knotas Posted November 25, 2002 Author Report Posted November 25, 2002 Gött! En massa användbar information. Känns något bättre nu. Jag hoppas bara allt hinner fixas med kärran innan IA03 kör igång, varken jag är med eller inte. Att: VC_90 Har du glömt dessa underbara övningar med halvindirekt eld? Så det går faktiskt att skjuta grk utan vare sig riktplåtar eller Erik_Gs nämnda "riktpinnar". Men inte på längre avstånd naturligtvis. Även jag trodde först att det var en sketen 8 cm på bilden. Men nu ser jag att ni har rätt. Quote
Guest Posted November 25, 2002 Report Posted November 25, 2002 Nu är jag inte mycket till artillerist eller granatkastarpojk men riktpinnar och allt vad det heter kanske var nödvändiga men borde inte vara det idag, iaf måste tekniken ha kommit så långt. Lämplig utrustning måste ju gå att montera på pjäserna eller fordonet som bär grkn samt utrustningen så att riktpinnarnas funktion elimineras. Sedan kanske man inte gjort det än men det är väl i så fall av kostnadsskäl. Tex har man väl inte riktpinnar till på cv90 chassiet med grk (min hjärna har tagit ledigt ikväll så jag har glömt vad den heter. SSG120 kanske). Där löser väl saker i vagnen de funktionerna. Quote
knotas Posted November 25, 2002 Author Report Posted November 25, 2002 Jag betvlivlar starkt att AMOS har annat än datastyrd inriktning. Grupperingstiden hade nog inte kortats mycket annars. Men VC_90 borde veta det. Vad gäller vanlig grk kan man skjuta kanske ett par kilometer utan riktmedel. Såvida man har en riktpunkt att gå efter, en höjd, ett träd eller om man kan se målet. (då är man j-vligt fel för övrigt) Har själv skjutit 12cm mellan 250m-1000m med ögonmått. Med varierande resultat dock;) Quote
Guest Posted November 25, 2002 Report Posted November 25, 2002 AMOS har ett grymt komplicerat positioneringssystem som givetvis får bort både riktplattor o riktkäppar. Der är både så känsligt och så tungt att de krävs att systemet sitter i vagn. Bla är den kära POS:en inblandad, plus en massa lasergyron kors o tvärs! Erik_G>> rikttavlor o riktkäppar är inte samma sak, man kan enkelt säga att man riktar in rikttavlorna med hjälp av riktkäpparna, rätt duktigt komplicerat mao! Knotas>> Jag har icke gömt en viss Algot kommando "Försvar av pjäsplats" med påföljande ""förbered höftskott". Vet att det inte var5 riktigt det du menade men kunde inte låta bli att tänka på det... LD>> Något "stödhjul" för vagnen var inte aktuellt så länge jag var inblandad i projektet, även om idéen inte alls var dum. Hur många gånger skall jag behöva säga att man behöver rikttavlor, OAVSETT hur lång utbildning man har!? De tornlösa brittiska vagnarna som du pratar om har riktavlorna fast monterade i vagnen, dock behövs fortfarande grovriktning från Rek-gruppen. Quote
knotas Posted November 25, 2002 Author Report Posted November 25, 2002 "förbered höftskott", också ett sätt att försöka millitärisera ett så fint ord som "Höfta". Men men... Vad gäller plåtar/pinnar använde vi både och eller var för sig. Beroende på situation: Snabbgruppering = pinnar, Lite utrymme = plåtar, bra med tid = plåtar. Plåtarna tar längre tid att få upp men är mer exakta. Dessutom ger de en möjlig skottvinkel(eller vad det nu hette?) på 1000 streck. Pinnar bara 500. Quote
Erik_G Posted November 26, 2002 Report Posted November 26, 2002 Erik_G>> rikttavlor o riktkäppar är inte samma sak, man kan enkelt säga att man riktar in rikttavlorna med hjälp av riktkäpparna, rätt duktigt komplicerat mao! Tja, artilleri var ju en av anledningarna till att datorn föddes :-D /E Quote
