Jump to content

Recommended Posts

Posted

FRA/Televapen är liksom TolkS en språkutbildning, fast istället för att bli förhörsledare sysslar de med signalspaning.

Det är troligt att de som är intresserade av en språkutbildning har sökt både TolkS och FRA/Televapen, vilket kan vara bra för förbanden att veta i förväg. Om man söker till officer gör man MHS-provet och psykologintervjun endast en gång oavsett hur många förband man har sökt till, jag antar att det är något liknande, att man gör vissa tester endast en gång. Om man gör vissa tester flera gånger under en relativt kort tidsperiod (några månader) skulle det också kunna påverka resultatet.

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag ska förhoppningsvis också få extramönstra till FV-undass.

[...]

Det jag däremot funderar lite på är vad som egentligen är FV-undass särskilda kompetensområde. Av det jag fått fram av den officiella hemsidan så sysslar A-undass med datorer. Så vad gör FV-undass istället för det?

:uuh:

Hur kan du veta att du är intresserad av att bli undass?

Posted

[...]

Det jag däremot funderar lite på är vad som egentligen är FV-undass särskilda kompetensområde. Av det jag fått fram av den officiella hemsidan så sysslar A-undass med datorer. Så vad gör FV-undass istället för det?

:huh:

Fran det man hittat om undass utbildningen. Den officiella informationen om utbildningen later tillräckligt intressant, alltsa vill man söka. :uuh:

Posted

Utan att ha läst hela tråden så kan jag på rak arm säga att det inte finns något krav på 20,0 i gymnasiebetyg. Det finns många som har blivit intagna på mindre de senaste åren. Skicka meddelande så kanske jag kan reda ut ytterliggare frågor.

Posted

[...]

:)

Jag har läst vad FV-undass sysslar med på UndSäkC:s hemsida och därmed blivit intresserad av tjänsten. Har även pratat med en undass på nätet. Det min fråga mer handlade om var vad som utgör de största tyngdpunkterna för utbildningen.

Posted
Det min fråga mer handlade om var vad som utgör de största tyngdpunkterna för utbildningen.

I stora och grova drag: Att redogöra fi läge och styrka för högre chef. För att kunna göra detta på ett bra sätt lär man sig Svenska/utländska förbands taktik/uppträdande, fordonsigenkänning/prestanda (FIK), presentationsteknik, vad som är relevant och inte att veta för personen/målet för redogörelsen, m.m. .

Posted (edited)

Jag fick en fundering...

Ni andra som söker till FV UndAss, varför söker ni? Det verkar intressant har några skrivit, men varför verkar det intressant? Det finns många intressanta värnpliktsutbildningar, så varför har ni fastnat för just FV UndAss?

För egen del så kan jag säga att det beror på att jag har tänkt mig en framtid i Flygvapnet som flygingenjör. Jag är mycket intresserad av teknik i allmänhet, och flyg i synnerhet, som en följd av ett ivrigt idkande av modellbygge sedan 8 års ålder. Detta har för övrigt även medfört ett intresse för militärhistoria. De senaste åren har jag, vid sidan av diverse radiostyrda saker, enbart byggt modeller i skala 1:72 av Svenska Flygvapnets flygplan. Jag är med andra ord väldigt intresserad av Flygvapnet. Detta, vid sidan av att jag tycker om att lära mig saker och därför är allmänt motiverad att studera mycket, har gjort att jag fastnat för FV UndAss.

Hur tänker ni?

Edit: fummelfingrar

Edited by Yossarian
Posted

Det är aldrig försent att söka undass. Det bästa är givetvis att påtala det vid ordinarie mönstring.

Man kan dock söka närsomhelst efter den ordinarie mönstringen ända fram till inkallelseorden kommer för den ordinarie tjänsten. (ända fram till inryck för den ordinarie tjänsten?)

Det man bör ha i åtanke är de hemska tidsluckor som kan uppstå. I värsta fall får man ju vänta nästan ett år för undass-mönstringen. Sen ytterligare en tidsperiod till inryck som undass. Och i VÄRSTA FALL en ännu längre tid efter undass-mönstringen till inryck för den ordinarie tjänsten om man skulle misslyckas vid undass-mönstringen. Man får då den ordinarie tjänsten fast en årskull senare.

Ang betygen: 20.0-fokuseringen låter orimlig. Med tanke på det sätt som betyg sätts på gymnasiet så säger de inte så mycket om personen mer än att han eller hon är studiemotiverad. Det avslöjar ingen begåvning. Generellt har dessa individer rent egenskaps- och begåvningsmässigt inte ngn särställning gentemot individer med betyg en bit under denna nivå. Personlig karaktär och egenskaper/talanger måste vägas in.

Om man tog ett snitt på befolkningen i helhet och ett snitt på alla 20.0:are skulle de naturligtvis motsvara varandra vad gäller variationen av värdefulla egenskaper (andra än studiemotivation) och karaktär.

