Jump to content

Ser ni hotet?


Pappsen

Recommended Posts

Med tanke på hur terrorismen snabbt ändrats och utvecklats som stridsform och med tanke på hur de stackars ryssarna nyligen blivit hårt drabbade, ser ni några nya hotbilder i riket?

 

Det finns ju en del ganska ruskig vapenteknik att tillgå idag som inte fanns för 10 år sedan.

Vidare har vi bantat försvaret. Polisen har ju visat sin förmåga och kapacitet i Gbg. Här i forumet kan vi ana stora revirstrider mellan ex. Hv o RK.

 

Alltså dela med er vad ni ser för risker.

 

Och, kanske viktigast av allt, hur tänker ni att vi skyddar oss?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har detta någon betydelse? :

 

Källa: DN 2004 09 04

 

Rysk olja flödar genom Östersjön

 

LYSEKIL. Ryssland seglar upp som en ledande oljeleverantör till Sverige. Tankfartyg går i dag i tät trafik från oljeterminalen Primorsk i Finska viken till Scanraff i Lysekil. Landets största raffinaderi tar bortåt hälften av råoljan från Ryssland.

------------------------

 

Risker för sverige?

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Hotbilder behöver inte vara enormt logiska, eller förutsägbara. Ta kidnappningen av dom franska journalisterna, kravet för att inte döda dom är som bekant att frankrike tar bort lagen om förbud mot slöja. Undrar hur kravet skulle se ut om dom får tag på en svensk? Och hur regeringen skulle reagera?

 

Låt säga att en vis statsman från ett annat land besöker sverige, under bilresan

genom stockholm smäller en bilbomb plötsligt.

 

Scan köttbulls tillverkning sprängs i luften, brev från terroristerna "Vi gillar inte att ni producerar mat med griskött i, grisuppfödning skall förbjudas annars!"

I fundamentalisternas små sinnen är det nog inte helt otroligt.

 

Som bekant är sverige en bra grogrund för terrorisnätverk, och det har visat sig finnas ganska många personer med tvivelaktiga kopplingar här.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

Hotbilder behöver inte vara enormt logiska, eller förutsägbara. Ta kidnappningen av dom franska journalisterna, kravet för att inte döda dom är som bekant att frankrike tar bort lagen om förbud mot slöja. Undrar hur kravet skulle se ut om dom får tag på en svensk? Och hur regeringen skulle reagera?

 

Låt säga att en vis statsman från ett annat land besöker sverige, under bilresan

genom stockholm smäller en bilbomb plötsligt.

 

Scan köttbulls tillverkning sprängs i luften, brev från terroristerna "Vi gillar inte att ni producerar mat med griskött i, grisuppfödning skall förbjudas annars!"

I fundamentalisternas små sinnen är det nog inte helt otroligt.

 

Som bekant är sverige en bra grogrund för terrorisnätverk, och det har visat sig finnas ganska många personer med tvivelaktiga kopplingar här.

Ser ni hotet? -Ja sveriges muslimer utgör med all säkerhet en ondsinnt femte kolon som bara väntar på rätt tillfälle för att spränga Scans köttbullsfabrik och dalahästtillverkningen i Mora etc. Bura in dom jävlarna! När jag lumpade som KB var ca 20-25% av mina soldater troende muslimer (mestadels från stockholmsförorterna) men löste sina uppgifter på bästa sätt. Åtminstonne dessa killar, som har uppoffrat (lumpen är ju i realiteten frivillig idag) 7-12 månader för att bli en del av vårt lands gemensamma försvar, förtjänar knappast att betraktas som potentiella terrorister. Vad gäller övriga muslimer här i landet kan jag inte utlåta mig. Givetvis finns det rötägg här och där, men de de fanatiska självmordsbombarna är nog i minoritet bland Sveriges muslimer.

 

Till "Pappsen": Känns det inte lite moraliskt tveksamt att utmåla Ryssland som ett illvilligt och lömskt hot mot oss som bara blir värre om dess ekonomi tillåts växa genom oljeexport, dagen efter att ca 300 ryska barn och andra civila har sprängts i bitar? Åtminstonne ett par hundra ryska familjer förtjänar vårt medlidande och sympatier efter den fruktansvärt smärtsamma händelsen som att förlora sitt/sina barn måste innebära...

