svensksund Posted June 28, 2009 Report Posted June 28, 2009 Okej, här kommer en helfartygsbild. Lite för enkelt kanske, men jag har åtminstone kluddat över flagga och bognummer. Individ, typ och land efterfrågas. Bonus förstås för tid och plats för fototillfället. Quote
svensksund Posted June 30, 2009 Report Posted June 30, 2009 Nähä, inget intresse. Det är estniska stabs- och lagfartyget Admiral Pitka, A230 (f.d. danska fregatten Beskytteren, Beskytteren-klass; hon skänktes av Danmark till Estland hösten 2000). Fotot är taget i Rigabukten under MCOPLAT03 i maj/juni 2003. Quote
Hotel Charlie One Posted July 1, 2009 Report Posted July 1, 2009 Nähä, inget intresse. Det är estniska stabs- och lagfartyget Admiral Pitka, A230 (f.d. danska fregatten Beskytteren, Beskytteren-klass; hon skänktes av Danmark till Estland hösten 2000). Fotot är taget i Rigabukten under MCOPLAT03 i maj/juni 2003. Eftersom du då förmodligen svarat rätt får du lägga upp en ny bild. Quote
Sgt Papa Bear Posted July 1, 2009 Report Posted July 1, 2009 Eftersom du då förmodligen svarat rätt får du lägga upp en ny bild. I bland är man nog lite väl snabb på knapparna... ... och då brukar endast återstå att göra om och göra rätt @svensksund Giv oss lite tid, det är faktiskt semester för många av oss Quote
svensksund Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 (edited) Okidoki, nya friska tag. Längre bak i tråden fanns något om att ett dygn vore rimlig svarstid, men det verkar som om det var mer "tryck" i den vevan, och just nu är det onekligen mitt i sommaren. Detta kan få ta lite längre tid. Den här då? Det svarta kluddet döljer namnskylten. Individ, typ, land o.s.v.? Edited July 4, 2009 by svensksund Quote
Hotel Charlie One Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 Okidoki, nya friska tag. Längre bak i tråden fanns något om att ett dygn vore rimlig svarstid, men det verkar som om det var mer "tryck" i den vevan, och just nu är det onekligen mitt i sommaren. Detta kan få ta lite längre tid. Den här då? Det svarta kluddet döljer namnskylten. Individ, typ, land o.s.v.? Det är ju en Tripartite iaf. Den används av sju länder. Har ingen aning om vilken individ detta är. Quote
eskil Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 (edited) Det är ju en Tripartite iaf. Den används av sju länder. Har ingen aning om vilken individ detta är. Ja, men den där radarn-på-pinne är det väl bara Belgarna och Holländarna som har? Och den belgiska är cylindrisk och inte konisk, därför tror jag att den är nederländsk. Jag gissar på M858 Middelburg Edited July 4, 2009 by eskil Quote
svensksund Posted July 5, 2009 Report Posted July 5, 2009 Det är ju en Tripartite [...] [...] den är nederländsk. Alldeles riktigt så långt, men det är inte Middelburg. Jag skymde namnskylten just för att den var så avslöjande kort ... Nya förslag? Det finns ett holländskt "typnamn" också, eller åtminstone första-fartyg-i-serien-namn; Tripartite är väl lite av produktbeteckning eller vad man ska säga. Quote
eskil Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Alldeles riktigt så långt, men det är inte Middelburg. Jag skymde namnskylten just för att den var så avslöjande kort ... Nya förslag? Det finns ett holländskt "typnamn" också, eller åtminstone första-fartyg-i-serien-namn; Tripartite är väl lite av produktbeteckning eller vad man ska säga. Om namnet är "avslöjande kort" så är det väl M861 Urk dårå... Holländska klassnamnet är Alkmaar-klass. Quote
svensksund Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Om namnet är "avslöjande kort" så är det väl M861 Urk dårå...Holländska klassnamnet är Alkmaar-klass. Visst är det Urk! Alkmaar var mycket riktigt först i serien; enligt Wikipedia är hon sedan några år såld till Lettland. Jag tyckte det var ett intressant radarresonemang som ledde rätt i nationalitetsfrågan. Som jämförelse en bild av belgiska Lobelia (de belgiska Tripartiterna har blomnamn allihop och uppges ibland vara av "Flower class"; har aldrig hört beteckningen "blomsterklass" på svenska) från samma tidsperiod: Båda bilderna är från MCOPLAT03, d.v.s. c:a 6 år sedan. Jag måste medge att jag aldrig noterat den där skillnaden mellan konisk och cylindrisk radom, men så är det onekligen. Möjligen har jag tyckt att den belgiska såg något större ut. Andra småskillnader tycks vara namnskyltens placering och belgarnas lilla lv-pjäs på backen. Nu har det ju gått några år, och kanske finns det fler eller andra skillnader nuförtiden. Nå, det var en utvikning. Jag tror bestämt det är din tur, eskil! Quote
eskil Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Då ska vi se om någon lyckas klura ut vad det är för fartyg som jag har hittat en ritning på här då? Klass och nationalitet får räcka, annars blir det nog för svårt. Quote
