Jump to content

Recommended Posts

Posted

scary...

tycker jag

mer pengar till MUST :clap:

Vet någon hur dom jobbar förresten? Ja, hemlitt vet ja, men taktiskt... men de kanske vi inte ska orera om förresten, den som vet bör inte berätta och vi andra vet inte.

Fast som orolig medborgare vill man ju veta lite. :(

• Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vem har sagt att dom måste vara svenskar? Terroristnätverk byggs upp av utlänningar som flyttar in och uppehållersig i landet, ganska enkelt nu när sverige inte är EUs gränsland.

Går identitetsløse asylsøkere fritt rundt i Sverige?

Posted
Vem har sagt att dom måste vara svenskar? Terroristnätverk byggs upp av utlänningar som flyttar in och uppehållersig i landet, ganska enkelt nu när sverige inte är EUs gränsland.

Det gör det med största sannolikhet. Troligtvis i alla länder. Men sverige brukar vara ett bra tillhåll eftersom det tar 100 undersökningar, 17 kommisioner, 52 efterundersökningar och 12 års handläggningstid att bestämma ödet för en asylsökande. Och därför kan det säkerligen finnas folk som ännu inte är folkbokförda i sverige utan bor i temporära hem och kan ströva, om inte helt, så tämligen fritt.

Jag är ingen "expert" i ämnet, utan har bara lite erfarenhet sedan jag talat med asylsökande.

Posted
Vet någon hur dom jobbar förresten? Ja, hemlitt vet ja, men taktiskt... men de kanske vi inte ska orera om förresten, den som vet bör inte berätta och vi andra vet inte.

De använder 90% öppna källor och 10% kontakter med andra underrättelsetjänster - med andra ord sitter de och surfar på internet hela dagarna. Enligt bekant till mig som jobbar där. Den egna inhämtningen av underrättelser är ungefär lika med noll. ;)

Posted (edited)

Det behöver inte handla om asylsökande, dessa personer har tämligen enkelt att skaffa pengar, rekryterare som har till uppgift att skapa celler i nätverket.

Edited by Vinter
Posted
Karin,

Jag använde en så kallas analogi, bara för att försöka förklara vad jag menade med att man drivs av rädsla i U.S.A. En analogi är ett LÖST exempel, som gör att man ska slippa skriva ned all argumentation för att läsaren ska förstå. Eftersom du totalt missförstod, till skillnad från pappsen så ska jag förtydliga mig för dig:

I U.S.A så är den generella mentaliteten att man ska se faror överallt trots att de inte finns, utbredd. Min bestämda åsikt är att vi är av en annan mentalitet i Europa där vi inte ser faror, snarare så ser vi inga faror även om och då de finns.

I U.S.A så vaknar man på morgonen, och går ned till köket och gör en kaffe som är decaf, för att man tror att koffeinet är skitfarligt i små mänder. Sen så kollar man runt sin axel då man går till bilen för att se så att ingen från hooden står beredd att hoppa fram och ta din bil från dig. Sen då man sitter i bilen så gör man det med dörrarna låsta. Givetvis lämnar man in bilen för att få bromsarna kollade vartannat år...för de kan ju sluta fungera, och det är farligt. Då man kommer till garaget på jobbet så är man rädd för att bli överfallen, och då man sitter i sin skyskrapa så tror man att den ska sprängas, och då man åker hem så håller det på att bli mörkt, och i mörkret lurar kriminella gatugäng som är farliga för dig....Men farligast av dem alla är de som hotar din och din familjs frihet...de Islamska fundamentalisterna. De kan slå till när som helst och var som helst. Det är därför man stänger ned en hel internationell flygplats under en hel dag för att ett batteri i en flicklama exploderade och åstadkom en knall, det är därför man skickar hem FBI till en helamerikansk tvåbarnsmamma som just köpt flightsimulator på Wallmart till sina ungar...man måste ju kolla! Och i butiken så blev man rädd att hon kanske var terrorist...Det är därför man sätter en svensk rikstagskandidet på en terrorlista...man kan ju inte vara nog försiktig då det gäller säkerheten. Givetvis så skrotar man den införskaffade tekniken för mobilsamtal i tunnelbanan....Terrorister kan ju trigga bomber på det sättet...

