Nestor Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Usa och GB (och flera andra misstänker jag) använder KIA och MIA förkortningar för stupade eller sårade. Finns, eller fanns det liknande i svenska FM? Gonatt på er allesammans
SFC Posted February 10, 2005 Report Posted February 10, 2005 Bra fråga. Vad f*n är FIA ? Inom FM står det för Friskvård-Idrott-Arbetsmiljö... B)
Groaghach Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Bra fråga. Vad f*n är FIA ? Inom SKBR (Svenska Kvinnliga Bilkårens Riksförbund) så betyder FIA Förberedande Inför Avtal. Mao en kurs du går innan du skriver avtal med Bilkåren. Men jag tror inte att det är det du är ute efter. Groaghach
Bad Karma Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 saknad i strid sårad i strid dödad i strid
Karin Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 @Hendrix Din fråga är alltså om det finns några coola förkortningar på svenska för stupade och sårade och om man låter snöret i baskern hänga ner om någon av ens kamrater är KIA?
Panzerfaust Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Stupad.Saknad. Död. Borta. eller: Fimpad Förvirrad
Ing Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 dödad i strid ..och det är därifrån ordet "dissa" kommer? ;)
Bad Karma Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 ..och det är därifrån ordet "dissa" kommer? Hehe. Klyftigt
LeadHead Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Ok, då har vi (courtesy of Ing) uppfunnit "DIS", "Dödad i strid". Frågan är om "SIS" ska få bli "Saknad-" eller "Sårad i strid"?
Nestor Posted February 11, 2005 Author Report Posted February 11, 2005 @Hendrix Din fråga är alltså om det finns några coola förkortningar på svenska för stupade och sårade och om man låter snöret i baskern hänga ner om någon av ens kamrater är KIA? Nej. Det var det inte. Det var heltenkelt en vanlig fråga, härledd från andra förkortningar som ARTHUR; KA; RBS etc. Jag undrade helt enkelt om det fanns. Sedan struntar jag fullständigt i hur folk hänger snöre på sina baskrar.
Mattsson Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Ok, då har vi (courtesy of Ing) uppfunnit "DIS", "Dödad i strid". Frågan är om "SIS" ska få bli "Saknad-" eller "Sårad i strid"? Sårad i strid blir ju SÅS. Och det också ganska coolst.
Vikström Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 ARTHUR Som vän av ordning så måste jag påpeka att Arthur inte är FMs förkortning utan det är industrins. Artilleriradar förkortas naturligtvis Artrr!
uoff Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Nu är det länge sedan - men fanns det inte ett klassificeringssystem för sjuka och sårade där de delades in i olika grupper efter hur allvarlig skadan eller sjukdomen var? Har för mig att avlidna angavs tillhöra "grupp 90". Någon som minns det systemet?
olaevil Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 p.g.a vårat språk kanske det inte behövs mer än: DÖD SAKNAD SKADAD MVH Olaevil
GA KA Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 KIA är en vedertagen term och används i FM.
superapan Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Ska vi räkna hur många förkortningar innehållande tre bokstäver som jänkarna har? Jag är säker på att alla ting finns som förkortade med just tre bokstäver. Min favorit hittills som jag såg på TV8 härom dagen är "UBL". Dvs Usama bin Ladin. Det är ju så att man vill kräkas.
OBRON Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Nej nej, jag menar inte FIA på svenska, utan på engelska. ;) Är det "found in action"?
Gator Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 Nej nej, jag menar inte FIA på svenska, utan på engelska. ;) OK, I´ll bite: "f*cked in action"...
heiho Posted February 11, 2005 Report Posted February 11, 2005 @Hendrix Din fråga är alltså om det finns några coola förkortningar på svenska för stupade och sårade och om man låter snöret i baskern hänga ner om någon av ens kamrater är KIA? Nej. Det var det inte. Det var heltenkelt en vanlig fråga, härledd från andra förkortningar som ARTHUR; KA; RBS etc. Jag undrade helt enkelt om det fanns. Sedan struntar jag fullständigt i hur folk hänger snöre på sina baskrar. Vi har inte ens ett tecken för skadad i FM.
C 2.a pjäs Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Smålandska: KIA - "Ihjälslajjen" MIA - "Bottfipplad" ;)
Gator Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Stockholmska: KIA - "wastead" MIA - "sumpad"
Skuggan Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 MIA = Bortsupen Fk "VAFFAN!?! X har du supit bort halva din grupp!?!" X "ehh, nej Fk, de bara försvann" Fk "Ja, du har supit bort dem mao!" X "ehhhh, kanske det Fk"
bushman Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 finns redan en betydelse för MIA inom försvaret: FRO.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.