quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Måste ha tagits ett beslut om 05 annars hade vi inte kunnat åka... Quote
lucky luke Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Antar det, men när isåfall? Borde det inte sagts nåt om 06 också isåfall? Som det är nu verkar inget vara klart, och som det redan tidigare skrivits så verkar ju varje Liberia-mission vara den sista. Quote
Kingecho1 Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Måste ha tagits ett beslut om 05 annars hade vi inte kunnat åka... Nu har ni ju inte åkt ännu! Man måste skilja på rekrytering, utbildning och andra sådana saker som kan ske även fast det inte kommer bli mission. LA01 stod ju hemma och väntade på just beslutet exempelvis. Men brukar ju i 99,9% av fallen för pågående missioner bara vara rutinärenden när de tas upp för beslut. Quote
Dexter Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Förtruppen LA03 var på plats i Liberia när det officiella beslutet togs om att förlänga Sveriges engagemang i Liberia med ett år (dvs LA03-LA04). Försvarsmakten måste ligga på framkant och rekrytera och utbilda personal även innan taget beslut. Jag har inte sett något beslut för ytterliggare en förlängning (LA05-LA06) men det kanske kan beräknas ske vid ungefär samma tid som förra gången. /D Edited October 25, 2005 by Dexter Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Ja, ok förlåt mig. Men det föreligger ju aningen märkligt att inte 04 fått några indikationer på att dom skulle vara den sista. Dessutom har vad jag förstår officerarna på 05;an börjat lyfta lön från Swedint redan... Quote
lucky luke Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Det är ju regeringen som bestämmer så... Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Jo och dom är ju som dom är d e sant Quote
arune Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Som sagts tidigare så fick vi på LA03 höra att LA05 skulle bli sista, att de skulle avveckla. När LA04 kom ner fick vi höra samma sak av nya troppchefen på rep, den information han fått var att LA05 antingen skulle vara där 8 månader och avveckla sista månaderna ELLER så skulle en bunt människor vara kvar i 2 månader efter de 8 första och avveckla. På vilken nivå dessa beslut är tagna har jag ingen aning om och de kan säkert komma att ändras. Det sista jag hörde av kollegorna på irländska rep var att de i slutet av 2006 skulle "flytta" till Sierra Leone. Quote
gidde Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Så det är inte säkert att alla på 05 får vara där nere i 8 mån ? Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Jag har inte fått inkallelsen men vad jag förstår så blir man rekryterad för 8 månader i missionsområdet. Det betonade PC väldigt starkt när han kontaktade mig. Quote
lucky luke Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Det sista jag hörde av kollegorna på irländska rep var att de i slutet av 2006 skulle "flytta" till Sierra Leone. Längre upp i tråden står att läsa att det skulle skickas en vaktstyrka om 200 man till Sierra Leone, det är inte möjligt att den svenska styrkan också bara ska "flytta"? Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Ingenting är ju omöjligt, blev inte en BA helt enkelt förflyttad till Kosovo? Quote
Bigskill Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Det sista jag hörde av kollegorna på irländska rep var att de i slutet av 2006 skulle "flytta" till Sierra Leone. Längre upp i tråden står att läsa att det skulle skickas en vaktstyrka om 200 man till Sierra Leone, det är inte möjligt att den svenska styrkan också bara ska "flytta"? Två missioner i ett! Det vore nåt! Quote
arune Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Så det är inte säkert att alla på 05 får vara där nere i 8 mån ? Hm, skrev jag så oförståligt. Antingen är alla där 8 månader och avvecklar då under den sista tiden eller så är alla där 8 månader och några stannar YTTERLIGARE 2 månader för att avveckla. Quote
