Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kom precis på:

@ Bigskill

Eftersom jag skall ligga på packet så är det ju viktigt att vara på god fot med förrådet...

Är det något du behöver... *lol* :clap:

Hahaha... Jag bara väntade på det! LOL

Ja tror du inte att du blir poppis så säg! :clap:

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jaha, då får man väl välkommna dig till trossens slit o släng.

Jaja nu skall vi inte ta ut något i förskott, har inte hört något sedan jag vart uppringd än.

Antar att om det inte ramlar in något i brevinkastet denna veckan så fick jag inte tjänsten.

men betänk både vapen och datorer, vilket dröm jobb..

Posted

Ja, du behöver nog inte vänta dig någon inryckningsorder denna veckan. Personalhandläggaren för LA05 är pappaledig tills på måndag, så du får nog inte veta något förren slutet på nästa början på näst nästa vecka.

Posted
Ja, du behöver nog inte vänta dig någon inryckningsorder denna veckan. Personalhandläggaren för LA05 är pappaledig tills på måndag, så du får nog inte veta något förren slutet på nästa början på näst nästa vecka.

Helt rätt tid att vara pappaledig..

Fi fan.. skall man gå och behöva vara nipprig i 2 veckor till..

Posted

Ja, sitter mer eller mindre i samma sits. Vet att PC vill ha mig på platsen och Pers H har jobbat för att få dit mig men man vill ju gärna ha den där lappen...

Posted

Ja, det är väl bara att gratulera.

Hur ligger det till egentligen, är det 2 9040 plutoner och en 203 eller 3 9040 och en 203? Nån som vet.

Posted (edited)

Ni som är snabba och glada på att svara på frågor...

Fler Frågor!

Hur var det nu med vagnschefer och skyttechefer och vem som åker var och vilka uppgifter vilka grupper har?

Fick berättat för mig av en Gruppchef LA03 men har glömt det mesta..

säkert fler som är intresserade som ska ner dit.

Var åker PC, stfen?

Är skyttegruppchefen tillika chef över vagnen när skyttegruppen är uppsutten? eller är det vagnchefen som är chef över vagnen då med? Vem är det som styr var vagnen ska, vem orienterar? Vem har samband med PC osv?

Vilken grupp brukar få mest att göra. någon grupp brukar alltid får patrulleringarna och nån för börja med posttjänst osv..

Vilken grupp får flest bajsmackor?

har för mig nåt med att stfen åker med 3e grupp och de har hand om mkt mtrl grejor och det inte var så najs?

några andra sånna fasta uppgifter som vagnarna/grupperna får?

Edited by SGT Jakobsson
Posted

Jag kommer åka som vagnschef (EA) på LA05, då de é min första mission vet jag inte hur det är fördelat där nere, men jag kan svara för hur det såg ut på psk.komp. P4 förra året (och det brukar väl oftast se ut så oxå).

PC åker i Filip-vagnen (2:a grupp) och stf:en åker i Gustav.

Vagnschefen har alltid befälet över vagnen och den personalen som åker i, således har han även befälet över skyttegruppen uppsuttet. Det är även vagnschefen som står för orientering av vagnen samt sambandet över KompL, men man brukar dock trycka in medhörning på sambandssystemet vilket gör att alla i vagnen kan lyssna på radiotrafiken.

Utrustningsmässigt kan fördelningen se väldigt olika ut, det är väl främst upp till PC vilken grupp han vill avdela till vilka uppgifter. Dock så kan det ofta vara så att just stf-vagnen får lite specialuppgifter då han förväntas agera självständigt i större utsträckning. Jag gjorde min GU som stf o vi ansvarade bl.a. för mineringar, vilket gjorde att vi fick trycka in ett antal strv-minor i vagnen. I övrigt så skiljer det sig även med fasta uppgifter mellan plutonerna, allt efter PC egna önskemål.

Hoppas jag har rett upp det lite för dig iaf.

Posted

Bra att få lite info, är det fler som har så kom gärna med den. Tycker denna tråd är alldeles utmärkt för mig som skall ner för första gången! Tack!

Posted
Jag kommer åka som vagnschef (EA) på LA05

på första pluton blir det va? Då ses vi i januari för jag åker ner som skyttegruppchef(EC), detta blir oxå min första mission. Om PC åker med Filip (2) och stfen med gustav (3e) jag antar att de är chefer när de åker där? Vem åker med 1a eller det alltid vagnchefen som är chef där? Har Echo gruppen några fasta uppgifter?

så vitt jag fattat det.. så här se kompaniet ut

SN - kompani.

AS - pluton

EA FA GA - grupper

BS

EB FB GB

CS

EC FC GC

DS

ED FD GD

Hoppas jag har rett upp det lite för dig iaf.

japp mkt nyttig info där, tackar!

