Jump to content

Underrättelseassistent


Recommended Posts

Jag mönstrade i början av juni, men har av oförklarlig anledning inte upptäckt tjänsten som undass i FV förrän nu. Den verkar vara som klippt och skuren för mig. Ska ringa till pliktverket om saken i veckan, men jag är en aning orolig för att jag är för sent ute. Är det någon som vet hur det ligger till med den saken? När är exramöstringen för de som rycker in 2005?

 

En sak till. Vilken tid på arbetsdagen tror ni att vännerna på pliktverket är mest tillmötesgående? De kan ju vara lite kinkiga ibland...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 355
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Undass: Jepp, det har jag.

Jag är dock inte säker på om jag kommer kallas till extramönstring då jag dels är underinskriven på psykisk stresstålighet, har bara en 5a med 6 som krav, och sen också en av de fulare hanstilar världen beskådat, vilket är obra då levnadsbeskrivningen ska vara handskriven....

Det som talar för är väl högt på alla andra värden som "spelar roll" (styrka, kondition, intelligens, befälslämplighet och färgseende) samt 20.0 i betyg.

 

Sen undrar jag om någon har en aning om hur levnadsbeskrivningen ska vara, bara uppstolpat den objektiva faktan kring mitt liv som antal syskon, föräldrars sysselsättning, fritidsintressen etc eller den mer subjektiva biten om hur jag är som människa, drömmar och värderingar och annat man kan fabulera ihop.

Och är levnadsbeskrivningen en del i utvärderingen om man ska kallas till extramönstring, eller ska den främst ett underlag för de psykologer/yoffar som ska intervjua oss.

Förövrigt undrar jag om det här med körkort som de frågar om, jag har körkort och det lär ju knappast vara till nackdel, men varför frågas det?

 

Olof Malmberg

 

PS. Någon som har en aning om man kan påverka sina mönstringsvärden hos psykologen vid extramönstringen? Jag var helt ärlig när jag mönstrade i våras och sa att jag var småmobbad i mellanstadiet, fick ångest om jag inte kunde tvätta händerna och var lättirriterad vid grupparbeten så jag förtjänade verkligen inte mer än en femma då. Jag var helt enkelt rätt omogen. Men sen dess har jag fått ett antal mycket nyttiga erfarenhet, bland annat tågluffat med kompisar, startat företag och varit på studieresa i Sydafrika där jag fick lära mig att leva i skiten (bokstavligen) samt leva tillsammans och komma överens med människor jag inte kännt tidigare. Så om jag var en femma i våras är jag definitivt en sexa nu. DS

Link to comment
Share on other sites

Då ansökningskompletteringen ska vara dem tillhanda senast 28 november så kan man ju gissa att det absolut tidigast är början av december. Man ska nog vara glad om man får besked innan jullovet.

Olof

Om man mönstrar i december, kan man inte söka FVUndass da?? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett e-post från undsäkc där det stod att alla de senaste åren haft 20,0 i snitt på sina betyg. Undrar bara om man har någon chans att komma in om man har ca 18-19 i snitt på slutbetyget men jag läser 4000 gymnasiepoäng så om man räknar alla kurser jag har MVG i så blir det kurser på totalt <2500p (alltså kriteriet för en gymnasieexamen) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Egentligen vet jag inte alls, men om du läser 4000 poäng borde du väl ha ditt på det torra på den fronten. Skulle dessutom tycka att det var konstigt om de bara stirrade sig blinda på betyg, men det är ju bara min åsikt. Att man skulle behöva MVG i meningslösa ämnen som t.ex. musik för att bli underrättelseassistent förefaller mig ganska otroligt. Anledningen till att de har en extramöstring borde ju logiskt sett vara att de ska kunna bedömma vilka de tycker skulle passa. Betyg säger ju inte så överdrivet mycket om en som person.

Det är nog ingen idé att oroa sig. Kommer man in, så kommer man in...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en hypotes om varför 20.0 i betyg är "nödvändigt".

De människor de vill ha ska vara teoretiskt lagda OCH intresserade. Sådana personer har, med få undantag, ambitionen att studera vidare efter gymnasiet.

Om man ska studera vidare efter gymnasiet är man en idiot om man inte skulle VILJA ha 20.0. Med det menar jag att alla med studieambition skulle ha 20.0 om de själva fick välja betyg utan egen uppoffring.

