bollhavet. i högra bakdörren (sett bakifrån) fanns en ja.. vad var det.. en typ elektrisk kvmätare/POS som man skulle ta ut bäringen till pjäserna med. det fanns även ett litet "skrivbord" med lite fack i därbak. ska se om jag har några bilder liggandes här hemma.. edit posen fungerade inte alls så istället användes lös utrustning. Det hade varit bättre med e-vagn för rekgruppen än en en dedikerad rekvagn. det går att göra samma saker + en massa annat med e-vagnen. Edited September 14, 2006 by Jimbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Nämen titta, jag har ju en Ibok för den. I Pjrekpbv 3025 stridsrum finns utrustning som används för att rekognocera och positionsbestämma pläsplatser för t.ex granatkastare eller artilleripjäser. Systemet består av en tröghetsnavigeringsenhet (EPLSS) för positionsbestämning av vagnen sat en laserpekare för positionsbestämning av pjäsplatser. Systemet strömförsörjs via vagnens sambandsbatterier. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Jag är inte förvånad över att du har Iboken. Jag är ngt förvånad över att det finns en Ibok till ngt som finns i ett exemplar, men det kanske har funnits fler? Eller tankar att producera fler (förutsätter att den är ett ombygge)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 När Rädda Barnen:s reklamsnutt "förändra utsikten för världens barn" i varianten med utzoomningen genom en stridsvagns eldrör dyker upp så tänker MÖP:en i mig "vad i helskotta är det där för oidentifierad pansartank?" innan funderingarna glider bort till barn i krigszon. Tyvärr har jag inga bilder, men eftersom den är frekvent på både Bio och TV så finns det förhoppningsvis någon här som kan upplysa mig. En lös fundering från min sida är att det är en koreansk K1A1? Ha ha! Exakt så tänkte jag också! Fast min gissning gick just till Centurion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Vad är detta för Model utav den kära pebban? kände inte igen den,är ju ingen vanlig 302A iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO. Nu blev det inte den varianten som fastställdes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO.Nu blev det inte den varianten som fastställdes. Och földfrågan blir givetvis: Vad var det tänkt att de stora "lådorna" på frontpansaret skulle tjäna för syfte? Om det är tilläggspansar känns det lite knepigt att man lämnar en glipa i mitten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Flytkuddar för att förbättra fribordet i vatten vid flytning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Om det är tilläggspansar känns det lite knepigt att man lämnar en glipa i mitten... Därför att i mitten sitter Swede och kör, och hans pannben ska det till lite mer än en Sagger för att komma igenom.. Så fick jag det sagt också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted September 14, 2006 Report Share Posted September 14, 2006 Stridsvagn 104 (Centurion) med tilläggspansar. Det svaret kom som väntat skitfort, man tackar och bockar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO.Nu blev det inte den varianten som fastställdes. Vad är tanken med prismorna där bak? bättre observation för skytte GB? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Det är en av de vagnar som byggdes om på prov inför inför REMO. Nu blev det inte den varianten som fastställdes. Vad är tanken med prismorna där bak? bättre observation för skytte GB? Precis, det finns även en variant med roterbar observationshuv. Typ den som sitter på UDES 08. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Vad är det för plåtburk på hjul som är närmast oss då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 En sån här om jag får gissaWiki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 20, 2006 Report Share Posted September 20, 2006 Vad är det för vagnar på gatorna i Thailand på bilderna i Aftonbladet http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,890487,00.html? Jag tycker att de ser lite åldersstigna ut. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted September 20, 2006 Report Share Posted September 20, 2006 M41a3 M41A3 Walker Bulldog kanske? http://www.aaftankmuseum.com/Archive3M41A3.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 Jag har några bilder på en (halv ) oidentifierad sak som jag hittade i öknen i Egypten...någon som har ett förslag på vad det kan ha varit? Själv så ser jag inte ens vad som är fram eller bak på den....och jag tycker ändå att jag är ganska duktig på pansartanks! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 En Archer SPG. Byggd på ett Valentinechassie. http://www.armourinfocus.co.uk/archer/index.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stridspitt90 Posted October 6, 2006 Report Share Posted October 6, 2006 En Archer SPG.Byggd på ett Valentinechassie. http://www.armourinfocus.co.uk/archer/index.htm tjittpåmmfritt det gick fort, tackar! (Slänger ett pansarkex till the Swede) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Jag vill också hemskt gärna vet vad detta är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 7, 2006 Report Share Posted October 7, 2006 Ingen aning. Var är bilden tagen? Finns det några märkskyltar någonstans? Finns det möjlighet att få mer bilder ur andra vinklar? Rent spontant tycker jag inte att det ser ut som ett militärt fordon utan någon form av bandvagn/snövessla. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted October 9, 2006 Report Share Posted October 9, 2006 killen som tog bilden sa nåt att det typ hade blivit av med kanontornet No, its a tank... Its from Nam, a light tank...a Scorpion i think....Its gun was taken off when it was put on surplus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts