Jump to content

Recommended Posts

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ok, då tar vi det ifrån början.

Bassäkhatten är på samma sätt som en basker, ett förbandsattribut. Är du ex. amf.soldat har du en grön osv... vi har bashatten! Då man tillhör förbandet och efter avlagt hattprov (med godkänt resultat) får man bära bashatten. Uppfyller man inte tidigare nämnda krav så får man inte bära bashatten, enkelt eller hur?

Att sen "obehöriga" köper den och använder den ändå, kan vi inte göra så mycket åt. Hur t.ex. K4 skulle reagera om en "obehörig" dök upp iförd "deras" åtråvärda basker..?

En bashatt och en basker går dock inte helt att likställa, då bashatten är fältmässig på ett annat sätt. Men de båda attributen betyder lika mycket för respektive förband.

Det jag menar är att är du inte berättigad att andvända persedel (läs. hatt/basker) så ska man inte heller göra det, det skulle aldrig jag göra iallafall! Oavsett hur ball, snygg, praktisk eller fältmässig jag anser att ett annat förbands tillhörighet nu må vara....

slut kom

Så du menar att jag gjorde fel när jag använde den när jag blev tilldelad den sisådär 4 år innan du fick den?

• Forumsledning
Posted

Se där det går ju..

Men..

För det första så tycker jag baskern är fel att jämföra med. Den är ett kasernplagg som används i allt annat än fält. Bashatten är nästan motsatsen, den används med fördel nästan bara i fält. När ni bär er permisuniform bär ni inte hatten t.ex.

Dessutom baskern bärs av samtliga arméförband, enda som skiljs är färg och emblemet som talar om vilket förband du tillhör. Allt detta är comon knowledge.

Så att jämföra med en basker köper jag inte. Dessutom kan man få ut basker oavsett prov eller inte beroende lite på förbandet.

En huvudbonad med den karaktären finner jag svårt att "paxa", som att paxa Ryggsäcken i grön/90 färg.

Är du helt seriös när du vägrar att inse att alla skulle dra nytta av en huvudbonad om man t.ex LÖSER SIN UPPGIFT BÄTTRE !! ..om du nu har hört talas om det utrycket.

Vad tror du själv på ? Att tillåta Fälthatt kammo som den andra vairanten heter, eller att släppa konceptet fri? Eller måste man byta färg för att få bära den ?

Om den blir helt grön är det okej för dig då ?

Ser du skillnaden Fält vs Kasern !?

(Ingen som gnäller över att de inte få bära silverhjälm modell gammal som är "paxat" till Livgardet. Hade den dock varit extremt fältmässig, bättre än 90hjälmen, då hade förmodligen folk velat ha den, OAVSETT tradition. )

Slutkontentan, ska andra förband ha sämre plagg bara för att ett annat förband har en tradition om att vara först med den ? (hattprov eller inte spelar ingen roll)

Jag har gjort det till en Principfråga nu. Så det behöver inte bara vara hatten som är eftertraktad.

Posted (edited)

@Järnhink

Två saker..

1. Ja precis, Bashatten är till skillnad mot baskern förbannat fältmässig. M.a.o så blir det så att en funktionell persedel blir "out of bounds" för andra då den är ett utbildningstecken. Det är ju det som hela diskussionen går ut på. Jag är väl medveten om att du känner starkt för din hatt men visst måste du hålla med om att tanken som sådan är lite dum. Som någon sa innan, tänk om ni inte fått ha FJS Orginal för att FJS hade patent på den. För mig har det inget att göra med avundsjuka, har min extremt ofunktionella filtmössa, och det finns ett antal andra attribut som jag hellre skulle vilja ha.

2. Har skrivit detta till en och annan KJ och Amf på forumet, men jag känner att jag tar möjligheten att vigda mitt förbandsområde även till dig, då du är marinjär. Tänk på att du, genom din avatar och förbandstillhörighet, representerar ett förband. Tänk på att allt du säger och gör reflekterar på förbandet i fråga. Du förstår säkert vad jag menar.

GMY

Edit: Låt oss säga att pojkarna som åkte ner till Congo använde bashatten, sedan kommer de hem för att lösa någon uppgift hemma.. tycker du att det är ner till Kungsholmen först för att göra hattprov då så att det är ok att bära den?

Edited by Rokare
Posted

För att inte förarga flottisterna ytterligare :clap: :P så gör man så här:

Säkpluton/sjö behåller sin bashatt och alla andra använder sig utav Fälthatt kamo (Boonie-modell).

Snipp snapp... så var den sagan slut.

Ps.

Gud vad griniga alla bassäkare blir om Säkpluton/sjö läggs ned... då är ju hatten fritt att använda av alla, även TOLO-jägarna. :D

Posted
En bashatt och en basker går dock inte helt att likställa, då bashatten är fältmässig på ett annat sätt. Men de båda attributen betyder lika mycket för respektive förband.

Det jag menar är att är du inte berättigad att andvända persedel (läs. hatt/basker) så ska man inte heller göra det, det skulle aldrig jag göra iallafall! Oavsett hur ball, snygg, praktisk eller fältmässig jag anser att ett annat förbands tillhörighet nu må vara....

slut kom

Den stora skillnaden mellan bashatten och baskern är dock att den senare är en fastställd uniformspersedel vars tillhörighet regleras i UniR FM. Av någon anledning så finns inte bashatten med i UniR FM längre, så att säga att någon är berättigad att bära den är nog inte helt rätt. Enligt UniR FM så ska bassäk bära Fälthatt camo, vilket även Utlandsstyrkan gör.

Att det sedan finns en tradition av att bassäk bär bashatten är en annan sak.

Posted

Järnhink - Jag tror att jag förstår lite av det du menar. Om man inte har "förtjänat" hatten ska man inte ha den. Tankesättet förstår jag, men det passar som sagt inte in på något sätt hos ett fältmässigt praktiskt och bra plagg.

All respekt för dig som soldat, och säkpluton sjö/bassäk i allmänhet men anser jag att jag behöver en bashatt för att lösa min uppgift bättre använder jag den. Om någon på något obegripligt plan behöver "mitt" kompani- och plutonsmärke för att lösa sin uppgift på ett bra sätt så är det fritt fram för dessa att göra det vad mig anbelangar.

Det jag presterade under GU sitter inte i mina märken - det sitter i mitt huvud och hjärta. Väl mött!

• 3 months later...
Posted

Ödmjukhet inför uppgiften oeftergivlighet i dess lösande...

Hatten är ett praktiskt plagg och försvarsmakten har två utmärkta fälthattar.

Bassäk hatten är utvecklad för att känneteckna bassäks säkjakt patruller, alltså

ser lede fi båtar och patruller med hattarna så förstår dom att bassäk har patruller

i området och förhoppningsvis drar dom sig undan.

Bassäks säkjakt patruller är inte till för att smyga i första han utan för att bekräfta att det finns folk i området och vid behov identifiera dom.

Förbandet har även spanings patruller som sköter smygande och und inhämtning, men grundtanken var från början bara jaktpatruller.

Hatten är alltså ett kännetecken och senast jag kollade reglementerad till förbandet.

Den andra hatten som jag själv gärna bar på utlandstjänsten är minst lika bra och jag tycker

samtliga i FM borde få tillgång till denna hatt, inte bara utlandsstyrkan.

Slutligen måste jag säga som fd Bassäk att jag skäms för dom flesta här på forumet som säger sig vara på från Bassäk/Säkplut-sjö.

Tänk på förbandets devis och lev efter den..vill ni utmärka er och låta mycket så kom ni till fel förband..

"

Posted
järnhink said:
Ok, då tar vi det ifrån början.

