Jump to content

Recommended Posts

Posted

nån som vart på tidigare mission kanske vill upplysa mig som åker på min första om vad det är man pysslar med under utbildningen i sverige. är det mycket fys eller koncentration på missionen. :)

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
nån som vart på tidigare mission kanske vill upplysa mig som åker på min första om vad det är man pysslar med under utbildningen i sverige. är det mycket fys eller koncentration på missionen. :)

Detta kan ge en viss vägledning

http://www.livgardet.mil.se/attachments/la.pdf

Fysandet sker oftast på fritid i mån av sådan

Du ska ju ha en god fys innan inryck.

Med tanke på fälttestet kan det vara bra med en del löpträning gärna med 15-20kg i ryggsäcken.

btw Är det någon som vet om det är det nya eller gamla fälttestet?

Posted

Jag frågade PC (CS1), när han ringde och kontrollerade ifall jag fortfarande skulle med efter att uttagningsbeskeden hade kommit, han visste inte då ifall det var det nya eller det gamla fälttestet. Men det var ju ett tag sen så det kanske har klarnat vid det här laget, nån som har ytterligare info?

Och på frågan ifall hag fortfarande skulle med svarade jag självklart, JA!

Så vi syns i januari! :D

Posted

Ska bli kul att få se er ifrån forumet på riktigt iofs så kommer man ju inte veta om vilka som är vilka med tanke på nicknames osv på forumet...men vi syns i januari iaf ,O:D

Posted

Om jag förstått det hela rätt så är det nya dubbelt så jobbigt. Dvs dubbelt så långt (2km) dubbla tiden 12 min eller om det var 11 min.

Dagens fälttest kan en medeltränad svensson klara av om han/hon har lite "pannben". :D

2 km blir värre att springa på enbart "pannben"

Posted (edited)
nån som vart på tidigare mission kanske vill upplysa mig som åker på min första om vad det är man pysslar med under utbildningen i sverige. är det mycket fys eller koncentration på missionen. :tveka:

Det ligger även i ditt eget intresse att du redan nu börjar fundera på bra lösningar på din kanske viktigaste uppgift i Liberia: Sola! Som skyttesoldat kommer många dyrbara soltimmar att slösas bort på operationer, long range patrol och campvakt – så för att få ut det mesta av din tid i Afrika är det av yttersta vikt att du redan nu börjar föröva och se över vad du kan behöva för att säkerställa att du kommer hem så solbränd som möjligt.

Skall du använda cocosolja eller babyolja? Är det bäst att sola i NATO-sängen eller duger liggunderlaget? Hur gör du för att på bästa sätt undvika en kritvit röv? Frågorna är många och det gäller att komma väl förberedd!

Att komma hem likblek är inte ett alternativ! Eran situation med leave under den svenska sommaren är inte avundsvärd. För att det skall synas att ni varit i Afrika kommer det av er att krävas uthållighet och kontinuitet i solandet!

Här kommer några viktiga lärdomar från Afrika som du bör ta upp med dina kamrater redan under utbildningen:

Solarium. Regn, campvakt och operationer förstör för den soldyrkande soldaten ett solarium kan därför vara en god ide att lägga welfarepengar på!

Nakenstrand. Var kan soldaten sola naken för att undvika kritvit röv?

Badresor. Det bör utgå minst en badresa per dag från Camp Clara.

Vattendunkar. För att säkerställa en hög uthållighet på solandet kan det vara lämpligt att införskaffa fler och större vattendunkar.

Soldusch. Den här punkten hänger ihop med badresorna. Går det inte att lösa dagliga badresor måste ni tillse att en dusch införskaffas så att den solande soldaten kan kyla av sig. Är duschen lätt att ta ner och sätta upp kan den även medföras på long range patrol – tänk på det!

Edited by Rifleman/Medic
Posted

nån som vart på tidigare mission kanske vill upplysa mig som åker på min första om vad det är man pysslar med under utbildningen i sverige. är det mycket fys eller koncentration på missionen. :D

Det ligger även i ditt eget intresse att du redan nu börjar fundera på bra lösningar på din kanske viktigaste uppgift i Liberia: Sola! Som skyttesoldat kommer många dyrbara soltimmar att slösas bort på operationer, long range patrol och campvakt – så för att få ut det mesta av din tid i Afrika är det av yttersta vikt att du redan nu börjar föröva och se över vad du kan behöva för att säkerställa att du kommer hem så solbränd som möjligt.

