Krook Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Dock är frågan när officersutb generellt går igång överhuvudtaget! Den ligger ju ner fr o m 04 och framåt (samt att kullen 03/05 inte fick anställas). 2006 enligt nuvarande planering. Det nya systemet som man arbetar på liknar det gamla då YO- och RO-aspiranter läser ihop till en början. Vi får väl se om de hinner klart med det nya systemet innan utbildningen sätter igång igen. Men tanken är att man startar upp 2006 med det nya systemet. /Krook Quote
Calle no1 Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Flera stycken und-ROP:are förra året. Dock är frågan när officersutb generellt går igång överhuvudtaget! Den ligger ju ner fr o m 04 och framåt (samt att kullen 03/05 inte fick anställas). Ok. A eller FV, båda? Det fanns und-ropar när vi gick, men endast från armén. Det fanns inget FV-ROP program för oss att söka. Men det skulle komma igång senare sades det. Hur blev det med det? Tycker det verkar vara vansinnigt att fortsätta med ROP-utbildningar så länge YO avskedas på löpande band. Quote
12345 Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Nä, just nu utbildas ingen alls (man kör klart kullen YOP 03/05, men that's it). Bara A 02/03, det stämmer, men A och Fv 03/04. Hmm, du skulle kollat med förbanden om det isåfall, för som sagt fanns det ett förband som beställde Fv ROP:are 03/04 och jag vet att utb genomfördes. Quote
106 Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Även FBJ har numer undoffar (RO) och om jag fattat rätt genomförde dessa und-ROP:en tillsammans med övriga 03/04. Tidigare var det inom armén bara kavalleriet (+ I22) som utbildade RO-und, men jag vet inte om även detta har ändrats så att även andra förband skickat folk. Problemet med ROP har ibland varit att Hkv vill ha fler reservare men förbanden redan har för många. Dessutom har FV som helhet inte utbildat särskilt många reservare de senaste åren (2000-) och tyvärr verkar man inte ha någon ROP-markstrid/trupputbildare. Quote
Krook Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Även FBJ har numer undoffar (RO) och om jag fattat rätt genomförde dessa und-ROP:en tillsammans med övriga 03/04. Tidigare var det inom armén bara kavalleriet (+ I22) som utbildade RO-und, men jag vet inte om även detta har ändrats så att även andra förband skickat folk. Problemet med ROP har ibland varit att Hkv vill ha fler reservare men förbanden redan har för många. Dessutom har FV som helhet inte utbildat särskilt många reservare de senaste åren (2000-) och tyvärr verkar man inte ha någon ROP-markstrid/trupputbildare. S1 hade förra året två UND-ropare. En som ville bli det och en som ville bli RO och eftersom nästan inga andra (ingen alls?) körde ROP så blev det UND för honom också. Vi har någon FV-UND-YO på regementet också och faktiskt någon fd. Undass. /Krook Quote
12345 Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Även FBJ har numer undoffar (RO) och om jag fattat rätt genomförde dessa und-ROP:en tillsammans med övriga 03/04. Tidigare var det inom armén bara kavalleriet (+ I22) som utbildade RO-und, men jag vet inte om även detta har ändrats så att även andra förband skickat folk. FBJ! Ja, det stämmer, de hade folk på ROP (hade jag glömt av någon anledning). Armén! Nej, det är fb utanför kav också som skickar numera! Quote
C-O.M Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Slutsatsen är alltså att i praktiken all UndOF-utbildning ligger nere i sverige? Olof Quote
Krook Posted January 19, 2005 Report Posted January 19, 2005 Slutsatsen är alltså att i praktiken all UndOF-utbildning ligger nere i sverige?Olof Till midsommar tar fyra (har jag för mig) FV-kadetter examen från YOP på UndsäkC. Nästa gång utbildningen startar upp är ht 2006. Viss vidareutbildning av officerare fortgår dock. /Krook Quote
