Nifelhel Posted July 22, 2006 Report Posted July 22, 2006 Läs Uniforms Reglemente Försvarsmakten 2003 där anges klart och tydligt båda hattar som Fälthatt kamo. Och dessa får endast bäras utav marinens bassäkerhetsförband samt utlandsstyrkan. Och andra stygga förband som inte bryr sig om stackars andra soldaters känslor: http://www.f17.mil.se/images/local/11prskpar.jpg Shock and aaw!! Jag hade den, men bytte till den andra. Fick ju bära enligt reglementet ;) På Ks14 skall den vara tilldelad utr hos vissa. Quote
M3290-315010 Posted July 22, 2006 Report Posted July 22, 2006 Lånar tråden lite..... Vad gäller för HV och användandet av bashatten, någon som vet ? gärna sidhänvisning i reglementet om möjligt. Quote
Krook Posted July 22, 2006 Report Posted July 22, 2006 Lånar tråden lite.....Vad gäller för HV och användandet av bashatten, någon som vet ? gärna sidhänvisning i reglementet om möjligt. Vad är det du inte förstår med: Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och marinens bassäkerhetsförband Vad kan vara oklart med det? /Krook Quote
Rickard N Posted July 22, 2006 Report Posted July 22, 2006 Enligt vad andra skrivit i tråden får fälthatt camo bäras av utlandsstyrkan samt bassäk. Antar att det betyder nono for HV Quote
Yxa Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 Det som flertalet verkar ha missat är att "fälthatt bassäk" (eller "bashatten") togs fram av bassäks första kompanichef för bassäks räkning. Det rör sig alltså inte om en persedel som tagits fram av FMV och sedan bara råkat tilldelas bassäk först. Den togs fram av bassäk för bassäk. Tanken bakom hatten var att även om vi utför i stort sett samma sysslor som FBJ så är vi per definition inget riktigt jägarförband (ni vet - bakom fiendens linjer etc) och därför skulle vi inte ha nån basker. Dessutom tenderar det även gå inflation i att ha basker. Likaså hade den gode Örlogskaptenen spenderat en del tid med både SBS och våra danska vänner - vilka båda använder en smalbrättad boonie - vilket gjorde valet av huvudbonad enkelt. Att senaste UniRM omnämner enbart "fälthatt camo" och inte gör någon separation mellan denna och bashatten misstänker jag har att göra med att någon missat att de är två olika hattar eller att det skett en del aktiv lobby verksamhet för att få de två likställda med varandra. Det senare för att (som flertalet redan noterat) bashatten är snyggare och sitter bättre än fälthatten och vissa ville "komma åt" bashatten. Hela argumentationen om att alla skall ha rätt att använda bashatten för att den är ypperligt funkis tycker jag faller platt till marken. Som andra redan sagt - lobba för att fäthatten kommer ut på bred front i sådant fall. Annars blir det hela väldigt likt de som envisas med att ha 90P-byxor istället för vanliga M90, trots att de har nada att göra med pansar. Vad gäller diskussionen om förbandstecken (och nu finns det viss risk att jag går emot vad jag sagt i tidigare trådar i ämnet) - efter avklarad soldatutbildning samt tillhörande utbildningskontroll så tilldelas man förbandstecknet som skall bäras på jackan. Med detta visas att man är soldat inom bassäkkompaniet. Efter avklarad befattningsutbildning med tillhörande utbildningskontroll (som patrul) tilldelas man bashatten. Med denna visas att man tillhör säkjaktplutonen inom bassäk - det var alltså INTE tänkt att alla inom kompaniet skulle bära hatten utan endast de som tillhörde säkjaktpatrullerna. Hur organisationen på kompanierna ser ut nuförtiden vet jag inte, men så var det i alla fall under andra utbildningsåret. De av er som gjort GU på FJS/KJ/K3/K4/I22 etc kan väl berätta om ni också var tvungna att genomgå en utbildningskontroll för att få bära förbandstecknet på axeln samt därefter ytterligare en innan ni fick bära baskern? Quote