Bassäkhatten är på samma sätt som en basker, ett förbandsattribut. Är du ex. amf.soldat har du en grön osv... vi har bashatten! Då man tillhör förbandet och efter avlagt hattprov (med godkänt resultat) får man bära bashatten. Uppfyller man inte tidigare nämnda krav så får man inte bära bashatten, enkelt eller hur?

Att sen "obehöriga" köper den och använder den ändå, kan vi inte göra så mycket åt. Hur t.ex. K4 skulle reagera om en "obehörig" dök upp iförd "deras" åtråvärda basker..?

slut kom

Om inte jag är helt ute och cyklar, vilket iofs ger bra kondition, så är det väl endast färgen och märket som anger förbandstillhörighet. Inte baskern i sig.

eller?

Edit: Oops, läste inte hela tråden. Sorry....

Posted
Ödmjukhet inför uppgiften oeftergivlighet i dess lösande...

Hatten är ett praktiskt plagg och försvarsmakten har två utmärkta fälthattar.

Bassäk hatten är utvecklad för att känneteckna bassäks säkjakt patruller, alltså

ser lede fi båtar och patruller med hattarna så förstår dom att bassäk har patruller

Bassäks säkjakt patruller är inte till för att smyga i första han utan för att bekräfta att det finns folk i området och vid behov identifiera dom.

Förbandet har även spanings patruller som sköter smygande och und inhämtning, men grundtanken var från början bara jaktpatruller.

Hatten är alltså ett kännetecken och senast jag kollade reglementerad till förbandet.

Den andra hatten som jag själv gärna bar på utlandstjänsten är minst lika bra och jag tycker

samtliga i FM borde få tillgång till denna hatt, inte bara utlandsstyrkan.

Slutligen måste jag säga som fd Bassäk att jag skäms för dom flesta här på forumet som säger sig vara på från Bassäk/Säkplut-sjö.

Tänk på förbandets devis och lev efter den..vill ni utmärka er och låta mycket så kom ni till fel förband..

"

8-/:blink::huh:

Då HADE det varit bättre med stora förgyllda trekantiga hattar med gigantiska röda fjädrar rakt upp, de syns på MYCKET längre håll och avskräcker alltså ändå bättre!

Posted

Västerviks hemvärnskompani tillkännager nu att man, som utbildningtecken för genomfört kontrakt för 2005, tar fältbyxa m/90. Alla ni som inte genomfört kontraktet för 2005 i Västerviks hemvärnskompani är m.a.o inte berättigade att bära vår förbandsspecifika symbol.

Skämt åsido, jag kan förstå om man på Bassäk, eller vad det heter denna veckan, blir lite putt om man tar "deras" signum, men liiite substans finns det i mitt raljerande kring byxan, ett förbandstecken eller -symbol bör väl vara något annat än ett plagg.

mvh C 2. pjäs

Mobbemelletär och svennska läae

:Malaj:

Posted
:Malaj::clap::D

Då HADE det varit bättre med stora förgyllda trekantiga hattar med gigantiska röda fjädrar rakt upp, de syns på MYCKET längre håll och avskräcker alltså ändå bättre!

Antagligen, men som du vet älskar FM saker som matchar och en förgylld hatt skulle automatiskt bryta det till alla moderiktiga generalers fasa.

:Malaj:

"MSR Tampa guided by murphy all the way"

Posted

[Borttagen Bild]

får dom här gossarna ut ickereglementerade hattar då?

följdfråga: har dom med sig brandsläckare eller brandfilt efter dom fått ut hattarna?

Posted
hattprov klart

följdfråga: har dom med sig brandsläckare eller brandfilt efter dom fått ut hattarna?

Nej dom där hattarna är den modellen som är reglementerad för flottans säkplut

Posted
custodis said:
dxl said:

Och denna typ av hatt finns i UniR2003? :blink:

Posted

Kan bara säga så här...

