Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ytteligare en dag i gnällets ärorika tjänst - vissa av dessa dagar får mig att allvarligt fundera på att lämna SoldF's forum...

Och nej, det är i alla fall inte 444 sskbat och Fu Pedersen som triggat min utskjutningreaktion.

@ Rifleman/Medic

Citerar min gamla fysikmagister: "Fotboll, det är en lek för ointelligenta" - möjligen en verksamhet som du skulle ägna dig åt i stället?

(Ja, vördnade Blågul, jag vet att detta är ett påhopp på Rifleman/Medic som person, men det bryr jag mig inte om!)

Gör det då! Lämna in och stämpla ut så slipper du reta dig på andras debatt.

Kritik ska vara saklig, omedelbar och möjlig att åtgärda och sedan skall man om möjligt skilja på sak och person. Alla inlägg i den här tråden uppfyller kanske inte de kraven fullt ut men jag anser att dina två inlägg inte tillför något alls! Jag tycker att du åtminstonde kunde vara rak och ärlig i ditt första inlägg när du låter andra läsare gissa vem/vilka som triggat din utskjutningsreaktion, låt vara att gissningen kanske inte är någon högoddsare. Att vidare låta påskina att Rifleman skulle vara ointelligent skapar knappast en bra grund för fortsatt utvärdering av fel och brister, eller hur?

För att knyta an till själva artikeln så tycker jag som några andra att den var dåligt skriven. Born har i sak sammanfattat min uppfattning ganska bra. Det här är naturligtvis inte plutonens fel men tyvärr så trillar glorian på sned som en följd av reporterns tilltag.

• Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

eller... fan det blir ett till

absolut inget ont mot er HV, bra att ni kör på o arbetar för att få bort bilden av gubbar som har med lila sovsäckar i fält men journalisten lär ju inte ta några priser.

fast lite glad blir man... kan ju inte va svårt att få jobb i mediesektorn

Posted
@ Rifleman/Medic

Citerar min gamla fysikmagister: "Fotboll, det är en lek för ointelligenta" - möjligen en verksamhet som du skulle ägna dig åt i stället?

(Ja, vördnade Blågul, jag vet att detta är ett påhopp på Rifleman/Medic som person, men det bryr jag mig inte om!)

mitt enda bidrag till denna diskussionen blir... instämmer

Moget inlägg och moget medhåll...

Fu Pedersen

Det är en jävligt stor skillnad mellan att ta och att säkra.

Man säkerställer genom att säkra...

Du skrev att IP har som en av huvuduppgifter att ta, men det är jag skeptisk till.

HV säkrar tg eller objekt motsv, operativa förband kan lösa stridsuppgiften "ta".

Att säkra innebär också att strida. Men vid "ta" ska ni kunna besätta en tg, objekt motsv där fi har försvarsgrupperat (förenklat). Det gör sällan sabotageförband. Nu vänder jag på ord men det är jävligt viktigt att veta innebörden av ställda stridsuppgifter.

Jag förstår dock vad du menar och det är klart att ni ska kunna strida. Det ifrågarsätter jag inte alls.

Posted
Ytteligare en dag i gnällets ärorika tjänst - vissa av dessa dagar får mig att allvarligt fundera på att lämna SoldF's forum...

Och nej, det är i alla fall inte 444 sskbat och Fu Pedersen som triggat min utskjutningreaktion.

@ Rifleman/Medic

Gör det då! Lämna in och stämpla ut så slipper du reta dig på andras debatt.

Kritik ska vara saklig, omedelbar och möjlig att åtgärda och sedan skall man om möjligt skilja på sak och person. Alla inlägg i den här tråden uppfyller kanske inte de kraven fullt ut men jag anser att dina två inlägg inte tillför något alls! Jag tycker att du åtminstonde kunde vara rak och ärlig i ditt första inlägg när du låter andra läsare gissa vem/vilka som triggat din utskjutningsreaktion, låt vara att gissningen kanske inte är någon högoddsare. Att vidare låta påskina att Rifleman skulle vara ointelligent skapar knappast en bra grund för fortsatt utvärdering av fel och brister, eller hur?

Proffsgnällare stöttas av dig i din självpåtagna roll som vad, upprapare av UGL-floskler kanske?

Eller var ramverket för den konstruktiva kritiken något som du lärde dig på den, som du säkert upplevde, väldigt kvalificerade hemvärnsplutonchefskursen?

Och bryr jag mig egentligen vad du tycker? Nä!

Posted
@ Rifleman/Medic

Min mognad har överhuvud taget inget med min irritation eller indignation över debattörer som saknar all form av förmåga till att låta bli att bara gnälla och tycka.