Detta är helt främmande för mig. Jag kan åka tunnelbana i Stockholm och prata i mobbe, för att ingen på SL tror att gsm-nätet i tuben ska användas till att trigga bomber. Jag vet att jag kan köpa Flightsimulator utan att Säpo knackar på. Jag tror inte att Arlanda stängs ned en hel dag för att någon hör en smäll som visar sig komma från en ficklampa och så vidare.....

Jajamensan och i sverige skjuter vi skarpt mot "demonstranter" istället för att köpa in vattenkanoner.

Jag har riktigt stort förtroende för svenska staten. Not.

Dessutom tvångsdeporterar vi flyktingar av principskäl, toppen.

Posted

@ vinter

"Dessutom tvångsdeporterar vi flyktingar av principskäl, toppen."

Vilka flyktingar deporterades vart av vilka pricipskäl? Berätta mera plz.

Ang. skjutning i Gbg, vilket jag antar du syftar till, menar du då att polisen utgör ett hot mot sverige och svenskarna?

Kan det inte ha varit en illa förberedd situation. Illa förberedd och dåligt ledd kanse? Polisen tränar väl sällan i större enheter som man gör inom det militära?

Jag vet inte, men vill borra lite mer i vad du tycker / menar igentligen, fyll i mer plz.

Posted

Ett exempel, killen som föddes i sverige, flyktingbarn men han fick permanent upphällstillstånd. Hans mor och far skildes och farsan tog grabben och stack till Iran när han var något år gammal. När han var 20 tog sig killen till sverige till sin mor, tyvärr har invandrarverket dragit tillbaka hans permanenta upphällstillstånd pga att han inte tog sig hit direkt när han fyllde 18 av principskäl. Fotbolls-spark tillbaka till Iran, snyggt jobbat invandrarverket.

Det finns mer roliga exempel det är bara att söka på invandrarverket och misstag etc.

För det resterande kontrade jag ett amerikanskt "fuckup" med ett svenskt "fuckup"

Posted
Ett exempel, killen som föddes i sverige, flyktingbarn men han fick permanent upphällstillstånd. Hans mor och far skildes och farsan tog grabben och stack till Iran när han var något år gammal. När han var 20 tog sig killen till sverige till sin mor, tyvärr har invandrarverket dragit tillbaka hans permanenta upphällstillstånd pga att han inte tog sig hit direkt när han fyllde 18 av principskäl. Fotbolls-spark tillbaka till Iran, snyggt jobbat invandrarverket.

Det finns mer roliga exempel det är bara att söka på invandrarverket och misstag etc.

För det resterande kontrade jag ett amerikanskt "fuckup" med ett svenskt "fuckup"

Invandrarverket och mottagningsapparaten, lägg ned rubbet.

Det borde räcka med öppna gränser där invandrare registreras.

(Kanske även med DNA prov) Och sedan att polisen och rättsväsendet

är alert och dömmer lika för alla brott oavsett vem det gäller med

undantag av att invandare/flyktingar skickas hem efter avtjänat straff

eller får hålla till godo med hyrd fängelseplats i hemlandet.

Jobbar man sedan i några år straffritt i sverige borde man få

medborgarskap. Innan dess har man bara skyldighet att betala skatt.

Kompletera med gratis svenskakurser, fri sjukvård (kanske inte inklusive hjärttransplantationer. ) och väldigt låg socialhjälp så blir det riktigt bra.

Jag tror folk oftast löser sina problem själva och i små grupper om de får

chansen och skyddas mot de som använder våldsamma genvägar eller

av andra skäl slår på sina medmänniskor.

Sedan gäller det att vi kan locka hit tillräckligt många för att landet

skall bli mindre underbefolkat.

