Jump to content

Mats

Recommended Posts

BROBV 971 totalavecklas nu.

Då ingen ersättare finns utgår förmågan ur FM. Mekförbanden får åka runt hindren i forts.

*LER* Ja inte fan slutar man att förvånas men jag måste fråga hur fasen folk tänker?? :banghead: Därtill hur kan parlamentet acceptera detta då inriktningen är att vi skall kunna försvara egen mark och då lär ju mek strid krävas...

då inriktningen är att vi skall kunna försvara egen mark och då lär ju mek strid krävas...

Nej.

Våra folkvalda däruppe har insett att den eviga freden inträdde redan FB1996.

FM's enda existensgrund är dess funktioner som budgetregulator, vara-cool-med-stora-killarna-i-långtbortistan-skägg, arbetsmarknadspolitisk åtgärd samt "wag the dog"-roll.

Om den inte gick att använda är det knappast en stor förlust...

Sen att vi bör ha förmågan är en annan femma, men det är många sådana femmor som behövs...

Beror det att vi inte kan använda dem på att bron som ligger på visade stresstecken (har för mig att jag läst något liknande) eller på att vagnebn under suger eller är för långsam??

Om det nu bara är bron som är problemet och att vagnen är "okej" kanske man kunde löst det på annat sätt...

Om den inte gick att använda är det knappast en stor förlust...

Sen att vi bör ha förmågan är en annan femma, men det är många sådana femmor som behövs...

Beror det att vi inte kan använda dem på att bron som ligger på visade stresstecken (har för mig att jag läst något liknande) eller på att vagnebn under suger eller är för långsam??

Om det nu bara är bron som är problemet och att vagnen är "okej" kanske man kunde löst det på annat sätt...

Ingen aning men låter i den här tråden som de inte klarar 122:orna bra vilket gör dem ganska meningslösa... Sen verkar det ju vara vagnen i sig som är ganska dålig, gamla öst stridsvagnar som troligen var nära uttjänta när de byggdes om till broläggare och tja det var ju ett antal år sedan.

Ingen aning men låter i den här tråden som de inte klarar 122:orna bra vilket gör dem ganska meningslösa... Sen verkar det ju vara vagnen i sig som är ganska dålig, gamla öst stridsvagnar som troligen var nära uttjänta när de byggdes om till broläggare och tja det var ju ett antal år sedan.

Med andra ord bygger du inlägget på hörsägen och inget annat :)

Med andra ord bygger du inlägget på hörsägen och inget annat :)

Japp :)

Har aldrig ens varit i närheten av en brovagn. Inte stort behov av sådana på luftvärnet på min tid. Men är ju ganska logiskt om man tänker att det antagligen var begagnade från början och t55 som grund är inte direkt modern så tillgång till reservdelar etc kanske inte är helt bra.

The Swede och Erik säger:

Det är en kombination av bägge. Broarna är av varierande kvalitet, och det har (med kännt resultat) visat sig att en del inte håller bärighetsklassen. De är helt enkelt vekare än vad som angetts.

Det ska ha pratats om att beställa nytillverkade broar som passar vagnarna, men hur det gick med eventuella beställningar vet vi inte.

Mvh

Två pansarnördar på väg från Malmö

The Swede och Erik säger:

Det är en kombination av bägge. Broarna är av varierande kvalitet, och det har (med kännt resultat) visat sig att en del inte håller bärighetsklassen. De är helt enkelt vekare än vad som angetts.

Det ska ha pratats om att beställa nytillverkade broar som passar vagnarna, men hur det gick med eventuella beställningar vet vi inte.

Mvh

Två pansarnördar på väg från Malmö

Finns ju lite olika uppgifter men hittade ett akademikst (eller i alla flal nästan) arbete där det pratas om att det skall finnas broar inköpta (dokumentet a¨vser att dess var svestade enligt en ny standard eller liknande) medan andra pansar sidor säger att de aldrig köptes in.

Dokumentet

Citat:

Bilden visar tvärsnittet

av däcket i krigsbron Kb71 som

efter utprovning nu levererats i ett

antal exemplar till det svenska försvaret.

(Se fi g.3).

SPHF hävdar dock att de aldrig köptes in

Vilka som har rätt eller fel.. vet jag inte...

SPHF hävdar dock att de aldrig köptes in

Vilka som har rätt eller fel.. vet jag inte...

SPHF har ALLTID rätt.. :)

/E

PS Skämt å sido, det finns en soldf-medlem som bor i närheten av Vislanda, där alla vagnar skrotas. Han kanske kan kolla på broarna när de sågas upp och se vilken typ av bro det är.

/E

Edited by Erik_G

• 2 years later...

Bumpelibump.

Vad är det för brobandvagn det pratas om längste ner i artikeln, jag har missat något känner jag.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Gota-ingenjorregemente-Ing-2/Nyheter/Faltarbetsfunktionen---en-viktig-del-i-framtidens-forsvarsformaga/

• Like 1