Jump to content

Modellbygge


Vlad

Recommended Posts

Gripen är lätt att få tag på som modell, iallafall i skala 1/72:

Revell var först ut redan 89 med en byggsats som, ja, liknade ingenting. Om den mot förmodan skulle finnas kvar någonstans, stay away! Modellen föreställer tidig prototyp med blågula band.

Den polska resinmodellmakaren TopGun (som vad jag hört har lagt ner tillverkningen) gav sedan ut en JAS 39B som såg mycket bättre ut, men som hade en del fel, plus att den verkar väldigt liten för skalan.

Sen, efter mycket längtan, kom Italeri ut med en byggsats. Denna säljs även som Revell, Airfix och Tamiya. Italeri har både en 39A och en 39B i sortimentet. Byggsatsen är vanligt förekommande i leksakshandeln (BR, Coop och Brio vet jag har den) i bland annat "nybörjarsatser" med lite lim och färgburkar.

Italeris byggsats är bäst, men den kräver en del jobb och extradetaljering för att bli riktigt bra. Inredningen saknar detaljer, de som finns verkar fel.

 

I 1/144 och 1/32 har revell givit ut gripen. Dessa modeller är inte speciellt korrekta i dimensionerna har jag förstått. SAAB har en displaymodell i 1/48 som kan köpas i Saabshoppen i Linköping. Ingen riktig byggsats, men om man är intresserad kan man säkert fixa till den med mer detaljer, landställ etc.

 

Andra svenska stridsflygplan i skala 1/72 är bland annat:

Viggen

Den bästa byggsatsen påstår jag är Hellers gamla byggsats. De har en sats som kan byggas som SF/SK/JA och en som kan byggas som JA (samma som den tidigare, fast med extra gjutstam för AKAN och Sidewinders). På senare tid har det kommit både fotoets resindetaljeringskit till Viggen. Så nu borde det gå att bygga en fin vigg utan allt för mycket jobb.

Airfix hade/har en Viggen också som föreställer en prototypmaskin. Inte speciellt bra byggsats. Revell säljer Matchbox gamla byggsats på SK 37. Även denna stinker.

Airfix har dock återutgivit Escis gamla Vigg i skala 1/48 till alla flygbyggares stora glädje. Om jag minns rätt kan man jämföra den med Hellers i byggbarhet och detaljeringsgrad.

 

Draken

Man ska nog ha ett drag av masochism om man inte bygger Hasegavas Draken. Airfix är, tja, den som byggt billiga airfixmodeller vet.. Revells återutgivning av Matchbox gamla är ännu sämre.

Heller har haft någon Drakenversion också har jag för mig. Har dock ingen aning om hur den är, annat än svår att få tag på. Tror den kan vara i nivå med deras Viggen.

 

Tunnan

Hellers Tunna ska vara den finaste injektionsgjutna i 1/72. Vilket iofs inte säger så mycket, för alternativet är Matchbox gamla tunna (i revellkartong), som har panelskarvar i storleksordning grand canyon. IPMS Österrike har nyligen givit ut en resinbyggsats av Tunnan som de som sett säger är väldigt fin.

 

SK 60

Marivox har producerat SAAB 105. Den är grov i detaljerna, men den enda plastbyggsatsen på denna skönhet.

 

Lansen

Heller har haft A 32 / S 32 som byggsats. Jämförbar med Viggenbyggsatserna tycker jag. Inte state of the art i byggsatsteknologi, men med lite kärlek och omtanke kan den bli fin.

 

J 21A

Även här är det Heller som producerat. Då det var läääänge sedan jag byggde denna avstår jag från att ge några närmare kommentarer. Men vad jag minns så var den ok.

 

J 22

Marivox har producerat denna. Har ej byggt.

 

B 17

Även denna finns från Marivox. Tror detta var Marivox första byggsats. Har ej heller byggt denna.

 

Saab Safir

Heller gjorde denna. En fin liten byggsats. Tål att extradetaljeras en del då man ser in genom de stora glasytorna.

 

Sen finns det mycket mer i resin och vacuform, bland annat S 102 Hugin och B 18.