Därtill så retade jag mig av bara fan på "vi i Stockholm"-attityden.

Ungefär som att jag tycker folk med basker-avatarer är tämligen pubertala och osnutna...

Men som sagt, bryr jag mig? Nä!

Posted
@ Rifleman/Medic

Min mognad har överhuvud taget inget med min irritation eller indignation över debattörer som saknar all form av förmåga till att låta bli att bara gnälla och tycka.

Därtill så retade jag mig av bara fan på "vi i Stockholm"-attityden.

Ungefär som att jag tycker folk med basker-avatarer är tämligen pubertala och osnutna...

Men som sagt, bryr jag mig? Nä!

Pubertal är knappast du iaf. 1968 - hahaha....

Stick och överlev på någon annan sida och kom tillbaka när du kommit ur klimakteriet.

Eller skit i vilket, du bryr dig ju inte.

Hela sthlm skrattar åt dig.

HAHAHAHAHAHAHAHA.....

:angry:

För övrigt hade forumet varit intressant utan åsikter...

OBS ironi.

Be någon yngre förklara.

Guest Challe
Posted

Man upptäcker att många som är inne på soldf försöker vara nåt som dom inte är när man läser deras "konstruktiva" kritik. Har ni hört talas om "Jantelagen"?

Några här visar att Sverige är jantelagens högborg genom att gnälla värre än vad politiker gör på varandra. Ägna er åt det eller sandlåda med hink o spade tillsammans med era jämlikar.

All cred till Oppunda IP och deras plutch! Även reporten ska ha cred för att ha uppmärksammat oss i HV på ett positivt sätt.

Vilket kan behövas i dessa dagar med all negativ pr som vissa element inom FM ser till att vi får i media. Hela FM dras i skiten pga av såna tilltag. :angry:

Posted
Man upptäcker att många som är inne på soldf försöker vara nåt som dom inte är när man läser deras "konstruktiva" kritik. Har ni hört talas om "Jantelagen"?

Några här visar att Sverige är jantelagens högborg genom att gnälla värre än vad politiker gör på varandra. Ägna er åt det eller sandlåda med hink o spade tillsammans med era jämlikar.

All cred till Oppunda IP och deras plutch! Även reporten ska ha cred för att ha uppmärksammat oss i HV på ett positivt sätt.

Vilket kan behövas i dessa dagar med all negativ pr som vissa element inom FM ser till att vi får i media. Hela FM dras i skiten pga av såna tilltag. :angry:

Även om det var ngt "fjantigt what so ever" skrivet så ser jag som du säger hellre det än att vi visar upp ett tattarhemvärn.....

• Forumsledning
Posted
...

Jag tycker Du skall gå och byta blöja. Du låter som Göran Persson, dvs talar först, tänker sen.

Tänk igenom saker innan Du spyr ut Dina patetiska och dåliga vinklingar på saker och ting.

nu blev det lite mycket för lilla kimstern...

Manöver på er nu..

Börja lite less på vissa attityder här. Inte mindre när det kommer från nya användare.

@SemperFi ta du och torkar dig själv lite, fler sånt där och jag varnar dig.

sen..

@Fu pedersen tagga ner.. åsikter behöver inte stämma överens, man måste inte hela tide agga emot heller. Bara för att man håller tyst betyder det inte att man inte har mer att säga.

@Rifleman/medic tagga ner oxå ner, jag ska inte hoppa på din rätt att tycka.. men det har varit mycket negativt tyckande från dig nu i flera trådar. Samma sak där, lär dig sluta i tid.

@Sir_vival visa, att du inte tillhör vår nedre klass på forumet och släpp debatten om du inte tål den. Alla är inte raka fina linjer och du kan inte alltid forma dom... och ge fan att försöka undkomma med påhopp. Hade du inte brytt dig hade du inte sagt något. Dessutom är jag snygg i min basker... så det så.

@Ghostface vart fan vill du komma ? Fick du till något i debatten som gjorde den mer värd att överleva ? knappast ! ibland undrar jag hur gammla ni är.

Hoppas du har mer vettigare saker att säga nästa gång du skriver i en tråd.

@Axial och övriga som även ni vänder debatten till nått annat än vad som handlar om ämnet - släpp det nu!

Titta på tråden.. den är ju fan ett skämt... vissa här har för lite att göra hemma verkar det som. Måste ni verklligen sjunka så lågt bara för att ni måste få skriva av er ert gnällande... vem vinner på det ?

Fixar inte denna tråd sig så gör jag processen kort med den, så kan ni sitta där och gnälla på varandra i tysthet, för det är fan så mycket skönare för ögonen.

