12345 Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 (edited) Lindström: Jag har sett flera här som sökt som inte fått besked om antagning till extramönstring. Det gör de potentiella proportionerna antalet sökande gentemot antalet antagna. Vad gäller att lära känna folks sociala egenskaper har du gott om tid att lära känna dessa under vpl. Edited January 9, 2005 by 12345 Quote
Yossarian Posted January 9, 2005 Author Report Posted January 9, 2005 (edited) @106 Njae chat o rent skitsnack. Man kan lära sig ganska mycket av en person efter vad han gör vid ett sådant tillfälle som nyår. Nu pratar jag alltså om de sociala egenskaperna. Det är kanske intressant för de som diskuterar det, men som 106 påpekade är det ganska ointressant för övriga. Kommande årskullar av mönstrande kommer också att innehålla potentiella undass-aspiranter. Vissa av dessa kommer förmodligen leta sig till SoldF.com för att lära sig ALLT om vad utbildningen innebär, precis som vi har gjort. Dessa kommer, efter att ha läst Ings lilla sökskola, hitta den här fantastiska tråden och börja läsa all utomordentligt nyttig information som står i den. Vad årets undass-aspiranter gjorde på nyår är dem nog ganska likgiltigt dock. Nu tar vi oss i kragen allesammans (jag har säkert kläckt ur mig något fånigt här och var också ), och fortsätter den här tråden på ett för (kanske) blivande undassar värdigt sätt. Har man inget vettigt att skriva, så skriver man inte. /DZ edit: glömde en bokstav Edited January 9, 2005 by Yossarian Quote
C-O.M Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Då jag antar att jag är föremål för kritiken så vill jag bara klargöra att: Jag svarade på en fråga efter en andra påstötning. Delvis så skedde detta pga av att vissa saker implicerades om oss som inte svarade och sådan tystnad efter en ytterligare påstötning vore väldigt talande. Jag undlät att svara efter första inlägget just av respekt för tråden och dess innehåll, dvs någon form av anknytning till Undass även om det till och från måste sägas både varit ytligt, osäkert och irrelevant i hela tråden. Det var allltså ingen faktaspäckade, korrekta och formella sidor de föregående fem heller. Varför då öht ha en sådan här tråd att skriva massa osäkerheter i? Just därför att man är intresserad av varje uns av information, och därav är intresserad av att andra sökande har som vana att gå in i tråden och skriva något då och då, så att eventuella ny information kommer mig till godo. Anledningen är naturligtvis att man blir nervös av att sakna koll på vad som väntar en, jag har tex plöjt hur många spaltkilometer på internet som helst bara för att undersöka HHS rykte trots att jag redan vet att det är bäst i sverige. Så att ni tycker det är jobbigt med chattande förstår och respekterar jag, jag hatar också allt blaj mellan sökorden "hhs" och "handels". Men å andra sidan handlar den här tråden förhoppningsvis om vårt liv de kommande 12 månaderna, och då borde man kunna få vara lite oseriös och avslappnad till och från. Det det missgynnar är ju oss, i och med att personer med intressant information men utan djupare engagemang för kunskapstörstande barnrumpors nyårsberättelser väljer bort tråden. Framtida Undass-intresserade kommer nog liksom jag vara intresserade av ALLT, inkl mentaliteten hos fjolårets sökande. Man kanske inte vill göra värnplikt tillsammans med ett gäng omogna Bond-wannabees, om det finns betydligt mognare, seriösare och alkoholkontrollerade 19-åringar på andra förband. Förövrigt vill jag bara klargöra att jag varken brukar, har brukat eller tänker bruka narkotika, och ingen i min närmaste vänkrets heller. Olof Quote
Lindström Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Jess då beklagar jag att några inlägg blev av en oseriös art och att jag nu ska ta mig i kragen som Yossarian så vackert lägger det. Kanske det egentligen är en självklarhet för de flesta Undass-sökande att aldrig pröva/ha lusten att ta narkotika, men kan även jag tillägga att jag aldrig skulle komma på tanken. --------------------------------------------------------------------------------------------- För att komma tillbaka till den vanliga dagsordningen inne på denna fabulöst trevliga tråd, tar jag upp diskussionen om förberedelser inför extra-mönstring. 21 dagar kvar tills de mönstrande ska ner. Några tips eller råd angående förberedelser? Jo jag vet att ingen tidigare får berätta om de olika delmomenten på mönstringen, men för det kan man alltid förbereda sig. Inga tester av den fysiskt krävande arten ska äga rum (förutom huvudet dvs) så springa deltaterräng eller lyfta skrot känns onödigt, men kanske gå igenom de frågor som vi förväntas svara på kan nog vara en fördel? Quote
