Erik_G Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Inget rsv-galler i trumpeters byggsatser, däremot finns förbindningsstyckena i något av Eduards två fotoets-satser till 103an. Stängerna gör man av stänger i passande material (plast eller mässing t.ex) och grovlek. Viktigt att nämna är att delarna i eduards fotoetsset passar trumpeters byggsats, men inte accurate armours resinbyggsats då den är större (i rätt skala). Däremot finns det ritningar på rsv-staketet på sphfs ritningar på 103an, och den har rätt storlek för accurate armours 103a. Finemolds eldrör kan du bland annat köpa från Hobby-Link Japan, där det kostar en hundring plus frakt plus ev tull plus ev adm avgifter. Tror att puma hobby tar hem Fine Molds eldrör. http://www.hlj.com http://www.pumahobby.se Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment. Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct. mvh Erik G Quote
Yxa Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Plasticard köper jag från Hobbycenter här i Göteborg. I Stockholm har jag för mig att Wenzels har ett bra utbud. Tror även att det finns någon modelljärnvägsaffär i sthlm som har ett brett sortiment.Det finns två stora tillverkare av plasticard, den ena är evergreen, den andra heter plaststruct. Ja Wenzells har jag ju varit till förr (även om det är runt 7-8 år sedan) bor man norr om Dalälven så är det surt att hitta bra hobbybutiker (om man inte betraktar vapenhandlare som hobbybutiker). Tackar tack! Quote
Johan ES Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Är sugen på en Tamiya "U.S. M1025 Humvee Armament Carrier". Är det en lämplig modell att börja med? Går det vägen ämnar jag fortsätta med "Swedish Strv 103C w/ Metal Barrel (Trump. 103b + Finem. MG-47)". /Johan ES Quote
Mats Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett. Recension av M1025:an Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt. Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar". Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C. Quote
Johan ES Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Tamiyas HUMVEEs har jag bara hört och läst bra om. Sett en kille bygga, han gillade den, fast han hade nog byggt en och annan modell i sina dar. Tamiya gör fina modeller, bra passform, detaljerade etc. Det finns ju undantag, men HUMVEEn ska inte vara ett. Recension av M1025:an Kan rekommendera Tamiyas sand-sprayfärg på burk om du inte har (tillgång till) airbrush. Täcker snabbt och lätt. Har du byggt när du var liten/mindre? Jag byggde mycket som liten, sen för ett par år sedan så fastnade jag för det igen, så jag håller på och lär mig bygga på "allvar". Vidare, om du inte har en gräslig fetisch för just maskeringstejp så råder jag dig till att bygga 103B senare då den stämmer bättre historiskt i en färg istället för fyra som 103C. Airbrush har jag icke, kanske blir det en framtida investering. Jag har faktiskt byggt en del som liten, men idag finns inget av det kvar. Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter. /Johan ES Quote
Mats Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Nu råkar det vara så att jag, tror det eller ej, har en "gräslig fetisch" för just maskeringstejp så det får nog bli en 103C, OM jag fortsätter. /Johan ES Välkommen i klubben! Efter en 103C, en 122 och en AJ 37 har jag utvecklat en också. Lycka till! Quote
Yxa Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Fan det är inte bra alltså, nu blir jag så jävla sugen... Quote
Johan ES Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Drömmen vore att ha följande modeller i 1:35 Strv 122 Strf 9040C (även lvkv-version) Pbv 302 Pbv 401 Pbv 501 Ptgb 203 Bv 206 Vad jag har förstått finns endast strv 122 som byggsats (konvertering till Leopard 2 A5). /Johan ES Quote
Erik_G Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Neeejdå.. du kan bygga de flesta på listan faktiskt. Pbv 501 = Dragon/Italeri/Zvesda BMP-1 med lite modifiering Pbv 401 = Skif eller Armo MT-LB med en del modifikationer Bv 206 = Fireing Lines svindyra resinsats på Bv 206 Patrian och Strf 9040 får du dock bygga själv. Gäller även Pbv 302, även om det ryktats rätt länge att den ska vara på väg som byggsats. /E Quote
The Swede Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 "Flirtkulorna" är inga mobila störsändare eller dylikt utan en ny toppmodern uppfinning som i annan version kallas kork. Det vi ser är helt enkelt pluggen för dräneringshålen. Dom sitter i linor pga att det är dumt att tappa bort dom Dräneringshålen skall vara öppna vid alla tillfällen förutom vid vadning med vagnen. Detta beroende på att man vill ha ut de ev vatten som kommer in i vagnen, motorutrymmen mm... Enda anledningen till varför du körde med bottenpluggarna ur var väl för att kunna sticka ut fötterna annars hade du inte fått plats. :P Vc90= Chef Flintabil. The Swede Quote