Forumsledning Kimster Posted July 23, 2006 Forumsledning Report Posted July 23, 2006 Basker först, sen jägarprov, iaf på K3/K4 Idag tilldelas basker alla oavsett prov då den är ett uniformsplagg lika mycket som fältmössan, även om "traditionen" med baskerprov är lite "tyngre" på vissa J-förband. ..och jag kan väll tillägga att i skogen så bär jag den huvudbonad som hjälper/skyddar mig mest beroende på uppgift, klimat osv. oavsett vad som står i unirFm så länge den inte är brandfarllig motsv ... alltså ja jag har burit fälthatten inom HV verksamhet. weee anarki.. shit vi brinner upp... gahh .... Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 När det gäller Bashatten är inte diskusionen avgjord av FM? 1. Bas Hatten är borta ur UniRFM... 2. Den har delats ut till US i både FNblå och i vanlig M90... 3. Fälthatten är den universella ersättaren. Anser att det är skitsnack att säga att hatten är till för att förbandet skall kännas igen av fienden... Skall Bassäk synas ??? Hattar och mössor i olika design och färg har alltid bundits till förband t.ex svart basker för pansar. Dessa har alltid använts till dagligdräkt och ersätts av hjälm eller annan lämplig huvudbonad i fält... Jag har aldrig sett bassäk med hatten till dagligdräkt. Att läga beslag på en hatt är ren idoti Saxat från "Yxa" "Det som flertalet verkar ha missat är att "fälthatt bassäk" (eller "bashatten") togs fram av bassäks första kompanichef för bassäks räkning. Det rör sig alltså inte om en persedel som tagits fram av FMV och sedan bara råkat tilldelas bassäk först. Den togs fram av bassäk för bassäk. Tanken bakom hatten var att även om vi utför i stort sett samma sysslor som FBJ så är vi per definition inget riktigt jägarförband (ni vet - bakom fiendens linjer etc) och därför skulle vi inte ha nån basker. Dessutom tenderar det även gå inflation i att ha basker. Likaså hade den gode Örlogskaptenen spenderat en del tid med både SBS och våra danska vänner - vilka båda använder en smalbrättad boonie - vilket gjorde valet av huvudbonad enkelt. " Booniehatten används av alla... och är inte bunden till specifkt förband. Då den är användbar för alla. Jag tror att SBS och Frömandskorpset garvar läppen av sig åt svenskarnas (Bassäks) barnsliga attityd till att behålla en utrustningsdetal som är bra för alla... Ett förband med en bra inställning hade delat med sig... Räcker det inte med märket på armen och den lilla metallbiten på uniformen ? Så hatt till alla och alla slutar gnöla GMY Quote
The Swede Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 När det gäller Bashatten är inte diskusionen avgjord av FM? 1. Bas Hatten är borta ur UniRFM... GMY Vilket inte behöver betyda ett skit då UniR FM 2003 inte precis är ett under av korrekthet. Det finns hur mycket som helst som är fel i den boken, förhoppningsvis blir det bättre i nästa upplaga och det skulle inte förvåna mig om hatten är tillbaka då. I övrigt tycker jag att man kan dela ut fälthatt camo till alla vpl/anställda då den är ett så pass bra plagg. The Swede Quote
Yxa Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 (edited) När det gäller Bashatten är inte diskusionen avgjord av FM? 1. Bas Hatten är borta ur UniRFM... 2. Den har delats ut till US i både FNblå och i vanlig M90... 3. Fälthatten är den universella ersättaren. 1. Ja, bashatten verkar ha försvunnit ut ur UniRM - se mitt tidigare inlägg om detta (och gärna även The Swedes inlägg), men den delas fortfarande ut till Säkplut/sjö precis som under bassäktiden.2. Stämmer även det. 3. Med undantag för inom Säkplut/sjö där det fortfarande är den smalbrättade bashatten som delas ut - inte boonie fälthatten. Jag (och troligtvis samtliga som tjänstgjort vid bassäk och/eller säkplut/sjö) bryr oss inte det minsta om vilka som får eller inte får använda fälthatten - vad mig anbelangar så kan den delas ut till alla som bär M90. Men vad gäller användande av bashatten (oavsett vad UniRM må säga) så anser jag att den även i fortsättningen skall vara begränsad till säkplut/sjö (fram till att Marinen ger upp säkförbanden - efter det kvittar det). Hattar och mössor i olika design och färg har alltid bundits till förband t.ex svart basker för pansar.Dessa har alltid använts till dagligdräkt och ersätts av hjälm eller annan lämplig huvudbonad i fält... Om man ser till hur de använts inom Sveriges gränser så har du nog rätt. Vill dock notera att brittiska förband fortfarande patrullerar i Irak iförd basker. Men faktum är att bashatten togs fram för SäkJakt räkning som ett fältmässigt substitut till de baskrar som våra brödraförband FBJ och MP-Jakt bär/bar. Att baskrar endast används till daglig dräkt eller till M90 på kasern kvittar ju - bashatten är inte en basker oavsett det faktum att vi var tvungna att genomgå motsv "baskerprov" för att få bära den. Jag har aldrig sett