Jump to content

Recommended Posts

Posted
Källa för mitt tidigare inlägg är personalinformation given av regementschefen P18 den 15/10 efter att ha varit på ÖB chefsmöte. Dock inte sagt att det kommer bli så här men det är tydligen en lösning på pengabristen och så vitt jag kunde förstå fanns det inte speciellt många andra lösningar ÖB kunde se. (sistnämnda är min tolkning)

Har hört samma sak av min kompis som är anställd på nyss nämnda förband. Så om Lt Dan ljuger, ljuger han. :Malaj:

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

skälet till detta är ju att FM har fått order att besparingarna ska hämtas hem snabbare än vad som först diskuterades och precis som sagt tidigare så är dom stora förändringarna mot tidigare att man ska säga upp officerare och inte erbjuda anställning för nuvarande kullar på MHS, det är starkt av ÖB att så tydligt utåt visa vad sparbetingen innebär, istället för att skära lite här och lite där är det väl bättre att den VPL utb som faktiskt genomförs blir bra och får tillräckligt med pengar.

Vad gäller rektyreringen till US.. hur mycket folk har vi FAKTISKT ute just nu? Visst, en del folk i beredskapsförband men dom kommer att avvecklas och battlegroups tänket gäller från 2008..

Posted

I samband med dessa ev. uppsägningar skall också HELA funktioner strykas.

Art,Jägar,AMF ligger minst sagt illa till....

Och hur ÖB skall kunna bemanna sin BG över längre tid är nog en svår nöt att knäcka. Anställer han inte kommande YOP kull så finns inga FK och sedamera plutch inom 5år.

Posted
skälet till detta är ju att FM har fått order att besparingarna ska hämtas hem snabbare än vad som först diskuterades och precis som sagt tidigare så är dom stora förändringarna mot tidigare att man ska säga upp officerare och inte erbjuda anställning för nuvarande kullar på MHS, det är starkt av ÖB att så tydligt utåt visa vad sparbetingen innebär, istället för att skära lite här och lite där är det väl bättre att den VPL utb som faktiskt genomförs blir bra och får tillräckligt med pengar.

Nu är ju inget beslutat utan det ligger ett antal beräkningsalternativ på bordet som man håller på att försöka ta ställning till.

Jag ser nog hellre att man sänker ambitionen på vissa delar än att ställa in helt. Då kan man ju bibehålla kompetensen inom det området i alla fall.

Några av beräkningsalternativen:

Halverad flygtid

Halverad gångtid

Inställda icke nivåhöjande utb.

Inställda nivåhöjande utb. (YOP 03-05 och Chefsprog genomförs)

Reducerad värnplikt. (Endast 5 månader under 2005)

Reduktion med 80% avseende BFA och RO i GRO.

mm

mm.

Till dessa och alla alternativ finns en "prislapp" som anger besparingen i mkr.

/Krook

Posted
Nu är ju inget beslutat utan det ligger ett antal beräkningsalternativ på bordet som man håller på att försöka ta ställning till.

Jag ser nog hellre att man sänker ambitionen på vissa delar än att ställa in helt. Då kan man ju bibehålla kompetensen inom det området i alla fall.

Halverad flygtid

Halverad gångtid

mm

mm.

/Krook

När är det tänkt att ÖB ska ta ställning till alternativen? Torsdag?

Posted

Fy fan vad otrevligt. All denna väntan... Bara 5 mån vpl vore förjävligt. I så fall försöker jag nog skjuta upp vpl. Kan dock bli svårt, fyller 21 i januari :lala:

Posted

Uppsägning av officerare torde trots allt framstå som tämligen osannolikt i slutändan.

1. I arbetsrättslig mening torde hela FM utgöra en uppsägningskrets och därmed ska "sist in - först ut" tillämpas på hela FM. Det är alltså de med lägst antal år i organisationen som får gå först, inte de som håller till på specifik ort. Detta förstärker drastiskt skevheten i FM:s åldersstruktur...

