Björdal Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Shit.. fanns det en UAV ruta också??? har inget minne av det.. Hmmm.. mm.. men det är ju kul att spekulera! Quote
C-O.M Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Jag har hört ett rykte att UAV-assarna kommer krigsplaceras tillsammans med sin egen UAV, ungefär som hundförarna. Man får alltså ha en UAV hemma i garaget och får bidrag för att kunna upprätthålla sin färdighet med den, så vi har nog valt FEL!!!!! ;) Quote
Björdal Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 jo jag tackar jag! Kan se det framför mig Mor: "Vart ska du?" Son: "Ut och rasta Ugglan..." Men har FM verkligen en UAV undass? Jag trodde flygfoton var vårt jobb.. Förresten: var det någon här som sökte till undass (armén)? Quote
Yossarian Posted December 30, 2004 Author Report Posted December 30, 2004 Jag har hört ett rykte att UAV-assarna kommer krigsplaceras tillsammans med sin egen UAV, ungefär som hundförarna. Man får alltså ha en UAV hemma i garaget och får bidrag för att kunna upprätthålla sin färdighet med den, så vi har nog valt FEL!!!!! ;) Skulle inte vara någon större omställning för mig. Har redan vinden full av radiostyrda flygplan. Hahahihihoho... Var det ingen mer än jag som la märke till att det fanns ett UAV-alternativ? Jag tror inte att jag drömde... Quote
Lindström Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Jamen då passar jag på att hälsa er alla ett GOTT NYTT ÅR!!! Vad händer under nyårshelgen då? Är alla undassar riktiga nördar som stannar hemma och läser fysik eller har vi några "normala"grabbar som super skallen av sig också? Quote
Lindström Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 Antingen är alla för trötta för att fortsätta skriva här, eller så var inte mitt sista inlägg så uppskattat Någon som råkat ut för något skojj/jobbigt på nyår? Själv har jag fler än en sak att ersätta i huset efter årets fest. Bland annat en ny postlåda @Björdal Men har FM verkligen en UAV undass? Jag trodde flygfoton var vårt jobb.. Det är väll absolut inte bara flygfoton som vi ska analysera? Vi ska väll sammanbinda olika underättelser från olika källor och sammanställa detta? Flygfoton är säkert också en del, men det är väll framför allt underättelsebiträden som pillar med dessa? Quote
C-O.M Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 Jag hade problem med att vidmakthålla erekt position (ej att förväxla med potens) ngn gång från nio efter att Björdal hade plockat fram nån liter absolut. Hamnar tämligen högt på listan pinsamt att hamna där innan efterrätten serverats. Som tur var räddades mitt ansikte av att annat gäng unga herrar, vissa efter inhalering av reaktionsämnen från små gröna plantor, klädde sig i stringkalingar och framträdde samtidigt som jag mådde dåligt. Kryade till runt 12 slaget och var därefter kvar till halv 7 någon gång, varefter en strategisk reträtt med första morgonbussen skedde innan värdinnorna vaknade till liv och krävde någon sorts hjälp att tvätta och laga, ehhh, nerspydda och sönderknullade sängar (vi snackar knäckta neråt) Olof Quote
Guest trq Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 i n f o r m a t i o n enligt inneliggande undassar som jag träffade in samband med att jag själv extramönstrade (FAILED) så är det där med flygfoton någonting som man ägnar sig åt ungefär två dagar under utbildningen de sa därutöver att befattningsbeskrivningen på lumpen.se var åt helvete överlag i n f o r m a t i o n Quote
Björdal Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) haha.. hrmm jodå.. att sen olof mådde dåligt innan efterätten betyder då tvärt inte att jag hade några som helst problem innan klockan 3 sen kom kavalleriet till undsättning lagom till fyra. Okej.. tur att vi slipper pula foton i ett år (hoppades nämligen att den biten skulle vara nedtonad) Edited January 3, 2005 by Björdal Quote
C-O.M Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) Nepp, din högre sofistikationsgrad gör dig naturligtvis resistent mot intensiv fest TILLS champangen är TORR, KALL OCH GRATIS! Edited January 3, 2005 by OlofMalmberg Quote
tommyli Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 hehe själv sttod man o dansa me resterande av andra könet (undrar var resten tog vägen) vid tresnåret... fast lycka varar ju inte för evigt... ett tag senare kom jag på mig själv me att diska glas... Quote
Lindström Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 haha! Jo underbart att slippa sitta o analysera små svarta prickar och enligt dess längd försöka uppskatta dess hot :P Jo dom flesta på festen drog vid 3, förutom tre tjejer som skulle bli hämtade klockan 6. Så där låg man sedan med alla tre i sängen o myste Quote