..trött är jag också.. skit.. erat fel.

:angry:

Guest Challe
Posted

Manöver på er nu..

Börja lite less på vissa attityder här. Inte mindre när det kommer från nya användare.

sen..

@Fu pedersen tagga ner.. åsikter behöver inte stämma överens, man måste inte hela tide agga emot heller. Bara för att man håller tyst betyder det inte att man inte har mer att säga.

@Rifleman/medic tagga ner oxå ner, jag ska inte hoppa på din rätt att tycka.. men det har varit mycket negativt tyckande från dig nu i flera trådar. Samma sak där, lär dig sluta i tid.

@Sir_vival visa, att du inte tillhör vår nedre klass på forumet och släpp debatten om du inte tål den. Alla är inte raka fina linjer och du kan inte alltid forma dom. Dessutom är jag snygg i min basker... så det så.

@Ghostface vart fan vill du komma ? Fick du till något i debatten som gjorde den mer värd att överleva ? knappast ! ibland undrar jag hur gammla ni är.

@Axial och övriga som även ni vänder debatten till nått annat än vad som handlar om ämnet - släpp det nu!

Titta på tråden.. den är ju fan ett skämt... vissa här har för lite att göra hemma verkar det som. Måste ni verklligen sjunka så lågt bara för att ni måste få skriva av er ert gnällande... vem vinner på det ?

Fixar inte denna tråd sig så gör jag processen kort med den, så kan ni sitta där och gnälla på varandra i tysthet, för det är fan så mycket skönare för ögonen.

Tack för trådens bästa inlägg!!

Posted
@ Rifleman/Medic

Fu Pedersen

Det är en jävligt stor skillnad mellan att ta och att säkra.

Man säkerställer genom att säkra...

Du skrev att IP har som en av huvuduppgifter att ta, men det är jag skeptisk till.

HV säkrar tg eller objekt motsv, operativa förband kan lösa stridsuppgiften "ta".

Att säkra innebär också att strida. Men vid "ta" ska ni kunna besätta en tg, objekt motsv där fi har försvarsgrupperat (förenklat). Det gör sällan sabotageförband. Nu vänder jag på ord men det är jävligt viktigt att veta innebörden av ställda stridsuppgifter.

Jag förstår dock vad du menar och det är klart att ni ska kunna strida. Det ifrågarsätter jag inte alls.

Så här är det! IP är operativa sedan 1 jan 2005, punkt!

IP har uppg TA!

Uppgiften som ställdes (i repotaget) var: Ta, säkra objektet.

Posted
@Ghostface  vart fan vill du komma ? Fick du till något i debatten som gjorde den mer värd att överleva ? knappast ! ibland undrar jag hur gammla ni är.

Det är väl inte så märkligt att man lackar ur?

Jag försöker förhålla mig konstruktiv.

Jag ska dock skärpa mig och nöja mig med att anmäla liknande inlägg nästa gång.

Slut, klart slut.

Okej.

Ni har uppgift TA.

Ni kan möta vadå?

Max en grupp? Avseende 3:1. (jag känner till hotet mot era objekt, eller det som brukade vara hotet)

När man talar operativa förband som kan TA ligger det på normalt BAT-nivå och i bland på KOMP-nivå.

Plutoner kan få uppg TA men då inom ett större sammanhang. Ex som en del av kompaniets strid och inom deras riktlinjer.

Är IP kapabla att bedriva kompanistrid?

Vilka övar de med då (andra IP) och vilken PersQ kommer man upp till?

Jag tycker fortfarande att reportaget målade upp en bild på IP som något de inte är.

Tycker det är en intressant diskussion och med ytterligare förhoppning om att få ifrågasätta.

Jag ber om ursäkt till att jag lät mig provoceras och därmed bidrog till den omogna stämning med mitt egna provokativa inlägg.

Mvh

Posted (edited)

HVs uppgifter är enligt mil.se dessa http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

Om det blivit någon förändring i detta så borde det enligt en sketen pte som jag uppdateras på den sidan. Kanske därför det blir lite missförstånd om uppgifternas natur.

EDIT, tisdagsfingrar

Edited by Born
Posted
@Ghostface  vart fan vill du komma ? Fick du till något i debatten som gjorde den mer värd att överleva ? knappast ! ibland undrar jag hur gammla ni är.

Det är väl inte så märkligt att man lackar ur?

Jag försöker förhålla mig konstruktiv.

Jag ska dock skärpa mig och nöja mig med att anmäla liknande inlägg nästa gång.

Slut, klart slut.

Okej.

Ni har uppgift TA.

Ni kan möta vadå?

Max en grupp? Avseende 3:1. (jag känner till hotet mot era objekt, eller det som brukade vara hotet)

När man talar operativa förband som kan TA ligger det på normalt BAT-nivå och i bland på KOMP-nivå.

Plutoner kan få uppg TA men då inom ett större sammanhang. Ex som en del av kompaniets strid och inom deras riktlinjer.

Är IP kapabla att bedriva kompanistrid?

Vilka övar de med då (andra IP) och vilken PersQ kommer man upp till?

Jag tycker fortfarande att reportaget målade upp en bild på IP som något de inte är.

Tycker det är en intressant diskussion och med ytterligare förhoppning om att få ifrågasätta.

Jag ber om ursäkt till att jag lät mig provoceras och därmed bidrog till den omogna stämning med mitt egna provokativa inlägg.

Mvh

Det här är en givande diskussion, så det är själklart bara att fråga på.

Det var ju inte så mycket villka vi kan möta, utan att vi hade "ta" som uppg det gällde.

Vi är ju ihopsatta i insatskompanier där det ingår minst 3 st. insatsplutoner. Självklart ger man inte ta till plut om fi beräknas vara en meksyttebrigad.

Om hotet ligger i sthlm är vi minst 3 st ipkompanier.

Så vi har uppg "ta" och vi har olika mycket personal för att svara upp till den uppg.

Posted
HVs uppgifter är enligt mil.se dessa http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2900

Om det blivit någon förändring i detta så borde det enligt en sketen pte som jag  uppdateras på den sidan. Kanske därför det blir lite missförstånd om uppgifternas natur.

EDIT, tisdagsfingrar

Uppgifterna är olika för ett insatskompani.

Var kan man hitta information om dessa uppgifter?

Posted

Mekskyttebrig är det väl knappast någon som kan slå i landet idag??

Jag ville poängtera vikten av samövning mellan plutonerna för att kunna vara effektiva och nå upp i en bra förmåga att utöva kompanistrid.

Jag har ett stort förtroende för IP, dess vilja och förmåga.

Lite skeptisk till deras förmåga till kompanistrid eftersom det finns begränsade möjligheter att samöva och att öva ledningen och det är här jag anser att TA-uppgiften kommer in. Men vi snackar nog på olika nivåer.

Jag anser att man enkom (tror jag skrivit detta tidigare) ska satsa på enheter motsv IP och utveckla dem med stor vilja, någorlunda fysik och kunskap till bättre förband.

Detta genom mer resurser och att man lägger ner övr HV.

Dessutom låta dessa enhet samöva med inneliggande vpl och deras förband.

Off topic men vad fan...

Posted

Jag ville poängtera vikten av samövning mellan plutonerna för att kunna vara effektiva och nå upp i en bra förmåga att utöva kompanistrid.

Lite skeptisk till deras förmåga till kompanistrid eftersom det finns begränsade möjligheter att samöva och att öva ledningen och det är här jag anser att TA-uppgiften kommer in. Men vi snackar nog på olika nivåer.

Jag anser att man enkom (tror jag skrivit detta tidigare) ska satsa på enheter motsv IP och utveckla dem med stor vilja, någorlunda fysik och kunskap till bättre förband.

Off topic men vad fan...

Jag är inte så insatt i hur andra IP övar, men vi har alla våra övningar i kompaninivå på P10 med YOFF som instr.

Posted

Off topic men vad fan...

Jag är inte så insatt i hur andra IP övar, men vi har alla våra övningar i kompaninivå på P10 med YOFF som instr.

Lysande...

Guest SemperFi
Posted
...

Jag tycker Du skall gå och byta blöja. Du låter som Göran Persson, dvs talar först, tänker sen.

Tänk igenom saker innan Du spyr ut Dina patetiska och dåliga vinklingar på saker och ting.

Manöver på er nu..

sen..

@Sir_vival visa, att du inte tillhör vår nedre klass på forumet och släpp debatten om du inte tål den. Alla är inte raka fina linjer och du kan inte alltid forma dom... och ge fan att försöka undkomma med påhopp. Hade du inte brytt dig hade du inte sagt något. Dessutom är jag snygg i min basker... så det så.

:lol:

Det är uppfattat!

Jag var bara rätt trött på Rifleman/medic´s attityd. Har svårt för tyckare, som tycker så mycket att de till slut inte har en aning om vad de verkligen tycker.

Posted

Off topic men vad fan...

Så. IP/komp eller hemvärn överlag är inte kompetenta att ta terräng/byggnad/objekt eller vad det nu må vara.

Ska man då ge fullständigt fan i att öva det också?

