Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Calle no1:

Kan du beskriva lite mer ingående vad undass har för uppgift vid slutövningar? Känner man sig delaktig, eller blir man bortglömd och får sitta i ett hörn och titta på?

• 2 weeks later...
  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Fick nyss ett väldigt trevligt brev. Kallelse till ytterligare utredning vid Tolk och underrättelseassistentskolan. Jippi!!! :wub:

Har ni andra fått något?

Edited by Yossarian
Posted (edited)

Jag har också fått ett! :)

Den förste februari klockan 08:00 ska jag vara där. När ska ni dit?

Förmodligen Kommer jag att behöva sova där, hinner ni andra dit i tid utan övernattning?

Edited by undass
Posted

Andra februari klockan 8. För min del blir det till att bestiga cykeln vid 7.50 snåret då jag råkar bo här i stan.

Swert: Tolkskolan utbildar tolkar/förhörsledare, dom ska huvudsakligen sköta förhör av krigsfångar. Detta kräver utbildning i förhörsteknik, militära kunskaper och sist men inte minst omfattande kunskaper i militär terminologi i det främmande språket.

Inget av detta har civila tolkar normalt.

Olof

Posted

Ok, Lite coolt ju till och med.

Kanske får plåga och tortera en och annan då eller? :P :P.

Men har ni altså ingen fält träning då eller?

Posted

Jag är inte förhörsledare, jag har sökt till underrättelseassistent. Vysotskij här på forumet är förhörsledare och har stenkoll på frågor om det. Det finns även flera trådar om livet, eller snarare avsaknaden av det, under utbildningen. Sök.

Och ja, det är "coolt" att vara förhörsledare. Iaf i bemärkelsen att det på den civila arbetsmarknaden efteråt är det mycket meriterande. Vad tjejerna tycker om förhörsledare har jag ingen aning om ;)

Även om tortyr kan komma att användas i krigstid är det inget som FÅR förekomma, och således inte tränas för. Det har varit "skandaler" om att TolkS utbildar i tortyr när elever agerat förhörsledare i övningar.

Olof

Posted
Jag har också fått ett! :baskerPa:

Den förste februari klockan 08:00 ska jag vara där. När ska ni dit?

Förmodligen Kommer jag att behöva sova där, hinner ni andra dit i tid utan övernattning?

Jag kommer också behöva sova över, men det kan nog vara ganska trevligt. Ska dit den andra februari.

Posted
Även om tortyr kan komma att användas i krigstid är det inget som FÅR förekomma, och således inte tränas för. Det har varit "skandaler" om att TolkS utbildar i tortyr när elever agerat förhörsledare i övningar.

Olof

:dong:

Jaja. Allt kommer inte fram, gudskelov.

/Krook

Posted
Har precis blivit kallad till extramönstringen i uppsala som för min del ska ske den 2:e februari. Undrar lite inför detta va som kommer för prov o dylikt..

Som det står i papperna du fått så är det samtal med psykolog och befäl. Sen står det ju även nåt om tester och om inte jag minns fel så skrev de som var på extramönstringen förra gången att de inte hade fått några tester. Så antingen är det nytt eller så ville dom hålla det hemligt :dong:, i vilket fall så lär vi ju märka vad som händer när vi kommer dit. ;)

Posted

"Jag hälsar dig VÄLKOMMEN till ytterligare prövnig"

"Du kommer att under en dag intervjuas av personal från skolan och av psykolog från Pliktverket samt genomgå vissa tester"

Jo detta blev man hyffsat glad av att få hem i brevlådan :D

Verkar som att det ska vara vissa tester också, men skulle tro att det är mest IQ tester och dylikt, kanske även något muntligt eftersom undassarna ska ju hålla en hel del muntliga föredrag.

Jag kommer från Sundsvall och ska även sova över där nere.

Alla som kommit vidare, vad har ni för betyg och vad fick ni på testerna vid mönstringen?

hade!

Posted
Alla som kommit vidare, vad har ni för betyg och vad fick ni på testerna vid mönstringen?

Jag går natur och har MVG i allt hittills utom musik och engelska B. 9:a på inskrivningsprovet, 9:a på kondition, 8:a på styrka, 7:a i plikttjänstförmåga och 6:a i befälslämplighet.

Posted (edited)

Jag har:

Styrka: 8

Kondition: 7

Plikttjänstförmåga: 5

Befälslämplighet: 8

I-prov: 8

Syn: 6

Tjänstbarhet A

Hörsel/färgsyn: Felfri

Mvg i allt

2.0 på högskoleprovet

Det stod ju uttryckligen att det inte skulle vara några fysiska tester. Det skulle ju kunna vara "anlagstest" eller vad det heter, sådana som används vid anställningar och är svåra (omöjliga?) att lura...

Eller så är det fysiska tester ändå, bara för att kolla hur man hanterar oväntade situationer. Vore faktiskt riktigt vettigt.....

Olof

Edit: http://www.pliktverket.se/Information/publ..._tolkskolan.pdf

Här finns exempel på att dom prövat sådana prov på UndSäkC. Kanske funkade på bättre på undassarna än tolkarna.....

Edited by OlofMalmberg
Posted

Undass, ah härligt :P Vart bor du nånstans då?

Jag fick 22 slutbetyg i somras. 18 MVG:n och 4 VG:n.