Björdal Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 @Olof: touché min vän, touché! Nu vill jag dock hävda att det inte var det faktum att champangen var torr, kall och gratis som fick mig att "walk down that path of Ill" utan andra faktorer där det beryktade "motsatta könet" (varför de nu är så motsatta har jag då svårt att förstå.. de är väl snarare ihopsatta? ). Dessutom var jag ju tvungen att hinna ikapp dig :P @Lindström: haha hot = k*längd @alla: juju.. nu är det inte långt kvar tills den slutgiltiga sållningen vilka mer här är det som ska dit den första feburari? Quote
Lindström Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag ska dit den 1:a februari.. Eller snarare så ska jag dit den 31:a januari och tillbringa natten där (i mer papp-lakan kanske?). Eller så kanske dom har så lyxigt att dom har riktiga lakan.. På mönstringen så tog man ju med sig eget, men nu står det ju att man inte behöver ta med sig sånt.. Vilka fler ska sova över där då? Quote
tommyli Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Fråga... vilka har ni fått svar av? Pliktverket eller UndsäkC? Jag frågade Adj. Ferngren om de fått min anmälan (brev m.m.) och det hade hon/de mottagit men de hade inte hunnit skicka ut svar till alla än... detta var innan jul o ja har fortfarande inte fått svar. Quote
undass Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Fråga... vilka har ni fått svar av? Pliktverket eller UndsäkC? Jag frågade Adj. Ferngren om de fått min anmälan (brev m.m.) och det hade hon/de mottagit men de hade inte hunnit skicka ut svar till alla än... detta var innan jul o ja har fortfarande inte fått svar. Själva kallelsen kom från Pliktverket, med ett bifogat brev från UndSäkC. Jag tycker att du ska ringa till Adj. F. igen och fråga henne, då borde du kunna få besked genast. Quote
imint Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 i n f o r m a t i o n enligt inneliggande undassar som jag träffade in samband med att jag själv extramönstrade (FAILED) så är det där med flygfoton någonting som man ägnar sig åt ungefär två dagar under utbildningen de sa därutöver att befattningsbeskrivningen på lumpen.se var åt helvete överlag i n f o r m a t i o n Det är en Yoff befattning att sittta i hyddan och analysera resultatet från Ugglan. Vpl har till uppgift att se till att Yoff har kaffe i tillräcklig mängd B) Quote
Lindström Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 haha daemn are we going to get a mighty fine education then! Quote
Björdal Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 aye, indeed we are. Vem vet, vi kanske kommer bli servitörer med underättelse kapacitet. :P a fearsome foe, that is. Jag ska och olof lär ju inte sova över då vi båda bor i 018 området. Mm.. jag fick mitt brev för ett jäkla tag sen. tidigt december har jag för mig. Var själv rätt chockad över hur fort det kom. Quote
imint Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 aye, indeed we are. Vem vet, vi kanske kommer bli servitörer med underättelse kapacitet. :P a fearsome foe, that is. Gud nåde den vpl som gör dåligt kaffe till kaptenerna B och P när någon av dom sitter i hyddan, enligt deras utsago B) Quote
tommyli Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 haha börjar låta som en riktigt vettig utbildning =) förstår varför de inte lägger ner UndsäkC muhahaha //Spekulerande idiot Quote
12345 Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 För att klarlägga lite och motverka ryktesspridning...FV undass var (fram tills man stoppade rekrytering/anställning inom FM) den främsta grunden för rekrytering av undoff inom FV (där divundoff är den vanligaste inriktningen), dock långt ifrån den enda. Ett antal icke-undassar har blivit undoffar inom FV. FV Undass utbildas främst för att ingå i Basbataljon/Strilbataljon stab och deras respektive underlydande förbands staber (och förhoppningsvis deras framtida motsvarigheter) tillsammans med undoff (YO/RO) som chefer. Uppgifter kan bestå av motta och sammanställa inhämtad/inkommen information samt i förekommande fall inhämta information och föredra bedömningar som dragits av den informationen. D v s i samarbete med resten av undfunktionen tillse att förbandschefen har ett så bra beslutsunderlag om fiendens läge och stridsvärde (enkelt uttryckt). Även om utb förändras något från år till år ger Elofsson på lumpen.se en av de bättre beskrivningarna av den generella utb ni kan få. Slut Quote