Guest Posted November 26, 2002 Report Posted November 26, 2002 Artelleri och Kärnvapen VAR anledningen till att ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Computer) togs fram... Dock skall det sägas att dagens minräknare du får i brevlådan som reklam är mer avancerade än Eniac.... //Fu_Dahlberg, Blivande Datavetare Ok ganska OT men förlåt... Quote
Erik_G Posted November 26, 2002 Report Posted November 26, 2002 Dock skall det sägas att dagens minräknare du får i brevlådan som reklam är mer avancerade än Eniac.... ..och det kan man tacka apolloprojektet för, ett projekt som ju till viss del också har med artilleri att göra.. Fast detta har inte så mycket att göra med Patgb 203A förstås.. men den skulle iofs göra sig bra som "månbil" i nån billig Sci-Fi rulle.. inte lika cool som USSMC´s APC i Aliens, men ändå.. Nästan inte off topic eller /E Quote
knotas Posted November 26, 2002 Author Report Posted November 26, 2002 Nä nu blev det väldigt tekniskt här en stund. Jag har svårt nog med nämnda miniräknare;) Nästan. Men men nod om mig. Har ingen ngt mer om 203, IA03 eller så? Ngn med erfarenhet från kosovo(bosnien) hade suttit bra just nu. Kanske ngt om resterande förband i den "Nordiska brigarden"? Norrmännen har väl en Telemark bataljon? Andra? Quote
Axial Posted November 29, 2002 Report Posted November 29, 2002 Bv206 borde väl vara ett utmärkt alternativ, det var iallafall vad våra grk-plutoner hade på NB13. Fast splitterskyddet kan ju diskuteras... Quote
knotas Posted November 30, 2002 Author Report Posted November 30, 2002 I ren transport funkar den säkert utmärkt och terängframkomligheten är det väl ingen som klagar på. Men vad jag har hört är grkpluton i bla kosovo en grovjobbar ploton med grk bara som expertuppgift. Resten av tiden är det patrull, eskort och allt annat som är lämpat för ett hjulfordon. Säg gärna emot ngn. I ett läge där IA03 sätts in kan det naturligtvis vara annurlunda. Quote
Guest Posted December 2, 2002 Report Posted December 2, 2002 Stämmer väll bra.. GRK-plutonen gör inte mycket GRK-tjänst i kosovo. Vad jag vet så har de inte fått skjuta mycket alls, kanske 1-2 gånger. iaf på 05´an och då fick de åka till makedonien för att få skjuta. Vad jag hört var också att vår svenska grk-pluton står lite som en incidentberedskapspluton för hela brigaden, tillsammans med någon annan grkpluton från annat land. Quote
knotas Posted December 5, 2002 Author Report Posted December 5, 2002 Att: Kimster Stämmer det med incidentber...(jobbigt ord) är det inte konstigt att man inte haft en chans att komma med. KS03 ringde och undrade, men då var det kanske mer vanlig grk tjänst? Med kom jag inte iaf. Hade nog tjänat på att söka vanligt skytte istället. Om det nu inte är alldeles fel på mig;) Quote
Guest Posted December 5, 2002 Report Posted December 5, 2002 ..asså de funkar som vilken annan skyttepluton som helst på bataljonen, bara det att de har tillgång till grk. Har de tur får de övningsskjuta nångång, och har en enormt jävla idiot tur får de skjuta på ett skarptuppdrag, t.ex lys som KS01 gjorde hörde jag. Quote
SFC Posted December 5, 2002 Report Posted December 5, 2002 De sköt lys även under KS03 (nere mot den makedonska gränsen) men så vitt jag vet är det de enda gångerna det varit "skarpa" eldöppnanden med vår grk-pluton under KS-missionerna. I övrigt är det som Kimster säger en helt vanlig skyttepluton med allt elände som det innebär... Quote
Recommended Posts