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Ska man inkludera utländska plan som använts av FV finns ju även:

 

B16 Caproni finns at få tag på i 1/72, har själv J9 (Republic Seversky EP-1) i bokhyllan, Gloster Gladiator, Bristol Bulldog, deHavilland Mosquito, Vampire, Venom, Hawker Hunter, Catalina. Till och med gamla Farman, Hansa, Drontar och Phönixjagare.

 

Någon som hittat Ju 86 (B/T-3)?

 

Men de som jag tror är de svenskaste flygplanen någonsin finns ju också som resinsatser nu när jag kollar på Rebell hobby: Thulin maskiner av olika slag och Tummelisa, även Jaktfalken har jag sett på nått håll.

 

Argh, såg att de har B-18 på Rebell. Snyggaste svenska genom tiderna!

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns ju som sagt flera.. jag fokuserade mest på de svenskbyggda..

 

Ju 86, fanns inte den från Italeri?

 

Vill man så finns ju Saab Safari, Jidvink, Bloodhound (lvrb), S 31 Spitfire, J 26 Mustang, Tp 82, Hkp "Bananen", Hkp 4, Hkp 9, Hkp 6, Hkp 3, Hkp 10 mfl som modell. Tror att J 21R finns som vacuform-konvertering.

Lilldraken finns också..

 

Ja, vill man bygga svenskt flyg så finns det nog att välja på..

 

Annat är det på pansarfronten, där är det lite sämre.. eller , ja, det finns en hel del där också..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

om man tittar i gammla Hobbex kataloger från -80 talet så såldes iaf J21B.

Mycket möjligt men SAAB tillverkade bara J21A och J21R. J21A fanns i versionerna J21A-1, J21A-2 och A21A-3, J21R fanns i versionerna J21RA och J21RB. Om jag inte missminner mig skulle J/A21B om den gått i produktion bland annat fått annan motor och annorlunda huv och bakkropp, nu blev det inte så då propellereran var över.

 

Någon som vet om Gulfstream IV (Tp102A/C) finns som vanlig modell?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det finns en hel del om modellbygge på nätet. Här nedan är länkar till dom två modellbyggarcommunities som jag besöker mest.

 

På svenska:

IPMS Stockholms hemsida

www.plasticwarfare.com

 

På engelska

Missing-links

 

Både missing links och Ipms sthlms hemsida har lite olika artiklar med tips och råd. Båda siterna har även välbesökta forum där man kan ställa frågor om modellbyggetekniker eller om förebilder. På Missing-links kan man ju tex få detaljerad information om M1A1 från folk som jobbar med vagnen.

Plasticwarfare har lite byggartiklar med fokus på svenskt pansar.

 

mvh

ErikG

webmaster

www.plasticwarfare.com

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Är det nån som har lite bra tips på modeller i skala 1/35 som föreställer eller går att modifiera till svenska vagnar?

har själv bara funnit dessa:

- Strv103B och C áv Trumpeter

- Leo2a4(Strv121) av Revell och Tamiya

- Leo2a5(Strv122) av Revell och Tamiya

- Bmp2(Pbv501) Tillverkare?

 

vet även att det ska finnas mt-lb och centurion, men det borde väl finnas fler? Sisu t.ex. Går det förresten att modifiera en panzerhaubitze2000 till de svenska försöksvagnarna?

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Att strv 122 finns från Revell/Italeri/Tamiya är väl en sanning med modifikation. För att bygga en Strv 122 måste du även ha det konverteringsset i resin från det hong-kongbaserade företaget HKCW.

Tyvärr har jag hört att det ska vara svårt att få tag på det för närvarande.

 

BMP 1 finns som byggsats från Dragon/Italeri/Zvesda (samma byggsats). Den är väl ok.. med en hel del TLC kan den säkert bli bra.. har en hemma som väntar på just detta..

 

Pzh 2000 borde gå att bygga som en artdemovagn utan några större problem. Var artdemovagnen ens moddad? Artdemo-dekaler kan du nog få tag på om du frågar här: http://www.ipmsstockholm.org/forum/, då det fanns en byggare på senaste IPMS Open som gjort dels artdemovagnarna, dels egna dekaler till dessa.