Skall du använda cocosolja eller babyolja? Är det bäst att sola i NATO-sängen eller duger liggunderlaget? Hur gör du för att på bästa sätt undvika en kritvit röv? Frågorna är många och det gäller att komma väl förberedd!

Att komma hem likblek är inte ett alternativ! Eran situation med leave under den svenska sommaren är inte avundsvärd. För att det skall synas att ni varit i Afrika kommer det av er att krävas uthållighet och kontinuitet i solandet!

Här kommer några viktiga lärdomar från Afrika som du bör ta upp med dina kamrater redan under utbildningen:

Solarium. Regn, campvakt och operationer förstör för den soldyrkande soldaten ett solarium kan därför vara en god ide att lägga welfarepengar på!

Nakenstrand. Var kan soldaten sola naken för att undvika kritvit röv?

Badresor. Det bör utgå minst en badresa per dag från Camp Clara.

Vattendunkar. För att säkerställa en hög uthållighet på solandet kan det vara lämpligt att införskaffa fler och större vattendunkar.

Soldusch. Den här punkten hänger ihop med badresorna. Går det inte att lösa dagliga badresor måste ni tillse att en dusch införskaffas så att den solande soldaten kan kyla av sig. Är duschen lätt att ta ner och sätta upp kan den även medföras på long range patrol – tänk på det!

jag kommer vara lika vit när jag kommer hem som när jag åkte dit :/

rödhårig jö haha :=o

Posted

HUr är det med leave ?

Finns det valmöjligheter eller är det att första pluton åker den veckan 2 den osv ?

Rifelman e en go gubbe... du skulle inte med nu va ?

Posted

tänkte också på det där med solandet. kändes som det skulle vara en viktig del i verksamheten därnere. angående coopertestet så fick vi springa 2 km med maxtiden 8 minuter? kanske ett undantag men det var så vi fick springa.

tycker det ska bli kul att se alla som e på forumet in real life som wigurt sa.

mig är det lätt o känna igen. heter Quinn på riktigt o e nog den med störst kagge.. hehe :D

Posted
HUr är det med leave ?

Finns det valmöjligheter eller är det att första pluton åker den veckan 2 den osv ?

Rifelman e en go gubbe... du skulle inte med nu va ?

Skytteplutonerna åker på fasta tider hela plutonen!! Antar att PC delar upp dessa emellan hur de passar dem bäst? Då det borde bli kaos om man skulle fråga alla och sedan utvärdera det.

Övriga enheter har uppdelade leavar på grupperna för att inte verksamheten ska avstanna helt o hållet!!

:clap:

Posted

sitter här och ångrar mig lite att jag tackade nej till LA05.

Hade haft befnr: 2523

men men...dyker det upp en vakans vara inte blyga med att höra av er! :blink:

// C.Halldorf LA01

Strf 9040 A-B-C Förare

:clap:

Posted (edited)
tänkte också på det där med solandet. kändes som det skulle vara en viktig del i verksamheten därnere. angående coopertestet så fick vi springa 2 km med maxtiden 8 minuter? kanske ett undantag men det var så vi fick springa.

tycker det ska bli kul att se alla som e på forumet in real life som wigurt sa.

mig är det lätt o känna igen. heter Quinn på riktigt o e nog den med störst kagge.. hehe :D

alldeles för lånt att springa på så kort tid...fy fan för fys :/

Edited by wigurt
Posted

vad ska vi skyttesoldater med fys till. vi har ju cv90 o rulla omkring i. skit fysiska krav skicka ner de mest otränade säger jag.. hehe

undrar hur det känns o springa cooper test i liberia? :D

vad fan? nu vart hela min dataskärm rödtonad. hata hata teknik. blir fan bara skit av allt. :/

Posted (edited)
vad fan? nu vart hela min dataskärm rödtonad. hata hata teknik. blir fan bara skit av allt. :D

If it's technical give it a good bash! :P

Edited by 203 Driver
Posted

eller som under lumpen, allt som inte funkar är fältmässigt. alltså är denna dell fältmässig. :D

applåd till dell

Guest walldermar
Posted

vad ska vi skyttesoldater med fys till. vi har ju cv90 o rulla omkring i. skit fysiska krav skicka ner de mest otränade säger jag.. hehe

undrar hur det känns o springa cooper test i liberia? :lol:

Ironi?