bassäk med hatten till dagligdräkt.Och det kommer du aldrig att göra heller, även om du kan se Säkplut/sjö bära den nattetid under högvakten (men då bär de ju M90 med vitt koppel, så...) Att läga beslag på en hatt är ren idotiNej, inte när plagget är framtaget av och för ett specifikt förband. Booniehatten används av alla... och är inte bunden till specifkt förband. Då den är användbar för alla.Stämmer bra det, men boonie/fälthatt och bashatt är två olika saker. Jag är helt för att alla djävlar får ut en fälthatt, men låt bassäk & säkplut/sjö behålla bashatten. Jag tror att SBS och Frömandskorpset garvar läppen av sig åt svenskarnas (Bassäks) barnsliga attityd till att behålla en utrustningsdetal som är bra för alla...Med tanke på att bashatten är tänkt som ett fältmässigt substitut för basker (vilken kräver motsv "baskerprov") så kanske de skulle ha större förståelse. Ett förband med en bra inställning hade delat med sig... Är det Malmö Marinkår som uttalat sig eller? Räcker det inte med märket på armen och den lilla metallbiten på uniformen ?Nej. Edited July 23, 2006 by Yxa Quote
Sir Vival Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 Jag tycker man skall förbjuda "bashatten" och tilldela alla (möjligtvis undantaget säkpluton/sjö) Fälthatt kamo... Quote
KD803 Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 Att läga beslag på en hatt är ren idotiNej, inte när plagget är framtaget av och för ett specifikt förband. Jaså? FV tog fram en snygg och praktiskt skinnjacka. Den är nu ett FM-plagg. Flottan tog fram sjörocken. Den är nu ett FM-plagg. Varför ska det faktum att ett visst plagg kom till på ett specifikt förband hindra att det sprids, om det är praktiskt? Luktar revirpinkeri av värsta sort. Andra exempel på "förbandsspecifik utrustning" som fått vidare spridning är jägarköket och LK70. Räcker det inte med märket på armen och den lilla metallbiten på uniformen ?Nej. Varför inte? Quote
Gunpowderboy Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 Har precis läst igenom hela tråden och måste säga att jag garvade så att jag höll på att dö... Människor det är en HATT vi pratar om!!! (ja visst den är riktigt nice, fältmässig, osv...) Jag har träffat många företrädare för BasSäk (eller vad dom kallas nuförtiden) och kan bara säga att Yxa's attityd inte är speciellt representativ. Yxa: Om din stolthet över att ha tjänstgjort vid ett förband enbart sitter i en huvudbonad då har du inte lärt dig mycket om vad det betyder att vara en riktig soldat. Quote
Mungojerrie Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Lite OT: I Sold M (tror jag) Reglemente 1986 står att "myggstiftet endast tilldelas jägarpersonal". Adekvat? /M Quote
Yxa Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 (edited) Att läga beslag på en hatt är ren idotiNej, inte när plagget är framtaget av och för ett specifikt förband.Jaså? FV tog fram en snygg och praktiskt skinnjacka. Den är nu ett FM-plagg. Flottan tog fram sjörocken. Den är nu ett FM-plagg. Varför ska det faktum att ett visst plagg kom till på ett specifikt förband hindra att det sprids, om det är praktiskt?Läs mina tidigare inlägg om hur bashatten var tänkt som ett fältmässigt substitut till FBJ:s basker så kanske poletten trillar ned. Dessutom finns ju nu fälthatten att tillgå, den kan ju med fördel delas ut på bred front. Andra exempel på "förbandsspecifik utrustning" som fått vidare spridning är jägarköket och LK70.Inte samma sak, se föregående. Räcker det inte med märket på armen och den lilla metallbiten på uniformen ?Nej.Varför inte?Minns du hur KJ reagerade när beslutet kom att de inte fick bära treudden i baskern? Visst, de hade fortfarande den gröna baskern och treudden flyttades "bara" över till jackan, men det var inga glada miner där inte. Tror inte heller FJS skulle vara så glada om alla fick ut deras basker, eller? Inget förband tycker det är kul att bli av med eller dela sitt signum som de fått kämpa för, oavsett motiveringen varför de ska bli av/dela med sig av det. Jag har träffat många företrädare för BasSäk (eller vad dom kallas nuförtiden) och kan bara säga att Yxa's attityd inte är speciellt representativ.Jaså inte, vad är det med min "attityd" som inte är representativ då? Yxa: Om din stolthet över att ha tjänstgjort vid ett förband enbart sitter i en huvudbonad då har du inte lärt dig mycket om vad det betyder att vara en riktig soldat.Naturligtvis sitter inte min stolthet över att ha tjänstgjort vid bassäk i huvudbonaden, men precis som de flesta som tvingats kämpa för att få sin basker så är jag stolt över vårt förbands huvudbonad i sig och vad den representerar. Din kommentar om "riktig soldat" var låg. Edited July 24, 2006 by Yxa Quote