106 Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Äntligen någon som skrev något vettigt i den här tråden, som höll på att balla ur totalt. Jag undrade hur länge ni skulle få diskutera om vad ni gjorde på nyårsafton och annat som inte alls har med mil. utb att göra utan möjligtvis hör hemma på någon chat. Hoppas att landets färdigutbildade undassar och -offar uppvisar större mognad än de blivande (kanske) undassar som skriver i den här tråden, annars minskar mitt förtroende för svensk underrättelsetjänst ytterligare. Kommande kullar kommer antagligen ha samma frågor som ni, så för deras skull blir det bättre om de kan läsa igenom tråden och finna svaren utan att först behöva sålla bort en massa skit. Själv är jag ganska trött på hur kvaliteten på forumet sjunker och det håller på att tas över av HvU och mönstrande. Och ja, jag anser att det faktiskt finns dumma frågor. Quote
106 Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Det är en Yoff befattning att sittta i hyddan och analysera resultatet från Ugglan. Är de utbildade på JSPI eller har de fått utb inom FM? För några år sedan skickade ju K3 en Yoff på någon slags fototolkutbildning tillsammans med inneliggande värnpliktiga. Är fototolkarna i SWAFRAP fortfarande gamla vpl? När utbildades den sista kullen?Kommer FM börja utbilda vpl fototolkar igen eller kommer även det bli en Yoff-befattning? Undass UAV var KB från K3 som skickades på befattningsutbildning i Uppsala. Quote
Yossarian Posted January 8, 2005 Author Report Posted January 8, 2005 Äntligen någon som skrev något vettigt i den här tråden, som höll på att balla ur totalt. Jag undrade hur länge ni skulle få diskutera om vad ni gjorde på nyårsafton och annat som inte alls har med mil. utb att göra utan möjligtvis hör hemma på någon chat. Hoppas att landets färdigutbildade undassar och -offar uppvisar större mognad än de blivande (kanske) undassar som skriver i den här tråden, annars minskar mitt förtroende för svensk underrättelsetjänst ytterligare. Kommande kullar kommer antagligen ha samma frågor som ni, så för deras skull blir det bättre om de kan läsa igenom tråden och finna svaren utan att först behöva sålla bort en massa skit. Själv är jag ganska trött på hur kvaliteten på forumet sjunker och det håller på att tas över av HvU och mönstrande. Och ja, jag anser att det faktiskt finns dumma frågor. Vissa (kanske) blivande undassar gav sjutton i nyårs-chattandet också. Någon BlåGul kanske kan ta bort tramset? Quote
imint Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Det är en Yoff befattning att sittta i hyddan och analysera resultatet från Ugglan. Är de utbildade på JSPI eller har de fått utb inom FM? För några år sedan skickade ju K3 en Yoff på någon slags fototolkutbildning tillsammans med inneliggande värnpliktiga. Är fototolkarna i SWAFRAP fortfarande gamla vpl? När utbildades den sista kullen?Kommer FM börja utbilda vpl fototolkar igen eller kommer även det bli en Yoff-befattning? Undass UAV var KB från K3 som skickades på befattningsutbildning i Uppsala. Herrarna på K3 är samtliga utbildade inom FM regi (UndSäkC). Sista kullen VPL fototolkar utbildades 1994. Huvuddelen av fototolkarna i SWAFRAP var ex vpl. I framtiden kommer samtliga fototolkar/bildtolkar att vara YO, någon ny vpl tjänst kommer inte att inrättas vad jag vet. Quote
Lindström Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 @106 Jo nu rackarns blev det mycke kritik på folket som ska iväg på extramönstring. Jo visst kan jag hålla med om att det blev en hel del löst prat som kunde placeras i ett annat forum, men du kan ju även ha i åtanke att större delen av de som pratar här ska till extratester och dessutom även bli placerade(om de kommer in) tillsammans ett år i lumpen. Med tanke på detta... Är det då så himla farligt om vi ägnar 5-6 inlägg om att få ett litet intryck över vilka vi kommer att bli grupperade med? Nog om detta. Quote
12345 Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 (edited) Lindström: Statistiken säger att ungefär en av åtta eller en av sju av er (färre vissa år, ända ner till en på arton sökande enstaka år) kommer att få samma befattning om vi pratar undass-utb, så bli inte för bekväm med folket här som skall extramönstra. Edited January 9, 2005 by 12345 Quote
106 Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 Med tanke på detta... Är det då så himla farligt om vi ägnar 5-6 inlägg om att få ett litet intryck över vilka vi kommer att bli grupperade med? I det här fallet tycker jag det. Om det övergår till chat och rent skitsnack tycker jag att det är bättre att använda PM-funktionen eftersom det är ganska ointressant för övriga. Quote
Lindström Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 @12345 Hur kan en av åtta, eller en av sju få befattningen när det endast är 20 stycken som ska ner på extramönstring? @106 Njae chat o rent skitsnack. Man kan lära sig ganska mycket av en person efter vad han gör vid ett sådant tillfälle som nyår. Nu pratar jag alltså om de sociala egenskaperna. Quote
Recommended Posts