Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Och det kommer mera:

En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se.

Från TT-NTB Uppdaterad 2 okt 2004 07:09

Norge höjer terrorberedskapen

Den norska säkerhetstjänsten (PTS) har höjt beredskapsnivån från låg till medel sedan hot på fredagen framförts mot bland annat Norge på ett ljudband som al-Qaida påstås stå bakom.

------------------------

Ser ni?

-----------------------

Edit: Artikel borttagen /Henke

Edited by henke
  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

För att ansluta till vad jag tidagare anfört, där oljan pumpas, raffineras och transporteras har och är de moderna krigshärdarna.

"2004-04-05

Begränsa ryska oljeexporten via Östersjön (SvD Brännpunkt 2004-04-04)

Tommy Nordin VD, Svenska Petroleuminstitutet"

LÄnk:???

Sedan Putin valdes till president i Ryssland satsas stora resurser på att kraftigt öka landets oljeproduktion. Från en nivå på 6 milj fat/år 1998 till nu ca 8,75 milj fat/dag, har man som mål att inom 10 år producera 13-14 milj fat, vilket skulle göra Ryssland till världens ojämförligt största oljeproducent och exportör.

-----------------

Vad betyder det här för Sverige?

-----------------------

Edit: Borttagen artikel /Henke

Edited by henke
Posted

Att om en sådan där bjässe sjunker så får vi väldigt kletiga stränder i Östersjoområdet.

Verkar ju galet att transportera sådana mängde olja i ett hav som Östersjön.

Posted

Ja jo, det är ju miljörisken.

Jag ser ett annat hot också. Tanken att någon vill störa transporten av olja från Ryssland av politiska eller av ekonomiska skäl.

Är ni med i min tankegång? Låter det orimligt?

Posted (edited)

med en dåres enishet...

jag verkar vara den enda intresserad av östersjöregionens risk o säkerhet på detta forum.

nåja, här är siffrorna på oljemängden som transporteras från ryssland...

källa: itar-tass

"RF oil export increases by 17.2% to 150.833 mln tonnes this year"

4.047 million tonnes via Primorsk and 79.9 thousand tonnes via the port Yuzhny.

As much as 85.352 million tonnes of oil were exported via sea terminals since the beginning of the year that is by 25.2 percent higher than the level for the same period last year.

Länk: ?

Artikel borttagen/Henke

Edited by henke
Posted

Ryssland bygger det som kommer att bli världens andra största oljeterminal uppe i Murmansk. Oljefälten som ligger strax utanför motsvarar i stort Kuwaits kapacitet. Den part som har kontrakterat den största andelen av denna olja är USA. Transportrutterna går över Barents hav nära den Norska kusten.

Luleå innehar en av de få flygplatser som kan hantera de riktigt stora militära transportflygplanen av typen C5. Vad tror ni kommer att hända när konkurrensen om den resterande oljan ökar mellan USA, EU och Ryssland? Det kan gott börja bränna till i norra Skandinavien snabbare än vi tror idag. Speciellt som vi antagligen befinner oss på utvinnningsmax för oljan och efterfrågan börjar ta fart från både Kina och Indien...

Kan vara farligt att rusta ner för fort... Och rätt galet att rusta ner snabbt i norra Sverige och lägga viktiga strukturer i södra Sverige när våra viktigaste energitillgångar finns i norr...

Posted (edited)

Det byggs närmare också...

Oil terminal construction begins in Leningrad region

08.10.2004, 04.07

ST. PETERSBURG, October 8 (ITAR-TASS) – The construction of an oil terminal for Transnefteproduct Company begins in Primorsk, Leningrad region on Friday. The terminal is part of a major export project called “Sever” (“North”).

Källa: http://www.itar-tass.com LÄNK: ?

Vår östersjöregion börjar bli mer riskabel än den tidigare varit.

Vilka är riskerna?

Vad gör vi för att skydda oss emot dem?

Artikel borttagen/Henke

Edited by henke
Posted

Jag förnekar inte att det finns risker, men det kan ju också vara så att om nordvästregionens ekonomiska betydelse ökar i Ryssland, så kommer Moskva (och andra regimer) att vara än mer angelägna om att bevara fred och stabilitet i området, vilket i så fall ytterligare minskar hotet i Norden.

Posted (edited)

Som svar till detta:

Källa: Moscow Times Friday, October 08, 2004

By Greg Walters,Valeria Korchagina and Catherine Belton

Staff Writers

Länk: ??