BARBIE Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Äntligen! Då kanske lite resurser kan frigöras till nya områden. Quote
Sgt1clHansson Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Tycker synd om de stackarna som åker på att riva Deltas altan... Quote
quiXsand Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Hur ser campen ut nu egentligen? Är det baracker, tält containrar, fast bebyggelse? Och vad skall rivas när vi åker? Quote
Sgt1clHansson Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Hur ser campen ut nu egentligen? Är det baracker, tält containrar, fast bebyggelse? Och vad skall rivas när vi åker? Boendet är container i s.k. "H" enligt skissen nedanför. []--[][]--[] []--------[] []--------[] []--[][]--[] Man delar det gemensamma utrymmet mellan dessa 12containrar. Det gemensamma utrymmet skiljer sig mellan "H:na" beroende på hur mycket/lite som de som bott där tidigare byggt. Edited October 25, 2005 by Sgt1clHansson Quote
gidde Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Hur ser campen ut nu egentligen? Är det baracker, tält containrar, fast bebyggelse? Och vad skall rivas när vi åker? Boendet är container i s.k. "H" enligt skissen nedanför. []--[][]--[] []--------[] []--------[] []--[][]--[] Man delar det gemensamma utrymmet mellan dessa 12containrar. Det gemensamma utrymmet skiljer sig mellan "H:na" beroende på hur mycket/lite som de som bott där tidigare byggt. Detta är för en plut då eller, hur är standarden i containarna? Quote
Sgt1clHansson Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 @Gidde För skytteplutonerna är det ett H (12cont) per pluton som gäller. Stabstrossplutonen disponerar 2st H:n. Hur CSE och Bat.Stab disponerar sina områden vågar jag inte svara på. Containrarna håller OK kvalitet. Samtiliga utrustade med AC och torrluft och i snitt bor man 3 i varje cont. Quote
BARBIE Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 vissa bodde ju som kungar hör jag! Quote
QUINN Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 @wigurtJahaja, en annan är bosatt i Kristianstad. Gutt med Skånska blod!! nä shit. jag bor oxå i kristianstad. kommer från östersund men flytta hit för att plugga. tar studieuppehåll till jul ska hem då o lämna pack då jag sagt upp lägenheten då... du råkar inte känna nån som heter ida-maria Quote
QUINN Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Har för mig det är 2:a grp/ 3:e plut. stämmer 23 1a Alpha cv90 24 2a Bravo cv90 25 3e Charlie cv90 26 4e Delta - Pansarterrängbilsplutonen.. Gott Quinn! vi ligger på samma pluton! Du kommer bli Foxtrot Charlie Two och jag Echo Charlie One... Ang avveckling, de killarna som kom hem med LA03 hade oxå fått att vi skulle bli avecklingsmission... Men Hur säkert är detta, har ju läst i trådar om folk som är på HKV och säger att svenskarna ska vara kvar i Liberia? Vad är rykten och vad är sanning? inga källor eller säkra besked? nån som är instatt? läste din pres. kustjägare? hade lite mer imponerande lista än jag. skyyte gb strf9040 04-05. slutövning battlegriffin 05. i o för sig så visade vi norskarna vilka som bestämde. vårt stridsfordon plockade 7-8 norska stridsvagnar under kriget. tvingade de till en förnedrande förlust. vårt kompani skördade så stora framgångar att sd fick gå emellan o låta norska ställa up på nytt igen för vi hade förintat de. hur var det på sammarin Quote