svensksund Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Då ska vi se om någon lyckas klura ut vad det är för fartyg som jag har hittat en ritning på här då?Klass och nationalitet får räcka, annars blir det nog för svårt. Hmmm, den var lurig. Ritningstexten tycks vara på engelska, och ser jag rätt står det "6 inch" vid trippeltornet. Jag drar till med en amerikansk lätt kryssare av Fargo-klass (1945-ish). Quote
eskil Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 (edited) Hmmm, den var lurig. Ritningstexten tycks vara på engelska, och ser jag rätt står det "6 inch" vid trippeltornet. Jag drar till med en amerikansk lätt kryssare av Fargo-klass (1945-ish). Rätt land, men fel klass. Edit: Att det ser ut att stå 6" TURRET får nog skyllas på den dåliga kvaliteten. Det står ju 8" BARBETTE på tornet bakom som ser lika stort ut. Edited July 7, 2009 by eskil Quote
AdamKalle Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Hmmm, den var lurig. Ritningstexten tycks vara på engelska, och ser jag rätt står det "6 inch" vid trippeltornet. Jag drar till med en amerikansk lätt kryssare av Fargo-klass (1945-ish). Rätt land, men fel klass. Edit: Att det ser ut att stå 6" TURRET får nog skyllas på den dåliga kvaliteten. Det står ju 8" BARBETTE på tornet bakom som ser lika stort ut. 8", skulle ju kunna vara en tung kryssare, Des Moines-klass då.. Quote
svensksund Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 8", skulle ju kunna vara en tung kryssare, Des Moines-klass då.. Det verkar vara en mycket bättre teori än min; ritningen stämmer t.ex. ganska väl med den här bilden hos Wikipedia. Borde ha fattat p.g.a. alla 3-tumskanonerna framme på backen ... Quote
eskil Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 (edited) 8", skulle ju kunna vara en tung kryssare, Des Moines-klass då.. Det verkar vara en mycket bättre teori än min; ritningen stämmer t.ex. ganska väl med den här bilden hos Wikipedia. Borde ha fattat p.g.a. alla 3-tumskanonerna framme på backen ... Japp, Des Moines-class är rätt. Närmare bestämt USS Newport News Din boj, Adam Kalle Edited July 7, 2009 by eskil Quote
AdamKalle Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 USS Newport News var förresten ett av US Navys första fartyg som utrustats med AC redan från början. Slut intresseklubbstillägg. Nåväl, vi gräver vidare i mitt analoga bildarkiv, och hittar följande, helt nyscannat från negativ: Land och klass borde vara lätt, sen kommer den där lilla detaljen med individ och plusikantenmedguldstjärna årtal Quote
Perman Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Kan det vara ryska robotjagaren 610 NASTROJTJIVYJ (stavning enl. Marinkalender 2002) av Sovremennyj-klass som besöker Stockholm i Juli 2008? Hon var i alla fall där i egenskap av flaggskepp för den ryska baltiska flottan. /Per Quote
mdn Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Land: Ryssland Klass: Sovremenny Individ: Bespokoiny Tidpunkt: Maj 1999 /mdn Quote
AdamKalle Posted July 7, 2009 Report Posted July 7, 2009 Land: RysslandKlass: Sovremenny Individ: Bespokoiny Tidpunkt: Maj 1999 Helt korrekt, rodret är ditt! Bjuder på ett par bonusbilder också: Quote
hacke Posted August 2, 2009 Report Posted August 2, 2009 Då var det dags att väcka denna tråd. Klass, nat, etc. Quote
svensksund Posted August 2, 2009 Report Posted August 2, 2009 Det skulle kunna vara franska lätta fregatten La Fayette, bognummer F710 (typfartyg). Quote
hacke Posted August 2, 2009 Report Posted August 2, 2009 Det skulle kunna vara franska lätta fregatten La Fayette, bognummer F710 (typfartyg). Visst är det så! Bollen är din! Quote
svensksund Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 Här kommer en bit av en bild i alla fall: Som vanligt efterfrågas namn, typ, land o.s.v. Quote
Slöbevakarn Posted August 5, 2009 Report Posted August 5, 2009 USS Dwight D. Eisenhower, Hangarfartyg, USA? Quote
svensksund Posted August 6, 2009 Report Posted August 6, 2009 Amerikanskt hangarfartyg, javisst, men inte Eisenhower. Kanske går det att göra en identifiering utifrån hela bilden? Fotot är från Pearl Harbor i början av juni 2009. Finns även med större upplösning (1,4 Mb). Quote
svensksund Posted August 6, 2009 Report Posted August 6, 2009 USS Ronald Reagan? Nä, inte hon heller. Nu är det väl bara 8-9 stycken kvar att gissa på ... Allvarligt talat vet jag inte om det går att klura ut vilken individ det är utifrån bilden, eller rättare sagt går det säkert men jag vet inte hur. Det är i alla fall USS John C Stennis, CVN-74, Nimitz-klass. Varsågod, nästa! Quote
Slöbevakarn Posted August 11, 2009 Report Posted August 11, 2009 Plockar upp ankaret och seglar vidare med den här tråden. Finns det någon landkrabba som kan säga mig vilket flytetyg det här är? Quote
Recommended Posts