/RP

Posted

Detta är lite OT, men jag mailade chefen för TSUS då jag undrade om det fanns någon generell uppskattning om hur många sökande det fanns till varje plats som FV Undass. Svaret jag fick var:

Inför detta utbildningsåret 04/05 var det 88 sökande, 38 kallades till extramönstring, och vi antog 13.

Är inte det väldigt få sökande, eller det är bara jag som trodde konkurrensen om platserna var större :baskerPa:

Posted
Detta är lite OT, men jag mailade chefen för TSUS då jag undrade om det fanns någon generell uppskattning om hur många sökande det fanns till varje plats som FV Undass. Svaret jag fick var:
Inför detta utbildningsåret 04/05 var det 88 sökande, 38 kallades till extramönstring, och vi antog 13.

Är inte det väldigt få sökande, eller det är bara jag som trodde konkurrensen om platserna var större :D

Den lilla konkurrensen om platser beror kanske på ringa marknadsföring?

Eller kanske helt enkelt att det inte lockar särskilt många ändå?

De flesta jag vet associerar till något helt annat när man säger värnplikt eller lumpen.

/Krook

Posted

Vi ska väl börja med notera att det är mycket få värnpliktstjänster som har över sex sökande per plats.

I övrigt tror jag att det Krook säger, i kombination med att man faktiskt ska avse att tjänstgöra i tre år (vpl, ROP, praktik), gör att underlaget kanske inte är så omfattande som det skulle kunna vara. Sen är det ju fel försvarsgren också... ;)

Posted

FJS hade 300 sökande i år, 195 ska extramönstra. 60-70 platser att kämpa om. Dvs lägre sökande/utbildningsplatser kvot.

Yossarian: Jag vill gärna lära mig om svensk och utländsk militär i makroperspektiv då jag är intresserad av politik och strategi. Jag är väl även till viss del skadad av lite Tom Clancy läsande och för mycket datorspelande i de nedre tonåren, då jag insåg vikten av underrättelseinformation för att vinna. Med försvarets nya inriktning är det väl dessutom nästan enbart underrättelseavdelningarna som kan drömma om att ha ordentligt med resurser i framtiden.

Sen så skadar ju inte det faktum att undsäkc ligger i Uppsala, där jag råkar bo.

Olof

Posted

Lite OT men jag mönstrade idag, maxade på inskrivning o psykologen. Blev inskriven som GB MP-säk och skickade en ansökan till Undsäkc.

Undra bara om man ska välja Undass om man ändå ska läsa chalmers efter militär GU... känns ju sådär att sitta med en skrivbordstjänst i lumpen och komma tillbaka till det civila och plugga, funderar på om det är bättre att välja MP-säk istället :Malaj:

Posted
Undra bara om man ska välja Undass om man ändå ska läsa chalmers efter militär GU... känns ju sådär att sitta med en skrivbordstjänst i lumpen och komma tillbaka till det civila och plugga, funderar på om det är bättre att välja MP-säk istället  ,O

Den oseriösa delen av inlägget:

Ta du MP-säk så blir det i alla fall en person mindre att konkurera med :Malaj:

Den seriösa dito:

Det är ju upp till var och en att bestämma vad man egentligen vill åstakomma med sin värnplikt, så det är ju egentligen bara du själv som kan besvara den frågan.

Jag tänker också läsa vidare på Chalmers (troligen teknisk fysik), men eftersom det är min näst* högsta önskan att bli flygingenjör i FV ser jag UndAss-utbildningen som en möjlighet att få ett års utbildning i saker som jag säkert kommer att ha något slags nytta av i min strävan efter det.

Om jag nu inte skulle bli antagen som UndAss är det ju inte lika med världens undergång heller, även om det är vad jag helst skulle vilja. Att brumma runt i en stridsvagn på skaraborgsslätten är säker skoj det också...

OT

* Nummer ett på listan har ingenting öven huvud taget att göra med vare sig FV eller något annat militäriskt... :banana

Slut OT

Posted

Då är vi placerade på samma ställe för tillfället Tommy, kul sammanträffande.

Jag vet inte vad som är "bäst", men jag skulle gärna se fler kommentarer på den frågan.

Hur går det annars med era ansökningar? Jag kommer bara bifoga betyg/högskoleprov till min, tänker ni ta något annat också?

Sen så undrar jag om svarskuveret behöver frankeras, står ju "svarpost" och "kundnummer" på kuvertet, men inget "portot betalt"

Olof

Posted
Hur går det annars med era ansökningar? Jag kommer bara bifoga betyg/högskoleprov till min, tänker ni ta något annat också?

Sen så undrar jag om svarskuveret behöver frankeras, står ju "svarpost" och "kundnummer" på kuvertet, men inget "portot betalt"

Olof

Skickade in mina papper förra veckan. Förutom betyg skickade jag med ett arbetsintyg från mitt sommarjobb. Det har kanske inte så mycket med saken att göra, men det står i alla fall att jag är noggrann och ansvarstagande på det, så lite nytta kanske det gör. Resultat från högskoleprovet har jag inte fått än, men det är nog ingen större förlust.