SGT Jakobsson Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) Har för mig det är 2:a grp/ 3:e plut. stämmer 23 1a Alpha cv90 24 2a Bravo cv90 25 3e Charlie cv90 26 4e Delta - Pansarterrängbilsplutonen.. Gott Quinn! vi ligger på samma pluton! Du kommer bli Foxtrot Charlie Two och jag Echo Charlie One... Ang avveckling, de killarna som kom hem med LA03 hade oxå fått att vi skulle bli avecklingsmission... Men Hur säkert är detta, har ju läst i trådar om folk som är på HKV och säger att svenskarna ska vara kvar i Liberia? Vad är rykten och vad är sanning? inga källor eller säkra besked? nån som är instatt? läste din pres. kustjägare? hade lite mer imponerande lista än jag. skyyte gb strf9040 04-05. slutövning battlegriffin 05. i o för sig så visade vi norskarna vilka som bestämde. vårt stridsfordon plockade 7-8 norska stridsvagnar under kriget. tvingade de till en förnedrande förlust. vårt kompani skördade så stora framgångar att sd fick gå emellan o låta norska ställa up på nytt igen för vi hade förintat de. hur var det på sammarin Imponerande vet jag inte.. de som varit ute på flertalet missioner eller i combat-missioner som unicorn och heagg - Det tycker är imponerade.. Gott jobbat! Jag har stort förtroende för svenska mekaniserade förband! Ska bli mkt intessant att lära mig det. Längtar till utbildningens skarpa kompanianfall. Sägs vara mkt mäktigt! Sammarin förra året? eller när jag låg inne? förra året var vi b-styrka med en KJ-pluton(KJ93-02/03).. Vi körde mycket tillämpat. Bland annat en rolig övning mot ett finskt kustjägarkompani då de med tre plutoner skulle ta hela utö. Vi var en pluton som skulle köra fördröjningsstrid mot dessa.. Jag och min 1a jäg blev tilldelade ett område samt flertalet bredd-områden.. Vi hade fått und på från vilket håll de skulle ta ön och de 5 jägargrupperna hade blivit tilldelade områden längre och längre österut.. Vi var gruppen som skulle möta första strykan i området efter de tagit vår bas.. Vi grupperade ut natten innan och låg som post..runt 6 började styrkan vid basen rapportera att basen var förlorad och varåt fi rörde sig.. Det blev tillbakaryckningar, omgrupperingar och eldöverfall. Alla grupper hade blågul med sig. Det blev många härliga eldöverfall och heroiska omfattningar med höga knäuppdragningar och en jävla massa "kötta" Det var skitkul!! Vi var genomsvettiga från 07 till 22 den dan.. Efteråt snackade jag med en finne, han frågade hur många vi var. - ca 40 sa jag. -"Då har ni prungi mycke!" var hans sköna kommentar.. och Ja det hade vi! B) Amfibikårensslutövning iår var oxå mkt bra, tillämpat - 7 dygn, sova puppa i regnet, föräta sig på pasta i ostsås.. sitta post osv osv.. Mkt landstigningar och genomsök av öar, många landgrupperade understöd mot öar(var C und) och en hel del eldöverfall. Avslutningen - kompanianfall med uppgift att ta hela Amf4 (med inneliggande Amfskytte). Vår plut luftlandsattes med en Hkp4. Sen FKJ kommit igång 2004 har det hänt mycket!! Det är jävligt kul. Nu lobbar jag för en banskjutning, en lerduveskjutning och en patrullstridshelg med FKJ-Syd. Man måste ha många bollar i luften.. Edited October 26, 2005 by SGT Jakobsson Quote
quiXsand Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Då var man officiellt rövkn***ad av försvarsmakten igen. Ringde upp till PC igår för att få reda på exakt inryckningsdag, då meddelade han att han tyvärr hade hittat en YOFF som ville åka ner i tjänsten jag fått. Så det är bara till att ställa in sig i ledet och söka igen. Tillbax till det civila mörkret... Quote
Born Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 QuiXsand Beklagar. Livet suger ibland, och ibland suger det förb*nnat mycket. Hoppas du hittar på något annat spännande istället. Quote
QUINN Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 QuiXsand surt. aja bara att ta nya friska tag. kan ju söka till afghanistan.. Quote
apc302 Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Tycker synd om de stackarna som åker på att riva Deltas altan... Haha! Kan bara hålla med Hansson där. Antingen får man slita med 90-bärgarens schaktblad eller använda mycket "deg". Stabilt bygge det där! Quote
