Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tanken på att hyra ut den i andra hand han jag haft länge.

Men då är det som du säger att hitta någon man kanske känner och litar på. Lägenheten jag ha är hyreslägenhet. En 2: på 66 kvm. Och kostar 4300/månad.

Det är inte så svart att fixa en ny här i Sundsvall sedan.

Problem jag har nu är det med posten. Min mor bor i Ulricehamn.

Kan inte skriva mig där för att jag har jobb i S-vall. Det kanske ser inte så bra ut?

Co adress hos en kompis kanske? Kan man ha två Co adresser? En här och en där nere?

Jag längtar jag med! :baskerKav:

Borde väl inte vara några problem att skriva dig hos din mor i Ulricehamn fast du har jobb i Sundsvall, du kommer ju ändå vara tjänstledig från jobbet.

Fast vad vet jag :baskerFN::baskerPa:

Jag skrev mig hos mina päron i norrland fast jag bor och jobbar i Stockholm. Har inte haft några problem med det. Annars går det ju alltid att göra en tillfällig eftersändning.

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kan inte skriva mig där för att jag har jobb i S-vall. Det kanske ser inte så bra ut?

Co adress hos en kompis kanske? Kan man ha två Co adresser? En här och en där nere?

Jag längtar jag med! :baskerKav:

Jag sa upp min lägenhet i samband med min senaste mission. Missionen innan hade jag den kvar. Finns självklart + o - med bägge. Onödigt att betala hyra för nått man inte använder men samtidigt skönt att ha nått att komma hem till. Mig tog det 1,5 månader efter missionen att fixa lägenhet o så kul var det inte att bo hemma hos föräldrarna. Gick väl bra på leaven men sen blev det lite segt. Det svåra är ju att ordna bostad så den är färdig o klar när man kommer hem! Lite svårt att kolla upp den från Afrika. Men bara att väga för o emot o se vad som passar dig bäst!!

Och om det ser konstigt ut att skriva sig i Ulricehamn? Vad säger de då inte om Liberia?? Enda anledning till att skriva sig där nere är väl om det däringa skatteundanflyktsgrejen (som några på LA03 testade o behandlas i en annan tråd) fungerar. Annars skulle jag nog skriva mig hos mina föräldrar!!

:baskerPa:

Posted

har också sagt upp lägenheten. men står som 1:e man i kön för nytt för de lyckas inte hyra ut alla lägenheter så antagligen blir det student rum eller en schysst etta. har adressändrat så morsan o farsan får min post och om det skulle va nåt viktigt får de väl skicka ner det då.

:rodna:

Posted
Tackar alla för era inlägg! Måste säga att det känns lite bättre nu! *ler*

Alternativet m lägenheten är ju att du hyr ut den till en mkt bra polare för halva hyran. Han kan kolla din post och via ett e-mail så kan du be honom sköta saker som kanske uppstår (post, el andra oförutsedda saker) samtidigt vet du att den är i goda händer och det är din när du kommer hem, städad o klar.

/T

Posted

Tackar alla för era inlägg! Måste säga att det känns lite bättre nu! *ler*

Alternativet m lägenheten är ju att du hyr ut den till en mkt bra polare för halva hyran. Han kan kolla din post och via ett e-mail så kan du be honom sköta saker som kanske uppstår (post, el andra oförutsedda saker) samtidigt vet du att den är i goda händer och det är din när du kommer hem, städad o klar.

/T

Det låter mycket bra det där. Men jag jar ju inga kompisar som är utan bostad just nu! ;)

Posted (edited)

Hyr ut lägenheten i andrahand och tänker ordna med eftersändning till mina föräldrar. Sen tänkte jag ringa till Skatteverket och höra med dom hur jag ska göra med vart jag ska vara skriven, och om det kan bli några problem med deklerationen.

Edited by Jax
Posted

Jag bor i studentlägenhet och kan bara hyra ut den i andra hand i 6 månader så för mig var det ingen mening att ha den kvar.

Jag skeppar hem mina få ägodelar till mamsen och pappsen samt eftersänder dit och skriver mig där. Jag har rätt många ködagar nu och ännu fler när jag kommer tillbaka så jag är rätt säker på att få en ny lägenhet då.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Liberia folket:

från gårdagens utskottssamanträde :

5. Föredragning

Föredragning angående ev. uppdrag i Sierra Leone

för UNMIL.

Har ju tidgare läst på mil.se om att det rekats till elefenbenskusten, men inget om Sierra Leone..

/b

[edit] hittade lite mer info själv på :

The Security Council today, extending the United Nations Mission in Liberia (UNMIL) until 31 March 2006, authorized the Mission to deploy from November up to 250 United Nations military personnel to Sierra Leone to provide a continuing international security presence for the Special Court there, after the departure of the United Nations Mission in Sierra Leone (UNAMSIL) on 31 December

http://www.un.org/News/Press/docs/2005/sc8499.doc.htm

Verkar som frågan om att sända delar till Sierra Leone kommit till Sverige

Edited by Blackadder
Posted (edited)
Kan LA05 hamna i Sierra Leone? Med tanke på dem 8 månader vi ska vara där? Det vore ju trevligt! Någon som hört nåt?