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att dom måste vara svenskar? Terroristnätverk byggs upp av utlänningar som flyttar in och uppehållersig i landet, ganska enkelt nu när sverige inte är EUs gränsland.

 

Scan var ett skämt, glömde lägga in en smiley.

 

 

Å andra sidan, låt säga att några svenskar befinner sig i irak(eller granländerna) och jobbar med återbyggnaden av landet. Dom blir kidnappade av irakiska motståndsmän. Tror ni kidnapparna tänker "uj uj dom är ju svenskar och snälla, vi släpper dom" eller kommer dom med något slags krav till svenska regeringen trots att sverige inte alls är involverad?

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

@ grodanboll

 

Lugn

 

1 Vem har pekat ut muslimer? :wub:

 

2 "Till "Pappsen": Känns det inte lite moraliskt tveksamt att utmåla Ryssland som ett illvilligt och lömskt hot mot oss " :lala:;-)

 

Eh, jag tänkte mig nog inte att ryssen var hotet... utan såg oljan, som numera flödar genom östersjön som en möjlig oroshärd.

 

Är det inte så att flera stora krig och konflikter i modern tid rört sig just i områden där olja produceras/transporteeras i större mängd.

 

Här kanske folk i forumet kan rätta mig , här finns ju mycket kunskap i ämnet.

 

Men det som jag var intresserad av var, vilka större hot som Sverige verkligen har, och hur skydda oss emot dessa.

 

Jag inbjuder både dig grodan, och andra till spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan faktiskt se vissa risker för ett storskaligt terrorattentat i Sverige. Givetvis inte mot svenska intressen. men mot exempelvis amerikanska eller judiska därför att:

 

Vi har någon form av svensk mentalitet som stänger ute allt ont och alla faror. Om man i U.S.A har rädsla som ledsagande så har vi motstsen (vilket är bra på sätt och vis)

 

I U.S.A så köper man en livförsäkring för att man är rädd för att bli rånmördad i sitt hem. Vi tror inte för en sekund att det ska hända oss och väljer därför bort livförsäkringen...

 

Det samma gäller vår infrastruktur inför bland annat terrorhot. Även fast vi åkt på en smäll så lär vi oss inte. Kunde terrorister ta Västtysklands ambassad på 70-talet så kan de lugnt ta Judiska Skolan idag. Vi har nån sorts övertro på att om vi bemannar skolan med en (1) securitas-vakt, så är vi home safe för då blir den ju sveriges säkraste skola! Ingen annan skola har ju en egen securitas vakt!

 

Så lämnar vi möjligheten öppen kanske någon tar den...

 

Å andra sidan så har dessa tankar börjat ta form i mitt huvud:

 

Jag har kommit fram till att det pågår nån form av dolt världskrig mellan muslimer och västerlänningar. I frontlinjen är kriget uppenbart. Frontlinjen består bland annat av Israel, Dafur, Indonesien, Kashmir, Afganistan, Tjetjenien, Serbien, Det är där det är som mest galet. I Irans huvudstad så är det fullt möjligt att vara kristen utan att frukta för sitt liv. Det finns kristna kvarter i Theran, och de utsätts inte för terrorattacker. Jag antar att det är för att det inte är någon frontlinje där. Iranierna är så säkra på sin tro så att de inte har något behov av att blada ned till de kristna kvarteran och spränga sig sjävla...de kristna är ju inte något hot där. Precis så är det i sverige. Vi behöver inte vara rädda för våra muslimska invånare eftersom det inte går någon frontlinje här....de är inget hot.

 

Om jag smälter samman mina två teorier, så är Sverige det bästa tänkbara målet för utlänska terrorister som vill flytta frontlinjen några snäpp...och för att vara politiskt inkorrekt så är det islamiska fundamentalister jag har i åtanke...

 

Och om det smäller så kommer våra politiker definitivt tillsätta en kommité som ska utreda hur vi ska undvika liknande katastrofer i framtiden - det känns tryggt :)

Edited by Gus
Link to comment
Share on other sites

/.../

 

I U.S.A så köper man en livförsäkring för att man är rädd för att bli rånmördad i sitt hem. Vi tror inte för en sekund att det ska hända oss och väljer därför bort livförsäkringen...