Posted

undrar hur det känns o springa cooper test i liberia? :lol:

Ironi?

Man kan ju tolka den lilla leende figuren efter uttalandet olika. Vad tror du den betyder walldermar?

Guest walldermar
Posted
ja det var ganska ironiskt. trodde att det framgick tydligt :lol:

Sorry!

Fick bara intrycket att du var orolig över fysen av dina tidigare inlägg. Men nu är det uträtt! Släpper detta och fortsätter diskutera LA05.

Posted

Hej alla glada. Jag har en liten fråga. Ska ju ner på LA05 och har idag sagt upp lägenheten.

Tycker att man inte ska betala 36.000 för något man inte kommer använda under 8 månader.

Min fråga är: Är jag ensam om detta eller är det fler som gör så? Och hur är det med adressändringen?

Ska jag skriva det i Liberia eller?

Ni få gärna komma med kommentarer, så kanske det fixar sig…

:baskerKav:

Posted
Hej alla glada. Jag har en liten fråga. Ska ju ner på LA05 och har idag sagt upp lägenheten.

Tycker att man inte ska betala 36.000 för något man inte kommer använda under 8 månader.

Min fråga är: Är jag ensam om detta eller är det fler som gör så? Och hur är det med adressändringen?

:baskerPa:

Har du inte funderat på att hyra ut den i andra hand? Så behöver du inte börja leta bostad när du

kommer hem. Jag ska hyra ut min förutsatt att jag hittar en hyresgäst som jag kan lita på.

Jag kommer att eftersända min post till mina föräldrar, skulle det komma något viktigt (självdeklaration) så får dom skicka ner det.

Fan va jag längtar :baskerKav:

Posted

:baskerFN:

Har du inte funderat på att hyra ut den i andra hand? Så behöver du inte börja leta bostad när du

kommer hem. Jag ska hyra ut min förutsatt att jag hittar en hyresgäst som jag kan lita på.

Jag kommer att eftersända min post till mina föräldrar, skulle det komma något viktigt (självdeklaration) så får dom skicka ner det.

Fan va jag längtar :baskerKav:

Tanken på att hyra ut den i andra hand han jag haft länge.

Men då är det som du säger att hitta någon man kanske känner och litar på. Lägenheten jag ha är hyreslägenhet. En 2: på 66 kvm. Och kostar 4300/månad.

Det är inte så svart att fixa en ny här i Sundsvall sedan.

Problem jag har nu är det med posten. Min mor bor i Ulricehamn.

Kan inte skriva mig där för att jag har jobb i S-vall. Det kanske ser inte så bra ut?

Co adress hos en kompis kanske? Kan man ha två Co adresser? En här och en där nere?

Jag längtar jag med! :baskerPa:

Posted
Tanken på att hyra ut den i andra hand han jag haft länge.

Men då är det som du säger att hitta någon man kanske känner och litar på. Lägenheten jag ha är hyreslägenhet. En 2: på 66 kvm. Och kostar 4300/månad.

Det är inte så svart att fixa en ny här i Sundsvall sedan.

Problem jag har nu är det med posten. Min mor bor i Ulricehamn.

Kan inte skriva mig där för att jag har jobb i S-vall. Det kanske ser inte så bra ut?

Co adress hos en kompis kanske? Kan man ha två Co adresser? En här och en där nere?

Jag längtar jag med! :baskerKav:

Borde väl inte vara några problem att skriva dig hos din mor i Ulricehamn fast du har jobb i Sundsvall, du kommer ju ändå vara tjänstledig från jobbet.

Fast vad vet jag :baskerFN::baskerPa: