The Swede Posted June 26, 2014 Report Share Posted June 26, 2014 FMV har lagt en beställning på tre vagnar med option om ytterligare sex vagnar.http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-brolaggare/Jag är ganska säker på att det är brosystem Leguan som avses:http://www.kmweg.com/home/military-bridges/leguan/26-m-bridge/product-information.html http://de.wikipedia.org/wiki/Panzerschnellbr%C3%BCcke_Leguan /The Swede 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted June 26, 2014 Report Share Posted June 26, 2014 Lite roligt jag satt innan idag å diskuterade med en vän ang ifall det skulle bli ett köp eller inte. Å få gånger har jag vatt nöjd över att ha fel Nån som har en gissning på leveranstider? Är det ing2 som får dem eller ska de finnas på flera ställen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 De där hoppas jag verkligen hamnar i mekbataljonerna, annars är något seriöst trasigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Hur får man jobbet som förare i demofilmen? Såg trevlig ut den där grejen, ser att man inte snålar utan tänker köpa dem som de erbjuds, 1x26 och 2x14. Som andra frågat så undrar jag över vilka förband som är tilltänkta. Eller blir det en klassisk svensk "kraftsamling" för att hålla nere kostnaderna för utbildning och underhåll. /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Verkligen positivt! Men tänk om man hade tillverkat alla dessa ARV-versioner på 121-chassin istället och behållit alla 122'or som stridsvagnar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 "Tre svenska Leopard 2-stridsvagnar kommer att byggas om" "Brobandvagnarna kommer att byggas på befintliga chassin från stridsvagn 121 som modifieras" Lite okonsekvent text, vad är det som gäller egentligen? Ombyggda 122:or eller 121:or? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Var läser du att det skulle vara 122:or som ska byggas om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 (edited) När jag läser noggrannare så står det faktiskt att det är chassin från 121'or som byggs om, men var kommer de ifrån, är de inte returnerade vid det här laget? "Brobandvagnarna kommer att byggas på befintliga chassin från stridsvagn 121..." - See more at: http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-brolaggare/#sthash.bu3cFhrM.dpuf Edited June 27, 2014 by weekendwarrior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Var läser du att det skulle vara 122:or som ska byggas om? Fel av mig. Får gärna tas bort av blågul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 De där hoppas jag verkligen hamnar i mekbataljonerna, annars är något seriöst trasigt. Nej nej, klart dom ska hamna på Ing2. Folk ska ge fan i att vara inne på andras kompetensområden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Det har pratats om att ing 2 skall ha dessa, men sen om det blir så och ifall de får alla det är en annan femma. Det var väll ing2 som testade de en gång i tiden? Eller det kanske bara var en liten bit av testerna. Om jag inte minns fel så sparades ett visst antal 121or för att just byggas om till ingbv och brobv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 27, 2014 Author Report Share Posted June 27, 2014 Helt rätt. Vi sparade ett antal vagnar, osäker på hur många, just för detta ändamål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Ursäkta om jag inte riktigt hängt med i svängarna kring Strv 121/122. Om det stämmer som ni säger, att brobandvagn (och även andra strv-baserade ARV-fordon) byggs på 121-chassin är det kanonbra. Ska vi (enligt din åsikt/analys om våra behov) ha även hjulburna broläggare, exempelvis 4- eller 5-axlade Sisu/Patria? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted June 27, 2014 Report Share Posted June 27, 2014 Svårt att säga. Fördelen är ju att de kan använda samma broar. Nackdelen är ju att det blir ännu flera olika fordon/utbildningar inblandade. På tal om hjul å broar så har ju även dessa testats. För många år sen. http://en.m.wikipedia.org/wiki/M3_Amphibious_Rig Hur det gick har jag ingen aning om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted June 28, 2014 Report Share Posted June 28, 2014 Är det någon skillnad mellan 121 och 122's chassi? DVS om man räknar bort tornet med korg och ledningssystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 29, 2014 Report Share Posted June 29, 2014 Det är mer pansar på 122orna, de har backkamera. Det är vad jag kommer på direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wendist Posted July 6, 2014 Report Share Posted July 6, 2014 Jag läser i FMVs utskick som The Swede länkat till att brobandvagnarnas chassi ska uppgraderas till 122B status, så då blir det väl samma sak ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomp Posted August 6, 2014 Report Share Posted August 6, 2014 Beställning på 3 st med option på ytterligare 6 st mer, blir ju endast 9 vagnar totalt. Är detta allt man skall beställa eller kommer en större order komma längre fram om man är nöjd med resultaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karbinhake Posted August 7, 2014 Report Share Posted August 7, 2014 Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted August 7, 2014 Report Share Posted August 7, 2014 Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar? Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomp Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar? Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt. Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar? Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt. Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga? Nu kommer jag låta lite kritisk, men hur tycker du att 9 brovagnar istället för 0 är en sänkt förmåga? Inte önskvärd eller ens tillräcklig men sänkt kan det väl ändå inte bli? (nu tänker jag att 971 fortfarande har användningsförbud, eller har de klassats om igen?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jomp Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar? Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt. Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga? Nu kommer jag låta lite kritisk, men hur tycker du att 9 brovagnar istället för 0 är en sänkt förmåga? Inte önskvärd eller ens tillräcklig men sänkt kan det väl ändå inte bli? (nu tänker jag att 971 fortfarande har användningsförbud, eller har de klassats om igen?) Visste inte att 971 hade användningsförbud, trodde att man skulle ersätta gamla vagnar med endast 9 st nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Hur många 971 finns det egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted August 22, 2014 Report Share Posted August 22, 2014 Det finns inga 971 kvar i org. De sista skrotades för 3 år sedan. Några museiexemplar har sparats samt körriggen och läggtränaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted May 24, 2023 Report Share Posted May 24, 2023 Lite oklart var jag skall fråga en allmän fråga om Brobandvagnar, men det här verkar vara den färskaste tråden; Hur komplex är handhavandet av broläggar-komponenten av en Brobv, så där generellt? I ett fiktivt-RPG-scenario så kommer några människor med militär erfarenhet köra igång en brobv (en amerikansk M60 AVLB) och kommer vilja lägga ut bron över en skadad fast bro för att kunna korsa den med egna civila fordon. Det jag funderar på är om det är helt upp-och-ned-orealistiskt att tro att om karaktärerna lägger typ en dag eller så på att bekanta sig med kontrollerna, att de sedan kan hjälpligt lägga ut bron en gång. Nej, inte skickligt, proffsigt eller kanske ens säkert, men funktionellt. Eller är hanteringen och kontrollerna så komplex att jag behöver skriva in någon som är särskilt utbildad? Igen, det behövs inte vara JÄTTE-verklighetsnära, det är inte Milsim, men jag har liksom ingen uppfattning alls om hur komplext det är -_- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts