Jump to content

Kina testar ny "egen" AWACS

Danne

Recommended Posts

Kina gör just nu halvdolda tester på en ny AWACS plattform.

Gammal hederlig Kinesisk Ctrl+C Research and Dev.

kines.jpg

kines2.jpg

kines3.jpg

kines4.jpg

kines5.jpg

Maskinen (omålade gula) är den nya Y 8...

och ja...Ericsson kliar sig mycket i huvet. Dax att byta portkod.

Edited by Danne

Säkert bara ett sammanträffande.. ehm

Spioner finns ju bara på film.. typ

/E

Självklart bara på film.. det är ju om inte annat bilderna ovan i sig ett bevis på ;) Danne, vilken mobiltelefonkamera använde du, och hur tog du dig ur kina sedan? ;)

GMY

Undrar om den är lika bra som alla de övriga kopior ifrån Kina?

Ser fram emot nästa bild, en Y8 AWACS med avbruten stjärtfena samt brist ett stycke takbox.

Har vi sålt den till kineserna eller har dom "lång lånat" den?

F.ö. så vet vi ju alla hur det var med den kinesiska gästforskaren på Karolinska...

Kanske inte så konstigt med alla dessa kinesiska delegationer som kommer hit på blix besök ( inom alla områden inte bara militära) för att spana in produkter.......så vi kanske inte skulle bli förvånad om det dyker upp ett plan med starka influenser av Gripen?

Eller ett flygplan som ser ut att vara en xeroxkopia av en Eurofighter kanske rent av?

[img ]http://www.chinatoday.com/arm/airppane/j10a.jpg[/img]

[img ]http://user1.7host.com/drno/news/_J10_Real_2.jpg[/img]

/E

Förutom antalet motorer då?

För EF har väl 2 motorer om jag inte misminner mig? Om inte, så intar jag övre utgångsläge böjsträck.

Kärran som Erik G visade är snarare en kopia av israeliska Lavi än av Eurofighter. Efter ett långt och mödosamt utvecklingsarbete, som till största delen bekostats av USA, upptäckte IAF att Lavi inte var något för dom, så dom sålde prototyperna pluss ritningarna till Kina istället. Gissa om amerikanerna blev glada? :baskerHV: (Men givetvis blev det inga större officiella protester)...

Tror att den kinesiska versionen av Lavi kallas för J-10 eller J-11. En hel del av komponenterna lär dock vara ryska, som tex motorerna.

Kärran som Erik G visade är snarare en kopia av israeliska Lavi än av Eurofighter. Efter ett långt och mödosamt utvecklingsarbete, som till största delen bekostats av USA, upptäckte IAF att Lavi inte var något för dom, så dom sålde prototyperna pluss ritningarna till Kina istället. Gissa om amerikanerna blev glada? :lol: (Men givetvis blev det inga större officiella protester)...

Tror att den kinesiska versionen av Lavi kallas för J-10 eller J-11. En hel del av komponenterna lär dock vara ryska, som tex motorerna.

Mja.. Israelerna var nog inte missnöjda med Lavin. Usa däremot var orolig att den skulle bli för bra och konkurera ut F-16 och F-18 på exportmarknaderna.

"Lavi was canceled in 1987 as a result of growing American concerns about the cost of the project, as well as from concerns that Lavi fighters would threaten the export market of the US F-16 and F-18. Under American pressure, on August 30 1987 the Israeli cabinet voted to cancel the Lavi project, but asked the United States for $450 million to pay for canceled contracts. The State Department agreed to raise the earmark for procurement in Israel from $300 million to $400 million to pay Lavi cancellation costs" Källa Fas.org

mvh

/Mr_Pyro

Jag tycker inte man ska håna utländska vapensystem förän man sett hur dåliga dom är. Undervärdering av motståndare är en stor orsak till dödsoffer i krig.

Det skulle inte förvåna mig det minsta om kineserna köpt hela systemet av oss. Och om dom kopierat det så har dom nog gjort det bra, dom har en del utbildad personal där.

Israel har ett väl utvecklat militärt samarbete med Kina. När vi i Europa ville göra samma sak skulle det bli sanktioner, vilket säger en del om den Israelvänliga lobbyn i USA!

Jag tror både JK NIlsson och röjsop har rätt... En hel del av Ericssons teknologi har säkert redan läckts (teori JK Nilsson) eller har helt enkelt sålts "inofficiellt" (teori Röjsop) utan regeringens vetskap (jfr haubits 77B til Indien och Robbot 70 till Pakistan). Om så är fallet tror jag, licksom röjsop, att det handlar om en mycket bra kopia av Ericssonradarn. Jag bodde ca 3 månader i Kina (Beijing, Shanghai och Wuhan) förra sommaren och han då med att bli mäkta imponerad av de kopior som kineserna tillverkar på löpande band (min erfarenhet begränsas dock till mobiltelefoner och digitalkameror, ej luftburna radarsystem).

OT: Kinesmaten i Sverige knäcker motsvarigheterna i Kina big time... :) "were´s my ketchup at, ya?"

Men har inte Kina nyligen ingått avtal med nyss nämnda land, Israel, om att få köpa deras Phalcon AWACS? Varför spiller då kineserna tid och resurser på att bygga en egen dito? Den asiatiska nationalstoltheten skall man dock alldrig underskatta... Eller har amerikanarna lyckats fälla krokben för den här affären?