KD803 Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Läs mina tidigare inlägg om hur bashatten var tänkt som ett fältmässigt substitut till FBJ:s basker så kanske poletten trillar ned. Dessutom finns ju nu fälthatten att tillgå, den kan ju med fördel delas ut på bred front. Jag har läst samtliga inlägg i den här tråden, men någon polett ramlar inte ner för det. Har fortfarande inte sett någon bra förklaring till varför ett vettigt plagg ska vara förbehållet ett visst förband. Minns du hur KJ reagerade när beslutet kom att de inte fick bära treudden i baskern? Visst, de hade fortfarande den gröna baskern och treudden flyttades "bara" över till jackan, men det var inga glada miner där inte. Tror inte heller FJS skulle vara så glada om alla fick ut deras basker, eller? Inget förband tycker det är kul att bli av med eller dela sitt signum som de fått kämpa för, oavsett motiveringen varför de ska bli av/dela med sig av det. Så eftersom KJ gnällde så ska ni också göra det, är det rätt uppfattat? Vill minnas att de inte bära treudden i baskern nu längre heller... Beträffande FJS-baskern så haltar jämförelsen eftersom andra förband har basker. Quote
Fk Satan Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 kan bara instämma i att det är totalt fel att göra vettig utrustning som enbart är förbehållit vissa enheter. Tänk ifall alla andra förbannd och enheter skulle göra så... Tänk om all framtida vinterutrustning enbart får användas av i19, eftersom de har vinterenheten hos sig... Eller om vissa uniformsplagg och praktiska erfarenheter när det gäller utrustning enbart skulle vara kvar hos SSG och inte spridas till övriga FM... Quote
Vargas Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Eller om vissa uniformsplagg och praktiska erfarenheter när det gäller utrustning enbart skulle vara kvar hos SSG och inte spridas till övriga FM... Ja, hur ska folk i allmänhet och den lede fi i synnerhet annars kunna se att det är ultraspörselmegasuperblaster-SSG som är ute och bedriver verksamhet. Personligen är min uppfattning att alla typer av "kännetecken" i första hand är till för det bärande förbandets självkänsla och självuppfattning (på gott och ont, detta behöver inte automatiskt vara en dålig sak), i andra hand signaleffekt för övriga FM och i tredje hand ge signaleffekt för en eventuell motståndare. Quote
Fk Satan Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Eller om vissa uniformsplagg och praktiska erfarenheter när det gäller utrustning enbart skulle vara kvar hos SSG och inte spridas till övriga FM... Ja, hur ska folk i allmänhet och den lede fi i synnerhet annars kunna se att det är ultraspörselmegasuperblaster-SSG som är ute och bedriver verksamhet. Personligen är min uppfattning att alla typer av "kännetecken" i första hand är till för det bärande förbandets självkänsla och självuppfattning (på gott och ont, detta behöver inte automatiskt vara en dålig sak), i andra hand signaleffekt för övriga FM och i tredje hand ge signaleffekt för en eventuell motståndare. och framförallt kan man då i krigstid skapa mängder med förband med de attribut som överninjas-förbannd har. Allt för att lura motståndaren. Snacka om den totala krigslisten, hoppas nu att främmande makt inte läser att jag har avslöjat den hemliga svenska krigsplanen... Quote
