Jump to content

Modellbygge

Vlad

Recommended Posts

Inget rsv-galler i trumpeters byggsatser, däremot finns förbindningsstyckena i något av Eduards två fotoets-satser till 103an. Stängerna gör man av stänger i passande material (plast eller mässing t.ex) och grovlek.

Viktigt att nämna är att delarna i eduards fotoetsset passar trumpeters byggsats, men inte accurate armours resinbyggsats då den är större (i rätt skala). Däremot finns det ritningar på rsv-staketet på sphfs ritningar på 103an, och den har rätt storlek för accurate armours 103a.

Finemolds eldrör kan du bland annat köpa från Hobby-Link Japan, där det kostar en hundring plus frakt plus ev tull plus ev adm avgifter.

Tror att puma hobby tar hem Fine Molds eldrör.

http://www.hlj.com

http://www.pumahobby.se

Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment.

Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct.

mvh

Erik G

Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment.

Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct.

Ja Wenzells har jag ju varit till förr (även om det är runt 7-8 år sedan) bor man norr om Dalälven så är det surt att hitta bra hobbybutiker (om man inte betraktar vapenhandlare som hobbybutiker).

Tackar tack!

Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett.

Recension av M1025:an

Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt.

Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar".

Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C.

Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett.

Recension av M1025:an

Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt.

Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar".

Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C.

Airbrush har jag icke, kanske blir det en framtida investering. Jag har faktiskt byggt en del som liten, men idag finns inget av det kvar.

Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter.

/Johan ES

Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter.

/Johan ES

Välkommen i klubben!

Efter en 103C, en 122 och en AJ 37 har jag utvecklat en också. :blink:

Lycka till!

Neeejdå.. du kan bygga de flesta på listan faktiskt.

Pbv 501 = Dragon/Italeri/Zvesda BMP-1 med lite modifiering

Pbv 401 = Skif eller Armo MT-LB med en del modifikationer

Bv 206 = Fireing Lines svindyra resinsats på Bv 206

Patrian och Strf 9040 får du dock bygga själv. Gäller även Pbv 302, även om det ryktats rätt länge att den ska vara på väg som byggsats.

/E

"Flirtkulorna" är inga mobila störsändare eller dylikt utan en ny toppmodern uppfinning som i annan version kallas kork.

Det vi ser är helt enkelt pluggen för dräneringshålen. Dom sitter i linor pga att det är dumt att tappa bort dom :uzi

Dräneringshålen skall vara öppna vid alla tillfällen förutom vid vadning med vagnen. Detta beroende på att man vill ha ut de ev vatten som kommer in i vagnen, motorutrymmen mm...

Enda anledningen till varför du körde med bottenpluggarna ur var väl för att kunna sticka ut fötterna annars hade du inte fått plats. :P

Vc90= Chef Flintabil. :camo:

The Swede ,O

Nä, men det blir roligare. :P

Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv.

Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar.

The Swede :baskerPa:

Nä, men det blir roligare. :P

Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv.

Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar.

The Swede :baskerPa:

Jag använder Tamiya akrylfärger som, än så länge, målas med pensel. Kan jag använda metanol för att rengöra dessa penslar? Går vatten överhuvudtaget?

/Johan ES

• 2 weeks later...

Nu är det ju inte 1/35 men i alla fall. Gick över till att bygga främst stridsvagnar i 1/300 av styrén för ett par år sedan. Vansinnigt kul och tyvärr tidskrävande så det har inte blivit så mycket på senare tid. Men om andan faller på pröva vetja. Vansinnigt uppfriskande att få mäta och göra sin egen ritning innan man sätter igång.

Senaste projektet som tyvärr inte riktigt har lämnat ritbordet är att gjuta torn och kropp i tenn. Tänk vilka mängder av dom små rackarna man skulle kunna bygga.

1/300.. är du helt galen... Har du några bilder så man får se hur detaljerade dina skapelser är?

Höll på litegranna med vagnar i 1/285 förr, skulle spela strategispel med en kille och köpte på mig ett helt mek inf komp med bradleys..

Men att scratchbygga i den skalan verkar vara en övning i pill.

/E

Resizeofpanther.jpg

Resizeofme-262.jpg

Resizeofsherman.jpg

Resizeofsamling.jpg

Hoppas nu ni förlåter mig för de stora bilderna av tveksam kvalitet.

Angående detaljer kan jag säga följande. Visserligen blir det färre detaljer än på tex 1/285 stresorna man köper, men jag tycker på något sätt att de blir snyggare, renare på något sätt.

/Akula

Guest Lt. Payne

Har alltid haft en svaghet för ubåtar och hittade detta för ett tag sen.

Skalan är 1/30 så jag la den här, annars får ni väl flytta den.

:)

Glömde bilden: NakFrontQuarter.jpg

Edited by Lt. Payne

• 2 weeks later...