Psilander Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 (edited) U995 Typ VIIC, Laboe utanför Kiel Strax intill ligger tyska Ubåtsmomumentet. Edited April 1, 2008 by Psilander Quote
Vargas Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Visst är det U995 i Laboe. Psilander förvaltar koffernageln. Quote
Psilander Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Tackar, har bara sett henne på avstånd då man relingsmannat vid inpassage i Kiel. Nästa fråga är enkel, vad heter fartyget och var utmärkte hon sig. Quote
Perman Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Tackar, har bara sett henne på avstånd då man relingsmannat vid inpassage i Kiel. Nästa fråga är enkel, vad heter fartyget och var utmärkte hon sig. Danska skruvfregatten Jylland som idag ligger som museifartyg i Ebeltoft i Danmark. Hon deltog i slaget vid Helgoland 9 Maj 1864 mellan den danska flottan och de allierade österrikiska och preussiska flottorna. Det var det sista betydelsefulla sjöslaget mellan flottiljer av träfartyg, och fastän det slutade med en taktisk seger för Danmark efter att det österrikiska flagskeppet Schwarzenberg skjutits i brand, så hade det ingen effekt på den totala utgången av kriget. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Heligoland /Per Quote
Perman Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Klart det är det, din fråga Perman Vad är det här för fartyg då, eller rättare sagt - vad var detta för fartyg? /Per -- En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli. Okänd Quote
PB-Syte Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 (edited) Vad är det här för fartyg då, eller rättare sagt - vad var detta för fartyg? /Per Nämen, om det inte är f.d. HMS Skredsvik!? Röjdykarfartyg fram tills Spårö och Sturkö tog över den rollen 2005... Edit: för sent... Edited April 1, 2008 by PB-Syte Inga bilder i citat! Fy! /mdn, BG Quote
Perman Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Vad är det här för fartyg då, eller rättare sagt - vad var detta för fartyg? /Per Nämen, om det inte är f.d. HMS Skredsvik!? Röjdykarfartyg fram tills Spårö och Sturkö tog över den rollen 2005... Edit: för sent... Det är faktiskt inte rätt GL och PB, men det är skrämmande nära... /Per -- Enklaste sättet att vika ihop en vägkarta igen är på något annat sätt. Quote
PB-Syte Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Det är faktiskt inte rätt GL och PB, men det är skrämmande nära... /Per Kan det var BNS Stern då? Quote
Perman Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Det är faktiskt inte rätt GL och PB, men det är skrämmande nära... /Per Kan det var BNS Stern då? PB, det var faktiskt röjdykarfartyget HMS Skredsvik (-ex KBV 171, -ex TV 171) som såldes till belgiska flottan 1998 och fick namnet BNS Stern, men det är inte just det fartyget på den här kanske ganska ovanliga bilden. /Per -- "Om man låser in en värnpliktig ensam med ett spett, så har han inom en timme antingen lånat ut det, tappat bort det eller haft sönder det." Quote
PB-Syte Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 PB, det var faktiskt röjdykarfartyget HMS Skredsvik (-ex KBV 171, -ex TV 171) som såldes till belgiska flottan 1998 och fick namnet BNS Stern, men det är inte just det fartyget på den här kanske ganska ovanliga bilden. /Per Nej, Skredsvik var f.d. KBV 172 och togs ur tjänst av svenska flottan 2005... Quote
Perman Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 PB, det var faktiskt röjdykarfartyget HMS Skredsvik (-ex KBV 171, -ex TV 171) som såldes till belgiska flottan 1998 och fick namnet BNS Stern, men det är inte just det fartyget på den här kanske ganska ovanliga bilden. /Per Nej, Skredsvik var f.d. KBV 172 och togs ur tjänst av svenska flottan 2005... Ber om ursäkt för hjärnsläppet. Du har förstås rätt. Det här fartyget på bilden ska i alla fall vara f.d. TV 172 i Kalmars hamn, så då måste det alltså vara det fartyg som sedan fick namnet HMS Skredsvik. Därmed borde alltså Göta Lejon få frågan som svarade 'HMS Skredsvik' först. /Per -- Minds are like parachutes, they only work when they are open - Unknown Quote
