Jump to content

Recommended Posts

Posted
QuiXsand:

Jag fick inte den vakansen som jag sökt till LA05 heller fick jag reda på idag, när jag blev uppringd och tillfrågad om jag kunde tänka mig att åka till Afganistan istället..

Ringde dem idag?

Jag får stänga av telefonen då kanske... :winner:

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Såg på rekryterings sidan mil.se att det inte rekryteras för L07. Kosovo, Afganistan och Bosnien rekryterades.

Kanske beror det på att de inte ligger inom samma rekrytperioder. När jag sökte till LA05 sökte jag dock samtidigt till kosovo.

Har vi fått svart på vitt att LA inte blir alltför långvarigt?

Posted

Svart på vitt vet jag inte men alla säger ju att LA05 är den sista! Den förlängs ju till 8 månader för att passa in med den irländska rotationen då de även avslutar i Liberia.

:baskerFN:

Posted
Svart på vitt vet jag inte men alla säger ju att LA05 är den sista! Den förlängs ju till 8 månader för att passa in med den irländska rotationen då de även avslutar i Liberia.

:baskerFN:

Missionerna förlängs pga att dem ska falla samman med det nya terminsystemet. även KS och FS har förlängst. Tex Ks blir 9 månader

Posted
Missionerna förlängs pga att dem ska falla samman med det nya terminsystemet. även KS och FS har förlängst. Tex Ks blir 9 månader

Jo. Men LA verkar ju förlängas av en helt annan anledning, än KS o FS tex.

Posted

vad jag hörde så skulle det passa in på det nya värnpliktssystemet. har även för mig att den samtidigt skulle passa in på irländerna, ( jag är 50% irländare).

inga fler från kristianstad som ska med la05. folk från östersund e oxå välkomna att svara. åker därifrån vid inryck. så nån som reser norrifrån sök samband med mig.

" it,s like watching a bunch of retards, trying to f*** a doorknob" :)

Posted

sökte en vakans för snart 2 veckor sedan och har inte hört något men vakansen ligger kvar på sidan ska man söka igen kanske eller är det inte någon ide?

Posted

Jag vet inte om 9040C var fel i Liberia, vilket många andra verkar tycka här.

Att de har spelat ut sin roll kanske börjar stämma nu....men när UNMIL sattes upp var det enligt FN det svåraste fredsframtvingande uppdraget man hade framför sig för tillfället. Förutom Liberia var ju även regionen i stort mycket instabil.

Man ville inte att Sierra Leone-händelserna skulle upprepas. Man ville ha stor truppnärvaro med möjlighet att bita ifrån.

Det ni inte verkar förstå är att QRF-förband är det yttersta man ska kunna sätta in. Därför bör de vara beväpnade för att möta (och absolut slå) det största möjliga teoretiska motståndet.

Nu utnyttjades QRFen på lite märkliga sätt under LA03 vilket gjorde att många soldater ifrågasatte uppgifter och materielen. Man hörde röster om "världens dyraste lantmäteri" osv. Jag håller naturligtvis med om att vägrek inte kräver ett 90-kompani, men sen är det inte riktigt QRFens uppgift heller. Som jag uppfattade det så var detta ett sätt att "lufta" kompaniet.

Även om det är tråkigt att ligga på beredskap på camp så måste man förstå att QRFens uppgift faktiskt är att vänta, vänta och vänta - med det absolut högsta stridsvärde man kan tänkas ha. Och sen kanske kanske åka iväg om det händer något. Det är därför svenskarna och irländarna är där.

Posted
vad jag hörde så skulle det passa in på det nya värnpliktssystemet. har även för mig att den samtidigt skulle passa in på irländerna, ( jag är 50% irländare).

Du menar KS o FS då? Det känns lite meninglöst att förlänga (läs:passa in i det nya terminsystemet) LA om det inte ens ska vara kvar.

Som jag förstått det, så är det bara en slump att LA(05) råkar vara en avvecklingsmission som förlängs samtidigt, som andra missioner förlängs för att passa in i terminsystemet. Eller, att LA passas in i terminerna för att bli kvar en längre tid. Men som sagt det är ju upp till Leni o gänget.

Posted
Jag vet inte om 9040C var fel i Liberia, vilket många andra verkar tycka här.

Att de har spelat ut sin roll kanske börjar stämma nu....men när UNMIL sattes upp var det enligt FN det svåraste fredsframtvingande uppdraget man hade framför sig för tillfället. Förutom Liberia var ju även regionen i stort mycket instabil.

Man ville inte att Sierra Leone-händelserna skulle upprepas. Man ville ha stor truppnärvaro med möjlighet att bita ifrån.

Det ni inte verkar förstå är att QRF-förband är det yttersta man ska kunna sätta in. Därför bör de vara beväpnade för att möta (och absolut slå) det största möjliga teoretiska motståndet.

Nu utnyttjades QRFen på lite märkliga sätt under LA03 vilket gjorde att många soldater ifrågasatte uppgifter och materielen. Man hörde röster om "världens dyraste lantmäteri" osv. Jag håller naturligtvis med om att vägrek inte kräver ett 90-kompani, men sen är det inte riktigt QRFens uppgift heller. Som jag uppfattade det så var detta ett sätt att "lufta" kompaniet.