106 Posted January 21, 2005 Report Posted January 21, 2005 Med färre strilbataljoner och flygdivisioner så kan man även fråga sig hur många yrkesofficerare som behöver rekryteras varje år, för så stor personalomsättning kan det väl inte vara, särskilt inte om man räknar med alla som omskolats till undoff. Quote
imint Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Med färre strilbataljoner och flygdivisioner så kan man även fråga sig hur många yrkesofficerare som behöver rekryteras varje år, för så stor personalomsättning kan det väl inte vara, särskilt inte om man räknar med alla som omskolats till undoff. Det börjar extremt långsamt att gå upp för FM att det behövs undoffar på en mängd olika befattningar inte bara på de ställen du nämner vilket gör att rekryteringen måste fortsätta om man inte vill ha allt för stora vakanser. Om FM dessutom skulle förstå hur många undare som skulle behövas om NBF visonen blir verklighet så skulle man behöva minst en hel YOP till undfacket. Quote
C-O.M Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Jag hörde ett och annat mummel under Folk och Försvart om en civil undtjänst. Skulle den då bemannas med delvis militär personal? Förövrigt tycker jag det verkar riktigt vettigt då gränsen mellan civil, polisiär och militär undtjänst håller på att suddas ut. En tjänst som sen vidarebefordrar und-materialet till lämpliga institutioner RV, FM, Polisen och RK som sen agerar. Isåfall finns det kanske en framtid ändå. Kan nog bli ett rätt intressant ställe isåfall. Olof Quote
KD803 Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Enligt utsago från initierade källaor så äter ALLA i samma resturang på F-16 i dagsläget, alltså får man den tveksamma förmånen att beskåda dessa frisyrer i alla fall Jag har från säker källa att ingen har ätit i matsalen på F16 sedan 2003-12-31. :P Däremot stämmer det att matsalen på Uppsala Garnision är gemensam för samtlig personal. Anställda kan dock välja att äta på mässen istället. Quote
12345 Posted January 22, 2005 Report Posted January 22, 2005 Jag hörde ett och annat mummel under Folk och Försvart om en civil undtjänst. Skulle den då bemannas med delvis militär personal? Förövrigt tycker jag det verkar riktigt vettigt då gränsen mellan civil, polisiär och militär undtjänst håller på att suddas ut. En tjänst som sen vidarebefordrar und-materialet till lämpliga institutioner RV, FM, Polisen och RK som sen agerar. Isåfall finns det kanske en framtid ändå. Kan nog bli ett rätt intressant ställe isåfall. Olof Nja, det kan nog vara vettigt i de fallen informationen eller underrättelserna ska till beslutsfattare på högre nivå, om det inte uppenbart rör sig om rent militära eller polisiära ärenden. Den taktiska och stridstekniska nivån behöver dock tillgodoses också och detta (ur ett militärt perspektiv) förutsätter att man har en någorlunda central underrättelsetjänst kvar inom FM, t ex inom HKV eller HKV/OPIL, som kan inrikta lägre nivåer gällande undsäktj. Quote
Björdal Posted January 23, 2005 Report Posted January 23, 2005 (edited) Personligen råkade jag vara sjuk under tiden då Folk & Försvar hölls i sälen (och såg då på sändningarna via SVT24), och mellan KBM, ÖB och Säpo och även bland politikerna verkade det finnas ett konsensus kring att utveckligen bör drivas "från MUST till UST" till en viss grad. Det talades mycket om hur "pooling" skulle hjälpa till i Sveriges kamp mot terrorism och så vidare. Detta med tanke på kostnadseffiktiviseringar, och att hotbilden mot Sverige idag är av en sådan natur att dess militära och civila aspekter konvergerar, förefaller UST sannolikt . Och vem vet, kanske även UST-rekrytering.... Edited January 23, 2005 by Björdal Quote