Yossarian Posted January 10, 2005 Author Report Posted January 10, 2005 För egen del kommer jag inte förbereda mig det minsta lilla på någonting. Eftersom man inte har en aning om vad man kommer ställas inför tror jag inte heller att man kan förbereda sig på något särskilt sätt. Jag kommer att åka dit, göra mitt bästa på vad man nu ska göra, och så får man se hur långt det räcker. Att förbereda saker att säga tycker jag för egen del inte om, men det är ju upp till var och en. Var inne ett tag på att ta min ordinarie tjänst på P4, även om jag kom in på undass, men nu har det ärade pliktverket skickat mig till utbildningsreserven, så för närvarade vet jag varken ut eller in. Quote
undass Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 (edited) Inga tester av den fysiskt krävande arten ska äga rum (förutom huvudet dvs) så springa deltaterräng eller lyfta skrot känns onödigt, men kanske gå igenom de frågor som vi förväntas svara på kan nog vara en fördel? Problemet är att vi inte vad de kommer att fråga heller. Om man bortser från att vi i princip inte vet ett skvatt så blir förberedelserna i övrigt som inför en längre tenta (högskoleprov, nationellt prov el. dyl.): Lite mental uppladdning, men framförallt åtta timmars sömn och en rejäl frukost. EDIT: Lite tvåa, typ. Edited January 10, 2005 by undass Quote
Guest trq Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 man får minsann berätta hur mycket man vill jag har inte skrivit på något i alla falla o.O ni blir intervjuade av en psykolog i 45 min och tre befäl i 45 min negativt tecken är om psykologen stirrar på er och stammar ur sig frågorna, negativt tecken är om de två talande befälen ställer entoniga frågor och majoren (chiefen) sitter i sitt hörn och småskrattar de frågar saker, ni svarar, ni åker hem, ni får brev i lådan och de lyckliga av er kan se fram emot att plugga in kaliber och dylikt på alla möjliga stridsvagnar sorters stridvagnar (ev. flygplan) för övrigt kommer ni ganska snart märka det tolk-mindervärdighetskomplex som alla där lider av gentemot de gloslappsflippande hobbyryssarna ställ en fråga om utbildningen och den kommer besvaras med en jämförelse med tolkarna, tolkarnas boende, tolkarnas plugg, tolkarnas utbildnings civila meritvärde etc. så jickla fancy är det la inte Quote
Andreas Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 man får minsann berätta hur mycket man vill jag har inte skrivit på något i alla falla o.O ni blir intervjuade av en psykolog i 45 min och tre befäl i 45 min negativt tecken är om psykologen stirrar på er och stammar ur sig frågorna, negativt tecken är om de två talande befälen ställer entoniga frågor och majoren (chiefen) sitter i sitt hörn och småskrattar de frågar saker, ni svarar, ni åker hem, ni får brev i lådan och de lyckliga av er kan se fram emot att plugga in kaliber och dylikt på alla möjliga stridsvagnar sorters stridvagnar (ev. flygplan) för övrigt kommer ni ganska snart märka det tolk-mindervärdighetskomplex som alla där lider av gentemot de gloslappsflippande hobbyryssarna ställ en fråga om utbildningen och den kommer besvaras med en jämförelse med tolkarna, tolkarnas boende, tolkarnas plugg, tolkarnas utbildnings civila meritvärde etc. så jickla fancy är det la inte Det är å andra sidan mycket saker man får men inte bör göra/säga... Sen att det inte framkom så mycket mer än att "de frågar saker" och diverse rykten gällande relationen mellan FV-undassar och de "gloslappsflippande hobbyryssarna" är ju en annan sak... Quote
Guest trq Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 man får mackor och saft också samt småsnacka lite med adjutanten som man stört på telefon innan det är allt en upplevelse det Quote
12345 Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 (edited) Undass har ganska rätt; ta det lugnt och kom utvilade i skallen! Det som trg beskriver är rätt så gällande och brukar räcka för att ta ut vettiga människor (de få idioter som slipper igenom ändå upptäcks under utb och kommer att åka ut). Trg: Om det nu HADE varit så att du inte fått berätta något (d v s att det varit hemligt), så kräver inte svensk sekretesslagstiftning att du skriver på något. Det hade fortfarande varit hemligt, och därmed straffbart att föra det vidare. Tillägg: Däremot är det brukligt att skriva på ett sekretessbevis som kortfattat beskrivet visar att man blivit informerad om hur svensk sekretess fungerar. Edited January 10, 2005 by 12345 Quote