Så den typen av människorav människor som de söker har alla en önskan om 20.0 i betyg. Och UndSäkC vill bara ha de personer som är tillräckligt disciplinerade och motiverade för kämpa sig till det resultat de önskar.

För det är inte SÅ svårt att få 20.0 i betyg idag, om man är hyfsat begåvad. Ju mer begåvad du är, destu mindre behöver du anstränga dig, men fortfarande kan stenhårt arbetande medelmåttor få högsta betyg. Därför håller jag med dig att enbart betyg inte är en bra segmenteringsvariabel. Däremot kan man nog börja fundera på om en persons arbetsförmåga och/eller motivation är tillräcklig om snittet är under 18-19 (iaf om man bara läst 2500 poäng).

Olof

Link to comment
Share on other sites

@OlofMalmberg

Du har en poäng där, men det är nog väldigt olika svårt att få 20.0 beroende på vilken skola och vilket program man går på. Dessutom tror jag inte att det är så stor skillnad, beträffande studiemotivation och begåvning, på en som har 20 och en som har 19.

Jag har som sagt ingen aning om vad UndSäkC bryr sig om betygen, men min uppfattning är att extramönstringen väger tyngre än dessa.

 

Finns det ingen underrättelseassistent här på forumet som kan sätta punkt för våra spekulationer?

Link to comment
Share on other sites

Calle no1 och någon mer är undass, dessutom finns minst två tolkar (Vysotskij och Detsl) på forumet, därutöver finns några till som har koll. Läs gamla trådar (det finns ett antal om just detta) så hittar ni säkert information.

 

Att säga att kravet är 20,0 är väl ungefär som att säga att alla jägare springer milen på 30-35 minuter och tar 150 i bänk. Jag vet med säkerhet att man någon gång de senaste fem åren har tagit in personer som antingen gått den gamla tvååriga gymnasieskolan eller inte ens har ett slutbetyg (dvs har hoppat av gymnasiet).

 

De som söker skall enligt UndSäkC(.mil.se) vara villiga att läsa vidare till RO/YO, kraven för detta är knappast 20,0 från gymnasiet (man kan nästan förutsätta att de som har 20,0 väljer att inte läsa till yrkesofficer), därför verkar det onödigt att ta in personer som inte vill läsa ROP/YOP eller saknar förutsättningarna för att bli officer. Enligt ett gammalt nummer av FV-nytt (när det fortfarande hette FV UndS och tillhörde F20) hade de cirka 150 sökande på 15 platser.

 

Det har visserligen blivit lättare med åren att få 20,0 men så enkelt som ni får det att låta kan det väl inte vara? 2500 poäng, vad går man då? När jag gick gymnasiet var natur cirka 2150 poäng och de praktiska programmen 2400.

Link to comment
Share on other sites

Alltså: man har de senaste åren tagit in tolkelever som INTE har 20,0. (På min tid fanns GU-tolkar med 4,5 i gamla systemet som gjorde utmärkt ifrån sig.)

 

Och med samma stora respekt för FV undass som jag alltid haft så måste jag säga att studiekraven är högre för tolkar, och att rena skolbetyg där är en lämpligare indikator. Sen är man även på TolkS medvetna om det stora godtycke som präglar gymnasiets betygssättning, varför man har extramönstring.

 

Kraven på intresse och lämplighet för YOP/ROP är högre för undassar än för tolkar, och betyg är ju alltid intressant, men 20,0 låter mycket märkligt. Jag litar på 106.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Förmodligen får de bedömt mest lämpade komma på extramönstring.

 

Vill man veta mer och är man intresserad av underrättelseskrået bör man nog visa handlingskraft och bedriva lite egen underrättelsetjänst. Förmodligen finns telefoner på UndSäkC.

 

Utan spaning ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

@OlofMalmberg

 

Ansökningskompletteringen som du skrev om, vet du om det är något som alla ska skicka in eller är det bara vissa? Har nämnligen inte fått något från UndSäkC om det, så jag börjar undra. Har ringt dit två gånger nu, men den ansvariga personen har inte varit där...

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är att jag och en kompis som också sökt undass har fått pappret.