Brevet behöver INTE frankeras.

Posted

Med risk för att gå OT, försvarar jag mitt handlande med att detta är den mest aktuella tråden ang. Undass.

Min fråga är, ni som genomfört utbildningen hur är den upplagd? Är det mycket teori i form utav läsa - prov - läsa - prov, lite som i skolan med andra ord. Eller är det mer så att man måste ta till sig mycket teoretisk kunskap men att man också använder den praktiskt?

Jag hoppas att någon kan förstå min förklaring och förhoppningsvis också lämna ett svar.

Posted

@the_only_of_me

Detta är något jag också undrar över.. är det som en förlängning av skolan söker jag hellre MP/Säk, det är ju inte så att jag inte är studiemotiverad men jag vill göra något annorlunda innan jag fortsätter på chalmers... så jag väntar på samma svar :baskerHV:

Kommer det inte upp här av någon anledning får någon gärna skicka ett PM till mig angående saken.

Samtidigt så är Undass ock MP/Säk lika intressanta utbildningar och vet inte vad man ska välja (vet iof inte om jag kommer in på Undass än B) )

Posted

Jag var A-undass och när jag låg inne har jag för mig det var en hel del FV-undassar som hade runt 15 i snitt.

Första 2-3 månaderna i uppsala är det mycket teori. Förvisso bra mycket roligare och intressantare teori än i skolan, men ändock en hel del pluggande.

Om det är nåt specifikt nån undrar över är det bara pma.

Posted

Jag undrar lite om vad det är för sorts övningar på våren... kanske inte behöver ha exakt inforrmation eftersom man inte vill veta allt men jag vill veta såpass mycket som om det bara är skrivbordstjänst eller bara fältliv t. ex. :D

Sedan undrar jag hur mycket fys det är och vad man då menar med fys?

Posted

Du kommer att ha övningar så lika din krigsbefattning som möjligt. På min tid hade FV undass dessutom en del fältövningar (mer än oss), som B-styrka och liknande. Fys hade de både i form av idrottslektioner och i fält.

Posted

Med "mycket plugg" menas så pass mycket att det verkligen inte finns tid för annat?

Jag skulle gärna läsa lite kurser åt hållet ide och lärdomshistoria, retorik, etik etc.

Kanske 10 poäng per termin. Skulle det vara omöjligt?

Förövrigt, är nämndemannauppdrag grund för permission?

Olof

Posted
Jag undrar lite om vad det är för sorts övningar på våren... kanske inte behöver ha exakt inforrmation eftersom man inte vill veta allt men jag vill veta såpass mycket som om det bara är skrivbordstjänst eller bara fältliv t. ex.  :unsure:

Mestadels stabsövningar, ex. LTÖ, ASSÖ, ASÖ, FVÖ + eventuella övningar med ditt blivande "hemmaförband", vinterutbildning (oftast Hemavan) samt kanske några fältdygn för att få upp pulsen på undassarna lite... Men som sagt utbildningen varierar en hel del i utformning från år till år (så var det iaf när jag låg inne).

/Calle

Posted
Med "mycket plugg" menas så pass mycket att det verkligen inte finns tid för annat?

Jag skulle gärna läsa lite kurser åt hållet ide och lärdomshistoria, retorik, etik etc.

Kanske 10 poäng per termin. Skulle det vara omöjligt?

Förövrigt, är nämndemannauppdrag grund för permission?

Olof

Jag kan nästan garantera att du inte kommer att ha lust/ork att läsa några kurser extra, inte för att det inte går att klara av, men iallafall....

Posted (edited)
Mestadels stabsövningar, ex. LTÖ, ASSÖ, ASÖ, FVÖ + eventuella övningar med ditt blivande "hemmaförband" ...

Vad gör FV-människor på arméövningar (ASÖ, ASSÖ och allt vad de kan tänkas heta) eller samkör man utbildningen för armé och FV så att arméfolket är med på FVÖ?

(Krigs)placerades ni alltså på olika förband vid muck eller var det bara för de som skulle läsa vidare?

edit: radbyte

Edited by 106
Posted

ASÖ = Arméns Slutövning.

ASSÖ och LTÖ är visst någon sorts stabsövningar.

Enligt P7 har de följande betydelse:

ASSÖ = Arméns stabs- och sambandsövning

LTÖ = Ledningsträningsövning

Posted
Vad gör FV-människor på arméövningar (ASÖ, ASSÖ och allt vad de kan tänkas heta) eller samkör man utbildningen för armé och FV så att arméfolket är med på FVÖ?

(Krigs)placerades ni alltså på olika förband vid muck eller var det bara för de som skulle läsa vidare?

När jag låg inne så var vissa FV undassar med på ASÖ:n och LTÖ:n med arméförband, då det tydligen fanns ett behov av extra undassar. A och FV utbildningarna är i stora drag lika varandra. Inga A-undass var med på FVÖ:n. Krigsplaceringen blev på samma förband som man genomförde FVÖ:n med. Men mycket är osäkert i och med försvarsomstruktureringen.