Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

ÖB hade chefsmöte i veckan och jag har hört att det under nästa år ska sparas inte mindre än 1,3 miljarder kronor. Detta har FMHS gått ut med i en skrivelse.

Detta kan få allvarliga konsekvenser. Bl.a. diskuteras i Halmstad huruvida det kommer att bedrivas någon officersutbildning efter jul och i Östersund talas det om att ÖB ev. kommer att säga upp alla, överallt.

Besked i frågan ska visst komma den 25/10.

Om det är någon vet mer...

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Den info som vi fick idag var i korthet följande:

1. Stridsgruppen är prioriterad. Allt annat kommer i andra hand.

2. Inga övningar över kompaninivå "med låg ambition" under 2005.

Sedan diskuteras andra åtgärder också, bl a:

1. Ingen värnpliktsutbildning alls under tre år.

2. Nivåhöjande utbildning ställs in from 050101 - detta kan alltså innebära att nuvarande YOP avbryts :baskerKav:

3. "Ingen övertalighet accepteras" - dvs uppsägningar av officerare pga arbetsbrist redan 2005.

Informationen var av typen "vi vet inget mer, det här fick vi nyss via telefon".

Posted

För Fm eller för flygvapnet?

Försvarsmakten.

Posted

Lycka till med det.

Man kommer att uppleva ett kompetensfall av katastrofala mått.

Dels för rekryteringen till utlandsstyrkan men också för alla truppförare.

Jämför med lärare som inte har några elever på 3 år, hur ska de behålla kompetensen avseende pedagogik, metodik och didaktik?

Posted

Det är väl ingen som tycker att det är en bra lösning. Men det är ett bevis på hur svårt det är att spara in 1,5 miljarder under ett år på verksamhetsanslaget.

Posted

Ni måste skämta!!

Jag hoppas verkligen den fakta ni presenterade inte stämmer. Ingen värnpliktutbildning på 3 år???? det skulle ju innnebära katastrofala följder, de flesta officerare håller väl på med trupputb, vad ska då de göra, och vem ska underhålla all materiel i tre år. Ett fordon mår inte bra av att stå still så länge.

Det känns lite som det här lite väl förhastade slutsatser, eller. Hela försvaret skulle ju haverera.

Föresten när är det FB04 spikas, I december??

Posted

Alla officerare på avvecklingsorterna sägs upp pga arbetsbrist. Detta inbegriper även officerare som har kommenderingar på skolor osv, från fänrik till överstar.

Ska tilläggas at detta inte är beslutat än men ÖB säger att det "förmodligen" kommer att bli så.

Posted
Alla officerare på avvecklingsorterna sägs upp pga arbetsbrist. Detta inbegriper även officerare som har kommenderingar på skolor osv, från fänrik till överstar.

Ska tilläggas at detta inte är beslutat än men ÖB säger att det "förmodligen" kommer att bli så.

Källa på det frågas?

EDIT: Har iofs också hört detta (och övrigt som nämns tidigare i tråden) genom lösa rykten runt fikabordet men då du lyfter ut detta och framställer det som att du är säker på din sak så undrar man ju...

Posted

Är det någon som vet vilket datum produktionsutläggen kommer? Jag har hört från informationschefen på LG att de ska komma under nästa vecka.

Posted

när sa ÖB detta? inte på chefsmötet i alla fall vad jag vet...

Posted

Fast i och för sig vore det nog rätt smart att göra så här (förutom att rekryterng avyngre officerare blir lidande).

Fast tycker nog det vore smidigare att lägga ner myndigheten och sedan jåta den uppstå igen (som i DN debattartikeln).

Posted
2. Nivåhöjande utbildning ställs in from 050101 - detta kan alltså innebära att nuvarande YOP avbryts :worthy:

Låter synnerligen korkat när ÖB säger att hans sämsta beslut hittills var att ställa in YOP/ROP ett år.

Låter billigt att utbilda exempelvis ff (GFU 041) i ett halvår för att bara skicka ut dem i det civila sedan - inte.

Så kommer lärare som tjänstgjort på en skola/centrum (eller växeltjänstgjort på annat förband) i många år sparkas och tvingar skolan att nyrekrytera (trots anställningsstopp)?

Hur gör man med reservarna då?