När jag gjorde lumpen ( Farbror Melker varning :P ) så fick vi ut "bassäk" hatten av våran Kapten, med motiveringen "så ser ni vad i ni skjuter på" bör tilläggas att vi hade massa samövningar med Marinens Bassäk( Bla överlevnad sommar, överlevnad vinter, flykt och fångtjänst) och Flygbasjägarna. Låg på Närskydd/Span Luftvärn

(sambandet mellan LV och Marinen var 40/48, antar jag)

Posted

hattprov klart

Och denna typ av hatt finns i UniR2003? :uuh:

Den fanns i den senaste upplagan av uniR som jag läste...befinner mig utomlands utanför FM:s tjänst och känner inte att jag behöver läsa UniR för dom fina bildernas skull :clap:

Men har svårt att tro att den försvunnit eftersom förbandet alltjämt existerar...

Sen till luftvärns farbror så tror jag säkert att er kapten bara ville att ni skulle ha en fältmässig huvudbonad och kanske inte tänkte på vilken modell ni fick..

Men skiter egentligen i denna tråd, blev mest besviken på att en "Bassäk" på denna tråd uttryckte sig oproffsigt och inte i enlighet med förbandets devis.

Anser som jag sagt förut att SAMTLIGA i FM borde få tillgång till den hatten man får under utlandstjänt, men för alla som gjort Bassäks "hattprov" svider det naturligtvis då man ser hemvärnsmän och FBU-ungdom med bassäk-hattar på....men det är min åsikt.

Kanske inte tillhör tråden men FM i den nuvarande minimalistiska formen borde lägga revir strider åt sidan och kämpa för att snäppa upp sig ytterligare....

MSR Tampa all the way....

Posted

Kanske lika bra att kasta ut hatten och istället inför en fet myggnätshatt eller något som ingen absolut inte vill bära så kanske vi kan få slut på dumheter kring plagg.

När jag tänker efter så är det lika bra att ge säkarna basker, så blir alla nöjda. Självklart med ett tufft metallmärke, och självklart grön basker så dom får känna sig lite mer leet.

Vad har en hatt och testosteron gemensamt? Väldigt mycket visar det sig. :navy:

Posted
Den fanns i den senaste upplagan av uniR som jag läste...befinner mig utomlands utanför FM:s tjänst och känner inte att jag behöver läsa UniR för dom fina bildernas skull :/

Bashatten fanns med i UniR FM 1999, men har försvunnit ur UniR FM 2003 där det istället finns "Fälthatt camo" som bärs av "Utlandsstyrkan och marinens bassäkförband". Så i alla fall enligt UniR FM så ska bassäk bära fälthatt camo och inte den gamla bashatten.

Men har svårt att tro att den försvunnit eftersom förbandet alltjämt existerar...

Tro det eller ej, men jag har sett bassäkare med den gamla bashatten även efter 2003. :D Så uppenbarligen finns det en svart marknad för den gamla varianten... För övrigt så är det väl inte ovanligt att ett förband bytt uniform utan att upphöra att finnas till.

Posted
Den fanns i den senaste upplagan av uniR som jag läste...befinner mig utomlands utanför FM:s tjänst och känner inte att jag behöver läsa UniR för dom fina bildernas skull :Malaj:

Bashatten fanns med i UniR FM 1999, men har försvunnit ur UniR FM 2003 där det istället finns "Fälthatt camo" som bärs av "Utlandsstyrkan och marinens bassäkförband". Så i alla fall enligt UniR FM så ska bassäk bära fälthatt camo och inte den gamla bashatten.

Tro det eller ej, men jag har sett bassäkare med den gamla bashatten även efter 2003. :D Så uppenbarligen finns det en svart marknad för den gamla varianten... För övrigt så är det väl inte ovanligt att ett förband bytt uniform utan att upphöra att finnas till.

Då vet jag ju exakt hur läget ligger till :huh: tackar...fast har ju lämnat FM och leker i sandlådan istället...