Forumsledning Kimster Posted July 24, 2006 Forumsledning Report Posted July 24, 2006 ... Räcker det inte med märket på armen och den lilla metallbiten på uniformen ?Nej.Varför inte?Minns du hur KJ reagerade när beslutet kom att de inte fick bära treudden i baskern? Visst, de hade fortfarande den gröna baskern och treudden flyttades "bara" över till jackan, men det var inga glada miner där inte. Tror inte heller FJS skulle vara så glada om alla fick ut deras basker, eller? Inget förband tycker det är kul att bli av med eller dela sitt signum som de fått kämpa för, oavsett motiveringen varför de ska bli av/dela med sig av det.... Baskern är ett kasernplagg = symboler/guld/krimskrams hit och dit, fälttmössa/hatt/hjälm är fältplagg = används för att underlätta bäraren att lösa sin uppgift Så det där att jämföra en gaffel/symbol på en basker köper jag inte. Dessutom bär nästan alla baskrar idag. Angående FJS så är färgen internationell för ett just typförband som FJS motsvarar, så skulle vi skapa oss ett förband till som hoppar fallskärm så hade de med all rätt fått samma färg fast kanske med en egen symbol på armen, beroende på vilket förband/skola som sköter utbildningen... fortfarande använder vi plagg i skogen som ger oss hjälp i skogen på olika sätt OAVSETT förbandstyp. Sen vad spelar det för roll om det inte är kul att någon annan får den ? De får ju den för att plagget är BRA inom vad det nu är gjort för.. Yxa jag förstår dig ändå vad du försöker säga, även om jag inte köper det, visst tar det emot.. men egentligen spelar det ingen roll på ett sådant plagg. Hade det vart en basker hade det vart en hel annan sak, men inte nu när det handlar om ett bruksplagg motsv... är vad jag tror iaf. Quote
Olle P Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 ... svart basker för pansar.Dessa har alltid använts till dagligdräkt och ersätts av hjälm eller annan lämplig huvudbonad i fält... Alltid är inte helt korrekt i det här sammanhanget. Ursprunget till pansars svarta basker är att den var ett väldigt praktiskt plagg att använda i tjänst. - Baskern var mer följsam och blev inte lika tillstukad som de ordinarie uniformsmössorna i stridsvagnarnas trånga innanmäte. Dessutom gav den en viss vaddering som skydd mot huvudskador. - Den svarta färgen döljer de ofrånkomliga oljefläckarna. - Inte förrän man utvecklat mer funktionella hjälmar försvann bruket av baskern vid fordonstjänst. /Olle Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 ... svart basker för pansar.Dessa har alltid använts till dagligdräkt och ersätts av hjälm eller annan lämplig huvudbonad i fält... Alltid är inte helt korrekt i det här sammanhanget. Ursprunget till pansars svarta basker är att den var ett väldigt praktiskt plagg att använda i tjänst. - Baskern var mer följsam och blev inte lika tillstukad som de ordinarie uniformsmössorna i stridsvagnarnas trånga innanmäte. Dessutom gav den en viss vaddering som skydd mot huvudskador. - Den svarta färgen döljer de ofrånkomliga oljefläckarna. - Inte förrän man utvecklat mer funktionella hjälmar försvann bruket av baskern vid fordonstjänst. /Olle Under tiden du nämner bars den med innan mäte model hjälm. Räknar den då som hjälm. Ursäkta om jag var oklar... GMY Quote
The Swede Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 ... svart basker för pansar.Dessa har alltid använts till dagligdräkt och ersätts av hjälm eller annan lämplig huvudbonad i fält... Alltid är inte helt korrekt i det här sammanhanget. Ursprunget till pansars svarta basker är att den var ett väldigt praktiskt plagg att använda i tjänst. - Baskern var mer följsam och blev inte lika tillstukad som de ordinarie uniformsmössorna i stridsvagnarnas trånga innanmäte. Dessutom gav den en viss vaddering som skydd mot huvudskador. - Den svarta färgen döljer de ofrånkomliga oljefläckarna. - Inte förrän man utvecklat mer funktionella hjälmar försvann bruket av baskern vid fordonstjänst. /Olle Under tiden du nämner bars den med innan mäte model hjälm. Räknar den då som hjälm. Ursäkta om jag var oklar... GMY Que? Quote
Olle P Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Under tiden du nämner bars den med innan mäte model hjälm.Jag tvivlar starkt på att fransosernas stålhjälm fick plats under baskern.Även om deras basker var väl tilltagen var den ju inte direkt den typ av "basker" som IDF använder utanpå hjälmen nuförtiden... @Swede: Vi snackar VK1 nu... Jag har för mej fransoserna var först med basker, snabbt åtföljda av britterna eftersom det var ett för ändamålet så praktiskt plagg. /Olle Quote
M3290-315010 Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 (edited) @Krook Det där var ju glasklart Edited July 24, 2006 by M3290-315010 Quote
