Jump to content

Brobandvagn ny (Brobv 120)


The Swede

Recommended Posts

FMV har lagt en beställning på tre vagnar med option om ytterligare sex vagnar.
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-brolaggare/

Jag är ganska säker på att det är brosystem Leguan som avses:
http://www.kmweg.com/home/military-bridges/leguan/26-m-bridge/product-information.html

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Panzerschnellbr%C3%BCcke_Leguan

 

/The Swede :baskerPa:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lite roligt jag satt innan idag å diskuterade med en vän ang ifall det skulle bli ett köp eller inte. Å få gånger har jag vatt nöjd över att ha fel :)

 

Nån som har en gissning på leveranstider?

 

Är det ing2 som får dem eller ska de finnas på flera ställen ?

Link to comment
Share on other sites

Hur får man jobbet som förare i demofilmen?

Såg trevlig ut den där grejen, ser att man inte snålar utan tänker köpa dem som de erbjuds, 1x26 och 2x14.

Som andra frågat så undrar jag över vilka förband som är tilltänkta. Eller blir det en klassisk svensk "kraftsamling" för att hålla nere kostnaderna för utbildning och underhåll.

/m

Link to comment
Share on other sites

"Tre svenska Leopard 2-stridsvagnar kommer att byggas om"

 

"Brobandvagnarna kommer att byggas på befintliga chassin från stridsvagn 121 som modifieras"

 

Lite okonsekvent text, vad är det som gäller egentligen? Ombyggda 122:or eller 121:or?

Link to comment
Share on other sites

När jag läser noggrannare så står det faktiskt att det är chassin från 121'or som byggs om, men var kommer de ifrån, är de inte returnerade vid det här laget?

"Brobandvagnarna kommer att byggas på befintliga chassin från stridsvagn 121..."
Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

Det har pratats om att ing 2 skall ha dessa, men sen om det blir så och ifall de får alla det är en annan femma. Det var väll ing2 som testade de en gång i tiden? Eller det kanske bara var en liten bit av testerna.

 

Om jag inte minns fel så sparades ett visst antal 121or för att just byggas om till ingbv och brobv.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag inte riktigt hängt med i svängarna kring Strv 121/122. Om det stämmer som ni säger, att brobandvagn (och även andra strv-baserade ARV-fordon) byggs på 121-chassin är det kanonbra.

 

Ska vi (enligt din åsikt/analys om våra behov) ha även hjulburna broläggare, exempelvis 4- eller 5-axlade Sisu/Patria?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Beställning på 3 st med option på ytterligare 6 st mer, blir ju endast 9 vagnar totalt. Är detta allt man skall beställa eller kommer en större order komma längre fram om man är nöjd med resultaten?

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar?

 

Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar?

 

Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt.

Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar?

 

Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt.

Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga?

 

Nu kommer jag låta lite kritisk, men hur tycker du att 9 brovagnar istället för 0 är en sänkt förmåga? Inte önskvärd eller ens tillräcklig men sänkt kan det väl ändå inte bli? (nu tänker jag att 971 fortfarande har användningsförbud, eller har de klassats om igen?)

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Räcker det inte med de eventuellt 9 vagnarna för vårt försvar?

 

Nej, det räcker ju inte ens till en per manöverbataljon (om man räknar in dom 4 reservbataljonerna som kan mobiliseras i krig). Jag vet inte exakt hur det ska vara men det borde väl vara MINST en vagn per bataljon. Helst kanske en pluton med 3-4 vagnar eller dylikt.

Varför beställs då bara 9 st? kommer fler beställas i framtiden eller är detta ännu en ''satsning'' som kommer innebära sänkt förmåga?

 

Nu kommer jag låta lite kritisk, men hur tycker du att 9 brovagnar istället för 0 är en sänkt förmåga? Inte önskvärd eller ens tillräcklig men sänkt kan det väl ändå inte bli? (nu tänker jag att 971 fortfarande har användningsförbud, eller har de klassats om igen?)

 

Visste inte att 971 hade användningsförbud, trodde att man skulle ersätta gamla vagnar med endast 9 st nya.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Lite oklart var jag skall fråga en allmän fråga om Brobandvagnar, men det här verkar vara den färskaste tråden;

Hur komplex är handhavandet av broläggar-komponenten av en Brobv, så där generellt? I ett fiktivt-RPG-scenario så kommer några människor med militär erfarenhet köra igång en brobv (en amerikansk M60 AVLB) och kommer vilja lägga ut bron över en skadad fast bro för att kunna korsa den med egna civila fordon. 

Det jag funderar på är om det är helt upp-och-ned-orealistiskt att tro att om karaktärerna lägger typ en dag eller så på att bekanta sig med kontrollerna, att de sedan kan hjälpligt lägga ut bron en gång. Nej, inte skickligt, proffsigt eller kanske ens säkert, men funktionellt. Eller är hanteringen och kontrollerna så komplex att jag behöver skriva in någon som är särskilt utbildad? Igen, det behövs inte vara JÄTTE-verklighetsnära, det är inte Milsim, men jag har liksom ingen uppfattning alls om hur komplext det är -_-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...