Jump to content

Recommended Posts

Satt och funderade lite här hemma och kom att tänka på om historina bakom Bashatten, varför började marinens Bassäk använda den och när? används det nåt utbildningstecken i hatten? bärs den också i bröstfickan är den inte bärs på huvudet? etc. etc. etc.

Kul om man hade vetat lite mer.

Mvh Närskyddar'n.

Edited by nsky_517

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning

Inga utb.tecken eller gradtecken används i den.

Var man bär den när man inte bär huvudbonaden på huvudet är en smaksak, finns inga reglementen för om den ska vara i byxa eller jacka.

Historien bakom Hatten vet jag inte, men den är ju helt klart inspirerad av Rangers booniehat eller patrolhat som vissa kallar den.

Varför den börjades använda.. hm jag skulle tippa på för att den är extremt fältmässig. Någon på förbandet tänkte till. Synd bara att låsa upp en sån hatt på ett förband.

nu är det väl bara bashatten i M90 som är lite av patent-märke för bas-säk, eller vad de kallas numer.

den finns ju numer också i FN-blått och olivgrönt.

att den sedan inte är reglementerad för några andra än sjö/bas-säk verkar inte ha hindrat att den används av alla från utlandstyrkan till "malmö marinkår"

det finns någon dansk förlaga till hatten vad jag förstått, dock med lite anorlunda design.

sågs bäras av NI förra sommaren under tony olssons orientering-övn runt hall.

att den som plagg är fruktansvärt praktisk håller jag med om, har alltid med mig en olivgrön i gortex-jackan, vid arbeten utomhus.

den dagen recon börjar sälja dem i svart eller annan mer "civil" färg står jag först i kön för att anskaffa en.

att den sedan inte är reglementerad för några andra än sjö/bas-säk verkar inte ha hindrat att den används av alla från utlandstyrkan till "malmö marinkår"

Utlandsstyrkan har all rätt att använda den, däremot så borde "marinkåren" byta mössa. :P

Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan och marinens bassäkerhetsförband

UniR FM 2003 sid 45 fotnot 4

Guest Andrew
4) Fastställd basker får bäras i stället för fältmössa enligt förbandschefs bestämmande. Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan

och marinens bassäkerhetsförband.

men Fälthatt camo är ju inte samma persedel som Bassäkhatten.

Det är ju två olika hattar.

som jag fattat det så har väl US gått runt problematiken med att inte nyttja "Bashatten" genom att istället tagit fram "Fälthatt cammo" för att inte trampa på Bassäks utb-tecken.

Eller är jag ute och Zyklar nu igen ?

Nåväl ...... motion är ju nyttigt har jag hört :)

4) Fastställd basker får bäras i stället för fältmössa enligt förbandschefs bestämmande. Fälthatt kamo får bäras av Utlandsstyrkan

Tja, då har väl bassäk två olika hattar att välja på antar jag. Fast någon "bassäkhatt" finns inte med i UniR FM, så då är den inte "reserverad" för bassäk heller.

Tja, då har väl bassäk två olika hattar att välja på antar jag. Fast någon "bassäkhatt" finns inte med i UniR FM, så då är den inte "reserverad" för bassäk heller.

Exakt så har jag tolkat det oxå. Detta svar kan få de flesta reglementsryttare väldigt tysta. :) Sedan är det ganska intressant hur man kan göra uniformsplagg till utbildningstecken. Men det är en helt annan diskussion.... :huh:

Eftersom jag blev nyfiken över denna diskrepans mellan "fälthatt camo" och "bassäkhatten" så gick jag hem och tittade i gamla UniR FM.

Där (1999 års utgåva) så finns "bassäkhatten" med, även om den i texten nämns som "basjägarhatt". Enligt denna (numera upphävda utgåva) så får den bäras enligt generalinspektörens för marinen bestämmande.

I det nu gällande reglementet så finns den inte längre, medan "fälthatt camo" tillkommit och får bäras av "Utlandsstyrkan och marinens bassäkerhetsförband".

Vad är det då för "basjägarhatt" som man brukar se bassäk uppträda i? Svaret på den frågan är förmodligen detsamma som svaret på frågan varför man kan se arméfolk uppträda i båtmössa m/60, ett annat plagg som har utgått. :P

edit: Språkpolizei i arbete

Edited by BJE

En enkel lösning modell Vladimir Semjonovitj Vysotskij skulle väl vara att ge Flottans bassäk exklusiv rätt till en (oliv-)gröna modell (funkis även i skogen) som kännemärke (och kanske sätta på ett svart litet ankare eller en bumerangkniv) medan resten av FM kan få börja använda den tydligen mycket uppskattade modellen i kamouflagemönster.

Mina tre kronor.