Guest Sandström Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 (edited) http://www.marinbasen.mil.se/photo.php?id=116152&nid=32794 Vågar man gissa på att bassäk helt plötsligt blivit satta på att kolla avspärrningarna under Baltopsövningen? Eller är det helt enkelt en trevlig bevakningssoldat som får bära hatten? EDIT: Lade nu märke till att de har bassäk-emblemet på vänsterarmen. Hör inte sånt här egentligen till bevakningssoldatens uppgifter? Att övervaka övningar och dylikt? Edited July 24, 2006 by Sandström Quote
106 Posted July 24, 2006 Report Posted July 24, 2006 Lade nu märke till att de har bassäk-emblemet på vänsterarmen. Förbandstecknet har väl alltid suttit på vänsterärmen? Utbildningstecknet däremot bärs på höger ärm. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 24, 2006 Forumsledning Report Posted July 24, 2006 http://www.marinbasen.mil.se/photo.php?id=116152&nid=32794Vågar man gissa på att bassäk helt plötsligt blivit satta på att kolla avspärrningarna under Baltopsövningen? Eller är det helt enkelt en trevlig bevakningssoldat som får bära hatten? EDIT: Lade nu märke till att de har bassäk-emblemet på vänsterarmen. Hör inte sånt här egentligen till bevakningssoldatens uppgifter? Att övervaka övningar och dylikt? Ja och nej. Uppdraget handlade om att skarpt särkra och bevaka ett antal större internationella fartyg, och USA bl.a hade krävt "hög" säkerhet om de skulle komma in i hamnen. En av säkplut.sjö's (bassäk) uppgifter är just att säkra och bevaka hamnar eller tillägningsplatser för fartyg. Bevakningssoldater kanske hade kunnat stå i nån grind o kolla legetiomation, men just den biten är en ganska liten bit i det stora hela, varav "Basäk" förbandet fick uppgiften som dessutom är mer tränade i att just säkra och hålla externa hamnområden än en bevakningssoldat. Just i detta fallet hade Bassäk det enda förtroendet att lösa uppgiften just där, pga av USA's krav. I Karlshamns innehamn löstes dock uppgiften av Insatskompaniet från Blekinge HV (mig själv inkluderat) Vidare tror jag det inte finns tillräckligt med Bevakningssoldater för att lösa den uppgiften själva då de hade marinbasen att ta hand om där de (per automatik) bevakade de fartyg som låg där, dock under lättare omständigheter med tanke på att marinbasen som är militärt område och inhängnat osv. ..och nej en bevakningssoldat har normalt inte som uppgift att bevaka övningar och dylikt. De ska bevaka och skydda känslig/viktig matriell/byggnader/områden slut OT Quote
Yxa Posted July 25, 2006 Report Posted July 25, 2006 Sen vad spelar det för roll om det inte är kul att någon annan får den ? De får ju den för att plagget är BRA inom vad det nu är gjort för..Jag personligen tycker att det skulle vara tråkigt om bashatten användes av andra förband - vilket i och för sig vore komiskt då bashatten initialt var rätt så hatad av försvaret i stort. Men detta är min personliga åsikt och jag har inga reglementesbaserade argument för den - det är för mig en rent känslomässig åsikt. Införs bashatten på bred front (istället för fälthatten) så får det väl vara så. Det är nu mer än 10 år sedan jag gjorde nåt i gröna kläder, så at the end of the day kvittar det egentligen vad som sker med bashatten. Yxa jag förstår dig ändå vad du försöker säga, även om jag inte köper det, visst tar det emot.. men egentligen spelar det ingen roll på ett sådant plagg. Hade det vart en basker hade det vart en hel annan sak, men inte nu när det handlar om ett bruksplagg motsv... är vad jag tror iaf.Precis. Kan som en liten notis nämna att ett antal av mina lumparpolare tyckte vi skulle ha en basker till dagligdräkten... Kanske om den varit rosa då... Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Vill bara föra till protokollet att bashatten nog kommer att stötas och blötas länge innan den kommer ut på bredfront. Då bashatten inte behövs på högkvarteret som FV´s läderjacka och Flottans SSD rock... Så det enda sättet att få ut hatten på bredfront är att göra som med wollypollyn. Se till att den används så att den trots reglementet blir inofficiellt godkänd... Antingen det eller så korsfäster vi alla som bär den och inte är bas säk eller tillhör US. GMY Quote
SweMedic Posted July 31, 2006 Report Posted July 31, 2006 " sååå, vad är hårdast då .... " *jäsp* ( kan vi inte bara låta varje förband välja själva?? Anser själv att hatten tar bort konturerna av huvvet bättre i skogen -> -> dvs ge den till alla som vill ) Quote
Recommended Posts