Vore ju synnerligen ironiskt om dessa vapensystem verkligen kom till sin rätta/avsedda nytta: De Israeliska Phalconplanen lokaliserar den/de amerikanska hangarfartygsgrupperna i sydkinesiska havet (som interationellt benämns som det Japanska havet) och kinesiskt flyg/fartyg använder sig av ryssklevererade Moskitrobbotar för att sänka dem samma, i händelse av en allvarligare konflikt med Taiwan. (Nåväl Taiwan kan ändå inte tas utan kärnvapen, men det disskuterar vi ju inte här :) )

Snälla Blågul, om mitt inlägg kommer att resultera i en långdragen debatt om kinesernas förmåga/oförmåga att anfalla en tungt eskorterad amerikansk hangarfartygsgrupp, så ber jag dig radera mitt inlägg, om du inte (knappast) tycker detta för tråden frammåt. Själv är jag utpräglad landkrabba och slipper gärna en marin debatt. Men det är ju dock /tyvärr ( :D )den kollektiva viljan som utgör demokratins grundfundament även på en tråd som denna,

Sammanfattning av mitt, onyktra, bluddrande; Varför bygga egen AWACS om man ändå väntar på en likvärdig/bättre som man redan har beställts från IDI?

Men har inte Kina nyligen ingått avtal med nyss nämnda land, Israel, om att få köpa deras Phalcon AWACS?

Efter påtryckningar från USA, så blev förhandlingarna mellan Israel och Kina avbrutna. Köpet blev därmed inte av, och kommer med stor säkerhet inte heller att bli av så länge USA inte vill det, vilket i praktiken borde vara väldigt lång tid.

Jag bodde ca 3 månader i Kina (Beijing, Shanghai och Wuhan) förra sommaren och han då med att bli mäkta imponerad av de kopior som kineserna tillverkar på löpande band (min erfarenhet begränsas dock till mobiltelefoner och digitalkameror, ej luftburna radarsystem).

Oftast är ju de kopiorna tillverkade på samma fabrik som tillverkar "originalen", så det går nog inte riktigt att jämföra med en produkt som överhuvudtaget inte tillverkas i Kina.

utan regeringens vetskap (jfr haubits 77B til Indien och Robbot 70 till Pakistan).

Regeringen var knappast omedveten om att vi sålde haubits 77 till Indien...

Har du givetvis helt rätt i, BJE. Men regeringen var väl, förhoppningsvis, inte helt informerad om det intensiva "förarbete" som bedrevs innan ordern var i hamn.

@Adam Kalle:

Öhh... det där förstår jag inte alls? Tillverkas piratkopiorna i orginalfabrikerna? :baskerHV:

utan regeringens vetskap (jfr haubits 77B til Indien och Robbot 70 till Pakistan).

Regeringen var knappast omedveten om att vi sålde haubits 77 till Indien...

Har du givetvis helt rätt i, BJE. Men regeringen var väl, förhoppningsvis, inte helt informerad om det intensiva "förarbete" som bedrevs innan ordern var i hamn.

@Adam Kalle:

Öhh... det där förstår jag inte alls? Tillverkas piratkopiorna i orginalfabrikerna? :baskerPa:

Jobbar med kinesiska produkter dagligen..

De är duktiga att få en snygg finish men håller deras plan/radar system samma serviceintervall/kvalitet som mycket av deras andra elektronik så lär det inte vara någonn fara...

@Adam Kalle:

Öhh... det där förstår jag inte alls? Tillverkas piratkopiorna i orginalfabrikerna? :unsure:

Som jag förstod det går det till som i följande exempel:

Stort, känt märke lägger ut tillverkningen av 1000 TV-apparater på en fabrik i Kina. Fabriken får då allt underlag som krävs för att tillverka apparaterna, men köper in komponenter för 10000 apparater. Övriga 9000 apparater kan då säljas som "original" med skillnaden att vinsten går rakt till den kinesiska fabrikören i stället för Det Stora Välkända Företaget.

Åtminstone är detta vad jag fått förklarat för mig. Kan ju hända att det inte stämmer.

Är ni inte glada att svensk försvarsindustri får ordrar? Eller är ni bara lite oroliga för att dom saknar moral? För detta lär vara drömmen för svensk vapenindustri, en flygande reklampelare!

Men om det nu är så att svensk försvarsindustri inte har fått några ordrar ö.h.t, utan alltihop är kopierat?

Du kopierar bara inte ett så avancerat system. Antagligen har dom kontaktat företaget (Saab, Ericson) och erbjudit dom ett avtal mot att dom låter dom få ritningarna.

Alternativt så betalar du anställda eller andra som har access till information. :uuh:

Du kopierar bara inte ett så avancerat system. Antagligen har dom kontaktat företaget (Saab, Ericson) och erbjudit dom ett avtal mot att dom låter dom få ritningarna.

Alternativt så betalar du anställda eller andra som har access till information. :lol:

För det vore väl ytterst komiskt om företaget Ericsson sålt sin Erieye till Kineserna?

Alternativt så betalar du anställda eller andra som har access till information. :rockon:

För det vore väl ytterst komiskt om företaget Ericsson sålt sin Erieye till Kineserna?

Ja NÄSTAN lika komiskt som att företagsspionage förekommer och att det skulle bli stort rabalder i pressen då misstänkta för företagsspionage greps på ericsson tex som vi alla vet ALDRIG har hänt... /slut ironi