SSN Posted April 15, 2005 Report Posted April 15, 2005 @ Ghostface jo så är det, tyvärr är det att göra HV som förband en björn tjänst. :( men förhoppningsvis när det "nya" systemet med att "validera" kunskaper (persQ) borde det rimligen bli ett uppvaknande där man förstår att man kan inte nå högre utan hjälp och en ödmjuk inställning. Själv är jag nog bortskämd som får vara i ett förband som har förstått det, vi har i regel utmärkt samarbete med YO som instruktörer. @ GC1 Nu är jag med, och kan väl utan och sett det så uttalat som du beskriver ändå sett tendenser till det bland dom äldre herrarna. Skulle nog vilja påstå att det är i övergående Quote
Fu Pedersen Posted April 18, 2005 Author Report Posted April 18, 2005 och alla soldater/ GBs tycker allt har gått åt H vete, inget har funkat. Då kommer instruktören och säger " fan grabbar det gjorde bra nu slipar ni lite på det här sen kan ni det" Det där hände tyvärr rätt ofta under VPL. Ett exempel var övning Svea 04 där de skickar upp oss, mek skytte att lösa uppgift i stockholm. visst, roligaste övningen på hela vpl men visste vi vad vi höll på med? Nä!? SIB är ju ett väldigt komplext stridsmoment. För dem som är utb på det och kan saken är det en sak. Men för ett mekskyttekomp utb att kriga i skogen blir det bara hopp och lek. Vissa uppgifter löste vi ju ut som inpasseringskontroller vid K2 mm men den rena SIBen? Vi fick på utvärdering höra, då främst från högre ort, att vi gjort så bra ifrån oss. Själv sitter man där och tänker "va?? är de helt blåsta?" Hade det varit skarpt hade vi fet-dött. Det vi löste ut var att från sta övningar på P10, bryta och förflytta hela kompaniet till stockholm. Det löste vi bra. Vi löste även inpasseringskontroller. Men den reella bebyggelse striden, nej, den kan vi inte och då ska vi inte heller få höra att vi löste det bra. Quote
Fk Satan Posted April 18, 2005 Report Posted April 18, 2005 Vi fick på utvärdering höra, då främst från högre ort, att vi gjort så bra ifrån oss. Själv sitter man där och tänker "va?? är de helt blåsta?" Hade det varit skarpt hade vi fet-dött. Det vi löste ut var att från sta övningar på P10, bryta och förflytta hela kompaniet till stockholm. Det löste vi bra. Vi löste även inpasseringskontroller. Men den reella bebyggelse striden, nej, den kan vi inte och då ska vi inte heller få höra att vi löste det bra. Kan det vara så att övningshuvudsyfte var att flytta er upp till stockholm och få er att lösa en uppgift inom en given tid? sedan hur ni löste de faktiska uppgiften är på en annan nivå i själva övningen. Det kan bli så att Övningsledningen ger beröm och tycker att det är en bra övning utifrån sina riktlinjer på övningen. Komp-övn-ledningen kan tycka att man gjort ett skitdåligt jobb. plutch kan tycka att 1:a grupp gjorde ett grymt bra jobb, och grpch kan tycka att KSP-skytten var totalt värdelös. så bara att en övning är bra eller dålig på en viss nivå betyder det inte att det gäller hela övningen. utan det gäller snarare bara den nivån. Sedan toppnivån berömer nedåt är bara naturligt eftersom det är de där nere som gjort ett bra jobb för att lösa toppnivåns övning. Quote
Nubben Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 " fan grabbar det gjorde bra nu slipar ni lite på det här sen kan ni det" Jag måste säga att detta låter ytterst obekant. Några gånger har man fått höra att man skött sig någotsånär(inte kört upp några båtar på land) men annars är det nog helt andra fraser man hört. -"Detta skall gå att göra misnt dubbelt snabbare" -"Helt åt helvete" -"NejNejNeeeeeej" Men jag kan tänka mig att man inte får skälla på folk i Sverige, då de i så fall kan tänkas ta illa upp och eventuellt gå till AB. Quote
