Luno Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 (edited) Är det någon som vet vart man kan få tag på en BasSäk hatt som den även kallas (original med ett M-nummer) MVH Olof Edit: ändrar lite så det inte blir några missförstånd Edited May 26, 2004 by Luno Quote
Sir Vival Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Bassäk- och Boonie-hatten är inte samma huvudbonad. Quote
Luno Posted May 26, 2004 Author Report Posted May 26, 2004 Det har du rätt i man alla vet inte inte hur en BasSäk hatt ser ut men alla vet nästan hur en Boonie hat ser ut därför använde jag det namnet. ;) Quote
SBP Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Välkommen till SoldF-forum. Det stora flertalet här vet nog skillnaden... ;) Quote
Sir Vival Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Jo... Men ändå finns båda huvudbonaderna i FM, så vad man än kallar dem så är det två olika plagg. Quote
Arox Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Tvivlar att du kan hitta nån Shop för denna hatt där du får M-nummer. men du kan säkert hitta en bassäk hatt på nätet bla men då utan m-nummer finns på Recon.com eller .se Quote
Luno Posted May 26, 2004 Author Report Posted May 26, 2004 Välkommen till SoldF-forum. Det stora flertalet här vet nog skillnaden... ;) Tack Sir Vival Det är ett sant nöje att va här ,och du har antagligen rätt att jag inte behöver inte förklara mig så grundligt för er Lite OT orsaken är varför jag vill ha en Bassäk är för att jag har tröttnat att montera upp PV-kabbel i ösregn och känna hur regnet forsar in genom kragen på vapenrocken Quote
Sir Vival Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 (edited) Tidigare tråd om Boonies. Edit: http://www.SoldF.com/mossor.html Edited May 26, 2004 by Sir Vival Quote
Luno Posted May 26, 2004 Author Report Posted May 26, 2004 Tvivlar att du kan hitta nån Shop för denna hatt där du får M-nummer.men du kan säkert hitta en bassäk hatt på nätet bla men då utan m-nummer finns på Recon.com eller .se Men då kommer problemet vi får inte använda huvudbonader utan M-nummer Är ju HV-signalist Quote
Arox Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 får å får.. inte går din komp chef å lyfter hatten å spanar efter mnummret.. å du kan ju använda de i skog å mark el?1 allars är de bra att påberopa fältlystran. får de övriga soldaterna inom HV springa med krullhåret på magen fritt så måste du väl få ha en bashat utan mnummer på dig ochså? eller!? Quote
Luno Posted May 26, 2004 Author Report Posted May 26, 2004 Arox Vi hade frågan upp på föra övningen och då fick vi höra att man får ha ändats ha huvudbonader med M-nummer på sig . Men det är rätt som du säger det är inget som kollar det på övningar så man kan prova ha en kopia på sig men jag vill gärna ha en original Quote
Arox Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 jo klart man vill ha orginal men ja tror de som finns på recon är de äkta fast dom saknar mnymmer. =P iof så tycker ja du kan ha en sådan på dig när du langar sladdar =) Quote
Luno Posted May 26, 2004 Author Report Posted May 26, 2004 (edited) Arox Ja det får bli en sån jag kan sprätta loss M-numret på min M/90 mössa och sy fast det i Boonie hatten från recon och hoppas att inte befälen kan alla m-nummer i huvet Så tack alla för hjälpen nu blir det ett sant nöje att montera PV-tråd i skogen nu fattas bara en liten motordriven vagn till kabelrullen även den med ett M-nummer Edited May 26, 2004 by Luno Quote
Svea Rike Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 har för mig att man kan köpa sånna på military shop www.militaryshop.se ha de gött //Petter Quote
Ralle Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Tvivlar på att det går att få tag på någon m-nummermärkt bassäkhatt överhuvudtaget, ligger inne på bassäk nu och våra hattar som vi har fått ut (efter hattprov) är inte det. Vet dock inte om det en gång i tiden har funnits hattar med m-nummer men tvivlar på det. Det kanske finns ett M-nummer till hattarna som inte står på dem men som nyttjas vid beställning, det vet jag inte, men jag tror att förbandet köper dem direkt från tillverkaren allternativt från Recon som säljer dem. Tillverkaren är för övrigt wigéns. En fråga ang. bärandet av icke m-nummer märkta huvudbonader, ni som har basker, har det inte varit ok för er att själva köpa in det, vad jag har förstått, populära alternativet till kronans basker? Quote