Guest järnhink

satt och strö läste lite i tråden,,, det slår mig direkt att alla era resonemang och teser bara är ren och skär avundsjuka, på en mycket huvudbonad, som ingen av er har rätt att bära!

Jag förstår er, bashatten är i världsklass!!

Nu kommer säkert någon papphatt börja att citera 2003 års unir fm...

Men alla med förnuftiga mäniskor som är det minsta insatt i det militära skulle bara skratta åt en sådan simpel person,,,

Aldrig skulle jag välja att bära ett annat förbands attribut utan att ha blivit tilldelad den på korrekt sett!!!

Aldrig skulle jag välja att bära ett annat förbands attribut utan att ha blivit tilldelad den på korrekt sett!!!

Det är väl just det som de flesta anser är problemet...

Att en persedel som är mycket funkis är attribut och nästan signum för ett endaste förband.

satt och strö läste lite i tråden,,, det slår mig direkt att alla era resonemang och teser bara är ren och skär avundsjuka, på en mycket huvudbonad, som ingen av er har rätt att bära!

Men alla med förnuftiga mäniskor som är det minsta insatt i det militära skulle bara skratta åt en sådan simpel person,,,

Ja men problemet som jag ser det är att det är fel att ha en persedel som sitt "märke"

tänk dig att Kj skulla ta Gummistövlarna som sitt och Lappjägeriet skulle ta vinte 90 kängorna som sitt osv osv så skulle nog även du förstå att det ända som blir kvar till Pansarjägarna eller dylika inte fullt lika fräcka och coola förband som bassäk är vadmalsuniform och mauser OBS OBS OBS Jag har inget imot pansarjägare eller några typer av förband dom är bara med i min text för att förklara vad jag menar så inga dumma komentarer om vad jag gjorde lumpen som OBS OBS OBS

då kanske bassäk inte ska bära modell 90 överhuvudtaget? Utan flottans blå?

Det är dock skillnad på dem man får i utlandsstyrkan numer, Samma modell som den amerkanska bonnie-hat. Mer funkis om man frågar mej. Vi fick dock ut "bashatten" på ks02 tillsammans med försöksmodellen av 90 L. Och vilket liv det blev.

Sen ska nog sägas att de enda som ser någon stolthet att bära den här hatten är nog bassäk iochmed att de säkert får göra något prov för att få den. Har lite svårt att se den som ett utbildningstecken iochmed att det är en persedel. För mig är det en hatt som är funkis i djungeln eller då det är mycket sol. :unsure:

1/ väx upp

2/ skriv in dig för svenskundervisning på närmsta grundvux

Märkligt, inte direkt någon representativ attityd för holmen, men vad vet. Vad jag dock vet är att de personer jag känner som arbetar på ön så har jag svårt att tänka mig att de skulle bry sig vidare mycket om hattens använda av andra om UniRFM tillät det.. Som du själv säger, hatten är världsklass (till skillnad från baskern), så varför då inte låta folk nyttja något som är bra?

GMY

Satt och funderade lite här hemma och kom att tänka på om historina bakom Bashatten, varför började marinens Bassäk använda den och när? används det nåt utbildningstecken i hatten? bärs den också i bröstfickan är den inte bärs på huvudet? etc. etc. etc.

Kul om man hade vetat lite mer.

Mvh Närskyddar'n.

Bassäkhatten har varit förbandets främsta attribut sedan förbandet bildades i början på nittiotalet. Efter ca halva utbildningsåret genomförs den andra utav tre utbildingskontroller, det såkallande "hattprovet". När den värnpliktige genomfört en fullständig ubk. med godkänt resultat erhålls Bassäkhatten.

Den är inte som en basker på det sättet att man måste ha ett särskilt stuk, det är upp till var och en att välja stuk på hatten.

När man sedan inte bär hatten ex. inomhus så har man den ned stoppad i högerbenficka.

Sedan är det bara en ren bonus att hatten är ett otroligt fältmässigt praktiskt och snyggt attribut!!

Hur kom det sig att det inte blev basker, som för exempelvis FBJS och MPJ?

Hörde att knohults Hemvärn har gjort FJS02 till ett eget utbildningstecken, och eftersom den inte heller finns upptagen i UniR2003 så är det enbart personal hur knohults hemvärn som får bära FJS02. Detta för att Fi då skall veta att det är ett speciell enhet som då vaktar objektet....

Nu innan denna tråde blir totalt OT och kimster börjar jaga mig med sin slägga så kan jag tippsa dig om följande tråd:

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=16795

där får du mer än gärna försvara din åsikt om att göra uniformspersedlar till utbildningstecken....

förresten så ska tydligen de nya prickskyttedräkterna från baraccuda vara ett särskilt utbildningstecken vid T2 oxå har jag hört... :unsure:

Järnhink: Vad använder ni för ryggsäck?

hattprov04.jpg

Ser ut som en FJS Original eller hur?