isa Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 (edited) " fan grabbar det gjorde bra nu slipar ni lite på det här sen kan ni det" Jag måste säga att detta låter ytterst obekant. Några gånger har man fått höra att man skött sig någotsånär(inte kört upp några båtar på land) men annars är det nog helt andra fraser man hört. -"Detta skall gå att göra misnt dubbelt snabbare" -"Helt åt helvete" -"NejNejNeeeeeej" Men jag kan tänka mig att man inte får skälla på folk i Sverige, då de i så fall kan tänkas ta illa upp och eventuellt gå till AB. Måste hålla med dig @Nubben. Det låter även ytterst obekant i mina öron. Både från vpl och i Hv.IP. Det ständiga uttrycket vi får höra är.... - "Det som skiljer en amatör från ett proffs är detaljer" Ett uttryck som man definitivt tar åt sig av och försöker leva upp till. Gubbstämpeln inom Hv kommer alltid att finnas så länge det finns "Gubbar" i den (o nu trampar jag halva HV-org på tårna) men förhoppningsvis gör artikeln i tidningen, som tråden faktiskt handlar om, att "gemene man hemma i stugan" får en annan bild av HV. Inte att vi är något SSG, FJS eller annat "yber-special-heavy bla bla" som någon ironiskt sa här på forumet o som artikeln i tidningen vinklade det till. HV löser uppgifter i krig, fred och IKFN. /Isa Edit: Lite tillägg Edited April 19, 2005 by isa Quote
Ing Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 " fan grabbar det gjorde bra nu slipar ni lite på det här sen kan ni det" Jag måste säga att detta låter ytterst obekant. Några gånger har man fått höra att man skött sig någotsånär(inte kört upp några båtar på land) men annars är det nog helt andra fraser man hört. -"Detta skall gå att göra misnt dubbelt snabbare" -"Helt åt helvete" -"NejNejNeeeeeej" Men jag kan tänka mig att man inte får skälla på folk i Sverige, då de i så fall kan tänkas ta illa upp och eventuellt gå till AB. Det där med olika typer av ledarskap ja... Quote
Nubben Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 " fan grabbar det gjorde bra nu slipar ni lite på det här sen kan ni det" Jag måste säga att detta låter ytterst obekant. Några gånger har man fått höra att man skött sig någotsånär(inte kört upp några båtar på land) men annars är det nog helt andra fraser man hört. -"Detta skall gå att göra misnt dubbelt snabbare" -"Helt åt helvete" -"NejNejNeeeeeej" Men jag kan tänka mig att man inte får skälla på folk i Sverige, då de i så fall kan tänkas ta illa upp och eventuellt gå till AB. Det där med olika typer av ledarskap ja... precis min mening, tror inte att man blir bättre av att hela tiden höra att man antingen är skit/helt otroligt bra. Välavvägd kritik är vad som behövs, funderade mest på om sån är acceptabel i Sverige(utan att AB blandas in)... Quote
Larsleo Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 tja...vi fick då höra dom mest beskrivande ord på hur dåliga vi var ibland.. allt från milt "det här var inte bra" till " #%¤#% kassa #"#¤"# hur dåliga får man va ¤#%#%#" Men från högre bef typ majorer å dyl så var allt bra (nästan) Quote
Foxtrotcharliegrg Posted April 19, 2005 Report Posted April 19, 2005 Eftersom det glidit iväg från ämnet och in på olika former av ledarskap... Den värsta formen är när Yoff/instruktörer vid eftersnacket säger hur jäkla bra vi hvsold (b-styrka) löste våra uppgifter och vilken succe övningen blev, bara för att senare höra från den andra sidan (vpl/kadetter) höra hur samma befäl totalt dissat vår insats så fort de kom hem till sitt regemente. Som tur är så finns det yoff, instruktörer och övningsledare som kan ge både positiv och negativ feedback vid samma tillfälle! Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote
Recommended Posts