Posted

På vilket sätt utgör det här med invandrarverket ett hot mot sverige och svenskarna? Och hur skyddar vi oss då emot det hotet?

Ja, jag tycker också det är skit hur vi behandlar folk som kommer hit och söker skydd, men det är en annan tråd.

Posted

Ja, nu är det nog en bit från ämnet.

Tillbaks från flyktingpolitiken, för det tror jag inte är något av de större hoten vi har mot det här landet, rent militärt.

Posted (edited)

Snart har vi dom här letandes "terrorister".

Jag tycker ryssarna gör helt rätt i att jaga dessa barnamördare, som du tydligen tycker knappast förtjänas att kallas för terrorister, jorden runt! Israel har gjort det (med rätta) ända sedan 40-talet, och varför skulle inte Ryssland ha samma rätt i detta sammanhang?

Självklart får man för den sakens skull inte glömma ryssarnas övergrepp mot civilisterna i Tjetienien

Edited by henke
Posted
Ja, jag tycker också det är skit hur vi behandlar folk som kommer hit och söker skydd, men det är en annan tråd.

Till stor del är det en annan tråd men behandlar man folk som skit

blir många vartefter skit.

Om det är tydligt att det är ordning, jämstäld rättvisa (hette förr

likhet inför lagen) och schyst men kanske inte så frikostigt i sverige

är jag övertygad om att det blir bättre integrering, färre kriminella

och kriminella och terrorister med utländsk kulturell bakgrund får

svårare att gömma sig i mängden.

Fokus har länge varit på att det skall vara frikostigt i sverige men

en hög mur att ta sig över innan man får stanna och bli en vanlig

troligtvis produktiv och levnadsglad medborgare.

Vi har en massa folk och tillfälliga bidrag som kostar pengar och

tillverkar lidande och att människor blir trasigare för att vi skall kunna

upprätthålla en illusion av att alla har det lika bra i sverige. Det vore

ur min synvinkel mycket medmänskligare och mindre eländeskapande

att få komma hit och försöka åstadkomma sig ett bra liv, ev få vissa

frivilliga eller statliga stöd och klarar man inte att förhålla sig vettigt

till andra människor får man fan för det på precs samma sätt som en

vanlig medborgare.

Och tänk vilka trevliga människor att rekrytera till försvaret när de har

satsat sitt liv på att ta sig till detta nordliga slask och snöhål för att

jobba sig till en bättre framtid! De skulle mycket väl kunna ha mer

motivation än medelsvensson som inte vet vad han har att förlora.

Posted

Jag tycker allmänt (för att vara politiskt inkorrekt) att det är dags att öppna ögonen och inse att islam faktiskt är grogrunden till de flesta konflikter i dagens värld och det är absolut INTE för att dom blivit illa behandlade på något sätt.. Det vet alla ni som är pålästa inom området om konflikter i mellanöster och israels uppkomst där.

Hur som helst så är nog en hög procent av svergies TROENDE* islamistiska befolkning icke våldsamma.. De restrerande är faktiskt våldsamma och jag hade även sånna i min egen pluton som klart och tydligen uttryckte att det var allahs vilja att amerikaner ska dö och att 11 september var en stor seger, samma dag som det hände satt dom och hurrade när planen kraschade in i tornen HUR I H***** kan sånna människor få göra lumpen???

Svart är enkelt: ingen kan veta att dom är fundamentalister, det finns två alternativ, man litar på alla som säger att dom inte är fanatiker eller så litar man inte på någon. Dagens värld tillåter inte det senare så då får vi helt enkelt stå ut med att hela tiden ha ett inre hot.

* med troende menar jag de som faktiskt tror.. att vara muslim och inte äta griskött / dricka alkohol / fira jul osv är det många som gör men det betyder inte att dom tror på någon högre makt. Det är oftast den yngre generationen som faktiskt gör det som är de fanatiska. Helt av egen erfarenhet..

Posted

@ grodan

När sade jag så här: "som du tydligen tycker knappast förtjänas att kallas ..."?