Posted (edited)

Efter informationen från chefsmötet kan man väl säga så mycket som att det är inte 100% motiverade officerare som just nu tjänstgör inom Östersunds Garnison.

Den info som har delgivits innehöll olika besparingsalternativ som ÖB överväger, dessa skall dock ej spridas innan han går ut i FM-TV och presenterar dem själv.

Edited by SFC
Posted (edited)

Skoja min doja.

Inställd värnplikt i 3 år är ju förfan dödstöten.

Om det blir så så skall jag fundera allvarligt på att skippa alltihop.

Lägg ner skiten. Och bygg upp den från grunden istället.

EDIT: Nu när jag tänker efter så måste ju regeringen besluta om inställd värnpliktsutbildning. Och det har jag svårt att tro att de gör. Eller är jag för mycket optimist som vanligt?

Edited by simon
Posted

Vad ska försvaret hitta på om man inte utbildar vpl under tre års tid? Är det tänkt att alla truppare ska sitta på rumpan i tre år, eller ska man ha kaderövningar som daglig vht?

Hälsningar, Foxtrot Lima :huh:

Posted (edited)
Vad ska försvaret hitta på om man inte utbildar vpl under tre års tid?

Tja, kanske det mest kostnadseffektiva och utvecklande som FM skulle kunna göra är BU -befälsutbildning.

Vill bara understryka att allt som hittills sagts om tänkbara åtgärder för att klara budgeten är förslag. Vissa är troliga, andra kanske bara för att påvisa för regering och allmänhet hur drastisk reduceringen av budgeten verkligen är..

/Magnus B

Edit: feppel..

Edited by Badboy
Posted

Källa för mitt tidigare inlägg är personalinformation given av regementschefen P18 den 15/10 efter att ha varit på ÖB chefsmöte. Dock inte sagt att det kommer bli så här men det är tydligen en lösning på pengabristen och så vitt jag kunde förstå fanns det inte speciellt många andra lösningar ÖB kunde se. (sistnämnda är min tolkning)

Posted
Men inställd värnpliktsutbildning i 3 år är totalt orealistiskt. (min åsikt)

Vissa skulle säga att spara 1,5 miljarder av verksamhetsanslaget under 2005 är orealistiskt. Ändå ska det genomföras, och då blir konsekvenserna stora.

Posted

En organisatorisk motsvarighet till att ställa sig på

sergels torg dränka sig i bensin och tända på.

Finns det enligt de beslutade förutsättningarna inget

annat sätt att lösa huvuduppgiften är det på sitt sätt

en imponerande handling. Den borde leda till någon

form av reaktion, kanske till det bättre.

Posted (edited)
Men inställd värnpliktsutbildning i 3 år är totalt orealistiskt. (min åsikt)

Vissa skulle säga att spara 1,5 miljarder av verksamhetsanslaget under 2005 är orealistiskt. Ändå ska det genomföras, och då blir konsekvenserna stora.

Det kan inte vara någon höjdare att jobba som yoff när det inte finns några vpl att utbilda. Visst kan man ha kompetensutveckling och fackutbildning för befälskåren, men det är väl lagom roligt att hålla på med det i tre år? Visst finns det yoff som redan nu går olika (militära) skolor runt om i landet, men det är väl långt ifrån alla som är intresserade av det?

Hur är det t ex tänkt att lösa de uppgifter som förbandens bevakningsplutoner haft? Ska man hyra in civil personal, eller bilda bevakningsenheter med yoff? Bara en av flera frågor som dyker upp i huvudet när folk säger att värnpliktsutbildningen ställs in i 3 år. :baskerFN:

EDIT: Jag håller med "Magnus Redin" så tillvida att det är bra att militärledningen äntligen vågar ta kampen med politikerna genom att tydligt visa hur destruktivt det är för Sveriges försvar att ständigt skära ned i budgeten. Min spontana känsla är att man tidigare försökt släta över de brister som uppstått i FM till följd av neddragningar, istället för att öppet säga till politikerna att "nej, detta går inte".

Nu när det finns tankar på att låta samtliga kaserner i landet stå tomma i tre år, kanske det ringer en klocka i huvudet på "Svensson" också?

