Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rätt!

Utrustningen på första bilden var fartygets elektriska framdrivningsmaskineri. Hon finns idag att beskåda på The Royal Navy Submarine Museum i Gosport.

/mdn

Posted (edited)
Mer bildat på härket.

Det verkar vara nåt fult och toppmodernt så jag gissar på brittiska type 45 eller Daring-klassen. :D

/Per

-----

Karlskrona är den enda stad i världen där du kan runda ett gathörn, och få motvind från fyra håll. Samtidigt.

Edited by Perman
Posted

Det är väll uppenbart att det är nått av dom två fartygen i RFA:s Fort Victoria klass! Om det är Fort Victoria i egen hög person eller om det är lillasyrran Fort George kan jag dock inte säga.

Just Fort Victoria har dock en tämmeligen intressant historia bakom sig... :rolleyes:

Posted (edited)

En Styrsöklass minjakt alternativt ett Spåröklass röjdykarfartyg.

Det verkar iofs lite för enkelt för att vara sant...

EDIT: Namnförvirring.

Edited by Skoog
Posted

Inga fler förslag? :rockon:

Isf får jag väll tipsa om att fartygen i fråga är 52m långa, 7,6m breda, deplacerar 336 ton och är goda för ca 35 knop...

Posted

pc1scan1.jpg

Ett Cyclone Class Patrol Ship. Oklart om bilden ovan avser något av fartygen som är i US Navy's ägo, något av de fartyg som är utlånade tillUS Coast Guard eller om det är den individ som är skänkt till Fillipinerna.

Posted
Ett Cyclone Class Patrol Ship. Oklart om bilden ovan avser något av fartygen som är i US Navy's ägo, något av de fartyg som är utlånade tillUS Coast Guard eller om det är den individ som är skänkt till Fillipinerna.

Måste förstås vara dom. Fasen, min Marinkalender 2002 uppger att Cyclone klassen "bara" är 47,9 m långa. :baskerFN:

Sista gången jag litar på den boken... :baskerKav:

/Per

Posted

Visst är det en av USN:s Cyclone patrullbåtar, närmare bestämt USS Chinook.

USS_Chinook_machine_gun.jpg

Blev passerad av några av dessa när jag åkte LCU i NAB Little Creek:s hamn för några år sedan - rätt häftiga fartyg faktiskt...

Posted

Inga gissningar, bedömningar eller slängskott?

Jag kan avslöja så mycket att detta fartyg har haft två föregångare med samma namn, båda verksamma under 1900-talet.

Posted

Nån större bild får ni inte, utan ni får hålla tillgodo med en bild på en annan del av fartyget.

ftgquiznydel2br3.jpg

Posted (edited)

En avancerad gissning är att det är det första av flottans nya skolfartyg, HMS Altair!?

Edit: hittade namnen på fartygen...

Edited by PB-Syte
Posted
En avancerad gissning är att det är det första av flottans nya skolfartyg, HMS Altair!?

Edit: hittade namnen på fartygen...

Visst är det HMS Altair ... :rodna:

ftgquiznyhelgk7.jpg

Posted

Eftersom denna bild tydligen var svårare än jag trodde så får jag väll smyga in en liten ledtråd - fartyget i fråga är sprojlans nytt och tillhör en europeisk flotta... :dribble: