Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

KIA, MIA etc

Nestor

Recommended Posts

Posted

Usa och GB (och flera andra misstänker jag) använder KIA och MIA förkortningar för stupade eller sårade.

Finns, eller fanns det liknande i svenska FM?

Gonatt på er allesammans

Posted
Bra fråga.

Vad f*n är FIA ?

Inom FM står det för Friskvård-Idrott-Arbetsmiljö... B)

Posted
Bra fråga.

Vad f*n är FIA ?

Inom SKBR (Svenska Kvinnliga Bilkårens Riksförbund) så betyder FIA Förberedande Inför Avtal. Mao en kurs du går innan du skriver avtal med Bilkåren.

Men jag tror inte att det är det du är ute efter.

Groaghach

Posted

@Hendrix

Din fråga är alltså om det finns några coola förkortningar på svenska för stupade och sårade och om man låter snöret i baskern hänga ner om någon av ens kamrater är KIA?

Posted

Ok, då har vi (courtesy of Ing) uppfunnit "DIS", "Dödad i strid". Frågan är om "SIS" ska få bli "Saknad-" eller "Sårad i strid"?

Posted
@Hendrix

Din fråga är alltså om det finns några coola förkortningar på svenska för stupade och sårade och om man låter snöret i baskern hänga ner om någon av ens kamrater är KIA?

Nej. Det var det inte.

Det var heltenkelt en vanlig fråga, härledd från andra förkortningar som ARTHUR; KA; RBS etc.

Jag undrade helt enkelt om det fanns. Sedan struntar jag fullständigt i hur folk hänger snöre på sina baskrar.

Posted
Ok, då har vi (courtesy of Ing) uppfunnit "DIS", "Dödad i strid". Frågan är om "SIS" ska få bli "Saknad-" eller "Sårad i strid"?

Sårad i strid blir ju SÅS. Och det också ganska coolst. :D

Posted
ARTHUR

Som vän av ordning så måste jag påpeka att Arthur inte är FMs förkortning utan det är industrins. Artilleriradar förkortas naturligtvis Artrr!

Posted

Nu är det länge sedan - men fanns det inte ett klassificeringssystem för sjuka och sårade där de delades in i olika grupper efter hur allvarlig skadan eller sjukdomen var? Har för mig att avlidna angavs tillhöra "grupp 90". Någon som minns det systemet?

Posted

Ska vi räkna hur många förkortningar innehållande tre bokstäver som jänkarna har? Jag är säker på att alla ting finns som förkortade med just tre bokstäver. Min favorit hittills som jag såg på TV8 härom dagen är "UBL". Dvs Usama bin Ladin. Det är ju så att man vill kräkas.

Posted
@Hendrix

Nej. Det var det inte.

Det var heltenkelt en vanlig fråga, härledd från andra förkortningar som ARTHUR; KA; RBS etc.

Jag undrade helt enkelt om det fanns. Sedan struntar jag fullständigt i hur folk hänger snöre på sina baskrar.

Vi har inte ens ett tecken för skadad i FM.

Posted

MIA = Bortsupen

Fk "VAFFAN!?! X har du supit bort halva din grupp!?!"

X "ehh, nej Fk, de bara försvann"

Fk "Ja, du har supit bort dem mao!"

X "ehhhh, kanske det Fk"

:baskerPa:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...