Guest trq Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 mja men nu var det ju inte så men tack för omtanken Quote
Andreas Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Sekretess lär inte vara några problem i just det här fallet med tanke på vad som framkommit (eller snarare inte framkommit) gällande utbildning/antagningsprocess men visst är det så att alla vpl skriver på något papper gällande sekretess (åtminstone) någon gång under värnplikten? Vet att jag gjort det ett par gånger t.o.m. Hur som helst leder nog det här OT-spåret ingenstans, åter till ämnet. Quote
12345 Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Andreas: För att besvara din fråga: Nej, inte alla, utan endast de som behandlar sekretess. Som sagt är detta dock inget papper på att man lovar att hålla hemligheter hemligt, det måste man göra i alla fall, utan ett bevis på att man blivit informerad om att så är fallet. Anledningen till detta är att uppfylla ett av de tre krav som finns för att hantera sekretessbelagd information (1. Utbildad i hantering, 2. Pålitlig, 3. Behöva informationen för tjänsten). Quote
Andreas Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Andreas: För att besvara din fråga: Nej, inte alla, utan endast de som behandlar sekretess. Som sagt är detta dock inget papper på att man lovar att hålla hemligheter hemligt, det måste man göra i alla fall, utan ett bevis på att man blivit informerad om att så är fallet. Anledningen till detta är att uppfylla ett av de tre krav som finns för att hantera sekretessbelagd information (1. Utbildad i hantering, 2. Pålitlig, 3. Behöva informationen för tjänsten). [OT] Uppfattat, enligt den erfarenhet jag har (flottans PB-inryck juni 04) samt det jag diskuterat med diverse bekanta som gjort GU har alla fått skriva på papper om sekretess (eller rättare sagt att man är medveten om vad begreppet innebär). Antog att det gällde för de flesta vpl-tjänster nu för tiden då det betonats och bekräftats skriftligt ett antal gånger under min GU så här långt hur angeläget det är att beakta hanterandet av sekretessbelagd information, antar att man är lite miljöskadad. [/OT] Quote
Björdal Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Jag vet att hälften av de med erfarenhet där ute tänker "vi ska inte ge dem någon information (i deras ögon "fördelar") de inte borde ha -och hellre disskuterar legala "petitesser" istället- , men jag är lite nyfiken på de skriftliga prover vi kommer ställas inför; logik eller analys, förkunskap eller on spot thinking? Ni behöver inte svara med exempel; en enkel vägvisning räcker mer än väl för att stilla min nyfikenhet. Ang. OT/nyår/whatever. Om man vill ha ett välstädat forum måste man moderera aktivt. Det är helt ofrånkomligt, och om man inte vill eller orkar avsätta tid för att moderera ett forum bör man inte vara moderator. Om man som användare av ett forum stöter på något man anser är helt OT bör man PMa en moderator eller vänligt påpeka för de som deltar i shit-chattet att de borde hålla sig IT. Om man inte vill eller inte orkar avsätta tid för att PMa eller påpeka vänligt bör man hålla sig från forum i synnerhet och internet i allmänhet. --För en sak är säker: det finns inget som är mer destruktivt för ett forum än moderatorer/users som inte kan hålla en god ton i ett samtal, ty dessa bryter mot var forums främsta mål och uppgift: att tillhandahålla ett utrymme för en god konversation kring ett visst ämne. Och om det är hemskt OT, se ovan. Tack -Andreas G Björdal Quote
12345 Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Bjö: Läs trg inlägg tnr 102209 samt första stycket av mitt inlägg tnr 102319! Var lite mer uppmärksam på vad som skrivs! Quote
Krook Posted January 10, 2005 Report Posted January 10, 2005 Ang. OT/nyår/whatever. Om man vill ha ett välstädat forum måste man moderera aktivt. Det är helt ofrånkomligt, och om man inte vill eller orkar avsätta tid för att moderera ett forum bör man inte vara moderator. Om man som användare av ett forum stöter på något man anser är helt OT bör man PMa en moderator eller vänligt påpeka för de som deltar i shit-chattet att de borde hålla sig IT. Om man inte vill eller inte orkar avsätta tid för att PMa eller påpeka vänligt bör man hålla sig från forum i synnerhet och internet i allmänhet. --För en sak är säker: det finns inget som är mer destruktivt för ett forum än moderatorer/users som inte kan hålla en god ton i ett samtal, ty dessa bryter mot var forums främsta mål och uppgift: att tillhandahålla ett utrymme för en god konversation kring ett visst ämne. Och om det är hemskt OT, se ovan. Tack -Andreas G Björdal OT men absolut värt att ta upp med tanke på hur den här tråden går: Skärp dig! Det är inte Blå-Guls fel att vissa medlemmar (särskilt på denna tråd) inte sköter sig. Det är heller inte de skötsamma medlemmarnas fel att ni inte kan hålla er till de regler som finns för forumet. /Krook Quote