Ska man enbart öva att stå och bevaka ett objekt?

Hur kommer man till bevakningsobjektet om det är någon som redan satt sig på det?

Posted

Finns det någon läsare av tråden som kan göra en korrekt krigsförbandsvärdering av en enhet (oavsett förbandstyp) efter ett tidningsreportage så vill jag gärna höra det.

Det verkar vara lätt att bedöma vad andra kan och inte kan fast man själv inte tillhör liknande enheter.

Posted

Skicka ett PM till mig den dag du vill se hur IP övar så skall jag bjuda in dig till en övning så får du bilda dig en uppfattning utifrån ett verkligt perspektiv och genom att kanske själv delta? Den IP jag tillhör samövar inom kompanis ram tillsammans med killarna o tjejen i artikeln...

Att blanda äpplen och päron i den bemärkelse att man jämför en Mekskytte brigad med en IP...jisses.

Kul artikel @444 sskbat. Lycka till i framtiden :lol:

Posted
Ska man enbart öva att stå och bevaka ett objekt?

Hur kommer man till bevakningsobjektet om det är någon som redan satt sig på det?

Just. Som jag tidigare sagt så måste vi kunna "ta" våra objekt. Lagom IG att knalla in, upprätta posteringar utan att ha säkrat objekt och kringliggande terräng. Vi skall ju även kunna försvara terrängavsnitt. För att kunna försvara måste man ta. För inte lägger jag min grupp att försvara om jag inte vet vad som finns i övrig terräng.

Att bevaka ett objekt sker i min mening inte rätt och slätt på stället. Man måste även äga terrängen runt omkring. Man måste ha rum för att agera om något fientligt skulle dyka upp, det rummet får man inte om man lägger all focus i direkt anslutning till objektet.

Posted

@isa

Det med mekskyttebrig...

Hade du läst övriga inlägg från 444 sskbat. hade du förstått.

Jag menade att FM dragit ner så mkt att FM knappt kan agera. Detta kopplat till tidigare hänvisning att IP inte kommer att TA mot en brig...

Jisses...

Fler frågor?

Och nej, jag får min uppfattning på eget håll. Det är inte så att jag sitter och bara hittar på. Men så fort man är kritisk till HV borde man gå med själv. Jag är YO och varit instr för HV en hel del. Faktiskt varit med själv t.o.m.

Men tack för inbjudan iaf.

@ing

Har man inte uppgift att TA ska man inte öva.

Öva på sina uppgifter helt enkelt.

Men om nu IP har de uppgifterna så är de klart att de ska öva på det.

Enl HV TOEM kan motst vara upp till plut. Då krävs iaf ett komp för att slå. Handen på hjärtat, hur ofta övar ni det? Alltid? Tar ni TG då? Övar ni att SLÅ?

Detta gör ni hur många helger?

Finns motst vid objektet tar man reda på vad som finns där, antingen slår själv om det bedöms möjligt och om man har den uppgiften, alt tar upp läget med högre C så får de som har områdesansvar ta hand om det om det bedöms så jävla viktigt att man måste ha objektet.

@Flamdämparen

Hade vi utgått från artikeln i nuläget hade vi ju inte ifrågasatt. Det är liksom det som är hela grejen,

Alltså, en del info kommer från annat håll.

Se ovan...

Posted
Enligt Hemvärnets TOEM är den dimensionerade motståndaren Sabotageförband och mindre luftlandsatta förband vars storlek är grupp till högst plutons styrka.

Vi pratar fi med lågt stridsvärde. Skulle ett mekskyttekomp rulla in med avsikt att köra över objektet. Ja, det säger sig självt....Då flyttar man på sig!

Posted
Verkar finnas de som tror att IP är ett herrejössesmegahejochhånavyseal-elitförband inom HV. :lol: ;)

Vilket ligger till grund för det? Eller är du bara ironisk?

Posted (edited)
Verkar finnas de som tror att IP är ett herrejössesmegahejochhånavyseal-elitförband inom HV:lol:  ;)

Va? ÄR vi inte det???? :o:o:o

Vi är ju tom "mekaniserade" i den mån våra TGB faktiskt fungerar, vill säga......

IDAG är vi ingenting mer än möjligen ett något yngre Hv med folk som gör fler timmar än brukligt. IMORGON kan vi ha kommit på god väg till något som säkert kan förvåna både oss själva och en eventuell fi. Ska man bygga nåt bra från i stort sett grunden måste det få lov att ta lite tid. Med kompetent hjälp från yrkesmän lär vi oss massor precis hela tiden.

IP finns, IP jobbar åt rätt håll, IP stannar.

Edited by c3grp