Även om det är tråkigt att ligga på beredskap på camp så måste man förstå att QRFens uppgift faktiskt är att vänta, vänta och vänta - med det absolut högsta stridsvärde man kan tänkas ha. Och sen kanske kanske åka iväg om det händer något. Det är därför svenskarna och irländarna är där.

När Sverige fick förfrågan om att delta i Liberia så ville man ha ner ett amfibie förband med stridsbåtar till hamnen i Monrovia och inom amf i Sverige påbörjades det livlig aktivitet. Med interna konflikter på högre ort (läs högkvarteret) så blev det bakåt i ett ganska sent läge och man valde då att skicka de mek kompanier som stod i beredskap (IA). Tanken var att man skulle patrullera kust sträckan med båtar och göra instick med patruller på land medan Irländarna skötte det inifrån. En form av QRF även det men med en annan typ av transportmedel.

/T

Posted

Ja, det var ju inte direkt det att någon annan fick platsen, en YOFF har ju mer kompetens än mig och platsar således bättre MEN jag blev inte uppringd utan fick reda på det hela av "misstag". Och det kändes ganska så illa! :D

Posted
När Sverige fick förfrågan om att delta i Liberia så ville man ha ner ett amfibie förband med stridsbåtar till hamnen i Monrovia och inom amf i Sverige påbörjades det livlig aktivitet. Med interna konflikter på högre ort (läs högkvarteret) så blev det bakåt i ett ganska sent läge och man valde då att skicka de mek kompanier som stod i beredskap (IA). Tanken var att man skulle patrullera kust sträckan med båtar och göra instick med patruller på land medan Irländarna skötte det inifrån. En form av QRF även det men med en annan typ av transportmedel.

/T

Hade man nån slags beredskap på nåt amf-förband då? Hur hade man gjort isåfall? rekryterat från "grunden"?

Posted

lät intressant att skicka ett amf förband dit. verkar vettigare än att skicka 90 kompani.

men jag är glad att de rullar med det tyngsta vi har, nästan.

man vet ju aldrig hur det kan ändra sig med stämningar i landet. :banghead:

Posted

Hade man nån slags beredskap på nåt amf-förband då? Hur hade man gjort isåfall? rekryterat från "grunden"?

En viss beredskap fanns/finns men inte att jämföra med med IA. Mycket handlade väl även där om att visa upp stridsbåtarna för omvärlden, de har ju varit på "turné" i Mexico och Amazonas de senaste 2 åren och det hade ju inte varit dumt att få visa upp de i fredsbevarande syfte i Afrika heller.

Posted

En viss beredskap fanns/finns men inte att jämföra med med IA. Mycket handlade väl även där om att visa upp stridsbåtarna för omvärlden, de har ju varit på "turné" i Mexico och Amazonas de senaste 2 åren och det hade ju inte varit dumt att få visa upp de i fredsbevarande syfte i Afrika heller.

Var på en mkt intressant föreläsning av Generalmajor Michael Moore mars i år han jobbar på HKV och han fick följande fråga av ett Kj-befäl på Amf1 "Vi var ju redo att åka men det verkar som att vi bli motarbetade högt uppe?" Genralmajorens svar var att det stämde, det fanns instanser som motarbetade Amfibiekåren och det enda han kunde säga var att vi skulle kämpa vidare för att försöka få åka.

Han sa att vi var på helt rätt väg när det gällde FKJ, vi hade fått mycket beröm och överallt används FKJ som en mall att följa.

Det är likadant överallt det finns folk som vill se FKJ misslyckas, det sa befälen till oss innan det stora elddopet sammarin förra året. Som väntat gick det galant och bland annat marininspektören var och besökte oss. Efteråt sa befälen att när flera stycken av de höga herrarna kommer och ger beröm så är det något ut över det vanliga. Utbildningsanvarige och mer eller mindre den som dragit igång hela skiten var riktigt nöjd. Då blir man stolt och glad att man gör honom nöjd.

Det är ju självefan att det ska klia så förbannat i vissa personer ögon när duktiga förband är frammåt och vill åka. Jag fattar inte vad problemet är? Inget ont mot de som fick åka.

Men det är ju klart, man är bara en fotsoldat och fattar ingenting där uppe.

Men skam den som ger sig. Nu är det Liberia för hela slanten och det ska bli kul. När jag kommer hem så förhoppningsvis kommer KJ-IS vara väl uppbyggt och perfekt att kasta sig rakt in i.

/J

Posted

inga fler från kristianstad som ska med la05. folk från östersund e oxå välkomna att svara. åker därifrån vid inryck. så nån som reser norrifrån sök samband med mig.