Lindström Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 man får mackor och saft också haha klockrent! Att behöva skriva på papper om att man är införstådd i sekretesslagen behövs väll ändå inte på intervjun? Skulle väll tro att sådan information kommer under utbildningens förlopp och inte under mönstringen? :P Lägg ner dendär diskussionen angående nyår. De som klagar över dedär 5 inläggen bryter själv mot reglerna genom att framföra klagomålen i detta forum. Känns väll ändå som att det inte finns så mycket mer att säga? Om ändå någon vill framföra något till någon, skicka ett PM. Quote
Björdal Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 (edited) 123...: jag har läst vad som står och alla som faktiskt har läst vad det står vet att det inte har presenterats något svar till min fråga. Är någon här intresserad av att disskutera ett forums syfte och natur så är jag villig att skapa en tråd, för jag tror det skulle vara givande att disskutera varför man har moderatorer/ hur man modererar/ det oifrånkomliga med OT/ hur man hanterar OT/ forum-etikett & tolerans/ att OT inte är en moderators fel, men deras ansvar att se till att det inte florerar osv osv. Men av hänsyn till alla som vänligt påpekade att de önskar detta överstökat så tänker jag inte ägna mer tid åt saken än att ställa denna förfrågan. (PMa) Edited January 11, 2005 by Björdal Quote
Yossarian Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 123...: jag har läst vad som står och alla som faktiskt har läst vad det står vet att det inte har presenterats något svar till min fråga. Det är väl helt enkelt så att det inte FINNS några prov, förutom intervjuerna? Så uppfattar jag det. Quote
Lindström Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Ojj va skönt det skulle vara att slippa IQ-test o grejjer Med tanke på att det mesta kanske kunde klargöras i inskrivningsprovet samt betygen från gymnasiet så kanske det räcker? Quote
undass Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 123...: jag har läst vad som står och alla som faktiskt har läst vad det står vet att det inte har presenterats något svar till min fråga. Det är väl helt enkelt så att det inte FINNS några prov, förutom intervjuerna? Så uppfattar jag det. Som jag uppfattar det så har det inte varit några prov på tidigare x-mönst., men det stod ju faktiskt nåt om prov i brevet vi fick av Adj. F. Det finns ju faktiskt ingenting som säger att de inte har lagt till ett moment. Quote
Yossarian Posted January 11, 2005 Author Report Posted January 11, 2005 Som jag uppfattar det så har det inte varit några prov på tidigare x-mönst., men det stod ju faktiskt nåt om prov i brevet vi fick av Adj. F. Det finns ju faktiskt ingenting som säger att de inte har lagt till ett moment. Brevet verkar dock vara gemensamt för alla befattningar på TSUS, så det verkar sannolikt att det är tolkarnas glosor (finska?) som det syftas på. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 11, 2005 Forumsledning Report Posted January 11, 2005 ...Är någon här intresserad av att disskutera ett forums syfte och natur så är jag villig att skapa en tråd, för jag tror det skulle vara givande att disskutera varför man har moderatorer/ hur man modererar/ det oifrånkomliga med OT/ hur man hanterar OT/ forum-etikett & tolerans/ att OT inte är en moderators fel, men deras ansvar att se till att det inte florerar osv osv. Men av hänsyn till alla som vänligt påpekade att de önskar detta överstökat så tänker jag inte ägna mer tid åt saken än att ställa denna förfrågan. (PMa) Skapa på du, men en sak kan jag tala om redan nu. att det må vara mitt ansvar, men det ifrånsäger inte erat / medlammarnas ansvar. För mycket OT efter tillsägelse = varning. Hur mycket varningar ni är intresserad av är upp till er. efter 3 är det goodbye. Är man medlem följer man regler och policy, mycket enkelt. Målet är ju att man ska få moderera så lite som möjligt, och det kan bara ni hjälpa till med. Nog om det, Undtjänst-babbel bara tack. /Kimster BlåGul Quote
