Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Fettisdagen

Nestor

Hur skall Semlan ätas?  

103 members have voted

1. 1. Hur skall Semlan ätas?

• Med kall mjölk.
      9
    • Med varm mjölk
      14
    • Utan mjölk (som den är)
      70
    • Äter inte semlor
      10

Recommended Posts

Posted

Då var det dags för semel kalas :camo:

Hur äter du din Semla.

Hur skall madelmassan vara?

Mandelmassan skall en balnadning av 50% fast maldelmassa och 50% lös för bästa kompromiss.

Posted

1.Äter semlan med munnen(lättast så, tänker inte pröva via stolgången eller intravenöst)

2.Ätbar ska mandelmassan vara

Posted

Semlan ätes utan mjölk eller annat krusiduller. Till semlan däremot intages ett glas riktigt kall mjölk. Mandelmassan ska vara halvfast i mitten medan

Viktigt är att toppskalet har vacker form och framför allt att den har ett vackert vitt puder av florsocker på toppen när jag köper den.

En annan detalj är att grädden ska innehålla lite socker så at den inte blir endast gräddig men att man måste vara mycket försiktig så det inte blir för mycket. Om jag måste välja å tar jag hellre grädde utan socker än med.

Fast jag ska nog pröva hetvägg i år och se hur det smakar...nån som har tips? :baskerHV:

Posted

Inledningsvis lyfter man av locket.

Därefter skedas grädden upp med locket.

Slutligen äts resten av bullen med mandelmassan.

S! F? R! V!

Posted

Låter någon annan äta upp semlan och tar ett äpple eller något annat gott istället, massa grädde (bläää) och mandelmassa (ännumera bläää)...

//Y

Posted

Äter upp locket och ger resten till den som vill ha. Semla är bara ett sätt att förstöra en bulle på.

Posted

1; locket plockas av

2; florsockret slickas av

3; locket ätes

4; grädden ätes

5; mandelmassan plockas av och lägges åt sidan

6; resten av bullen ätes

7; mandelmassan ätes

fast ibland tar jag mandelmassan före bullen om jag känner att jag kanske inte orkar allt. och ibland vill jag ha den så att bullen gröpes ur, urgröpet blandas med mandelmassan och stoppas sen tillbaka i bullen, på med grädde, lock, florsocker och ÄT. och ingen mjölk här inte! finns det nåt vidrigare än en äcklig halvupplöst, mjölkdegig bulle? päronen har mjölk däremot...

Posted

Det ska vara kall mjölk till semlan som för övrigt bör innehålla så mycket mandelmassekladd det bara är möjligt.

Dock blir det inte så mycket semleätande sedan mormor dog, hon var en fena på att baka semlor och jag tycket inte att andra semlor riktigt står sig i jämförelsen...subjektivt måhända men...

Posted

Locket först, sedan är det bara att pula, gärna med kall mjölk. Semlan är ej att betrakta som uppäten om man saknar den obligatoriska gräddklicken på nästippen ;)

Posted
Låter någon annan äta upp semlan och tar ett äpple eller något annat gott istället, massa grädde (bläää) och mandelmassa (ännumera bläää)...

//Y

Låter som en fiskmås i "Finding Nemo"

Miiiiiiiiiiiiine?

Posted

Först locket, och sedan resten.....med sked och utan mjölk.

Är det inte så att man kan ha kanel i mjölken?

När vi ändå talar semlor. hur gör ni med mandelmassan

1. Lägger den som en skiva ost på bullen

2. Plockar ut en bit ur bullen och rör ihop med mandelmassa och lite mjölk, trycker tillbaka.

3. Blandar ut den i grädden?!

4 hoppar över.

/martinator

Posted
1; locket plockas av

2; florsockret slickas av

3; locket ätes

4; grädden ätes

5; mandelmassan plockas av och lägges åt sidan

6; resten av bullen ätes

7; mandelmassan ätes

Där håller jag helt med dig.

Dock så får det inte vara för mycket grädde men mandelmassa...MUMS!!!

Posted

Fick just höra att folket härhemma har ätit semlor vid två tillfällen UTAN MEJ bara för att jag just då håller på att spela revy.

:D

Har dock blivit lovad att jag kommer att finna en semla med mitt namn på i kylen när jag kommer hem ifrån nästa fredags föreställning.

Där håller jag helt med dig.

Dock så får det inte vara för mycket grädde men mandelmassa...MUMS!!!

Jajjamen! Som jag sa till morsan när hon lovade mej min semla: "Lite grädde och mycket mandelmassa." :dong:

Posted

Det var slut på semlor när jag skulle tjyvträna inför dagens ätande av semla, så då fick det bli en amerikansk semla med sesamfrön och mald kossa.

Idag blev det dock en riktig semla på förmiddan ... helt ok, men det blir den enda för i år. Honest to God ... helt ärligt ...

Posted

Det har slunkit ner tre stycken semlor idag. Den första och andra på mässen, och den sista ville inte soldaten ha när jag försökte muta honom i skogen...

Posted

Ush fy för semlor, dammsugare är mera min smak.

@Hendrix

Du har helt fel ang mandelmassan. Mandelmassa ska bestå av 50% mandel och 50% massa! :P

EDIT:

Det heter dammsugare och inte damsugare....

Posted

Trodde bara att jag skulle be om sånt i Materielplatsen, men...

Bilder please?

Är ju dansk enda ut i fingerspetsarna, och vet därför inte va i h...... ni pratar om. Låter iaf mums :D

MVH

Troels

Posted
Trodde bara att jag skulle be om sånt i Materielplatsen, men...

Bilder please?

Är ju dansk enda ut i fingerspetsarna, och vet därför inte va i h...... ni pratar om. Låter iaf mums :D

MVH

Troels

Semla.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...