 

Vill du bygga en Braveheart går det också. Den finns i plast från Trumpeter samt i resin från Accurate Armour. AA har även gjort ett (eller två) resin-korrigerings/detaljeringskit till Trumpeters modell, för att rätta till fel på den byggsatsen. För att bygga en svensk braveheart får du ju dessutom måla den i ett "svensktliknande" camouflagemönster. Det har de svenska färgerna (svart, ljusgrönt och mörkgrönt) men själva geometrin i fälten är inte riktigt som på de svenska vagnarna. Detta för att fabriken i england skött målningen.

 

MTLB finns i (minst) två utgåvor, dels en i resin från polska Armo. Den ska vara fin, men är som sagt i resin (dyrare, knepigare att bygga). Den finns även i vanlig injektionsgjuten plast från ryska Skif. Den modellen är inte lika detaljerad, något felaktig samt inte direkt samma kvalitet som från t.ex tamiya. Undertecknad har dock byggt en Pbv 401 av den. http://www.plasticwarfare.com/articles/pbv401/gallery.asp

En cool vagn.. den har något ödlelikt.. :camo:

 

Centurion finns från Tamiya. Alla nya tamiyamodeller är toppklass, mycket väldetaljerade, mycket bra passform. Tamiyas Centurion är från 70-talet.. den är inte något vidare bra.. MEN tyvärr den enda som finns.. Dock finns det resinbyggsatser från Accurate Armour samt korrigerings/detaljeringskit i resin från olika tillverkare för Tamiyas byggsats. Beroende på vilken Cent du vill bygga får du förebereda dig på olika mängd med arbete.

Någon som kämpat länge och väl:

http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/strv102/main.asp

Samme "galning" har även byggt sin vagn från sin vpl:

http://www.plasticwarfare.com/gallerypages/bgbv81me/

 

Det finns lite olika vägar att gå om man vill bygga äldre vagnar. Strv m/41 går att bygga av en Pzkfw 38t, Strv m/40 (tror jag) kan man bygga med en ungersk Botond som grund (finns i resin från en ungersk tillverkare).

 

När det gäller riktigt tuffa vagnar som Ikv 91, Pbv 302, Patgb 203, Strf 9040 med fam, så finns det tyvärr ingenting i 1/35... (knappt i någon annan skala heller).

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

Lite tillägg till herr Gustavsson inlägg.

 

Zvezda/Dragon/Italeris modell av BMP1 är rätt ok. Skall finnas detaljeringskit av Airwaves som har lite fotoets. En rekommendation är att införskaffa nya band och drivhjul av armor track models då drivkransen på modellen har fel antal ekrar. Modellen har 6, det skall vara 5.

 

Resinkonverteringen från HKCW till min 122'a kom idag :baskerPa: så det verkar som om Jonny Puma har fått in den igen.

 

Centurion... Vilken typ??

Håller på med en Strv104 och har beställt en resinsats från Legend Produktions där det skall finnas lämpliga motorrumslådor. Tornet skall ändras och reaktivt pansar skall slängas på. En del pill alltså. Får se när/om den blir klar.

 

MT-LB från ARMO har jag hemma. Kvaliteten är helt ok. En del detaljer var skadade såsom öglor och den perforerade plåten ovanför lastutrymmet. Det jag bytt ut var banden då dessa var av link-and-length typ. Bytte mot Friulmodel band av vitmetall. RYSKT STÅL!! Det som är kvar att göra på den där hemma är belysningen.

 

Hade storslagna planer på at bygga mig en PBV302 i 1/35 men gav upp. Får väl se om/när den kommer som byggsats.

 

Mvh

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Resinkonverteringen från HKCW till min 122'a kom idag  :Malaj:  så det verkar som om Jonny Puma har fått in den igen.

 

Centurion...  Vilken typ??

Håller på med en Strv104 och har beställt en resinsats från Legend Produktions där det skall finnas lämpliga motorrumslådor. Tornet skall ändras och reaktivt pansar skall slängas på. En del pill alltså. Får se när/om den blir klar.

Jag fick också min! Wohoo! :baskerPa:

 

Bygger själv en Strv 81 utifrån Legend Productions Mk.5 konvertering. Får se om den blir klar någon gång... för närvarande verkar det inte så.

 

Du skaffar Sho't konverteringen för att återskapa motordäcket menar du?

Link to comment
Share on other sites

Kul med fler likasinnade.. ni får rapportera och visa upp era alster när ni är klara!

 

Lite tillägg ang Mtlb.