Kort går pappret ut på att dom mottagit ens ansökan och ber en att sända in kompletterande uppgifter inför eventuell kompletterande utredning (förnyad mönstring)

Det dom frågar efter är senaste aktuella skolbetyg där det tydligt ska framgå linje, samt andra intyg som man tror kan vara av intresse för en i konkurrensen med andra sökande.

Sen finns det tre sidor till där man ska skriva levnadsbeskrivning och fylla i om man har körkort/körkortstillstånd samt om man sökt Televapen eller FRA också.

Det verkar även vara gemensamt för TolkS och UndassS då man ska markera om man sök Aundass, FVundass eller Tolk.

Olof Malmberg

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är att jag och en kompis som också sökt undass har fått pappret.

Kort går pappret ut på att dom mottagit ens ansökan och ber en att sända in kompletterande uppgifter inför eventuell kompletterande utredning (förnyad mönstring)

Det dom frågar efter är senaste aktuella skolbetyg där det tydligt ska framgå linje, samt andra intyg som man tror kan vara av intresse för en i konkurrensen med andra sökande.

Sen finns det tre sidor till där man ska skriva levnadsbeskrivning och fylla i om man har körkort/körkortstillstånd samt om man sökt Televapen eller FRA också.

Det verkar även vara gemensamt för TolkS och UndassS då man ska markera om man sök Aundass, FVundass eller Tolk.

Olof Malmberg

Vad spelar det för roll om man sökt televapen??

Link to comment
Share on other sites

Jadu, det vet jag inte. Man kan gissa lite; Om du sökt FRA/ Televapen så kanske du inte är specifikt intresserad av undass tjänsten och det är risk att du hoppar av om du kommer in på någon av det andra, eller ; Om du sökt alla tre kan man rationalisera extramönstringen genom att bara plocka in dessa personer till en bedömning av studielämplighet.

 

Förövrigt uppar jag min fråga om vilken typ av levnadsbeskrivning UndSäkC vill ha och vad den ska användas till.

Link to comment
Share on other sites

Jadu, det vet jag inte. Man kan gissa lite; Om du sökt FRA/ Televapen så kanske du inte är specifikt intresserad av undass tjänsten och det är risk att du hoppar av om du kommer in på någon av det andra, eller ; Om du sökt alla tre kan man rationalisera extramönstringen genom att bara plocka in dessa personer till en bedömning av studielämplighet.

 

Förövrigt uppar jag min fråga om vilken typ av levnadsbeskrivning UndSäkC vill ha och vad den ska användas till.

Allt jag fick reda pa om det var att levnadsbeskrivningen skulle skrivas som ett brev om sig själv. Där man "bara" skulle skriva om sig själv. Gör det pa ett snyggt sätt och varva bade sakfakta och personliga asikter och ställningstaganden m.m.

Det är vad jag ska göra i varje fall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska förhoppningsvis också få extramönstra till FV-undass.

 

När det gäller levnadsbeskrivningen tycker jag att det var ganska glasklart. Berätta lite om dig själv på max två handskrivna sidor. Hur svårt kan det vara?

 

Det jag däremot funderar lite på är vad som egentligen är FV-undass särskilda kompetensområde. Av det jag fått fram av den officiella hemsidan så sysslar A-undass med datorer. Så vad gör FV-undass istället för det?

Link to comment
Share on other sites

Om jag satt på UndSäkC skulle jag vilja att personen som skrev verkade någorlunda skärpt, kry i huvudet och bra självinsikt för att öht kalla denne till extramönstring. Utöver detta skulle jag vilja att levnadsbeskrivningen gav ett bra underlag för att intervjua denne och avslöja eventuella brister vid extramönstringen.

Dvs: Levnadsbeskrivningen innefattar vad man gjort i livet, hur man själv och andra uppfattar en, hur man trivs med saker i allmänhet samt vilka framtidsplaner man har och motivet till att söka Undass-utbildningen. Och genom denna berättelse ska man framstå som skärpt och kry i huvudet, dvs utelämna detaljer om ev olycklig kärlek till tolvårig granne, vapen som främsta intresse och avsaknad av vänner och konstant mobbing sen 5-års åldern som största problem :/

 

Låter det som ett vettigt antagande?

 

Cougar: FV-undassar är bra på att kolla på flygfotot ;)

 

Olof

Edited by OlofMalmberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...