CIA: Russia Got Rich Violating Sanctions

Russian government officials, political leaders and companies helped Saddam Hussein secretly amass $11 billion between 1996 and 2003 and pocketed an estimated $130 million, violating intricate UN sanctions on Iraq in the run-up to the U.S. invasion, a CIA report says.

Är det säkert att vi förstår omfattningen av rysk logik?

Artikel borttagen/Henke

Edited by henke
Posted (edited)
Är det säkert att vi förstår omfattningen av rysk logik?

Logiken är densamma.

Det fanns feta pengar att tjäna på att bryta Irakbojkotten, därför gjorde man det.

Min tanke var att om de styrande i Moskva uppfattar att fred och stabilitet kring Petersburg och Murmansk ligger i deras ekonomiska intresse så kommer säkerheten i Norden att öka.

Edited by Vysotskij
Posted

Jag tror att det finns fler aktörer än de styrande i moskva. Som du ser i artikeln är flera företag med och spelar...

Det kan hända att även andra aktörer, organisationer är intreesserade av att störa oljetrafiken i vår närhet, vilket kan skapa hot även för oss.

tror jag

Posted
Jag tror att det finns fler aktörer än de styrande i moskva. Som du ser i artikeln är flera företag med och spelar...

Det kan hända att även andra aktörer, organisationer är intreesserade av att störa oljetrafiken i vår närhet, vilket kan skapa hot även för oss.

tror jag

Jag säger inte emot dig.

Frågan är bara om de starkaste intressena talar för störningar eller för stabilitet.

Posted

Ja det återstår att se. :wub:

Det jag är ute åk fikar efter är att kanske, kanske fnns det en liten liten risk att den, av vår statsminister utropade, 1000-åriga freden ännu inte infunnit sig. :banghead:

Och om, i så fall, hur skall vi skydda oss?

Vilka är hoten?

Jag är orolig för det jag ser och hör, det känns som om politikerna i landet bara läser aftonbladet och saknar insikt i omvärlden. Ja, det förstås, dom har ju synpunkter på alla andra kontinenters länders agerande... men det är så långt bort.

Hoten jag upplever är här i grannskapet.

Eller är jag paranoid bara?

Posted (edited)

Terrororganisationer söker sig till "snälla" länder och verkar därifrån. Det är säkrare för dem. Det här har just uppdagats i Finland. Kan sån´t hända i Sverige?

Internet site in Finland not help fight international terrorism

11.10.2004, 18.25

MOSCOW, October 11 (Itar-Tass) - The launch of an Internet site by Chechen separatists in Finland cannot facilitate the fight against international terrorism, according to State Duma lawmakers.

Källa: ITAR-TASS. Länk:

Artikel borttagen/Henke

Edited by henke
Posted
Terrororganisationer söker sig till "snälla" länder och verkar därifrån. Det är säkrare för dem. Det här har just uppdagats i Finland. Kan sån´t hända i Sverige?

Det vore naivt att tro något annat, jag kan inte tänka mig annat än att det sker idag.

Posted

Vad skulle du själv göra om du vore terrorist?

Posted (edited)

tror jag

Jag säger inte emot dig.

Frågan är bara om de starkaste intressena talar för störningar eller för stabilitet.

Som Pappsen säger kan oljetrafiken på sikt återigen göra Östersjön till en globalt intressant strategisk hotspot.

Vi får dessutom inte stirra oss blinda på att hotet mot stabiliteten obönhörligen måste vara någon annan än Sverige.

Man kan t ex tänka sig att t ex en framtida svensk militär eller polisiär oförmåga att hävda den egna nationella integriteten kan upplevas som den destabiliserande faktorn av våra grannländer.

Om än osannolikt idag finns möjligheten att t ex framtida terrorister eller nationer opererar från svenskt territorium och blir ett hot mot oljetrafiken. Säg att Ryssland råkar i konflikt med ett land på andra sidan jorden. Denna nation skulle med relativt små medel kunna blockera all rysk östersjöexport med ubåtar som mellan tillslagen gömde sig på svenskt territorialvatten.

Man kan också spela med att NATO av någon anledning stryper Öresund. Eller för den delen att såväl NATO som EU havererar och helt nya situationer utvecklas.

Den bristande svenska militära förmågan kan faktiskt bli så svag att det i sig upplevs som ett hot av våra grannländer - men i denna svaghet ligger då också en möjlighet för grannländerna att "ta saken i egna händer" till lågt militärt pris.