Det är då alltså inte möjligt att säga upp ex alla officerare i ÖSD:s garnison utan endast de i hela riket som senast fick fast anställning.

2. Många äldre officerare är skyddade från uppsägning genom fullmaktsanställning. Gentemot fullmaktsofficerare kan inte arbetsbrist åberopas utan för uppsägning krävs antingen något liknande tjänstefel eller att de vägrar flytta till ny stationering. Först då kan de sägas upp.

Jag gissar själv att ÖB gör som tidigare har gjorts när det uppstått svarta hål, nämligen det alternativ Krook redogör för och som innebär sänkta ambitioner överlag. Å andra sidan tycker jag själv att HKV är en aningen opålitliga när det gäller att förutspå hur de kommer att agera. Den nedlagda rekryteringen av yop 04/06 kom ju som lite av en blixt från klar himmel så vad ÖB/HKV föreslår kan ju inte förutspås i samma utsträckning som tidigare.

Det ska bli "intresssant" (om det ordet kan användas för denna kris) att se hur ÖB reder upp knipan. BG-konceptet verkar ju iaf stå fast vilket begränsar hans handlingsutrymme markant jämfört med tidigare svarta hål.

Posted
1. I arbetsrättslig mening torde hela FM utgöra en uppsägningskrets och därmed ska "sist in - först ut" tillämpas på hela FM. Det är alltså de med lägst antal år i organisationen som får gå först, inte de som håller till på specifik ort. Detta förstärker drastiskt skevheten i FM:s åldersstruktur...

Är officerarna då fritt utbytbara funktionsmässigt?

Är det bara att plocka av några grader så befälsstrukturen inte

blir trasig och sätta en gamling på trupptjänst om arbetsrättslagstiftningen

ger att man bara kan avskeda de yngre?

Om det inte går hur kan man då påstå att det bara är en uppsägningskrets?

Posted
Är officerarna då fritt utbytbara funktionsmässigt? Är det bara att plocka av några grader så befälsstrukturen inte blir trasig och sätta en gamling på trupptjänst om arbetsrättslagstiftningen ger att man bara kan avskeda de yngre? Om det inte går hur kan man då påstå att det bara är en uppsägningskrets?

Man har ju inte bara frågan om förflyttningar i "vertikal ledd", utan även frågan om förflyttningar i "horisontell ledd". Hur lätt är det exempelvis att skola om en artillerimajor, så att han blir lika bra inom pansartjänst som en pansarmajor är i dag? Om det inte går lätt att göra den omskolningen, kan då personerna anses tillhöra samma uppsägningskrets?

Posted
Är officerarna då fritt utbytbara funktionsmässigt?

Är det bara att plocka av några grader så befälsstrukturen inte

blir trasig och sätta en gamling på trupptjänst om arbetsrättslagstiftningen

ger att man bara kan avskeda de yngre?

Om det inte går hur kan man då påstå att det bara är en uppsägningskrets?

Går det att lura systemet på något fräckt sätt?

Skulle det gå att rakt av avskeda de yngre generationerna.

Därefter degradera äldre för att fylla ut luckorna för VPL

utbildningen och lägre befäl. Går inte det kan man kanske ge

dem någon basker edyl som betyder att man inte skall bry

sig om deras grad om man har lägre grad över dem i

befälsstrukturen.

De yngre avskedade som står ut med den allmänna

misshandeln kontrakterar man för utlandstjänst då det

behovet kvarstår och är prioriterat.

Vpl utbildningen får fortgå som vanligt så gott det går.

Utlandstjänsterna tillsätts efter förmåga.

Efter något decenium har den bisarra situationen pensionerats

bort.

Jag kan tillägga att jag har 0 personlig nytta av ev cirkus.

Jag ger 17 i vad som händer så länge det leder till att försvaret

fungerar bättre.