Lindström Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 För att gå tillbaka till sekretessbeläggningen.. Får man som underrättelseassistent tillhandahava sekretessbelagda uppgifter och vad räknas det igentligen som? Skulle tro att igentligen alla i den svenska försvarsmakten på ett eller annat sätt får information som inte är tänkt att spridas utanför gränserna? Handlar detta uteslutande om våra pansarvagnars räckvidd, Jas 39 Gripens maxhastighet och dylikt eller är det något annat som jag missar? Quote
undass Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Som jag uppfattar det så har det inte varit några prov på tidigare x-mönst., men det stod ju faktiskt nåt om prov i brevet vi fick av Adj. F. Det finns ju faktiskt ingenting som säger att de inte har lagt till ett moment. Brevet verkar dock vara gemensamt för alla befattningar på TSUS, så det verkar sannolikt att det är tolkarnas glosor (finska?) som det syftas på. Sant, den som lever får se helt enkelt. Quote
C-O.M Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 Det jag tänker förbereda mig på är just att vara i fin psykisk form, samt tänkt igenom mina motiv att söka. Det kommer de vara intresserade av, samt är rätt bra att tänkt igenom för sin egen skull. I övrigt är det lite synd att de inte har "undermedvetna" tester. Jag vill inte veta om jag är bra på att lura psykologer och befäl, utan om jag duger. Om jag inte duger har jag inget intresse eller utbyte av att vara där, och kronan har det absolut inte. Att offra motsvarande två dygn för att undersöka reaktioner under realistiska stress- och intellektuella påfrestningar torde inte vara kostsamt i förhållande till sena avhopp. Jag tillämpade samma princip hos psykologen på ordinarie mönstring, att inte framställa mig i bättre dager, vilket renderade mig en 5a i PF, huvudsakligen för att jag blir irriterad på inkompetenta slarvputtar vid grupparbeten samt har en viss förkärlek för att tvätta händerna i tid och otid(vilket har den praktiska funktionen att jag näst intill aldrig är sjuk). Jag anser dock att en femma är en riktig bedömning av mig vid den tidpunkten, men att många andra överbedöms. Min och Björdals sen länge Prozac-knaprande bekanta fixade tex en 8a, så min tilltro till Pliktverkets psykologer att göra en korrekt bedömning av icke-sammarbetande mönstrande är minst sagt låg. Denne placerades fö som PB i marinen, men har hittils inte klarat av en vecka med Björdal mfl på en civil segelbåt från vilken denne avvek efter 6 dygn av vilka denne sovit motsvarande 4 dygn pga psykiska besvär..... Olof Quote
12345 Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 "Får man som underrättelseassistent tillhandahava sekretessbelagda uppgifter och vad räknas det igentligen som? Skulle tro att igentligen alla i den svenska försvarsmakten på ett eller annat sätt får information som inte är tänkt att spridas utanför gränserna? Handlar detta uteslutande om våra pansarvagnars räckvidd, Jas 39 Gripens maxhastighet och dylikt eller är det något annat som jag missar?" Lindström: Det finns anledningar till att de är sekretessbelagda. En av dessa är att man inte ska diskutera det på sådana här forum! Sluta fråga! Quote
Lindström Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 @12345 Men snälla du, jag förväntar mig inte att få detaljerad information angående stridsbåt90s svaga sidoskrov eller våra dolda kärnvapengömmor, utan det enda jag undrar över är sekretessbelagd information i allmänhet. Vilket handlar om undassarnas vetandegrad när de väl är färdiga. Får vi lära oss något i strategiskt tänkande och kommer sådant vara sekretessbelagt? Quote
12345 Posted January 11, 2005 Report Posted January 11, 2005 "...Sekretessbelagd information i allmänhet..." Läs lagen 1980:100, 2 kap, §1 och §2. Det är så allmänt det kan bli! "Vilket handlar om undassarnas vetandegrad när de väl är färdiga. Får vi lära oss något i strategiskt tänkande och kommer sådant vara sekretessbelagt?" Fråga om detta från början då! Strategiskt tänkande är inte sekretessbelagt, det lärs ut till företagsledare varje dag! Om du menar strategisk krigsplanering, motsv, så nej generellt inte, möjligen översiktligt. Det duger gott att tänka på stridsteknisk eller möjligen taktisk nivå, i o m att befattningen kommer att riktas mot detta (det är t o m bättre i o m att de olika nivåerna har olika svårigheter som kräver olika specialisering). Quote
Recommended Posts