“5. Authorizes UNMIL, subject to the consent of the troop-contributing countries concerned and the Government of Sierra Leone, to deploy from November 2005 up to 250 United Nations military personnel to Sierra Leone to provide security for the Special Court for Sierra Leone, as recommended in paragraphs 90 to 94 of the Secretary-General’s report of 1 September 2005 (S/2005/560);

“6. Authorizes a temporary increase in UNMIL’s personnel ceiling, to a total of 15,250 United Nations military personnel, for the period from 15 November 2005 to 31 March 2006 in order to ensure that the support provided to the Court does not reduce UNMIL’s capabilities in Liberia during its political transition period;

Glömde källhänvisning:

http://www.un.org/News/Press/docs/2005/sc8499.doc.htm

Som givetvis finns längre upp i tråden :Malaj:

Edited by 203 Driver
Posted

Fritt ur minnet:

Svenska kompaniet om inte hela QRF-bataljonen eller rent av hela UNMIL har mandat att gå in i Sierra Leone, Guinea och Elfenbenskusten vill jag minnas. För svensk del krävs även ett regeringsbeslut.

Posted
Fritt ur minnet:

Svenska kompaniet om inte hela QRF-bataljonen eller rent av hela UNMIL har mandat att gå in i Sierra Leone, Guinea och Elfenbenskusten vill jag minnas. För svensk del krävs även ett regeringsbeslut.

Så väldigt oväntat!

<Ironi>

Regeringsbeslut brukar ju komma snabbt när det behövs som mest

</ironi>

Posted
Fritt ur minnet:

Va??? nähh så är det väl åndå inte :ph34r:

http://www.un.org/Depts/dpko/missions/unmil/mandate.html

Det enda som tidigare har funnit har ju varit att UNMIL få gripa och överföra Charles Taylor till Sierra Leone för rättegång.

Jag nästan besvarade min egen fråga men som jag förstår det så var ju punkten på utskottets möte i relation till den möjliga överföringen av upp till 250 soldater till Sierra Leone som det ju står i länken jag sände och i texten som 203 Driver la in med.

Eller har jag fått något om bakfoten Mats?

/b

Posted (edited)
Fritt ur minnet:

Hmm ... enlilgt den irländska kompanichefen skulle vi inte tala högt om att vi tillsammans med irländarna under en mörk natt :ph34r: var inne en sväng i Sierra Leone och hälsade på.

Edited by ugly
Posted
Hmm ... enlilgt den irländska kompanichefen skulle vi inte tala högt om att vi tillsammans med irländarna under en mörk natt :ph34r var inne en sväng i Sierra Leone och hälsade på.

Och nu gör du?

Posted

Hmm ... enlilgt den irländska kompanichefen skulle vi inte tala högt om att vi tillsammans med irländarna under en mörk natt :ph34r var inne en sväng i Sierra Leone och hälsade på.

Och nu gör du?

Sitter hemma och väntar på besked för Afghanistan :ph34r:

Posted (edited)
Eller har jag fått något om bakfoten Mats?

/b

Jag hade lite fel och lite rätt. :ph34r:

Från Riksdagens hemsida

Pressmeddelande

TORSDAG 12 FEBRUARI 2004

Sverige skickar en FN-styrka till Liberia

Sverige skickar en fredsbevarande FN-styrka till Liberia. Det sammansatta utrikes- och försvarsutskottet har i dag sagt ja till regeringens begäran om att sända en svensk väpnad styrka till Liberia. Truppen från Sverige ingår i FN:s mission i Liberia, UNMIL, och kommer att bestå av högst 240 personer.

Utskottet föreslår att riksdagen bemyndigar regeringen att även med en eventuell utvidgning ställa en svensk styrka till FN:s förfogande. Om FN:s säkerhetsråd finner att en geografisk utvidgning av UNMIL:s mandat är nödvändigt för att FN-missionen ska kunna lösa sin huvuduppgift, ställs det svenska förbandet till förfogande för insatser i områden som gränsar till Liberia.

Uppdraget gäller för tolv månader under åren 2004-2005.

Riksdagen väntas fatta det formella beslutet onsdagen den 18 februari.

Ring föredragande i utrikesutskottet Johan Matz för mer information, tfn 08-786 42 85.

Förarbeten

Regeringens proposition 2003/04:61

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottets betänkande 2003/04:UföU1

Cecilia Doyle

informationssekreterare, tfn 08-786 40 53, 020-349 000

Alltså krävs det beslut från säkerhetsrådet. Detta var visst bara propositionen i enkelhet men jag tror inte beslutet blev annorlunda, jag är relativt säker på att även regeringsbeslut skulle krävas för insats i grannländerna. Jag hittar inte beslutet just nu.

Beslutet från säkerhetsrådet har alltså kommit för Sierra Leone tolkar jag det som?

EDIT: Någorlunda korrekt svenska får det ju vara...

Edited by Mats
Posted

Sitter och fyller i en preliminär självdeklaration för 2006. Är det någon som vet vad missionstillägget är? Såg en sida på mil.se där det stod 6000 SEK, men det var från 2003. Är det samma fortfarande?

Posted

Någon som fått inryckspapper än?

Jepp, mina kom igår.

Stod det något vettigt i dom?