Du hetsar upp dig igen. Var vänlig och samla dig i dina svar, så här blir jag bara kränkt. Lägg inte ord i min mun jag aldrig sagt.

Jag är ärligt intresserad av dagens hotbilder emot sverige och lägger inte in några personliga värderingar i den här debatten.

Om du vill skoja o skämta med mig så använd smileys, så att det framgår.

Har du något att tillföra tråden, skriv då det.

Posted
Jag tycker allmänt (för att vara politiskt inkorrekt) att det är dags att öppna ögonen och inse att islam faktiskt är grogrunden till de flesta konflikter i dagens värld och det är absolut INTE för att dom blivit illa behandlade på något sätt.. Det vet alla ni som är pålästa inom området om konflikter i mellanöster och israels uppkomst där.

Hur som helst så är nog en hög procent av svergies TROENDE* islamistiska befolkning icke våldsamma.. De restrerande är faktiskt våldsamma och jag hade även sånna i min egen pluton som klart och tydligen uttryckte att det var allahs vilja att amerikaner ska dö och att 11 september var en stor seger, samma dag som det hände satt dom och hurrade när planen kraschade in i tornen HUR I H***** kan sånna människor få göra lumpen???

Svart är enkelt: ingen kan veta att dom är fundamentalister, det finns två alternativ, man litar på alla som säger att dom inte är fanatiker eller så litar man inte på någon. Dagens värld tillåter inte det senare så då får vi helt enkelt stå ut med att hela tiden ha ett inre hot.

* med troende menar jag de som faktiskt tror.. att vara muslim och inte äta griskött / dricka alkohol / fira jul osv är det många som gör men det betyder inte att dom tror på någon högre makt. Det är oftast den yngre generationen som faktiskt gör det som är de fanatiska. Helt av egen erfarenhet..

Islam är kanske den religion som just nu missbrukas mest i maktsyfte, något

som underlättas om de troende är fattiga och lågutbildade. När medeltida

länder med "prästerskap" som utövar hårt hållen makt får näranpå

obegränsat med pengar händer det konstiga saker.

Jag har inget bättre förslag än att sortera vartefter, vad har man att göra i

försvaret om man anser att det är bra med terrorattacker? Att bara sortera

efter religion blir på tok för grovt, om det börjar göras håller vi på att förlora

mycket av vad som gör vår kultur trevlig, så desperat är inte läget.

Posted
Snart har vi dom här letandes "terrorister".

Jag tycker ryssarna gör helt rätt i att jaga dessa barnamördare, som du tydligen tycker knappast förtjänas att kallas för terrorister, jorden runt! Israel har gjort det (med rätta) ända sedan 40-talet, och varför skulle inte Ryssland ha samma rätt i detta sammanhang?

Självklart får man för den sakens skull inte glömma ryssarnas övergrepp mot civilisterna i Tjetienien

Känns som det inte finns någon anledning att låta ickedemokratier (eller demokratier för den delen) handgripligen jaga "terrorister" i andra länder. Detta därför att de på grund av sin tvivelaktiga demokrati inte kan skilja mellan terrorist och dissident. Israel har med framgång jagat och kidnappat dissidenter med omvärdens goda minne. Visserligen får dom på nosen ibland som när de försökte få falska pass i Nya Zeeland(?).

Putin kan inte på något sätt skilja mellan de galningar (med föga tjetjenskt ursprung) från seriösa politiker med demokratiambitioner från Tjetjenien, då båda är ett lika stort hot mot Ryssland (alltså Putins makt).

Men om ett land kartlägger personer aktiva i omstörtande verksamhet och med seriösa bevis kan presentera detta för det land där problemen uppehåller sig så ska detta givetvis kunna behandlas med rättsamhällets alla instanser.

Posted

Det hade ju varit lite smartare att försöka driva igenom självstyres succesivt genom demokratiska metoder istället för att skramla med vapen och starta ett inbördeskrig.