" it,s like watching a bunch of retards, trying to f*** a doorknob" :ph34r:

jag har fått veta av en mycket säker källa att enda anledningen till att LA05 är i 8 månader istället för 6 är pga av våra medhjälpare där nere så att vi skulle slippa skicka ner en LA06:a som bara varade i 2 månader :) <--jag--> :ph34r:

(wuhu jag ska till liberia)

Posted
jag har fått veta av en mycket säker källa att enda anledningen till att LA05 är i 8 månader istället för 6 är pga av våra medhjälpare där nere så att vi skulle slippa skicka ner en LA06:a som bara varade i 2 månader :baskerFN: <--jag--> :baskerFN:

Får man fråga vad en strv-kille fått för tjänst?

Och ja, jag tar det inte på PM för att det kan finnas andra intresserade...

Och, wigurt, du håller dig på vägarna den här gången..? ;)

Posted

jag har fått veta av en mycket säker källa att enda anledningen till att LA05 är i 8 månader istället för 6 är pga av våra medhjälpare där nere så att vi skulle slippa skicka ner en LA06:a som bara varade i 2 månader :baskerFN: <--jag--> :baskerFN:

Får man fråga vad en strv-kille fått för tjänst?

Och ja, jag tar det inte på PM för att det kan finnas andra intresserade...

Och, wigurt, du håller dig på vägarna den här gången..? ;)

förare givetvis :wub: ptb :D hellre varit hos 90 killarna men iaf helt nöjd :baskerFN:

plutch frågade om jag visste hur man använde en AK med tanke på att jag va STRV personal haha mycket förtroende ni har för oss tonkers.

: OT : Vadå? jag har aldrig kört fast :lala:

• Forumsledning
Posted
förare givetvis :baskerFN: ptb :lala: hellre varit hos 90 killarna men iaf helt nöjd :baskerFN:

plutch frågade om jag visste hur man använde en AK med tanke på att jag va STRV personal haha mycket förtroende ni har för oss tonkers.

: OT : Vadå? jag har aldrig kört fast :baskerFN:

hmm ptb ? vad är det för fordon ? persontransportbil ?

*fet peek*

Posted

förare givetvis :lala: ptb :wub: hellre varit hos 90 killarna men iaf helt nöjd :baskerFN:

: OT : Vadå? jag har aldrig kört fast :baskerFN:

hmm ptb ? vad är det för fordon ? persontransportbil ?

*fet peek*

Oj då kimster den sved :baskerFN: bestraffar mig själv med en avslagen öl.

Visst nej, inte haft sönder någon vägtrumma heller, eller?

njae lite kanske slant kan man väl säga. Hur vet du de föresten? Jag hatar kvarn förövrigt insjö är vad de är.

Posted
jag har fått veta av en mycket säker källa att enda anledningen till att LA05 är i 8 månader istället för 6 är pga av våra medhjälpare där nere så att vi skulle slippa skicka ner en LA06:a som bara varade i 2 månader :) <--jag--> :rocketl:

Varför tar man inte hem LA05 tidigare då? Jag har ingen aning hur lång tid det tar att avveckla, och visst skulle det vara onödigt att skicka ner ännu en mission i två månader, men varför låta 05 vara kvar ytterligare två månader? Då borde det väl vara smidigare och billigare att ta hem 05 efter 6 mån?

Har eller ingen aning om när irländarna ska hem, så det enda jag kan tänka mig är väl för att det ska stämma in med dem när man åker hem, vad det nu ska ge.

Posted
förare Patgb 203

befattningsnummer 2626

Upplys mig vad de innebär befattningsnummret alltså :huh:

Att du är patgb203-förare på 2. grp, 4. plut, d.v.s. Foxtrot Delta. Det borde också innebära att du i regel har plutch som vagnchef i din patgb vid marsch, men jag har inte stenkoll på hur det funkar i LA med det än.

Posted

våra besättningar under gu behandla ak som skit. kul när föraren kastar iväg sin ak i norge c.a 7-9 meter för att landa med pipan neråt i lervälling. han fick tillbringa åtskilliga timmar på vård vi hemkomst.

:huh:

Posted

våra besättningar under gu behandla ak som skit. kul när föraren kastar iväg sin ak i norge c.a 7-9 meter för att landa med pipan neråt i lervälling. han fick tillbringa åtskilliga timmar på vård vi hemkomst.

:huh:

haha så va de väl kanske inte riktigt men vi hade ju inte allt för mycket avsutten strid som ju alla kanske kan tänka sig "varför bära på ditt vapen när vapnet kan bära på dig" :dong:

Posted

Hej!

Önskar begagna mig i detta forum för kontakt med mina blivande kamrater i gruppen/plutonen.

Skall även erhålla bandvagnutbildning vecka 602. Mitt befattningsnummer är 2417 och det går även bra att skicka PM eller mail.

Med vänliga hälsningar

Flink

Posted
Hej!

Önskar begagna mig i detta forum för kontakt med mina blivande kamrater i gruppen/plutonen.

Skall även erhålla bandvagnutbildning vecka 602. Mitt befattningsnummer är 2417 och det går även bra att skicka PM eller mail.

Med vänliga hälsningar

Flink

Då lär vi ha bandvagnsutbildning tillsammans. Har befattningsnummer 21xx, och är signalist.