Jump to content

Ny bro till Brobandvagn 971A - BroBv 971

Recommended Posts

Satt och letade efter ursprungbeteckningen till Brobv 971A (Ja, jag vet. Jag är en dålig människa som inte kan det) :(

Nåväl, jag trillade på DENNA SIDA där följande stog:

2003-09-10

Aluminiumbro till FMV

Indunet har fått en order att utveckla (Cidema) och tillverka (Örnalp) en ny typ av bro till brobandvagn 971

Är det någon som vet mer om detta eller ska jag höra med mina kontakter på FMV?

The Swede :baskerPa:

Edited by henke
Titel och taggar
Har inte hört nåt sånt...

Är det nåt fel på den som vi har?

Förutom att den är en gammal rysk sak.

1999-2000 någon gång var det en bro på P4 som vek sig när en 122 gick över Ömsån. Vagnen hamnade uppochned, alla kom ut utom laddaren som blev klämd mellan torntaket och bakstycket på kanonen.

Man fick muddra under eldröret för att dra det neråt så att bakstycket lyftes från laddaren.

Det var materialutmattning kom man fram till och det var förbjudet att använda bron, men nu skall det vara tillåtet igen.

Osäker, sett bilder och hört det berättas av befäl och min IA03 skytt som låg inne då.

Har hört att det var höften som klämdes, men jag är inte alls säker. Ingen aning om han fick några bestående men.

Men men, hamnade vagnen i ån eller på land? Känns smärtsamt att ligga under vatten tills muddermaskinen kommer på plats.

Jädra otäckt när sånt händer. Vill minnas att "vår" KB5-bro skulle renoveras rejält efter vårt utbildningsår för att klara tunga fordon.

Har för mig att den låg precis mitt i ån.

Kom att tänka på det, om resten av besättningen tog sig ut genom förarens nödutrymningslucka i botten av skrovet, borde inte vagnen vattenfyllts om de haft VC/laddarluckorna öppna, vilket de verkar ha rätt ofta.

EDIT: Ser ut som det var en 121.

EDIT2: Nej, en 122, syns på urtaget i frontpansaret på tornet för förarluckan.

Edited by Mats

Hej!

Diskuterade detta med en instruktör på Brobv 971 i Revinge i september...han hade en hel del intressant att förtälja om bron...och incidenten med 122:an...

Han nämnde även att en ny bro är på G...

Är för trött nu, men återkommer imorgon med mer detaljer....(från minnet)

Lynx_39

• 2 weeks later...

Är inte Brobv 971 inköpta BLG-60 från östtyskland? Går det inte att modifiera/förstärka denna bro? Med tanke på FMV's idoga försök att återvinna allt så känns det lite onödigt att köpa in en helt ny bro. Eller ?

Då kan vi väl lika gärna köpa in Leopard AVLB. Den skall ju klara MLC 50-60 och bör ju räcka... Plus att den inte saxar ut bron utan håller sig i horisontalplanet.

Guest Triggerpuller

Då kan vi ju samtidigt skrota Brobv 971 och sätta bron på ett Strv 121-chassi. Bättre att använda dem till det än att skrota dem fullständigt. Detta alltså om vansinnesförslaget inför FB 2004 angående Strv 121 går igenom.

• 2 years later...
Bumpar upp denna gamla tråd.

Är det någon som hört något nytt om ny bro till Brobv 971?

Jake? Ni har ju brocentrum på P7.

The Swede :D

Brobv 971 är väl ganska så utsliten vid det här laget? P4:s maskin tillbringade ju till exempel hela slutövningen på miloverkstad...

The Swede :ph34r:

Det vore nog bra med en ny bro, men troligtvis hänger det på ekonomin.

Och givetvis också om utlandsstyrkan behöver en brobandvagn. ;)

Jake? Ni har ju brocentrum på P7.

The Swede :)

Nya bron (KB71) verkar inte hålla måttet. Hållfasthetsproblen om jag förstått det hela rätt. Vi får väl se var det slutar. (FM tvingas väl köpa ett antal broar som ingen kan köra på och som ingen kan lägga... :D )

P7 kör inte med brobv 971 nästa utb-år.

S-Tank