Jump to content

Lite vapenporr.


Fredriksson

Recommended Posts

Jo, jänkarna har det på sina 240'or, även på 249..

 

Jag undrar också varför Sverige alltid skall ta fram egna versioner, det torde ju bli dyrare?

Därför att vi aldrig litar på någon annan i den frågan(samma som jänkarna). Vi gillar ju att slösa med pengar i det här landet, men det är nog något vi kan utse en utredning och diskutera som vanligt :navy:

 

Det är nog på tiden att man uppgraderar Kulspruta 58 lite.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 263
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har de grejat det där ytterst underhållande problemet;

"Vapnet går att säkra utan att mekanismen är helt tillbakadragen."

Dvs man drar upp tills det är någon/några cm kvar, släpper tillbaka och säkrar.

Livsfarligt.

Jag har bevittnat det nämligen, kunde slutat illa.

Link to comment
Share on other sites

Vapnets konstruktion (öppet slutstycke, i princip fast tändspets) gör att problemet är svårt att lösa helt.

Det skulle visserligen gå att bygga om underbeslaget så att vapnet inte kan säkras utan att mekanismen är uppspänd men det skulle inte lösa problemet helt, bl a eftersom man fortfarande kan tappa mekanismen (dvs tappa greppet om manöverhandtaget) och få vådaskott.

Utbildning och kraftig överinlärning löser en del av problemen.

Spänn upp - säkra!

Link to comment
Share on other sites

Kulspruta 90 går inte att säkra när vapnet har mekanismen framförd. även om det gick så hindrar inte det mekanismen från att slå fram såtillvida att den inte redan är låst i sitt bakersta läge.

 

Drt finns även ett extra upphak som skall göra risken för att mekanismen slår fram mindre, generellt gäller ju att du spänner upp/säkrar före du lägger på länkad ammuntion/magasin.

Då är ju risken obefintlig.

 

Spänn upp ---> säkra ---> magasin i/länk i.. problemet löst.

 

Har du länk i/magasin i så är det ju egentligen inte enligt sop, mao gör du då fel.

 

Gör du fel så se till att ha en bra anledning att göra det, och feppla inte.

Link to comment
Share on other sites

Vid eldavbrott ligger ju bandet på/magasinet i.

Om man då tappar mekanismen (vilket man inte ska göra, jag vet, men Murphy finns alltid i närheten) så kan ett skott gå av.

 

The Swede :Malaj:

Good point...

 

Niffe; damn! :2guns:

 

Hur lyckas man med något sådant?? :huh:

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Ehhh....

 

Förlåt en nybörjare i ksp 90 branschen, men vad är fel på bilden?

 

Jag kan inte se nåt?

 

Eller bullshittar ni mig???

 

 

Edit: Kan det vara säkringsomställaren som är väck?

 

Edit2: Se där ja, det var det. Det var ju inte så hemskans bra det där nä......

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Ehhh....

 

Förlåt en nybörjare i ksp 90 branschen, men vad är fel på bilden?

 

Jag kan inte se nåt?

 

Eller bullshittar ni mig???

Kolla säkringen, hittar du ingen så.. voila! :Malaj:

 

Edit: jag är en seg pucktvåa..

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

@Twosharp

Förslitningar enligt vad jag hört/läst. Tydligen ligger M249 på andra plats efter M9, på missnöjeslistan över saker som inte fungerar tillfredställande vad det gäller vapen... Vissa vapen hålls tydligen ihop med tejp å buntband. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

@Twosharp

Förslitningar enligt vad jag hört/läst. Tydligen ligger M249 på andra plats efter M9, på missnöjeslistan över saker som inte fungerar tillfredställande vad det gäller vapen... Vissa vapen hålls tydligen ihop med tejp å buntband. :Malaj:

Joo, men ändå... just säkringen sitter ju rätt säkert..

 

Man upphör aldrig att förvånas :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Nu är inte jag någon Ksp 90-gud...men behövs det inte åtminstone 2 pinnar där för att handtaget ska sitta fast???

Nope, bara en, den bakre, som också håller fast kolven, den främre delen har ett urtag i underbeslaget som passas in i lådan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jo visst är det bra om om om underbeslaget sitter fast i lådan! Den andra Kulspruta 90- skytten i min skyttegrupp råkade ut för ett litet missöde under en skarpskjutning på Utö. Hela underbeslaget trillade loss och vapnet fortsatte att eldge(!) han fick slänga sig över det och hålla fast axelstödet.

Han var halvnära att göra vår Grg-grupp några man svagare.

Link to comment
Share on other sites

Vid eldavbrott ligger ju bandet på/magasinet i.

Om man då tappar mekanismen så kan ett skott gå av.

I vilket fall problemet är löst. ;)

Man kanske kan snabba upp eldavbrottsförfarandet till "Dra mekanismen 3/4 bakåt och släpp"? :D

 

Jag har trots min ganska begränsade erfarenhet som skytt på ksp 58 hunnit med att skjuta ut ett antal patroner som fastnat i patronläget. Dels under eldavbrottsövning (lågt gastryck och bortplockade patroner i bandet) och dels en gång under skarpskjutning.

 

Minnet börjar bli rostigt men, Spänn upp och säkra, band bort, kontroll av patronläget "patron i vapnet, skjuter ut!", pang.

 

Det komiska (eller tragiska) var att när vi på KB Ing åkte upp till Kalixfors med Livkomp för slutövning GSU och blev utpytsade på övriga avdelningar som kspskyttar då de andra inte hade den utbildningen så stötte vi på pbat-befäl med lite eh... konstig uppfattning om handhavandet.

Den omgång som var på hans skjutstation fick inte skjuta ut fastnade patroner utan de skulle ta bort bandet, vända upp sprutan och skaka/stöta/pilla denna för att få ur patronen... :/:D

 

En tanke som slog mig: Vad är motsvarande förfarande på ksp 94?

Link to comment
Share on other sites

Liten fråga om den första bilden Vapnet från sidan , handskyddet är det en prototyp ? Kanske förolämpar någon Ksp 58 fantast nu men jag tycker att det ser ut som ett hemmabygge av material köpt på bauhause :dong::) .

 

Edit: formulering

Edited by LIQUID_
Link to comment
Share on other sites

Hela vapnet (KSP58DF (-örsök)) är en prototyp... ;)

Detta vapen finns enligt uppgift i 2 ex. i FM, detta samt en annan variant (bl.a. med AK5-liknande handskydd, har bl.a. varit hos AMF på försök). Fk Van Der Kaye har dragit skillnaderna i en tidigare tråd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...