Hur vill du att putin ska svara? "men självklart ska ni ha självstyre! skapa gärna ännu en sekulariserad stat vid våran gräns, toppen!" Hur månge fler utbrytare har du inom en månad tror vi?

Hur var det nu stalin gjorde för att kväsa upproret? Och hur reagerade sverige då? Inte fullt så fet debatt eller hur.

Posted
seriösa politiker med demokratiambitioner

Och vilka är de om jag får fråga?

Skulle vilja mena att Ryssland gör sig till ganska stort löje genom att envisas med att efterlysa Akhmed Zakayev via Interpol då anklagelserna mot honom har underkänts av både Dansk och Brittisk rätt.

@ Vinter:

Visst hade troligen separatisterna i Tjetjenien troligen kunnat agera lite smidigare men det är lätt att vara efterklok. Men Putins hårdföra linje där han inte tillåter någon fri debatt om läget eller några som helst diskutioner med folket förbättrar knappast läget för någon. Kritiska medier tystas på löpande band. Och inga politiska ambitioner som vill finna en fredlig ömsesidig lösning på konflikten tillåts agera, annat än i exil där Putin ändå försöker tysta kritiken.

Kanske har Putin med sin bakgrund kvar lite av de Stalinistiska konfliktlösningsidéerna..

Posted
Hur var det nu stalin gjorde för att kväsa upproret? Och hur reagerade sverige då? Inte fullt så fet debatt eller hur.

Jag undrar hur den ryska befolkningen repektive västvärlden i praktiken, d.v.s. inte bara i ord, skulle reagera om Putin med vänner (och kanske även ryska folket) verkligen totaltröttnade på Tjetjenien och inledde en massiv kampanj för att döda varenda person i Tjetjenien som inte är etnisk ryss, d.v.s. inledde ett fullskaligt folkmord? Man skulle kunna tänka sig att man erbjöd alla etniska ryssar i Tjetjenien att bosätta sig i Ryssland för att förenkla operationen och man skulle inte dra sig för att även använda sig av kemiska vapen för att "rensa" Tjetjenien. Operationen skulle syfta till två saker; För det första att sopa bort en del av problemet i Tjetjenien. För det andra att varna andra som också hyser tankar om att separera från Ryssland eller bråka med Ryssland på annat sätt. Detta är inte något jag tror kommer att hända, men det är intressant scenario att fundera på.

Posted

Problemet för separatisterna är att deras ledare är kända terrorister med åtskilliga ryssars liv på sitt samvete, då både civila och militära. Inte precis den typen av människor ryssland kan tänka sig att förhandla med. Men man ska inte glömma att det var separatisterna som startade konflikten, hade dom varit mer taktfulla är jag övertygad om att dom kunnat ta över regionens styre inom ryssland. Men troligtvis är dom ute efter ett styre i mer "talibansk" anda, och då kan man ju gissa att dom skiter i demokratiska processer.

Vad gäller putin så har han nu fixat ytterligare makt till sin person genom att han själv skall utse guvernörerna i delrepublikerna enligt ett färskt beslut. Vi kan väll gämföra det med att Göran Persson plötsligt beslutar att han personligen ska utse alla kommun ledare typ.

Vad ska man säga 5 steg bakåt?

Posted (edited)
seriösa politiker med demokratiambitioner

Och vilka är de om jag får fråga?

Skulle vilja mena att Ryssland gör sig till ganska stort löje genom att envisas med att efterlysa Akhmed Zakayev via Interpol då anklagelserna mot honom har underkänts av både Dansk och Brittisk rätt.

Håller med om det - ser ut mer som ett iscensatt politiskt spel som har för ändamål bara att visa att man gör något.

Edited by Gunn0r
Posted

Vet inte vad man ska tycka när nu Sjamil Basajev har tagit på sig 'äran' för Beslan. (Ansvar är fel ord för det kommer han aldrig ta)

Detta ger bara Ryssland det vatten dom behöver på sin kvarn för att peka ut tjetjenerna som terrorister. Detta kommer göra det än svårare för de mer moderata krafterna att hitta en lösning för området, oavsett som rysk provins eller fritt land.