GC1 Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 En fråga ang. bärandet av icke m-nummer märkta huvudbonader, ni som har basker, har det inte varit ok för er att själva köpa in det, vad jag har förstått, populära alternativet till kronans basker? jag skulle vilja peka på skillnaden i att ha en egeninköpt basker med bra stuk som är intill förväxling lik den tilldelade och att köpa ett plagg som inte liknar någonting du fått ut. Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 (edited) Räknas inte bashatten som utbildningstecken så som KJ baskern mm ??? Rekomenderar att du införskaffar booniehatten istället ! GMY Edit:grisfingrar Edited May 26, 2004 by Peregrinus Quote
BUCK Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 (edited) Hatten är reserverad för Bassäk-förbanden inom flottan. Det är även deras utbildningstecken på samma sätt som den gröna baskern för kustjägarna. Om man får tro www.SoldF.com/mossor.html Edited May 26, 2004 by BUCK Quote
dxl Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 (edited) Om det är för regnets skull så rekomenderar jag också boonie. Den skyddar mycket bättre mot både regn och vind. edit, jag har en booniehatt och jag älskar min booniehatt. om någon vill ta ifrån mig den så får dom ta den från mina döda fingrar. men hitentills så har ingen klagat. Edited May 26, 2004 by dxl Quote
Speedster Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 M-Shop har väl även en boonie-hat i cordura 300. Då blir den ju helt vatten och vindtät också... Quote
Ralle Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 En fråga ang. bärandet av icke m-nummer märkta huvudbonader, ni som har basker, har det inte varit ok för er att själva köpa in det, vad jag har förstått, populära alternativet till kronans basker? jag skulle vilja peka på skillnaden i att ha en egeninköpt basker med bra stuk som är intill förväxling lik den tilldelade och att köpa ett plagg som inte liknar någonting du fått ut. Jag frågar bara rent teoretiskt, om man ska se till det paragrafmässigt så borde väl det också vara fel även om man inte kan se skillnad. Tolka mig inte fel nu, vill inte klaga eller så, enligt min mening så är det ju bara bra om man hittar nåt som man tycker passar bättre, kronmärkning eller ej. Och som Peregrinus säger så är det ett utbildningstecken, men efter vad jag har hört av en officer i utlandsstyrkan som var och hälsade på hos oss, så delades den ut lite där också då de inte hade fälthatt kamo (boonie) så det räckte till alla. Quote
wolfie666 Posted May 26, 2004 Report Posted May 26, 2004 Luno Akta så att din bassäkhatt inte självantänder (ironi ironi). Nää allvarligt jag har en bassäkhatt från RECON. Den är glockren kan rekomendera varmt. Har inte testat en "orginal" men ändå. Quote
cordite Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 Det är allvarligt och inget att skämta om! Är inne på min fjärde bassäkhatt nu då dom andra helt plötsligt självantände! Ska skaffa en från recon om dom är bättre. Jag är så nervös av mig... Quote
The Swede Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 UniR FM 2003 punkt 1.1.3 sidan 26: Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i UniR FM kapitel 13, bilaga 2 samt i FMV:s (Försvarets materielverk) materielkatalog.Persedlar som anskaffas privat skall utformas i enlighet med beskrivningen i kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska beskrivningar. Förövrigt skulle jag rekommendera Luno att gå in på närmaste ÖB och köpa en av försvarets gamla sydväst. Bättre huvudbonad att användas i regn finns inte. The Swede Quote
Luno Posted May 27, 2004 Author Report Posted May 27, 2004 Det ringer ingen klocka när jag hör sydväst så ni kan ge mig en förklaring av vad vi pratar om Quote
Gator Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 Typ en sån här fast i ngn typ av gummerat mtrl och en snodd att knytas runt hakan. Quote
Luno Posted May 27, 2004 Author Report Posted May 27, 2004 Ahh nu hänger jag med men jag ska hänga upp PV-tråd inte va med i Dasboot Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted May 27, 2004 Report Posted May 27, 2004 (edited) Undt ! Sydväst Sydvästen kanske inte är det mest modemässiga men den slår allt i möss och hatt väg när det gäller vatten ! Skippa booniehatten och köp en sydväst ! Du behöver inte vara modemässig i fält utan snarare fältmässig !!! GMY Edited May 27, 2004 by Peregrinus Quote
Recommended Posts