 

/.../

Sen när är rånmord en såpass vanlig dödsorsak att man köper en livförsäkring bara därför?

 

Svenskar har livförsäkringar men inte med så stora belopp som man kanske tror. Folk har livförsäkringar för att deras efterlevande ska ha råd att tex begrava dem(inte helt gratis) och kanske kunna behålla samma boende som innan dödsfallet.

 

Slut OT

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

Ska man kartlägga möjliga terrorister? Eller möjliga terroristmål?

 

Det verkar ju som terrorister gärna slår mot "mjuka" mål, och sådana finns det ju så många av. Hur skyddar vi oss?

Ja och ja, att inte försöka kartlägga vore vansinnigt slappt.

Nästa knepighet blir att värdera kartläggningen på ett bra

sätt så den ger skydd och inte trakasseri som ger den

dåligt rykte som leder till nedläggning.

 

Jag tror inte att det går att skydda alla mjuka mål eller

ens en bråkdel av dem. Det rimliga borde vara att bli bättre

på att ta hand om skadan efter att den har skett, bättre

akutsjukvård, bättre kommunikationer, mer övningar och

tillstånd och övning i att ta emot hjälp från kvalificerad militär

när nationella insatstyrkan inte räcker till och hemvärn när

polisen inte räcker till för avspärrnings och bevakningsarbete.

 

Ett förebyggande skydd av mjuka mål skulle troligtvis byggas

upp genom elektronisk övervakning då det är för dyrt med

personal. Det borde bli en modernare variant av londons

kameraövervakning.

 

Det blir inte mycket kvar av den personliga integriteten, den

är nog även ganska lättoffrad för lunar storm generationen. :(

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att dom måste vara svenskar? Terroristnätverk byggs upp av utlänningar som flyttar in och uppehållersig i landet, ganska enkelt nu när sverige inte är EUs gränsland.

 

Scan var ett skämt, glömde lägga in en smiley.

 

 

Å andra sidan, låt säga att några svenskar befinner sig i irak(eller granländerna) och jobbar med återbyggnaden av landet. Dom blir kidnappade av irakiska motståndsmän. Tror ni kidnapparna tänker "uj uj dom är ju svenskar och snälla, vi släpper dom" eller kommer dom med något slags krav till svenska regeringen trots att sverige inte alls är involverad?

Sorry, menade inte att vara mästrande och över-aggro! Ber om ursäkt... Jag menar bara att det är viktigt att hålla i sär kriget mot terrorismen från något slags religionskrig... Jag missförstod ironin med köttbullarna. Ska lugna ner mig!

Link to comment
Share on other sites

Karin,

Jag använde en så kallas analogi, bara för att försöka förklara vad jag menade med att man drivs av rädsla i U.S.A. En analogi är ett LÖST exempel, som gör att man ska slippa skriva ned all argumentation för att läsaren ska förstå. Eftersom du totalt missförstod, till skillnad från pappsen så ska jag förtydliga mig för dig:

 

I U.S.A så är den generella mentaliteten att man ska se faror överallt trots att de inte finns, utbredd. Min bestämda åsikt är att vi är av en annan mentalitet i Europa där vi inte ser faror, snarare så ser vi inga faror även om och då de finns.

 

I U.S.A så vaknar man på morgonen, och går ned till köket och gör en kaffe som är decaf, för att man tror att koffeinet är skitfarligt i små mänder. Sen så kollar man runt sin axel då man går till bilen för att se så att ingen från hooden står beredd att hoppa fram och ta din bil från dig. Sen då man sitter i bilen så gör man det med dörrarna låsta. Givetvis lämnar man in bilen för att få bromsarna kollade vartannat år...för de kan ju sluta fungera, och det är farligt. Då man kommer till garaget på jobbet så är man rädd för att bli överfallen, och då man sitter i sin skyskrapa så tror man att den ska sprängas, och då man åker hem så håller det på att bli mörkt, och i mörkret lurar kriminella gatugäng som är farliga för dig....Men farligast av dem alla är de som hotar din och din familjs frihet...de Islamska fundamentalisterna. De kan slå till när som helst och var som helst. Det är därför man stänger ned en hel internationell flygplats under en hel dag för att ett batteri i en flicklama exploderade och åstadkom en knall, det är därför man skickar hem FBI till en helamerikansk tvåbarnsmamma som just köpt flightsimulator på Wallmart till sina ungar...man måste ju kolla! Och i butiken så blev man rädd att hon kanske var terrorist...Det är därför man sätter en svensk rikstagskandidet på en terrorlista...man kan ju inte vara nog försiktig då det gäller säkerheten. Givetvis så skrotar man den införskaffade tekniken för mobilsamtal i tunnelbanan....Terrorister kan ju trigga bomber på det sättet...