Posted (edited)

[

Vad du alltså säger är att om alla fick ut hatten så kan vi skrämma bort fienden utan att göra hattprovet och en massa annan tröttsam utbildning. :/:D

Heiho, som har en skräddarsydd bassäkhatt :camo:

Edited by heiho
  • 8 months later...
Posted

En sammanfattning har vi väl att se:

Hatten är nice.

Folk som vill ha och bära hatten bör väl få göra det.

Vi som har gått och slitit för hatten vet ju om detta och kan vara stolta för detta.

För mig så är utbildningstecknet större för det visar att man faktiskt kan lösa den uppgiften man är tränad till.

Sedan har vi ju alltid Olles Brossa, gör den reglementerad!

Hej svejjs!

Posted

Fattar inte vad problemet är.

Hattarna som Bassäk-sjö använder är ju inte samma hatt som Fälthatt kammo Grön, som namnet är enligt FMV.

Låt Bassäk ha sin hatt och dela ut Fälthatt kammo Grön som enligt mig är mycket bättre.

Våra Prickskyttar på LBB var mycker nöjda över dem i alla fall.

Fälthatt kammo Grön

s_m90l.jpg

Bashatt

recon-bas-hatt-m90-e1551350371856-429x50

[31 oktober 2005] På denna bild bär de inte Fälthatt kammo Grön då den har ett band runt huvuddelen och ett större brätte.

http://www.marinbasen.mil.se/images/local/wgrupp1.jpg

Posted (edited)

Problemet är att Fälthatt kammo är ful och kass.

Bashatten är någorlunda snygg men skitbra.

Bassäk kan väl ha den här :tveka: medan alla andra får "deras" bashatt :P

Edited by Valpen
Posted

Problemet är att Fälthatt kammo är ful och kass.

Bashatten är någorlunda snygg men skitbra.

Bassäk kan väl ha den här :tveka: medan alla andra får "deras" bashatt :P

Jag skiter hur den ser ut bara det funkar.

Det du skall göra för att få fälthatten att funka är. Skaffa en storlek för stor, tvätta den lite för hårt och sedan inpregnera brettet med något typ av klädvax, Den blir mjuk och trevlig att ha på hôvet och brettet håller formen. och tål väta bra.

Ett tipps jag fick av en "statare", de har ju använt modellen ett tag.

Posted
Skulle tvätta min hatt! Nu hänger skärmen ner och den ser mer ut som en påse än en hatt. En pås-hatt. ,O

Ett strykjärn och en flaska med stärkelse är din frälsning. ;)

Posted

@3924

Läs Uniforms Reglemente Försvarsmakten 2003 där anges klart och tydligt båda hattar som Fälthatt kamo. Och dessa får endast bäras utav marinens bassäkerhetsförband samt utlandsstyrkan.

Jag har använt båda, och tycker bäst om den sk "bashatten". Den är något mindre, inte lika fladdrig samt den sitter bättre. Att hålla på med strykjän, stärkelse, ekorrar, cykelställ osv. Det får uniformsfjollorna* hålla på med. Det finns en massa annat att göra än att håll på fjamsa med en hatt/mössa. Jag bär min, tvättar den, bär den osv.

@106

Ja den är ute ur systemet. Rätt osmart gjort, men jag är inte förvånad.

*Uniformsfjolla = en som bryr sig mer om hur det ser ut än om allt annat. Tex byter till en storlek mindre på uniformsjacka 90L, och samtidigt frågar om han ser tjock ut i den.

Posted

Nu kanske jag har missat en del i tråden... men varför i helskotta ska bara vissa få använda ett visst plagg om det är bättre än t.ex hjälm eller keps?

Utbildningstecken eller ej. Funkar mössan bör väl alla inom FM få tillgång till den om den nu gör skillnad på liv eller död. Gör den inte det... tja, då duger väl kepsen eller hjälmen.

F.ö. tycker jag att bashatten är misstänkt lik den gamla BP-hatten... :baskerFN: