Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag funderade faktiskt på om jag skulle leta upp vad det var för plastbalja också, men orken tröt. :baskerPa:

Om Jonazo menade plastbåten så känner jag mig besegrad och ger upp.

EDIT: Tillägg

Edited by hacke
Posted
Hur många aktiva krigsfartyg finns det som döpts efter svenskar?

Efter personer som är födda i Sverige, eller någon annan definition på "svenskar"?

Det finns ju ett par fartyg i US Navy som är döpta efter Svensk-Amerikaner om jag inte har fel för mig...

• 3 weeks later...
Posted

Det verkar som att den här tråden dog iom Andratenors knepiga fråga.

Jag gissar på noll aktiva krigsfartyg som är döpta efter svenskar.

Posted (edited)
Jo, tre stycken skolfartyg i den finska flottan:

Axel von Fersen

Fabian Wrede

Wilhelm Carpelan

Sjösatta 2004-2008

Frågan fri

Och jag som t.o.m. har en bild på Fabian Wrede i datorn! :)

Snacka om blockering...

Prövar med en svartvit bild på ett mycket trevligt litet örlogsfartyg som tyvärr gick en för tidig död till mötes pga bristande underhåll. Jag vill veta namnet på fartyget, typen och vilket land. Sedan vill jag även veta vad det är för vapensystem som återfinns längst akterut på halvdäck på bilden. Jag menar alltså inte 40 mm kanonen på överbyggnaden akterut utan lavettaget på däcket nedanför (som delvis är skymt av något, ev. personal). Om inte detta skulle räcka för den inbitne så vill jag till sist även veta vad namnet betyder på det lokala språket. ;-)

f84jc1.jpg

/Per

--

Dom vill ge oss en tredjedel av intäkterna, men vi sa att vi ska ha minst en fjärdedel.

Ingemar Johansson

Edited by Perman
Posted
Jo, tre stycken skolfartyg i den finska flottan:

Axel von Fersen

Fabian Wrede

Wilhelm Carpelan

Sjösatta 2004-2008

Frågan fri

Och jag som t.o.m. har en bild på Fabian Wrede i datorn! :unsure:

Snacka om blockering...

Prövar med en svartvit bild på ett mycket trevligt litet örlogsfartyg som tyvärr gick en för tidig död till mötes pga bristande underhåll. Jag vill veta namnet på fartyget, typen och vilket land. Sedan vill jag även veta vad det är för vapensystem som återfinns längst akterut på halvdäck på bilden. Jag menar alltså inte 40 mm kanonen på överbyggnaden akterut utan lavettaget på däcket nedanför (som delvis är skymt av något, ev. personal). Om inte detta skulle räcka för den inbitne så vill jag till sist även veta vad namnet betyder på det lokala språket. :)

/Per

--

Dom vill ge oss en tredjedel av intäkterna, men vi sa att vi ska ha minst en fjärdedel.

Ingemar Johansson

Namn: NNS Enyimiri

Typ: Vosper Mk 9

Land: Nigeria

Vapensystem: Lv-system Seacat?

Namnet betyder flodhäst...

/G.L.

Posted
Namn: NNS Enyimiri

Typ: Vosper Mk 9

Land: Nigeria

Vapensystem: Lv-system Seacat?

Namnet betyder flodhäst...

/G.L.

Japp, helt rätt! Fartygstypen kallas också Vosper Mk 9 corvette. 2 dieseldrivna korvetter byggdes för den nigerianska flottan 1975-80 i England, men pga. dåligt underhåll under åren så har de ofta varit ur tjänst och/eller klassats som icke sjövärdiga. 22 Dec 2005 så råkade Enyimiri även ut för en explosion i maskinrummet med svår brand som följd och många skadade. Idag finns bara ett fartyg kvar i tjänst, men det är osäkert vilket. Bägge fartygens namn betyder flodhäst på olika lokala språk. Numera är inte Sea Cat systemet operativt på dessa fartyg men när det var det så var det inte det vanliga fyrställiga lavettaget (som också satt på Ögd-jagarna) som användes utan ett ovanligare treställigt lavettage av lättviktstyp som var utvecklad från det landbaserade Tiger Cat. Totala antalet robotar var 15 och eldledning skedde med WM 24 radar. Denna version av Sea Cat systemet fanns endast på dessa nigerianska Mk 9 korvetter samt på de iranska Mk 5 fregatterna.

Göta Lejon's fråga!

/Per

--

500 000 svenskar lider av dylexi.

• 2 weeks later...
Posted
Gissar på ett australiskt minjaktsfartyg av Huon-klassen, men det är väl fel.

/Per

Väldigt nära men inte riktigt rätt...

Posted
Här kommer hela fartyget.

Då gissar jag på ett italienskt minjaktfartyg av Gaeta-klassen.

/Per

Jag får väl ge rätt för det. Lerici- klassen var den jag sökte, som Gaeta-klassen är en uppgraderad version av.

Perman tar över! 8-/

Posted
Här kommer hela fartyget.

Då gissar jag på ett italienskt minjaktfartyg av Gaeta-klassen.

/Per

Jag får väl ge rätt för det. Lerici- klassen var den jag sökte, som Gaeta-klassen är en uppgraderad version av.

Perman tar över! 8-/

Ok. Jag gick på placeringen av huvudmasten som är längre akterut på Gaeta-klassen, nästan ihopbyggd med skorstenen akterut (vilket jag tycker även verkar gälla fartyget på bilden). På Lerici-klassen är huvudmasten placerad längre föröver ihopbyggd med brygghuset. Jmf bilderna av de bägge subklasserna hos wikipedia:

Lerici class minehunter

Vilket välkänt vapensystem har dessa tingestar tillhört och hur används de idag? Vilken marin är det fråga om och vilken typ av örlogsfartyg?

vapenqd2.jpg

/Per

Posted

Att det var en Hedgehog var ju inte så svårt med tanke på att det står Small Depth Charge på ett av vapnen, men vad det används till idag? Det har jag absolut ingen aning om.

Posted (edited)
Att det var en Hedgehog var ju inte så svårt med tanke på att det står Small Depth Charge på ett av vapnen, men vad det används till idag? Det har jag absolut ingen aning om.

Antiubåtsgranater av Hedgehog typ är rätt, men hur används de idag? Svaret är inte alls så långsökt som det kanske kan tyckas. Jag tror det är en ganska enkel modifiering av Hedgehog granaterna som krävs för deras nya användning. Själva utseendet, eller formen rättare sagt, på granaterna gör nog att de är ganska naturligt användbara för den nya tillämpningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hedgehog_(weapon)

Toppen om nån vågar sig på att oxå gissa vilken marin det gäller och på vilken typ av örlogsfartyg som man nu använder dessa f.d. granater.

/Per

Edited by Perman
Posted

Ok, här kommer det rätta svaret! Det är alltså den sydkoreanska marinen som har modifierat antiubåtsgranater av Hedgehog-typ från gamla Gearing-klass jagare som tagits ur tjänst, och nu använder dem som vanliga sjunkbomber på sina patrullbåtar.

20040614t150501z01nootrug3.jpg

Andratenor gissade rätt på Hedgehoggranater så frågan är hans!

/Per

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Ok, här kommer en nästan lika lätt fråga (vi måste ju hålla quizzen vid liv :)). Vad hette då detta fartyg i kronans tjänst? Jag vill ha fartygstyp, namn och idnr.

numeralustjakt.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted
Det är helt klart en MULa.

Visst är det en MULa eller minutläggare! Det kanske inte var så svårt att gissa ;-) Nu är frågan bara om det är nån som kan gissa vilken MULa det är frågan om.

/Per