Posted
Man har ju inte bara frågan om förflyttningar i "vertikal ledd", utan även frågan om förflyttningar i "horisontell ledd". Hur lätt är det exempelvis att skola om en artillerimajor, så att han blir lika bra inom pansartjänst som en pansarmajor är i dag? Om det inte går lätt att göra den omskolningen, kan då personerna anses tillhöra samma uppsägningskrets?

Bra påpekande.

Det ligger väldigt nära slutsatsen att fysisk lämplighet och

kompetens inte har någon viktig betydelse för organisationen.

A2k, kan du få finnarna att ta över butiken? :banghead:

Posted

Angående "horisontella förflyttningar", så kan det vara intressant att göra en jämförelse med den civila världen: Säg att vi har ett större svenskt privatägt konsultbolag A inom teknikbranschen. På A arbetar dels B, som läst civilingenjör datorteknik och sedan arbetat i tio år med att utveckla högpresterande TCP/IP-stackar, och dels C, som läst civilingenjör maskin och sedan arbetat i tio år med att utveckla stora stålkonstruktioner. Både B och C är civilingenjörer, men skulle någon på fullt allvar påstå att B kan ta över Cs arbetsuppgifter, eller C ta över Bs arbetsuppgifter, utan en väldigt stor omskolningsinsats? Om vi nu tänker oss att B anställdes före C, och att A ska säga upp folk enbart inom Bs arbetsområde, så har jag väldigt svårt att tänka mig att B skulle vinna ett rättsligt mål om att han ska få stanna kvar i A, och att C ska sägas upp istället för B. Ersätt nu A med försvaret, B med en jägarmajor och C med en tphkp-major.

Posted

ÖB fattar beslut i den här frågan senast den sista oktober.

Ett alternativ ÖB överväger, och som jag anser är riktigt, är att sätta ner foten och anmäla till regeringen att han inte kan lösa uppgifterna han är ålagda med de besparingar som är beslutade i budgetproppen.

Dagsfärsk information.

Källa: AI

Posted
ÖB fattar beslut i den här frågan senast den sista oktober.

Ett alternativ ÖB överväger, och som jag anser är riktigt, är att sätta ner foten och anmäla till regeringen att han inte kan lösa uppgifterna han är ålagda med de besparingar som är beslutade i budgetproppen.

Jag håller tummar för att han säger något i stil med:

Alla besparingar som bara kostar försvarsförmåga

är redan gjorda. (Jag tror det mer eller mindre stämmer,

mer förstör nog möjligheterna till fungerande insatsförband

och framtida anpassning till ev nya hot. )

Det ni begär att jag gör med den givna budgeten går om jag

gör "vansinnighet 1" eller "vansinnighet 2" och något sådant

kan jag icke göra! (Hot om avsked, gärna med hela staben.

Risken är att det synas och alla arsätts med ja-sägare, men

vafan, då är det ändå kört. )

Jag kan göra A, B eller C med medlen a, b eller c, ge mig

Aa, Bb eller Cc eller ersätt mig med någon som vill göra en

vansinnighet. (Avslutas med en mapp dokument som visar

att det rimligtvis är kört. Att det bara återstår att ge andra mål

och medel eller åtgärder som bara kan föreslås av galningar

i SoldF.com. )

Posted
Uppsägning av officerare torde trots allt framstå som tämligen osannolikt i slutändan.

Det är då alltså inte möjligt att säga upp ex alla officerare i ÖSD:s garnison utan endast de i hela riket som senast fick fast anställning.

2. Många äldre officerare är skyddade från uppsägning genom fullmaktsanställning. Gentemot fullmaktsofficerare kan inte arbetsbrist åberopas utan för uppsägning krävs antingen något liknande tjänstefel eller att de vägrar flytta till ny stationering. Först då kan de sägas upp.