Uppe på mönstringen fick jag:

9 - befälslämplighet

8 - kondition

8 - intelligens

8 - stresstålighet

7 - styrka.

Sedan fick jag fullt på hörsel och syn.

------------------------------------------------

Hmm... test som är omöjliga att fuska på. Det är väll de flesta prov, förutsatt att man inte har facit då? =)

Anlagstest.. Är det alltså psykisktest eller intelligenstest? kanske en blandning? =)

Posted

Ah där ser man!

Hmm med risk för att få kritik från adminsen i detta forum att man ska ta detta privat, så slänger jag fram en fråga till ändå..

Uppmanar även de andra pojkarna och flickorna att delta i diskussionen!

Pluggar till Pol. Mag. vid Lunds Universitet.

Hur gammal är dudå? =)

Posted

Bara jag som tycker att det börjar luta åt lite väl mycket chatt nu? :worthy:

Får väl försöka styra tillbaks tråden lite...

Tror ni att de bryr sig så mycket om möstringsresultaten nu när man väl blivit uttagen till extramönstringen?

/DZ (BlåGul-wannabe)

Posted

Vild gissning, de fysiska/medicinska aspekterna bedömds från mönstringsresultaten, men å andra sidan är dessa (antagligen) av låg vikt i jämförelse med nedanstående.

I de psykologiska bedömningarna litar man huvudsakligen på sina egna samtal, av den enkla anledningen att den psykologiska bedömningen är VÄLDIGT komprimerad på mönstringen.

Den teoretiska förmågan bedömmer man utifrån både från betyg och i-prov.

Olof

Posted (edited)
Den teoretiska förmågan bedömmer man utifrån både från betyg och i-prov.

Om jag ska fylla på med vilda spekulationer så tror jag att även teoretisk förmåga kommer att testas. Detta grundar jag på att det står just tester, dvs plural, i infon. Jag har svårt att tro att man skulle ha flera tester som mäter samma sak.

EDIT: @Tommyli: Har du fått nån kallelse ännu?

Edited by undass
Posted
EDIT: @Tommyli: Har du fått nån kallelse ännu?

Nej tyvärr... men jag väntar ett par dagar till, bör ju komma ett besked i början av nästa (v51) vecka om jag blir antagen resp. inte antagen till extra mönstring.

Kan ändå fylla på med info om mig:

Jag har:

Styrka: 5 (Väldigt missnöjd med, men fick ej dra om) 8-/

Kondition: 8

Plikttjänstförmåga: 9

Befälslämplighet: 9

I-prov: 9

Syn: Felfri

Tjänstbarhet A

Hörsel/färgsyn: Felfri

Läser 4000 poäng Natur/teknik, Mellan 18 -19 i snitt

Posted

Jo jag är ganska övertygad om att 90% av deras beslutsfattande kommer att baseras på vilka resultat man lyckas prestera där nere på extramönstringen.

Om du har bra betyg från första mönstringen, men får dåligt hos psykologen/testerna här är jag ganska övertygad om att dom inte kommer att ta in en för man kan ha haft en "dålig dag".

Däremot tror jag mer att det kan vara tvärt om, att även om man presterade dåligt på första mönstringen, men kanske lyckades gå vidare tack vare en bra levnadsbeskrivning eller dylikt och man gör bra ifrån sig på extra-mönstringen, tror jag helt klart att man har större chans.

Posted

Säg såhär, alla som är på extramönstringen har iaf presterat "acceptabelt" på sin första mönstring. Om man var otänkbar pga av dom resultaten skulle man inte vara där.

Alltså, är du bra på extramönstringen blir du antagen.

Notera förövrigt att jag är underinskriven på plikttjänstförmåga, jag är alltså egentligen för nervvrakig (krävs 6a).

Men det beror väl just på att deras psykolog ska köra en runda till med mig som dom inte bryr sig om det.

Tommyli: Inget som ligger under kraven där va? Möjligt att betygssnittet är lite lågt men med tanke på hur många poäng du läser är det ju förklarligt (volvogymnasiet?)

Tror ni att det personliga brevet spelade en större roll vid det första urvalet, eller ska det bara vara en utgångspunkt för psykologen?

Olof

Posted
Säg såhär, alla som är på extramönstringen har iaf presterat "acceptabelt" på sin första mönstring. Om man var otänkbar pga av dom resultaten skulle man inte vara där.

Alltså,  är du bra på extramönstringen blir du antagen.

Håller med i stort man jag kan även tänka mig att personer som ser lite svagare ut på pappret (betyg, i-prov etc.) har lite mer att bevisa.

Tommyli: Inget som ligger under kraven där va? Möjligt att betygssnittet är lite lågt men med tanke på hur många poäng du läser är det ju förklarligt (volvogymnasiet?)

Har svårt att tro att ett snitt på 18-19 är för lågt, ifjor blev folk med 15 kallade.

Tror ni att det personliga brevet spelade en större roll vid det första urvalet, eller ska det bara vara en utgångspunkt för psykologen?

Både och förmodligen, men har man bra värden ska det nog mycket till för att bli struken på grund av brevet.

Posted

aaa precis det är volvogymnasiet... antar att det bevisar min studiekapacitet ;) Men man vet ju inte kan ju vara nåt jag skrev/inte skrev i brevet som avgör om jag kommer med på x-tra mönstring

aja man får väl see nu i veckan som sagt