 

Detta är helt främmande för mig. Jag kan åka tunnelbana i Stockholm och prata i mobbe, för att ingen på SL tror att gsm-nätet i tuben ska användas till att trigga bomber. Jag vet att jag kan köpa Flightsimulator utan att Säpo knackar på. Jag tror inte att Arlanda stängs ned en hel dag för att någon hör en smäll som visar sig komma från en ficklampa och så vidare.....

Edited by Gus
Link to comment
Share on other sites

Gus,

jag förstod vad du menade med din text. Jag kommenterade inte hela din text, jag kommenterade ditt exempel som var felaktigt.

Jag tycker att din argumentation i övrigt är korrekt men att basera den på en felaktig analogi är lite galet.

Link to comment
Share on other sites

I U.S.A så är den generella mentaliteten att man ska se faror överallt trots att de inte finns, utbredd. ...Snipp snipp av Gerle ...Jag tror inte att Arlanda stängs ned en hel dag för att någon hör en smäll som visar sig komma från en ficklampa och så vidare.....

Ja, precis så är det, alla amerikaner fungerar på det viset. :huh:

 

Allvarligt, så kan det nog vara för en del, och jag erkänner villigt att jag inte känner många sk vanliga människor, eftersom jag mest umgås med militärer eller ex-militärer, men de flesta lever inte i rädsla. De ser i min mening rätt realistiskt på hotbilden, de kanske är något mer förberedda på vad som kan hända, vad man kan göra för att åtminstone minimera risker etc, men de lever inte i mer rädsla än vad jag vill minnas ifrån Sverige. Här har jag fan aldrig varit rädd för skinheads etc, min fru har aldrig utsatts för rasism etc, vi låser inte dörrn om oss etc, varken bildörren eller huset. Ja bildörren då kanske om vi åker till San Diego eller Phoenix, i nåt sämre område.

 

Dock, hotbilden finns, och man gör bäst i att inse att Sverige är ett mycket mjukt och tacksamt mål! Om jag skulle ägna mig åt terrorism skulle jag mycket väl kunna tänka mig att gör adet i Sverige, det finns ambassader, många stora företag representerade etc, lågt säkerhetsmedvetande hos befolkningen,"det händer inte här hos oss."

Edited by Gerle
Link to comment
Share on other sites

Karin,

Jag använde en så kallas analogi, bara för att försöka förklara vad jag menade med att man drivs av rädsla i U.S.A. En analogi är ett LÖST exempel, som gör att man ska slippa skriva ned all argumentation för att läsaren ska förstå. Eftersom du totalt missförstod, till skillnad från pappsen så ska jag förtydliga mig för dig:

 

I U.S.A så är den generella mentaliteten att man ska se faror överallt trots att de inte finns, utbredd. Min bestämda åsikt är att vi är av en annan mentalitet i Europa där vi inte ser faror, snarare så ser vi inga faror även om och då de finns.