Jag gissar själv att ÖB gör som tidigare har gjorts när det uppstått svarta hål, nämligen det alternativ Krook redogör för och som innebär sänkta ambitioner överlag. Å andra sidan tycker jag själv att HKV är en aningen opålitliga när det gäller att förutspå hur de kommer att agera. Den nedlagda rekryteringen av yop 04/06 kom ju som lite av en blixt från klar himmel så vad ÖB/HKV föreslår kan ju inte förutspås i samma utsträckning som tidigare.

Det ska bli "intresssant" (om det ordet kan användas för denna kris) att se hur ÖB reder upp knipan. BG-konceptet verkar ju iaf stå fast vilket begränsar hans handlingsutrymme markant jämfört med tidigare svarta hål.

1. Torde?

För ÖB blir det lättare om han får anse varje utbildningsplattform som en arbetsplats. Då kan han ju säga upp de anställda på dessa förband och samtidigt anställa där det finns behov. Detta kräver sannolikt sanktion från statsmakterna men det är ett alternativ.

2. I Norge tog man helt sonika bort fullmakterna från de som hade det, för att kunna avskeda dem. Varför ska inte ÖB kunna göra det även i Sverige?

Passar det inte för fullmaktsofficeren kan denne ju söka sig ett nytt yrke.

Jag är glad att jag inte är ÖB.

Posted

Bra påpekande.

Det ligger väldigt nära slutsatsen att fysisk lämplighet och

kompetens inte har någon viktig betydelse för organisationen.

A2k, kan du få finnarna att ta över butiken? :lol:

Allvarligt, hur gör Finland med arbetsrätten för knektarna?

Posted
Allvarligt, hur gör Finland med arbetsrätten för knektarna?

Ok, avbryt nu innan detta också utvecklas till en finsk tråd!!

Skapa en ny tråd om du vill svara på detta A2 (eller nån annan).

Posted

Idag var jag på PersInfo och fick reda på varför det har blivit som det har blivit.

Det är tydligen budgetproppen som ställt till det för FM och tillsammans med ökade åtaganden (BG, t.ex.) gjort situationen ohållbar.

F.ö. så ser framtiden för Utlandsstyrkan rätt intressant ut. Det blir stor variation på tjänsterna.

/Krook

Posted

Halverad flygtid

Halverad gångtid

mm

mm.

/Krook

Beräkningsalternativ kanske är formellt rätt betäckning, men det låter lite för diffust i mina öron. De saker Krook räknade upp ingår i C GRO:s förslag till besparingar. Det vill säga det förslag som ÖB och Direktionen tog upp till behandling igår. I det paketet ingår också t.ex.

Inställa alla slutövningar (genomförs endast lokalt på lägsta nivå).

TSÖ, FOCUS, KOMPASS och LINUS ställs in.

Halvering av budgeten för studier

IA05 stryks

Man kan väl utgå ifrån att C GRO:s förslag inte kommer att tas rakt av. Om inte något ändras får vi reda på ÖB:s beslut under dagen. Mitt förslag är dock att vi redan nu börjar snickrar ihop en skylt med texten "FM tillfälligt ute. Tillbaka -07" och sätter upp på Lidingövägen.

Posted (edited)

Enligt bekräftade uppgifter är Direktionens beslut uppskjutet till den 28/10. Information går ut 29/10 eller möjligtvis efter helgen. Vi får våndas i ytterligare en vecka.

Edit: Ändring med anledning av att info kunnat bekräftas.

Edited by Haegg
Posted
ÖB-sändning tisdag förmiddag nästa vecka.

Då kommer med 99,9% säkerhet svaren på frågorna angående arbetsbrist, yop eller inte samt vad som händer med de kadetter som idag är under utbildning.

Källa: General i direktionen.

Posted

vore FM ett företag, sattes företaget i konkurs. Kanske dags för en "fågel fenix"?

Några av er förstår säkert vad jag menar...

Posted
ÖB-sändning tisdag förmiddag nästa vecka.

ÖB:s information på tisdag är inställd. Jag har ingen information om ny tid ännu.

var har du fått detta ifrån?