Posted

Hur sker indelning av personal på vagnarna?

Är det klart innan inryck eller tillsätter dom det efter någon vecka ?

Verkar som det är 33.3 % chans att jag får "baggen" som VC, ska va skytt på 1.plut.

Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa :P

20 okt riktigt länge kvar :mellow:

Posted
Hur sker indelning av personal på vagnarna?

Är det klart innan inryck eller tillsätter dom det efter någon vecka ?

Verkar som det är 33.3 % chans att jag får "baggen" som VC, ska va skytt på 1.plut.

Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa :P

20 okt riktigt länge kvar :mellow:

Det står i ditt befattningsnummer..

231x är första grupp

232x är andra grupp

233x är tredje grupp

(på första pluton)

osv

Posted

Tillägg till Baggens inlägg:

Vi patrullerade alltid i minst pluton dagtid i Monrovia. Plutonchefen har givetvis friheten att stridsgruppera sin pluton på de formationer som finns (kolonn, triangel...). Nattetid minst i halvkompani (två plutoner, sjukvårdsgrupp, ledningsgrupp ev. represurs).

Det är ganska lätt att gå bort sig i slumkvarteren om man ger sig långt in i dem. Det ser likadant ut i stort sett överallt. Särskilt i mörker. Läs Tyrfings berättelse här.

Jag har svårt att tro att någon grupp arbetar mer eller mindre generellt på en skyttepluton. På SoT varierar arbetsbelastningen av naturliga skäl.

Posted

När man läser inläggen verkar det som LA05 är första missioner för många. Har försvarsmakten gjort så medvetet för att testa om nya värnpliktssystemet kommer funka eller?

Posted
När man läser inläggen verkar det som LA05 är första missioner för många. Har försvarsmakten gjort så medvetet för att testa om nya värnpliktssystemet kommer funka eller?

Tveksamt.. det nya värnpliktssystemet tas ju inte i kraft före den 1/1 2006 (eller är jag fel ute?). Det är nog mer en slump - det nya systemet matchas ju som bekant mot NBG, där de hoppas fylla 30% (!) av manskapet med nymuckade människor, resten med övrigt folk (läs "yxor och pinkys med civil erf. blandat) detta enligt DCO LA02 som varit utv. ansvarig för NBGn.

Skall hålla ett öga öppet i denna tråd och kan svara på frågor här eller i PM om ni kommer på något, saknar det lagom mycket nu för att ta en tripp på Memory Lane. ;)

// 2621 LA02

Posted
Ja har ni några frågor är det bara att skicka ett pm eller fråga här.

/ Fk Klinken 2611 LA02

Tjena Klinken! Insidertips - jag såg din M203:a i nya IoF - lagom slaktad och monterad på liket av din Ak5a ;)

Posted

Vad jag förstod så bestod min grupp endast av erfarna gamla yxor (ja osså ja då...). Det är väl det att många som sökt och kommit med är här inne och luftar sina funderingar.

Det skall ju trots allt ner 200 pers, och det är ju bara 30 som varit aktiva här...

Posted

ååååh duktigt jävla nöjd. kom med som stf pskgrp c.

trodde att jag inte hade en chans att få den befattningen. då det blir min första mission. muckade apr 05.

vore kul o höra från lite andra LA05 folk.

:Malaj:

"för sveriges ära, för sveriges makt, över berg och över dal skallar jämtlandsjakt!"

en gång fältjägare alltid fältjägare

Posted

trodde att jag inte hade en chans att få den befattningen. då det blir min första mission. muckade apr 05.

:Malaj:

"för sveriges ära, för sveriges makt, över berg och över dal skallar jämtlandsjakt!"

Som du ser när du läsre igenom denna tråd så hittar du ett par av oss som skall med dig ner!

Posted

:2guns:

befattningsnummer?

eller kort och gott, vilken pluton och grupp?

Vi ses i jan! :)

Posted

Pratade precis med Pers H US för LA05, han meddelade att inkallelserna kommer att skickas ut under första halvan av november. Bara att vänta... :uuh:

Posted

Vi började disskutera det i en annan tråd men blev bortaget som OT.

Är det klart att 05 är sista Liberia missionen ?

Hur kommer det påverka oss ?

Kommer vi få montera vara med i avecklings arbetet av clara ?

Kommer vi få sova halva tiden i tältförläggning,? skräckscenario..

Vad får man veta av inkallerserna ?

Posted

Vad jag har fått höra av de gamla kollegerna inom FM så är det sista och förlängningen beror på att irländarna skall hem samtidigt som oss.

Däremot vet jag ingenting om vad campen beträffar, kan väl vara så att vi får en hel del inventeringar och REMI´s att gemonföra.

Är det inte brukligt att "sälja" camperna på plats?