 

I U.S.A så vaknar man på morgonen, och går ned till köket och gör en kaffe som är decaf, för att man tror att koffeinet är skitfarligt i små mänder. Sen så kollar man runt sin axel då man går till bilen för att se så att ingen från hooden står beredd att hoppa fram och ta din bil från dig. Sen då man sitter i bilen så gör man det med dörrarna låsta. Givetvis lämnar man in bilen för att få bromsarna kollade vartannat år...för de kan ju sluta fungera, och det är farligt. Då man kommer till garaget på jobbet så är man rädd för att bli överfallen, och då man sitter i sin skyskrapa så tror man att den ska sprängas, och då man åker hem så håller det på att bli mörkt, och i mörkret lurar kriminella gatugäng som är farliga för dig....Men farligast av dem alla är de som hotar din och din familjs frihet...de Islamska fundamentalisterna. De kan slå till när som helst och var som helst. Det är därför man stänger ned en hel internationell flygplats under en hel dag för att ett batteri i en flicklama exploderade och åstadkom en knall, det är därför man skickar hem FBI till en helamerikansk tvåbarnsmamma som just köpt flightsimulator på Wallmart till sina ungar...man måste ju kolla! Och i butiken så blev man rädd att hon kanske var terrorist...Det är därför man sätter en svensk rikstagskandidet på en terrorlista...man kan ju inte vara nog försiktig då det gäller säkerheten. Givetvis så skrotar man den införskaffade tekniken för mobilsamtal i tunnelbanan....Terrorister kan ju trigga bomber på det sättet...

 

Detta är helt främmande för mig. Jag kan åka tunnelbana i Stockholm och prata i mobbe, för att ingen på SL tror att gsm-nätet i tuben ska användas till att trigga bomber. Jag vet att jag kan köpa Flightsimulator utan att Säpo knackar på. Jag tror inte att Arlanda stängs ned en hel dag för att någon hör en smäll som visar sig komma från en ficklampa och så vidare.....

Wow

 

 

Fånighetsfaktor Bingolotto.

 

 

Här i Europa är vi inte sådana nej...

 

 

Var du i London under 80-90 talet? Såg du några papperskorgar? Fick du lämna ditt bagage/ryggsäck/plastpåse/marsvin mer än 5 sekunder utan att en i falsett skrikande vakt med saftblandarförsedd keps utrymde riktnummerområdet?

 

Du vet garanterat då inte det antal flighter i Europa som kraftigt försenades/ inte kom iväg pga att passagerarna vägrade åka med "terroristliknande" personer?( ca 60 st, 2002-2003). Detta händer än idag.

 

Om vi INTE hade stängt ned flygplatsen efter en explosion, av vilken typ som helst, är det ett brott mot gällande regler( Såväl FAA som våra nationella och EUs gällande stadgar). Tiden och storleken ( enskild terminal eller hela området) är också den stadgad. En flygplats är inget dagis, utan ett högriskområde.

 

Sedan är inte 4-5 timmar en hel dag i min värld. I den världen finns det också mer än 3 terminaler på LAX( tyvärr, för det stället är en djungel). At Bradley terminalen stängde är givet, även om högprioresor gick igenom även där.

 

Det löjlet om hur man lever i USa tänker jag inte ens svara på.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Gus, skall jag vara ärlig tror jag inte du kan peka ut USA på världskartan även om man berättar vart Washington ligger.....

Jag tror helt enkelt inte att du vart där själv utan bygger dina teorier på faktabanken aftonblaskan!

 

Beträffande livförsäkring så är det ditt val. Fin finess där med Darwin... :navy:

 

Beträffande dina övriga "teorier" så finns det ett känt citat : Bara dumma människor saknar rädsla!

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag inte ni ska såga allt för mycket på Gus, han har en poäng även om resonemanget är skarpt som en smörkniv..

 

Vi, den gråa massan av innevånare i landet lagom är ju GENERELLT sett trygga och lite naiva.

I länder som genomlevt krig, kommunistskräck, terror och årtionden med TV-underhållning som "Days of our Lives" har man naturligtvis en annan inställning till livet.

Att Svensson inte skulle vara riskmedvetna är däremot felaktigt. Kolla bara trafiksäkerhetsarbetet. Snart kommer bilar utan nödbroms på alla passagerarplatser vara olagliga.

Däremot är vi inte vana vid att döden kan komma krypande när som helst i form av grov kriminalitet, terrordåd eller för att grannen, som samlar på automatkarbiner fick sparken och är lite "arg".

 

I Sverige har ju inte ens vår utrikesminister livvaktsskydd, för att en ensam galning skulle kunna knivmörda henne mitt på ljusan dagen i ett köpcentrum hade man inte ens fantasi till att föreställa sig på SÄPO.