Inte kommer det bli bättre för alla de kaukasier och andra lite mörkbuskigare ryssar som hårt diskrimineras och förtrycks av på stat och medborgare i bl.a. Moskva.

Posted
Detta kommer göra det än svårare för de mer moderata krafterna att hitta en lösning för området, oavsett som rysk provins eller fritt land.

Det är väldigt väldigt svårt att köra med mer "moderata" krafterna pga. den tjetjeniska kulturen, traditionella "tillvägagångssätt" och geografiska läget.

Posted

Har det där med att Sjamil Basajev tog på sig dådet i Beslan varit mer konkret än ett utalande via en website? Typ en video eller så? (har inte följt det hela) Min första tanke när jag såg att det kommit upp var att "Oj vad bekvämt med ett ansikte för ryssarna att jaga". FSB är ju KGB i allt utom namnet, mer eller mindre, och KGB var ju rätt duktiga på att planetera information när de behövdes.

Posted

@ jotte

Jag tror du har nått där. Vi glömmer nog rätt ofta hur mycket desinformation som roterar i media. (kom att tänka på aftonbladet helt spontant :=o , tårar i ögonen..he he)

Men seriöst, hot och nya hot, media.... där har vi ett ganska osäkert kort.

Alla svenska tidningars chefredaktörer är politiskt tillsatta. (även finska, vad jag vet, i övriga länder vet jag inte)

Samhället som helhet har gjort sig väldigt beroende av snabba komunikationer, det är svårt att kolla sanningshalten när det är bråttom.

Posted

Dessutom ett annat hot är dessa mindre rörelser, kriminella eller ideologiska, vilka tar rätten i egna händer. Läste detta:

MTV3: Vapenlast på Finnair-passagerarplan

Tullen hittade i februari i år en vapenlast på ett Finnair-flygplan. I lasten fanns bland annat toppmoderna stormgevär med mycket stor eldkraft. Lasten hittades på ett passagerarplan som kommit till Helsingfors från Amsterdam, rapporterade MTV3 på fredagen.

Vapnen var på väg från Marocko till Singapore via Helsingfors. Eftersom det inte fanns tillstånd för vapnen beslagtog den finska tullen lasten. Fallet går vidare till åtalsprövning i Vanda häradsrätt.

Finnairs flyg AY 864 anlände den 19 februari från Amsterdam till Helsingfors. I flygplanets last fanns fem stora kollin som skulle till Singapore.

När polisen började undersöka kollina hittades 600 kilo automatvapen. Det fanns inga tillstånd för vapnen och tullen beslagtog lasten. Enligt MTV3 saknades det import- och exporttillstånd och transiteringstillstånd av försvarsministeriet för vapenlasten. Vapnen kom ursprungligen från Marocko.

Finnair underströk på fredagen för MTV3 att det är den som skickar lasten som ska ansöka om tillstånd och som ansvarar för att varorna är lagliga.

Tullen betraktar fallet som ovanligt sällsynt och har undersökt fallet som exportbrott. (FNB)

FNB

--------------------------------------------------------------------------------

Tja, man kan undra vad de skulle användas till?

Undrar hur många sådana här "lådor" som rör sig i europa. Hoppas att vi har en möjlighet att stämma i bäcken med det "nya" utseendet av försvaret.

Posted (edited)

Sveriges Radio - Ekot

LÄnk: ??

2004-09-29

" Fler misstänkta i Sverige för terrordåd

Ytterligare fjorton personer i Sverige misstänks vara inblandade i den terrorhärva där fyra personer greps i april i år. Ekot har också uppgifter på att det rör sig om fyra terrordåd och inte ett som det tidigare sagts."

--------------------

Ojdå!

Är det bara jag som tycker att situationen är hotfull?

Ser jag spöken eller?

Edit: Borttagen Artikel/Henke

Edited by henke