Själv bytte jag ut lakritsremmarna från Skifs byggsats mot just fruilmodelband, men vill man bygga en mer korrekt Skif-vagn kan man även köpa Armos resinhjul, då hjulens mönster inte är riktigt övertygande.. å andra sidan finns det mer saker som inte är 100%, som tex kylluftsintaget/avgasutblåset.. och inte korrigerar fotoetsen från eduard det heller.. :(

 

Trevligt att höra att Strv 122-konverteringen går att få tag på igen..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att höra att Strv 122-konverteringen går att få tag på igen..

 

/E

Puma hade bara tagit hem 10 varav 8 var förhandsbokade, får se när nästa leverans kommer. Denna dröjde ju ett tag. Han skulle beställa fler.

 

Strvkomp, fått din också?

 

Några av mina:

Senaste, Tamiyas M2A2ODS Bradley.

Trumpeters Strv 103B och C.

 

Nu känner jag för att bygga nåt stort... en F4 Phantom i 1/32 eller nåt...

Link to comment
Share on other sites

Bygger själv en Strv 81 utifrån Legend Productions Mk.5 konvertering. Får se om den blir klar någon gång... för närvarande verkar det inte så.

 

Du skaffar Sho't konverteringen för att återskapa motordäcket menar du?

Japp, eller Centurion Mark 5 1973 version som det står på Legends sida. Får se hur det blir i framtiden. Hade så många projekt igång så jag skaffade mig en Italeri Pzkfw 38(t) och byggde OOTB som avslappning.

 

Antagligen blir det lite mer Centurion framöver. En 102 i alla fall. Eventuellt en 81'a också. Bygga svenskt är kul...

Link to comment
Share on other sites

Visserligen handlar tråden om 1/35, men jag passar på att undra hur det är med tillgängligheten av fordon (främst strids-) med svenskanknytning i skala 1/72 (eller liknande, som inte verkar alltför avvikande gentemot flygplan i skala 1/72)?

Jag vet att Revell har Leo 2A5 och 2A4 och ESCI har några Leo A3/4, men vad finns i övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt mig någon av dessa eventuellt, i väntan på nästa inryck.

 

En 40/36 kanske man kan få ihop av det här? Ingen aning, lavettaget kanske är fel? Fordonet är det ju definitivt.

 

Airfix Centurion i 1:72

 

EDIT: Trodde Lynx 39 skulle tipsa om sin sida här, men det har han inte, så nu gör jag det. Kolla under modellbygge: http://medlem.spray.se/landsverk/

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

En rysk kompis till mig bygger tyskt pansar i 1/35. Strv 103 tilltalade hans smak för militär estetik och han skulle gärna bygga en sån. Men han är nästan mer intresserad av att bygga miljöer för modeller - dioramor heter det, tror jag. Och därmed uppstår problemet - finns det svenska 1/35-soldater att köpa nånstans? Jag kan i sammanhanget framföra mina varmaste hälsningar från honom till gänget bakom plastic warfare-sidan - i synnerhet blev han förtjust i en påhängd cykel på ett tyskt pansarfordon av något slag. Men frågan var som sagt: svenska modellsoldater - finns sådana?

Link to comment
Share on other sites

Inte i skala 1/35.

Då blir det till att modifiera/skulptera egna.

 

Det kan eventuellt vara något på gång men det är mycket osäkert ännu.

 

The Swede :D

Jo, det kommer nog så småningom. Jag har bara inte varit modell ännu... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan i sammanhanget framföra mina varmaste hälsningar från honom till gänget bakom plastic warfare-sidan - i synnerhet blev han förtjust i en påhängd cykel på ett tyskt pansarfordon av något slag.

Vagnen han syftar på är en Sdkfz 250/9 byggd av Mirko Bayerl. Den är mycket fin. Tror att den kan beskådas på Wentzels i Stockholm.

 

Neu10.jpg

 

När det gäller svenska figurer finns det som sagt inget i dagsläget, så det blir till att skulptera. Men det går säkert att ragga fram lite lookalikes från diverse figurtillverkare och konvertera.

 

Dessa figurer är konverterade Israeler med amerikanska hjälmar om jag inte missminner mig:

Pw06%20copy.jpg

 

Här är ytteligare en konverterad figur:

T02.jpg

 

mvh

Erik Gustavsson

plasticwarfare.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...