Perman Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 Om någon råkar ha 17,9 miljoner över och inte vet vad dom ska göra med dem så är -ex HMS Skredsvik alltså till salu: http://www.apolloduck.se/display.phtml?aid=57996 /Per -- Minds are like parachutes, they only work when they are open - Unknown Quote
Probos Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 Den här ligger och guppar utanför jobbet vid Marievik, Stockholm, la till någon gång i januari. Jag antar att den är såld på överskott och som vanligt har väl FM gjort en bra affär.... Den ser ut att vara i väldigt bra skick, undra vad köparen fick ge. Någon som vet vad det är för fartyg? Är det någon typ av minutläggare, det går en genomgående räls längs mittlinjen fast minutläggare brukar väl vara i lite mer omagnetiska material? Quote
Psilander Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 (edited) fd torpedbärgaren HMS Pingvinen. Rälsen är till för att hjälpa upp torpeden på däck. Hon såldes för nått år sedan, vill minnas hon tillhörde 1. Ubflj mot slutet. Edited April 2, 2008 by Psilander Quote
Vargas Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 Då återgår vi till att "quizza" och Göta Lejon har bedömts äga rorkulten. "vad var det jag såg"-frågor behandlas utanför denna tråd. Carry on ... and look sharp about it! /Vargas, BLÅGUL Quote
Göta Lejon Posted April 3, 2008 Report Posted April 3, 2008 Släpper rodret fritt - har inget lämpligt att lägga upp just nu. /G.L. Quote
Vargas Posted April 3, 2008 Report Posted April 3, 2008 Val om styrbord, val om styrbord! ... Rättning till föregående, val om BABORD, val om BABORD! Förste man till bryggan får leka amiral för nästa fråga! Kom igen, själv har torrt på idéer just nu. Quote
mdn Posted April 3, 2008 Report Posted April 3, 2008 Nu har jag varit och fotat något med min kamera igen, men vad har jag fotat och var har jag fotat det? /mdn Efter klagomål från Vargas om laddtiden finns bilden numera uppladdad till forumet med hjälp av BG-magi. Quote
Psilander Posted April 4, 2008 Report Posted April 4, 2008 Styrmaskin på monitoren Sölve på Maritiman i Göteborg? Rättning till föregående Det heter "fast föregående" på örlogsspråk Quote
mdn Posted April 4, 2008 Report Posted April 4, 2008 Styrmaskin på monitoren Sölve på Maritiman i Göteborg? Fel så det skriker om det! /mdn Quote
Vargas Posted April 4, 2008 Report Posted April 4, 2008 Rättning till föregående Det heter "fast föregående" på örlogsspråk Duktig sjövärnskårist ... Quote
Psilander Posted April 5, 2008 Report Posted April 5, 2008 Rättning till föregående Det heter "fast föregående" på örlogsspråk Duktig sjövärnskårist ... Brunskjortorna har aldrig haft nått att göra som tur är. Men rätt ska va rätt. Quote
Björn Posted April 6, 2008 Report Posted April 6, 2008 Rättning till föregående Det heter "fast föregående" på örlogsspråk Duktig sjövärnskårist ... Nu heter det ju faktiskt "fast föregående" även för oss andra flottister som aldrig haft med Sjövärnskåren att göra... Så till själva ämnet. Det ser ut som en riktigt gammal generator eller elmotor med rejäla axlar och växeldrev. Skulle nog våga gissa på att det är en av motorerna på gamla isbrytaren Sankt Erik. Quote
mdn Posted April 6, 2008 Report Posted April 6, 2008 Så till själva ämnet. Det ser ut som en riktigt gammal generator eller elmotor med rejäla axlar och växeldrev. Skulle nog våga gissa på att det är en av motorerna på gamla isbrytaren Sankt Erik. Rätt såtillvida att det är en elmotor, men fel på fartyget. En ny ledtråd kommer inom ett dygn. /mdn Quote
mdn Posted April 12, 2008 Report Posted April 12, 2008 Ny ledtråd. Durken är inte original. /mdn Quote
Sgt Papa Bear Posted April 12, 2008 Report Posted April 12, 2008 Ny ledtråd. Durken är inte original. /mdn Har du varit ombord på Hajen utanför Marinmuséet i Herulien? //B Quote
mdn Posted April 12, 2008 Report Posted April 12, 2008 Har du varit ombord på Hajen utanför Marinmuséet i Herulien? Nej, det har jag inte varit. /mdn Quote
mdn Posted April 15, 2008 Report Posted April 15, 2008 Nu börjar jag nästan bli orolig. Jag trodde verkligen att ni skulle klara det här. Nu börjar bilderna tryta, så jag får försöka hitta på andra ledtrådar. Jag kan börja med att berätta att det är en ubåt med ungefär samma ålder som Hajen på Marinmuseum. /mdn Quote
Recommended Posts