Hälsningar, Foxtrot Lima :=o

Edited by Foxtrot Lima
Posted
Jämför med om t.ex. bussbolagen skulle besluta att spara pengar genom att sälja alla sina bussar. :baskerFN:

Skillnaden är att bussbolagen tjänar pengar på sina bussar. Försvarsmakten har ju bara utgifter...

Om man vore cynisk :=o så skulle man kunna tro att detta är ett spel för politikerna. "Om vi måste spara 1,5 miljarder nästa år så blir vi tvungna att skicka hem alla värnpliktiga. Låt oss ta av materielanslaget istället."

Även om jag är jävig i sammanhanget så undrar jag ändå om det inte är bättre att ställa in värnpliktsutbildningen än att säga upp officerare och ställa in nyrekryteringen igen. För jag kan ärligt talat inte förstå hur man ska få verksamheten att fungera om tre-fyra årskullar "unga" officerare försvinner. För att inte tala om hur man ska kunna börja rekrytera igen. Vem vill börja på MHS om man inte kan vara säker på att inte bli utslängd nästa besparingsvända? Framförallt om man i framtiden ska få finansiera utbildningen med studiemedel.

Posted
EDIT: Jag håller med "Magnus Redin" så tillvida att det är bra att militärledningen äntligen vågar ta kampen med politikerna genom att tydligt visa hur destruktivt det är för Sveriges försvar att ständigt skära ned i budgeten. Min spontana känsla är att man tidigare försökt släta över de brister som uppstått i FM till följd av neddragningar, istället för att öppet säga till politikerna att "nej, detta går inte".

Nu när det finns tankar på att låta samtliga kaserner i landet stå tomma i tre år, kanske det ringer en klocka i huvudet på "Svensson" också?

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerFN:

Politikerna är inte en homogen grupp som man kan ta upp en kamp

med. För att nå effekt måste man välja en sida att stödja, den

behöver givetvis inte följa någon partifärg eftersom målet

är att få till en på någon ambitionsnivå fungerande försvarsmakt.

(För min del är det sak samma om den är 50, 100 eller 200% av

dagens i omfattning och förmåga bara den levererar vad den lovar

styrs sunt så den kan anpassas efter nya krav. )

Detta är givetvis otroligt känsligt då det nästan ligger i generna att

försvaret skall lyda "kungen".

Mycket av politiken är dubbelspel där man säger en sak men gör

någon annan eller bara låter bli att bry sig om verkligheten. Detta

fungerar ofta utmärkt eftersom tron på kort sikt ofta är viktigare än

verklighet när det gäller resultat i opinionsmätningar och val.

(Helt dumt är det inte eftersom tron ibland är viktigare för personligt

välbefinnande än rikedom. )

Att avstå från att hjälpa till med PR-delen av dubbelspelen och

snabbt och utan försköning leverera precis det som krasst sett

beställts är en intressant kombination av lydnad och olydnad.

Den gynnar politiker vars praktiska förslag sammanfaller med de

retoriska utspelen. Det gör det även svårare att med hjälp av

"dåliga" beslut driva nedrustningsagendor.

Man får komma ihåg att olika saker är viktiga för olika människor.

Om man följer intentioner och skrotar 90% av en viktig militär

förmåga kommer troligtvis de flesta bara att gäspa och inte märka

någon skillnad eftersom det viktiga, folks löner, företags kontrakt,

att staketen runt anläggningrana är välvårdade odyl kanske inte

ändras och förmågebristen märks bara om det skulle bli krig och

då är det försent. Brister i kulissen kan märkas mycket mer än brist

på innehåll. ( Det som just nu tydligast visar kvaliteten på innehåll är

insatser utomlands som syns i media och vad stora grupper är med

om under lumpen och i frivilligorganisationerna. )

Sedan är det en faschinerande tanke med en officerskår som påpekar

fredstida orimligheter med samma principer som den "Tappre soldaten

svejk" visade det vansinniga i kriget...

Lycka till, verklighet är viktigare än kulisserna!

Posted

Att ställa vpl-utb under tre års tid är inget man idag har som kalkyleringsalternativ.

Däremot räknas på vinsten av kortare vpl-utb 2005 bland många andra alternativ.

Källa: PPT-presentation från chefsmötet.

Beslut fattas om en vecka.

/Krook