Som synes är det lätt att spela upp skräckscenarion på ett eller ett par decenniers sikt. Med tanke på att vår militära uppbyggnadsperiod planerades till tio-femton år redan innan återtagningen avskaffades bör vi nog tänka oss för. Är vi verkligen säkra i sten på att Europa om ett par decennier är så stabilt som vi helst vill tro?

Edited by Unicorn
Posted
Man kan t ex tänka sig att t ex en framtida svensk militär eller polisiär oförmåga att hävda den egna nationella integriteten kan upplevas som den destabiliserande faktorn av våra grannländer.

Jag skulle nog hävda att det i viss mån redan är så i dagsläget, när det gäller den militära biten. Jag hoppas att det inte blir ännu värre, men tyvärr så blir jag inte förvånad om det faktiskt blir värre.

Posted

@Pappsen:

© ITAR-TASS. All right reserved. You undertake not to copy, store in any medium (including in any other website), distribute, transmit, re-transmit, broadcast, modify or show in public any part of the ITAR-TASS website without the prior written permission of ITAR-TASS.contact phone.: (095) 202 1127, 202 1295, 290 4468, 229 2864, 229 4171; Їръё: (095) 202 5474 e-mail: [email protected]

Har du frågat dom om tillstånd att göra det, som dom skrivar att du inte får göra?

I så fall är det bara att ignorera denna "hellig-röv"-postering från mit håll.

MVH

Troels

Posted

Tack för din påpekan... självklart har jag inte frågat om lov.

Men eftersom jag, i ett slutet forum, utan egen vinning och med tydlig referens till källan enbart korrekt citerar dem tror jag mig ha rätten på min sida.

Vad tror du?

Lite OT visserligen, men du SKREK så väldigt, det kan du väl sluta med.

Och vad är ditt syfte med ditt inlägg? Är du rädd för att något framgår som borde hållas tyst med? Eller...? Vem jobbar du för?

Posted

"Tack för din påpekan... självklart har jag inte frågat om lov. Men eftersom jag, i ett slutet forum, utan egen vinning och med tydlig referens till källan enbart korrekt citerar dem tror jag mig ha rätten på min sida. Vad tror du?"

... Att du INTE har rätten på din sida!

"Lite OT visserligen, men du SKREK så väldigt, det kan du väl sluta med."

Jo.

"Och vad är ditt syfte med ditt inlägg?"

Respekt för andras arbete!

"Är du rädd för att något framgår som borde hållas tyst med?"

Absolut inte, jag är faktisk på din sida. Om du tror mig eller inte bryr jag mig faktisk inte om!

"Vem jobbar du för?"

... Vaf-n är det för en fråga? Du jobbar kanske som professionel konspirations-teoretiker?

UVH

Troels

Posted

Näe, men ditt påhopp var så förb-at onödigt aggressivt.

Och du, när det du har att säga är sakligt och klokt behöver du inte skrika. Risken är stor att man missar det du vill ha sagt, eller hur.

Jag respekterar också andras arbete och tänker, efter att ha tagit till mig det som var fakta och klokt i ditt inlägg, hädanefter bara länka till artiklarna.

Det tackar jag för.

• Forumsledning
Posted

Då var det dags att styra lite ser jag.

Följande gäller:

står det

© ITAR-TASS. All right reserved. You undertake not to copy, store in any medium (including in any other website), distribute, transmit, re-transmit, broadcast, modify or show in public

Så är det glasklart i mina ögon vad som gäller, och då BlåGul är allsmäktig på forumet så är det som jag tolkar - det som gäller för alla här.

Man kan/får inte "citera" en mer eller mindre hel artikel/rapport rakt av så där bara, SPECIELLT om det uttryckligen står att man INTE får kopiera, till något som helst medium.

Dessutom, då alla kan läsa/bli medlemmar på forumet är det ett ganska öppet forum skulle jag vilja säga.

Så som del-ansvarig på forumet och för att undvika att vår ansvarige utgivare på detta forumet råkar ut för rättsliga problem ser jag det som i min uppgift att dela ut order för att tillse att inget olyckligt sker.

@Pappsen ta bort den text som är märkt eller på nått sätt innehåller Copyright i dina inlägg, står det så utryckligen klart vad som gäller så är du snudd på att varnas för din oaktsamhet.