En ryggsäck som är utvecklad och framtagen av och med FJS men vadå?

Den är ju funkis så varför inte använda den?

Tur för er att den inte är ett utbildningstecken.

Ja..den däringa bashatten kostade säkert enorma pengar att ta fram. Säkert i klass med JAS. Att nu inte resten av oss får använda den är ett hån mot skattebetalarna. Kanske vi kan kränga av några hattar till Sydafrika???

;)

Att en liten hatt kan ställa till med så mycket revirkissande och upprörda känslor.

I min enfald trodde jag att det som är under luvan är viktigare än luvan själv. Då hatten funkar bra under soliga och varma dagar så är det väl lika bra att alla som har behov av en solhatt ska få ha det?

Den är inte vidare snygg, men den funkar som solskydd iallafall. :wacko:

EDIT, om man vill ha luvan till ett "förbandstecken" så är det bara att sätta ett förbandstecken på luvan.

Edited by Born

• Forumsledning
Dagis nivå!!!

Ställ in er i ledet, hobby militärer...

Diskutionen avslutad.

Oj, jag hade förväntat mig lite mer av dig där men aj vad fel jag jag hade.

Ni har ett utbildningstecken, ni har ett förbandsmärke, vad är problemet ?

"Vi var första haha nannananaanaa.." ?

Du inser kanske själv att saken med att reservera ett uniformsplagg till ett förband bara för att ni var först med den och ska få ha den själva inte är ett hållande argument. Sämsta sortens revirpinkeri.

Så att du (försöker) försvarar den för att "ni/du" inte är vill att andra ska ha ett lika bra plagg, och kalla andra medlemmar för hobbymilitärer i detta sammanhang, DET är i mina ögon dagisnivå.

Ja..den däringa bashatten kostade säkert enorma pengar att ta fram. Säkert i klass med JAS.  Att nu inte resten av oss får använda den är ett hån mot skattebetalarna. Kanske vi kan kränga av några hattar till Sydafrika???

;)

Något som du kanske har missat om JAS affärerna så handlar det om motköp i samma belopp eller mer i pengar.

Hatten är ju bra,Alla ska ha Även hobbymilitärer. :wacko:

MVH

Olaevil

I min värld så visar soldater varandra ngt som kallas för ödmjukhet. Är man dessutom i samma lag så hjälper man varandra med olika tips och förslag på hur saker och ting kan lösas. Soldater hjälper även varandra med uniformstips osv. De soldater som gör detta är i mina ögon bra soldater! FJS är mkt stora föregångsmän när det gäller detta. Men ni på bassäk verkar vara mer av typen dagissoldater, hobbymilitärer osv.

Det skulle vara bättre ifall du sakligen kunde bemöta de olika frågeställningarna och eller argumenten här ovan istället för att sticka ner huvudet i en järnhink och prata om dagisnivå och frenetiskt slå med en golfklubba mot hinken och prata om hobbymilitärer. I mina ögon blir du inte någon bättre soldat eller människa genom att uppvisa ett sådant beteende när du slåss för ett klädesplagg som inte längre finns i UniR2003 och som troligen kommer at förändras iom nästa utgåva av UniR...

Och som sagt ni på bassäk får inte längre bära FJS02-uniformen eftersom den nu mer är ett utbildningstecken hos Knohults Hv-Komp... Sedan så kommer troligen Markus-systemet att bli ett utbildningstecken hos Armén så de kommer att bli ensamma om att använda det. Sedan får enbart K4-människor bära jörnkängor eftersom den är ett särskilt utbildningstecken hos K4...

Dagisnivå!!!

Ställ in er i ledet, hobbymilitärer...

Diskussionen avslutad.

Edited by Fk Satan

Guest järnhink

Ok, då tar vi det ifrån början.

Bassäkhatten är på samma sätt som en basker, ett förbandsattribut. Är du ex. amf.soldat har du en grön osv... vi har bashatten! Då man tillhör förbandet och efter avlagt hattprov (med godkänt resultat) får man bära bashatten. Uppfyller man inte tidigare nämnda krav så får man inte bära bashatten, enkelt eller hur?

Att sen "obehöriga" köper den och använder den ändå, kan vi inte göra så mycket åt. Hur t.ex. K4 skulle reagera om en "obehörig" dök upp iförd "deras" åtråvärda basker..?

En bashatt och en basker går dock inte helt att likställa, då bashatten är fältmässig på ett annat sätt. Men de båda attributen betyder lika mycket för respektive förband.

Det jag menar är att är du inte berättigad att andvända persedel (läs. hatt/basker) så ska man inte heller göra det, det skulle aldrig jag göra iallafall! Oavsett hur ball, snygg, praktisk eller fältmässig jag anser att ett annat förbands tillhörighet nu må vara....

slut kom