Jump to content

30-talet 81mm granatkastare för export

HANS

Recommended Posts

På 20 eller 30-talet exporterade Sverige några 81mm granatkastare av typen Stokes-Brandt till både Bolivien och Paraguay (dem blev användat i Chaco Kriget). Är det nån som har några detaljer om modelen, vem som producerade dem in Sverige (Bofors under licens?), och hela affären (när exakt dem blev exporterad, hur mycket dem kostade, etc). Tackar!

mvh

HANS

• 2 weeks later...

:wub::huh:

Ä-N-T-L-I-G-E-N nån vettig människa som bryr sig Grk:na (även om jag personligen anser att 12:an är den enda Grk:n värd namnet).

Jag har ingen aaaaaaaaaaaaaaaaning om svaret på dina frågor men jag deltar gärna i sökandet.

Ett besök på Militärbiblioteket kanske inte är så dumt?

På tal om grk. Jag såg bilder på finska armén och fastnade speciellt för denna;

Grk på bv

Det borde väl vara funkis även i Svedala? Speciellt om man använde Skalman eller Viking för att dessutom få splitterskydd. Ett fattigmans Amos om man så säger.

Fördelar, nackdelar?

Lite OT kanske men... ;)

Det är ju Hägglunds som tagit fram vagnen... FM valde dock en betydligt bättre ( i mina ögon sett) vagn, SSG 120. Den är ju dock MYCKET senare...

Fördel;

Mobilt

Snabbt (hyfsat)

Visst splitterskydd (du måste dock fortfarande rikta utomhus)

Nackdel

Skjuta med höga laddningar torde vara svårt (laddning 9 innebär ca 130 tons (!)tryck på bottenplattan)

Du måste fortfarande gå ut för att rikta och ladda pjäsen

• 2 months later...
På 20 eller 30-talet exporterade Sverige några 81mm granatkastare av typen Stokes-Brandt till både Bolivien och Paraguay (dem blev användat i Chaco Kriget). Är det nån som har några detaljer om modelen, vem som producerade dem in Sverige (Bofors under licens?), och hela affären (när exakt dem blev exporterad, hur mycket dem kostade, etc). Tackar!

mvh

HANS

De enda 81mm grk jag funnit i svensk tjänst FÖRE GRK m84 är GRK M/29, som dessutom var tillverkad av just Stokes Brandt. De tillverkades på licens av flera företag i Sverige (återkommer med vilka under kvällen -sitter på jobber nu...). Den togs i tjänst -29 så exporten borde väl ha ägt rum tidigast -30 tal. Den togs för övrigt ur tjänst på -80 talet!

Åhh, äntligen en tråd om riktiga vapen för riktiga män.

Bäst att hålla ögonen öppna!

Låt mig bara förtydliga det hela lite, Lt P;

12cm GRK är ett riktigt vapen för riktiga män! :)

8cm GRK kan man ju ha för att övningsskjuta lite med... :banana:clap::D

Åhh, äntligen en tråd om riktiga vapen för riktiga män.

Bäst att hålla ögonen öppna!

Låt mig bara förtydliga det hela lite, Lt P;

12cm GRK är ett riktigt vapen för riktiga män! :)

8cm GRK kan man ju ha för att övningsskjuta lite med... :):wub::D

Så sant som det är sagt, enbart 12 cm grk m/41 såklart, även fast jag har en viss respekt för burna 8:or. :D

Jag sörjer fortfarande att de lade ner min kära JB när IB1 försvann. Skjutelementräknare, GPS och andra nymodigheter är bara tjafs. Tacka vet jag KV-mätare, M21:or och pjäsplats manuella ritbord!

/P

Så sant som det är sagt, enbart 12 cm grk m/41 såklart, även fast jag har en viss respekt för burna 8:or.  :wub:

Jag sörjer fortfarande att de lade ner min kära JB när IB1 försvann. Skjutelementräknare, GPS och andra nymodigheter är bara tjafs. Tacka vet jag KV-mätare, M21:or och pjäsplats manuella ritbord!

/P

Faaaan, Lt P- Huvet på spiken, huvet på spiken. Den dag GPSen saknar kontakt så får vi se vilka som KAN det här med GRK!

Du e ju en reko kille, det ser jag... :)