Hur du ersätter din text med länk eller skriver om texten så att det blir DIN VERSION av det bryr jag mig inte om, upphovsrättsskyddat matrial skall bort.

Är et några problem med det kontaktar du nån BlåGul som är Online motsv. och talar om vad du behöver hjälp med.

@Troels Du har inte gjort fel på det viset, utan jag ser det nästan som en skyldighet för varje medlem att rapportera saker som händer på forumet som kan innebära problem för forumet, kortsiktligt eller långsiktligt, det spelar ingen roll. Dock vet du nog själv hur ditt tillväga gång sätt kunde kanske varit annorlunda.

Bra att du såg det hela själv och sa till oss BlåGul

Som förtydligande till alla..

Alltså ni får säga till varandra på ett "kamratligt" sätt att nu gör du fel eller, nu är du ute på hal is pga av bla bla.. osv. Men styrandet och "polisandet" tar BlåGul hand om.

Ni får INTE slänga ut text hit och dit som är upphovsrättsskyddad, såvida det inte är små delar av något där man kan tillämpa "citat-rätten". Ta som regel att LÄNKA istället eller skriv om, så är all osäkerhet och frågetecken om vad som rätt eller fel undanröjda direkt.

Slutligen, kommer BlåGul städa upp lite här sen vid behov, samt så är vi inte intresserad av "vad som är rätt eller fel"-diskussion HÄR, utan det pratas i PM till mig eller annan BlåGul eller får det disskuteras i en annan tråd.

Slut, Verkställ!

• Forumsledning
Posted

Nu hann Kimster före, men jag anser precis samma sak.

Det gäller alla typer av verk.

LÄNKA till källorna och KOPIERA INTE IN DEM.

Använd ett kortare citat för att beskriva vad länken handlar om och skriv ev. egna slutsatser/kommentarer.

Siffror /fakta får man "skriva av" men textens utformning (meningsbyggnad) måste ändras samt att man bör ange källa för att visa vart man fått informationen ifrån.

Posted (edited)

@ kimster

läste du vad jag skrev i raden ovanför?

och om du gjorde det, var inte ditt påpekande, riktat till mig, ganska onödigt då?

Eftersom jag tydligt säger att jag inser fadäsen och tom. tackar "flamaren" patroel, trots hans gapande.

sen vill jag påpeka hela itar-tass´s vilkor för kopiering:

TO ALL USERS OF ITAR-TASS INFORMATION:

ITAR-TASS copyright to news wires, bulletins, and other information products that are objects of copyright, as well as to photo and video materials and graphics is protected by the Russian Law “On copyright and similar rights”.

ITAR-TASS is entitled to EXCLUSIVE RIGHTS to all works created by its employees or other persons on orders of the Agency.

It is obligatory to quote ITAR-TASS while using its information products. Changing or amending information products, as well as rewriting ITAR-TASS materials is allowed only upon agreement with the news agency.

The use by other news agencies and media outlets of materials, which are objects of ITAR-TASS copyright, with the aim other than envisaged by the agreement between the agency and the subscriber is inadmissible.

According to the Russian Law “On mass media” (article 23), mass media outlets must quote ITAR-TASS while distributing its reports and news.

ITAR-TASS respects the copyright and lawful interests of all mass media outlets. In its turn, ITAR-TASS hopes its copyright and lawful interests will be observed.

som ni ser, om ni läser så bryter jag inte emot deras regler. självklart vill dom skydda sitt material, men dom vill ju också sprida den. och vi är ju inte komersiella på något vis.

ett forum kan jämföras med att sitta på kafé och prata eller visa varann artiklar av intresse.

däremot, för att inte stöta mig med forumets läsare eller moderator, så självklart så länkar jag bara hädanefter.

men rätt ska va rätt, och gap och skrik på forumet är trist.

Edited by Pappsen
Posted
tänk om det finns terrorister i Sverige och ryska myndigheter får reda på det..

Då är det bara att hoppas att Putin inte är som Bush! Men har inte dem tillräckligt med egna problem att fixa istället för att ge sig ut internationellt kanske? Den som lever får se!

Posted
Nej

Kan man inte erövra ett fattigt bergsland i kaulasus kan man inte ta Sverige.

Det är jag inte beredd att hålla med om. Hur tror du att svensken i gemen skulle reagera om han blir utan vatten och el i en vecka? Jag misstänker att tjetjenierna har betydligt större möjligheter som folk att klara av de påfrestningar som kriget innebär än vad svenskarna har.