QUINN Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 Har för mig det är 2:a grp/ 3:e plut. stämmer 23 1a Alpha cv90 24 2a Bravo cv90 25 3e Charlie cv90 26 4e Delta - Pansarterrängbilsplutonen.. Gott Quinn! vi ligger på samma pluton! Du kommer bli Foxtrot Charlie Two och jag Echo Charlie One... Ang avveckling, de killarna som kom hem med LA03 hade oxå fått att vi skulle bli avecklingsmission... Men Hur säkert är detta, har ju läst i trådar om folk som är på HKV och säger att svenskarna ska vara kvar i Liberia? Vad är rykten och vad är sanning? inga källor eller säkra besked? nån som är instatt? läste din pres. kustjägare? hade lite mer imponerande lista än jag. skyyte gb strf9040 04-05. slutövning battlegriffin 05. i o för sig så visade vi norskarna vilka som bestämde. vårt stridsfordon plockade 7-8 norska stridsvagnar under kriget. tvingade de till en förnedrande förlust. vårt kompani skördade så stora framgångar att sd fick gå emellan o låta norska ställa up på nytt igen för vi hade förintat de. hur var det på sammarin Imponerande vet jag inte.. de som varit ute på flertalet missioner eller i combat-missioner som unicorn och heagg - Det tycker är imponerade.. Gott jobbat! Jag har stort förtroende för svenska mekaniserade förband! Ska bli mkt intessant att lära mig det. Längtar till utbildningens skarpa kompanianfall. Sägs vara mkt mäktigt! Sammarin förra året? eller när jag låg inne? förra året var vi b-styrka med en KJ-pluton(KJ93-02/03).. Vi körde mycket tillämpat. Bland annat en rolig övning mot ett finskt kustjägarkompani då de med tre plutoner skulle ta hela utö. Vi var en pluton som skulle köra fördröjningsstrid mot dessa.. Jag och min 1a jäg blev tilldelade ett område samt flertalet bredd-områden.. Vi hade fått und på från vilket håll de skulle ta ön och de 5 jägargrupperna hade blivit tilldelade områden längre och längre österut.. Vi var gruppen som skulle möta första strykan i området efter de tagit vår bas.. Vi grupperade ut natten innan och låg som post..runt 6 började styrkan vid basen rapportera att basen var förlorad och varåt fi rörde sig.. Det blev tillbakaryckningar, omgrupperingar och eldöverfall. Alla grupper hade blågul med sig. Det blev många härliga eldöverfall och heroiska omfattningar med höga knäuppdragningar och en jävla massa "kötta" Det var skitkul!! Vi var genomsvettiga från 07 till 22 den dan.. Efteråt snackade jag med en finne, han frågade hur många vi var. - ca 40 sa jag. -"Då har ni prungi mycke!" var hans sköna kommentar.. och Ja det hade vi! B) Amfibikårensslutövning iår var oxå mkt bra, tillämpat - 7 dygn, sova puppa i regnet, föräta sig på pasta i ostsås.. sitta post osv osv.. Mkt landstigningar och genomsök av öar, många landgrupperade understöd mot öar(var C und) och en hel del eldöverfall. Avslutningen - kompanianfall med uppgift att ta hela Amf4 (med inneliggande Amfskytte). Vår plut luftlandsattes med en Hkp4. Sen FKJ kommit igång 2004 har det hänt mycket!! Det är jävligt kul. Nu lobbar jag för en banskjutning, en lerduveskjutning och en patrullstridshelg med FKJ-Syd. Man måste ha många bollar i luften.. om du vill läsa mer om battlegriffin så blev jag intervjuad av nån media personal. typ 80% har jag inte sagt. men men, var beordrad verksamhet så jag fick liksom inte tacka nej. gå in på mil.se och skriv "quinn" i sökrutan Quote
M21 Posted October 28, 2005 Report Posted October 28, 2005 (edited) QuiXsand: Trist som f_n är det, jävla jobbigt när man är inställd på något. Känner känslan, som när ba13 blev nerlagd, hade inryckningsdatum och hade planerat och gjort allt klart för att åka och sedan "bakåt bakåt". Det kändes riktigt kass. Jag fick inte den vakansen som jag sökt till LA05 heller fick jag reda på idag, när jag blev uppringd och tillfrågad om jag kunde tänka mig att åka till Afganistan istället.. Edited October 28, 2005 by M21 Quote
Recommended Posts