Jump to content

Recommended Posts

• BlåGul -1

Broläggaren heter brobandvagn 971

Bron heter KB7, och det är vad jag vet (rätta mig om jag har fel här nu..) byggförbud på den fortfarande, sedan det kollapsat en under en stackars leo.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/oh_faltarb.pdf Där hittar du en bild på KB7 m.m...

Dock blev jag lite sne när jag såg den bredvid BB2 m.m., då KB7 är en bro som finns ute på mek-förbanden. Fast.. Det är en samling bilder på fältarbetsprylar.. alla fältarbetar mer elelr mindre. Så okej då. ;)

..

jaha.. Swede var snabbare ja.

T55brdg01.jpg

Varför lägga pengar på gammal östskrot...jaa jag vet att vi endast betalade ca 100 000kr/MTLB * 800 + diverse skrot.

Givetvis är det bra med splitterskydd...men Sverige kommer inte råka i krig de närmsta 5-10 åren...och kan vid behov starta upp egen tillverkning/eller köpa utomlands.

Istället för att köpa skrot är det bättre att utbilda flera förband på samma vagnar ( ca 100 ) och sedan vid MOB köpa eller tillverka egna fordon.

Sverige har istället köpt på sig en stor MEK organisation som behöver stort underhåll.

Blir det moblisering/krig...så kan garanterat ex Volvo Lastvagnar bygga ett nytt fordon ala SISU (det är också baserat på en lastbil).

När östvagnarna köptes var det säkerhetspolitiska läget ett annat än idag. Dessutom hade Sveriges riksdag ännu inte bestämt att vi få minst 10 års förvarning innan en konflikt.

Vi hade ett rätt rejält försvar, till stor del bestående av infanteribrigader med organisation 77. Dessa åkte lastbil till fordonsavlämningsplats, sedan gick de till kriget. Att något var tvunget att göras var uppenbart. Därför köptes östvagnarna in främst som billig utbildningsmateriel. En stor del av vagnsparken underhålls idag inte på ett sätt som håller dem i krigsdugligt skick.

• BlåGul -1
En obiladad undrar vad SEP och Tgb betyder.

Tack på förhand för svar

SEP = Splitterskyddad Enhets Plattform. Nytt koncept från Hägglunds/FMV för splitterskyddade fordon:

http://www.haggve.se/stdpage.asp?Pid=12

Men det kommer nog bli tungt om man ska använda den som broläggare hörrni. Fel tråd. ;)

Tgb = Terrängbil

ex. http://www.SoldF.com/tgb11.html

• 4 years later...
  • 2 months later...
Hur många brobandvagnar på T-55 chassit har vi? Vad kallas de i Sverige? När skaffade vi dem?

Våren 1994 så testades brobandvagnen på PaC och P4:as övningsområde ihop med Leo-2:an.

Jag tror att samma besättning som testade T-80U under 93/94 testade brobandvagnen.

Pga vår tidigare bro inte klarade av Leo-2:ans tyngd var det tvunget att skaffa en ny bro.

/ :rolleyes:

• 2 weeks later...
Hur många brobandvagnar på T-55 chassit har vi? Vad kallas de i Sverige? När skaffade vi dem?

Inom kort kan man skriva " Hur många brobandvagnar hade vi? Vad kallades de i Sverige? "

Mer än hälften av Brobv 971 kommer enligt rykte, snart att skrotas.

Och detta med all rätt. Vagnarna är oproportionerligt dyra att hålla i drift. På I19 hade en vagn råkat ut för motorhaveri och åtgärdskostnaden var i samma klass som inköpspriset.
Och detta med all rätt. Vagnarna är oproportionerligt dyra att hålla i drift. På I19 hade en vagn råkat ut för motorhaveri och åtgärdskostnaden var i samma klass som inköpspriset.

vilket iofs inte behöver betyda något :-(

Det blir isåfall ombyggda 121:or

Inga beslut är tagna men det jobbas på det.

Är 121:an inte återlämnade. Strv 121 (Leo 2A4) hyrdes väll bara?

Leasingkontraktet har inte gått ut än och dessutom vill Tyskland inte ha tillbaka dom.

Ett antal kommer att byggas om till ingenjörbandvagn och ytterligare några förhoppningsvis till brobandvagn.

The Swede :)

• 1 year later...
BroBv 971 är T-55-baserad ja. Jag vet inte om de är skrotade eller om man får köra 122 över bron längre dock.

Enl C livgardesgrp så de finns kvar, han hävdade att de testat broarna som köpts in (ca 100 st) och det gav ett max antal passager med 122:an.

Nu är nya broar beställda som är modifierade och specade för högre vikter, dessa tillverkas i Sverige.

Nu är nya broar beställda som är modifierade och specade för högre vikter, dessa tillverkas i Sverige.

Kan någon bekräfta det? Det är inget jag hört ett sus om.

Rickard, vad jag vet så ligger nyttjandeförbudet kvar på 971:an.

Körförbud och körförbud, förbudet handlade väl mest om värnpliktsutbildningen på 971 om jag vill förstå det?

jag tycker man ser många Brobv971 som står lite överallt ute i ur och skur och ganska ensamma :D

Låg tillgänglihet på vagnarna, dvs de är inte så driftssäkra och jag kan tänka mig att de även har rätt svårt att hänga med tempomässigt med övriga mekförband. Systemet används inte i insatsförbanden och hamnar väl då automatiskt på b-listan. Tanken var väl att den skulle ersättas med brobv120 men det projektet lades ju ned tillsammans med remo strf90/strv122 i höstas då pengar flyttades från anskaffning till förbandsvht.

Nu förrådshålls dom väl mest i likhet med pbv401 sys.

jag tycker man ser många Brobv971 som står lite överallt ute i ur och skur och ganska ensamma :)
Det stämmer iaf på I19, där står två vagnar med havererade motorer och motorbyte är inte på dagordningen då priset är förvillande likt anskaffningspriset. :unsure:
tilläggas bör att man innan köpet av Brobv 971 hade ca 10-12 vagnar fördelade på hela sverige, 971 var såvida ett ordentligt tillskott i arsenalen. :-P

Dessutom hade befintliga vagnar (brobv 941) en bro (KB4) där man redan på Centurions tid körde på dispens.