Yossarian Posted January 31, 2005 Author Report Posted January 31, 2005 Då lyfter jag vår kära undass-tråd en aning, och passar på att önska alla lycka till med extramönstringen. Hoppas att alla gör bra ifrån sig. (Dock ej bättre än jag ) Imorgon bär det av till Uppsala, på skattebetalarnas bekostnad. Quote
C-O.M Posted January 31, 2005 Report Posted January 31, 2005 Jajemän, för min del är det 2a feb. Jag bor på cykelavstånd, men med hänsyn till temperatur och väglag, samt frånvaro av pris för bussen så blir det nog den. Dock är det lite tråkigt att inte få övernatta nästan..... Olof Quote
Yossarian Posted January 31, 2005 Author Report Posted January 31, 2005 Då ses vi på onsdag Olof. Imorgon har jag X antal timmar på ett tåg. Har du, som Uppsalabo, koll på hur ofta bussen ut till garnisonen går? De lyckades bara skicka med helgtidtabellen i brevet. (Det kommer jag i och för sig märka på busshållplatsen, men man kan ju lika gärna fråga...) Quote
Guest trq Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 den går två gånger om dagen, 00:12 och 05:29 ½ däremellan kan man lifta med äggtransporterna som går fram och tillbaka från uppsalas utkanter för att försörja de inre stadsdelarna nu under belägringen Quote
Björdal Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 (edited) Färdig med extramönstringen har jag ett par generella råd: ta det lugnt, håll huvudet kallt, det är inte så farligt. Själva mönstringen har i denna tråd tidigare beskrivits och jag kan bara bekräfta att den beskrivningen mer eller mindre stämmer. Så här direkt efteråt så tycker jag att det för min del gick helt okej, och mina lyckönskningar till de som ska mönstra imorgon, onsdag. P.S ta med en bok (det blir en hel del dötid) Edit: Vad det gäller bussen så måste man betala den själv. (man kan senare få ersättning av staten om man så vill, men spar då kvittot). Anledningen är att Uppsalabuss inte är en del av UL (Länstrafiken) och således inte "har något med saken att göra" Edited February 1, 2005 by Björdal Quote
C-O.M Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 f Dragarbrunn 07.16 07.31 07.49 t Garnisonen 07.28 07.45 08.03 Quote
Lindström Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 (edited) Även jag har nu kommit tillbaka från min extramönstring.. aningen hungrig och lite halvtrött men helt klart nöjd med vad som hänt Jo att hålla huvdet kallt och svara så ärligt och bra man kan på frågorna är nog det bästa tips man kan ge. Och försök att inte bli riktigt urless på psykologerna som ställer riktigt dumma frågor (Se andra tråden för utförligare fakta). Jo att ha med sig en bok är nog en underbar idé fast jag vetterackarns hur mycket Herr Björdal hann läsa av sin Oscar Wilde´s Dorian Grey? Undassarna som för nuvarandet går utbildningen är väldigt schyssta och bistår er med all hjälp ni kan tänkas önska (dessutom har de förmågan att tråka ut er med en massa skitsnack ). Skulle tro att alla kommer att komma underfund med att Korpral Wendels är expert på att döda tid genom att prata om igentligen ingenting:) Edit: Vad det gäller bussen så måste man betala den själv. (man kan senare få ersättning av staten om man så vill, men spar då kvittot). Anledningen är att Uppsalabuss inte är en del av UL (Länstrafiken) och således inte "har något med saken att göra" Fel fel fel fel! Du behöver bara visa upp kallelsen så åker du på Pliktverkets bekostnad. Busschaffisarna verkar så vana med att få papper uppkörda i ansiktet så de ville inte ens se mitt papper utan sa bara åt mig att sätta mig i bussen. Edited February 1, 2005 by Lindström Quote
Björdal Posted February 1, 2005 Report Posted February 1, 2005 (edited) @Lindström: hehe... några sidor lyckades jag beta av iaf Va? behövde man inte betala för bussen? Flickan från Boden var före mig i busskön och behövde prompt betala.... Dessutom står uppsalastadstrafik/uppsalabuss inte med bland busslistan. hmm.. Edited February 1, 2005 by Björdal Quote