 

Dock FÖREDRAR jag denna naivitet då den som tur var faktiskt ÄR försvarbar. Vi HAR sluppit terrorattentat, vi HAR sluppit mord på våra stadsråd, med två undantag de senaste 20 åren. Hellre då denna naivitet än en konstant paranoia som lägger sig som en våt filt över vår vardag. Hellre ser jag en kvarglömd väska och tar det för vad det är, än att jag hastar från platsen skrikandes "BOMB".

Hellre sitter jag i min bil och vevar ner rutan för att ge den som knackar på en vägbeskrivning än att jag i panik accelererar därifrån.

 

Ett mindre känt citat: Bara trygga människor saknar rädsla..

 

/E som vet att washington ligger norr om säffle...

Link to comment
Share on other sites

Sant, jag skulle inte ha generaliserat. Det jag vill få fram är ju att vi ser på terrorhot på ett annat sätt.

 

Det jag skrev om mobilsamtal i tuben gäller även London. Huromhelst så ställde sig befolkningen i London en intresant fråga då soptunnorna försvan....

 

De debaterade huruvida det var bättre att varje dag trampa omkring i gamla tidningar, McD förpackningar, fimpar och allmänt skräp...

Eller om det var bättre att trampa omkring i inälvor, men bara ibland.

Edited by Gus
Link to comment
Share on other sites

Kan det här generera fler nya hot??

 

Sveriges Radio - Ekot 2004-09-08

Länk:??

 

Ryssland hotar terrorister världen över

 

Rebelledarna Sjamil Basajev och Aslan Maschadov.

Ryssland tänker slå till mot terroristbaser oavsett var de finns i världen. Uttalandet från en rysk toppgeneral på ett Natomöte oroar flera av landets grannländer. Men också tjetjener i exil oroas för att bli dödade.

 

---------------------------

 

Snart har vi dom här letandes "terrorister"?

 

 

Edit: borttagen artikel/Henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Russia ready to deliver preventive strikes at terrorists' bases

08.09.2004, 13.21

Källa ITAR-TASS Länk:??

 

MOSCOW, September 8 (Itar-Tass) - Russia is ready to deliver preventive strikes at terrorists' bases the world over, chief of the General Staff Yuri Baluyevsky stated on Wednesday.

 

"As for preventive strikes at terrorists' bases, we'll certainly take all actions to eliminate terrorists' bases in any region of the world,"

 

--------------------

 

 

tuffa killar?

 

 

Edit: Borttagen artikel/Henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Snart har vi dom här letandes "terrorister"?

1. Man sade samma sak om "preventive strikes" efter Nord-Ost, ingenting hände som allmänheten känner till, förutom att Jandarbijev dödades.

2. USA har haft "preventive strike policy" infört strax efter 9/11, och amerikaner verkar vara mer aggressiva än ryssar. Sverige står väl fortfarande inte på hit-listan?

 

En annan femma är vad skall man göra med landet som kan inte bekämpa terroristbaser på sitt eget territorium.

 

Edit - stavning.

Edited by Gunn0r
Link to comment
Share on other sites

Snart har vi dom här letandes "terrorister"?

Sverige står väl fortfarande inte på hit-listan?

Tänk ifall det visar sig att ngr av dessa terrorister var svenska medborgare? vilken utveckling kommer det då att få? sedan visar det sig att en av dessa har gjort vpl i sverige och var med i hemvärnet eller FBU?

 

Då kan vi sitta på pottkanten.. Tänk ifall Hemvärnet eller FBU blir terrorklassad organisation...

Link to comment
Share on other sites

@Pappsen: Jag tänkte då främst på Tjetjenien 96-99. Man hade en central regering som lyckades inte bekämpa extremisterna. De sistnämnda invaderade Dagestan och så börjades det andra tjetjeniska kriget.

 

Personligen har jag inget svar om vad kan/får man göra i sådana situationer.

 

@Fk Satan: Tror du att "de" (vilka de än är, USA t.ex.) ska dra alla över en kam om det visar sig att en eller två terrorister har gjort lumpen/är med i Hv/FBU? En del av terroristerna som deltog i 9/11-attaker bodde ju i europeiska länder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...