Johan ES Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 Har nu lagt vantarna på en M1025 Humvee + färger. Är thinner ett måste vid målning? /Johan ES Quote
The Swede Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 Nä, men det blir roligare. :P Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv. Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar. The Swede Quote
Johan ES Posted July 22, 2004 Report Posted July 22, 2004 Nä, men det blir roligare. :P Det beror på vilken sorts färg du använder, Tamiya tunnar du med isopropylalkohol och Humbrol tunnar du med thinner eller white spirit motsv. Vid penselmålning behöver färgen normalt inte tunnas men det kan vara bra till rengöring av penslar. The Swede Jag använder Tamiya akrylfärger som, än så länge, målas med pensel. Kan jag använda metanol för att rengöra dessa penslar? Går vatten överhuvudtaget? /Johan ES Quote
johanp Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 Vad är det för fel på färgschemat på Trumpets 103C?Jag har ingen koll hur den borde vara, men den såg rimlig ut. bara det att den är i svart, vitt vilket gör det halvt omöjligt att måla efter... Quote
Rickard N Posted July 23, 2004 Report Posted July 23, 2004 okej Jag reagerade inte så mycket på det, fick ut svartvita 121-scheman i lumpen när jag byggde en 121a. Quote
johanp Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 Om det är nån som vill ha så har jag ett färgchema till 121an i färg. Quote
Johan ES Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 Om det är nån som vill ha så har jag ett färgchema till 121an i färg. Du kan väl lägga upp det på internet så kan den som vill hämta hem det? Hör av dig om du behöver utrymme. /Johan ES Quote
Elias Mårtensson Posted July 25, 2004 Report Posted July 25, 2004 Jag ska se om jag har bilderna kvar, annars får jag fota lite igen så att jag kan lägga upp dem, dock först efter semestern! Vänliga hälsningar Elias Mårtensson Quote
Erik_G Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Om det är nån som vill ha så har jag ett färgchema till 121an i färg. Yatack! /E Quote
Fk Bengtsson Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Vad är det för fel på den här?? SPHF's målningsinstruktion. Quote
Pansardvärg Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 (edited) Skitinternet! Edited August 5, 2004 by Pansardvärg Quote
akula Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 Nu är det ju inte 1/35 men i alla fall. Gick över till att bygga främst stridsvagnar i 1/300 av styrén för ett par år sedan. Vansinnigt kul och tyvärr tidskrävande så det har inte blivit så mycket på senare tid. Men om andan faller på pröva vetja. Vansinnigt uppfriskande att få mäta och göra sin egen ritning innan man sätter igång. Senaste projektet som tyvärr inte riktigt har lämnat ritbordet är att gjuta torn och kropp i tenn. Tänk vilka mängder av dom små rackarna man skulle kunna bygga. Quote
Erik_G Posted August 5, 2004 Report Posted August 5, 2004 1/300.. är du helt galen... Har du några bilder så man får se hur detaljerade dina skapelser är? Höll på litegranna med vagnar i 1/285 förr, skulle spela strategispel med en kille och köpte på mig ett helt mek inf komp med bradleys.. Men att scratchbygga i den skalan verkar vara en övning i pill. /E Quote
akula Posted August 5, 2004 Report Posted August 5, 2004 Hoppas nu ni förlåter mig för de stora bilderna av tveksam kvalitet. Angående detaljer kan jag säga följande. Visserligen blir det färre detaljer än på tex 1/285 stresorna man köper, men jag tycker på något sätt att de blir snyggare, renare på något sätt. /Akula Quote
Yxa Posted August 5, 2004 Report Posted August 5, 2004 Har du något som man kan jämföra storleken med, tändsticksask etc? Quote
akula Posted August 5, 2004 Report Posted August 5, 2004 (edited) Klantigt! Brickan som håller upp Me-262 är 41mm på långsidan. Ger en liten fingervisning i alla fall. Edit: tankefel Edited August 5, 2004 by akula Quote
Guest Lt. Payne Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 (edited) Har alltid haft en svaghet för ubåtar och hittade detta för ett tag sen. Skalan är 1/30 så jag la den här, annars får ni väl flytta den. Glömde bilden: Edited August 6, 2004 by Lt. Payne Quote
johanp Posted August 10, 2004 Report Posted August 10, 2004 synd att den var så attans dyr bara Quote
Mats Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 Leo 2 motor och motorrum. Synd bara att man kommit för långt på sin för att sätta i den nu. Quote
Recommended Posts