Lindström Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Flickan från Boden var före mig i busskön och behövde prompt betala.... Inget illa menat, men kan tänka mig att flickan från Boden föredrog att betala istället för att fördröja kön genom att fråga om det räckte med att visa upp kallelsen Quote
Lindström Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Hur har det gått för de åtta som mönstrade idag då? Quote
C-O.M Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Det vet man väl inte än? Fick inte riktigt nån känsla om vad de "tyckte om en", eller snarare vad det var bra att dom tyckte. Man bedömdes ju på "mycket strukturerat sätt efter specifika kriterier" enligt psykologen, vilka dessa var framgick dock inte. Olof Quote
Yossarian Posted February 2, 2005 Author Report Posted February 2, 2005 (edited) Diverse iaktagelser från FV UndAss-prövningen: 1. FV UndAss:ar är trevliga, pratar mycket och gillar att fotografera sig själva. 2. Pizzeriorna har antingen trasiga bilar, eller så vill de inte leverera så "långt" från centrum som till garnisonen. De som till slut hittar ut till nämnda plats har bananer på sina Hawaii-pizzor. 3. Tolkarna har fina rum, och mycket mat. 4. Psykologerna är lite mystiska, men ganska trevliga. (Inga överdrivet dumma frågor) 5. Kapten E. är väldigt sympatisk. (gammal modellbyggare) 6. Jag hade flest pluppar när vi när vi la ner TP-spelandet. (Vissa förundrades över hur konstiga saker jag kände till.) 7. Här och var såg man folk med konstiga saker på ärmarna. (Gafflar, fåglar och dyl.) Eftersom alla förhoppningsvis numera vet allt om utbildningen, finns det förmodligen ingenting mer att säga. Den här tråden kommer under den stundande framtiden riskera att spåra ur ännu mer, genom ett allmänt chattande mellan berörda personer. PM kan nog vara att fundera på. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och läsa Flygplankort pärm till pärm. Edit: Punkt 7. Edited February 2, 2005 by Yossarian Quote
Lindström Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Eftersom alla förhoppningsvis numera vet allt om utbildningen, finns det förmodligen ingenting mer att säga. Den här tråden kommer under den stundande framtiden riskera att spåra ur ännu mer, genom ett allmänt chattande mellan berörda personer. PM kan nog vara att fundera på. Nu ska jag sätta mig i ett hörn och läsa Flygplankort pärm till pärm. Jag skulle tro att vi vet långt ifrån allt om utbildningen, men den här tråden har nog bidragit med en hel del kunskap och insikt. Vad Yossarian säger om chat mellan berörda personer håller jag nog med om. Kanske är bäst att starta ett nytt forum om sådant snack? Hur som helst så slänger jag fram en fråga ändå Ni som varit på extramönstringen. Vad tycker ni om utbildningen nu? Quote
Yossarian Posted February 4, 2005 Author Report Posted February 4, 2005 Jag har en tendens att bruka lite halvironiska överdrifter ibland. Med "allt" menar jag förstås inte ALLT i ordets korrekta mening, utan att vi genom informationen på extramöstringen vet såpass mycket så att tråden inte fyller någon funktion längre, rent faktamässigt. Allt kommer vi inte veta förrän vi (förhoppningsvis) muckat. Quote
C-O.M Posted February 4, 2005 Report Posted February 4, 2005 "Ni som varit på extramönstringen. Vad tycker ni om utbildningen nu?" Det viktigaste var att de inneliggande assarna var jävligt nöjda. Svårt att bedömma hur man subjektivt kommer uppleva något även om man känner till dess objektiva former. Det enda andra nya, och trevliga, var vilka jobb personer tydligen fått direkt efter.... Olof Quote
Lindström Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Jo det håller jag med om. Dessutom att man åtminstånde fick träffa hälften av de som gjorde testerna. OM man nu kommer in så har man ju en aning om vilka det är. Quote
Recommended Posts