Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den är ett amerikanskt slagskepp från dreadnought-eran, det ser man tydligt på korgmasterna.

Jag gissar på BB-31 USS Utah

Posted
ARA Rivadavia

Rätt! :baskerPa:

Fartyget hette Rivadavia och tillhörde den Argentinska flottan. Byggd av Fore River varvet i Quincy. Levererad 1914 och utrangerad 1957.

2Peter2 har rodret.

Posted (edited)

Tyvärr inte rätt men en väldigt bra gissning

Det hon är känd för hände innan andra världskriget

Edited by 2Peter2
Posted
Vilken individ är detta och vad är den känd för?

Man får känslan av att det skulle kunna vara någon brittisk 1920-talsdesign, föregångare till A-klassen eller så, men jag kommer inte på det.

Vad är svaret?

Posted

Tyvär fel 2Peter2, men nu är vi mycket nära.

Fartyget jag är ute efter blev precis som Caio Duilio anfallen av britterna i Taranto. Men detta fartyg blev så illa tilltygat att den aldrig återgick i aktiv tjänst.

Posted

Rätt! Det halvdränkta fartyget på bilden är Conte di Cavour som den 11 nov fick ta emot en torped träff mellan torn 2 och stridstornet, vartefter hon satte sig på botten.

Perman har rodret.

Posted (edited)
Rätt! Det halvdränkta fartyget på bilden är Conte di Cavour som den 11 nov fick ta emot en torped träff mellan torn 2 och stridstornet, vartefter hon satte sig på botten.

Perman har rodret.

Det mesta av arbetet hade ju 2Peter2 redan gjort :baskerPa:

Här har vi ett fartyg som verkligen förkroppsligar det engelska uttrycket 'a tall ship'. Namn, klass och land tack.

tallv.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
/Per

Det är RSS Vigour, en av Singapore:s sex korvetter i Victory klassen... :navy:

Visst är det så! Tydligen kända för att vara topptunga och rulla mycket, men det kanske inte är så underligt :)

PB håller i frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted

Ok, vet inte om bilden var för svår eller om folk bara har bättre saker för sig - men här kommer i.a.f. en ny bild ur en annan vinkel...

FartygX1.jpg

Posted
Kan det vara Singapores Formidable månne?

Ingalunda, men du är iaf i rätt världsdel... :ph34r:

Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa... :rolleyes:

/Per

Posted (edited)
Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa...

Vafalls, trodde faktiskt inte att detta fartyg skulle vara så svårt att identifiera. Men jag får väll slänga in några ledtrådar! Beställare av dom sex enheterna i denna klassen är ett land i mellanöstern, och första enheten sjösattes nyligen på ett varv i Frankrike. Bestyckningen utgörs bl.a. utav 32st ESSM (4st mk56) , 8st MM40 block 3, en mk49 mod3 RAM och en Oto Melara 76/62 Super Rapide... :rolleyes:

Edited by PB-Syte
Posted (edited)
Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa...

Vafalls, trodde faktiskt inte att detta fartyg skulle vara så svårt att identifiera. Men jag får väll slänga in några ledtrådar! Beställare av dom sex enheterna i denna klassen är ett land i mellanöstern, och första enheten sjösattes nyligen på ett varv i Frankrike. Bestyckningen utgörs bl.a. utav 32st ESSM (4st mk56) , 8st MM40 block 3, en mk49 mod3 RAM och en Oto Melara 76/62 Super Rapide... :ph34r:

Ajaj... Jag trodde du menade fjärran östern när du pratade om att det var rätt världsdel. :rolleyes:

Baynunah klassens korvetter från Förenade Arab Emiraten.

naval.technology.com: Baynunah

Synnerligen välbestyckade fartyg, men jag undrar om man inte har tagit i lite för mycket? Vad händer t ex om utrymmet där VLS cellerna är nedsänkta i förskeppet fylls med vatten vid grov sjö? De verkar även ha väldigt stor överbyggnad i förhållande till skrovet.

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
Ajaj... Jag trodde du menade fjärran östern när du pratade om att det var rätt världsdel. :rolleyes:

Baynunah klassens korvetter från Förenade Arab Emiraten.

naval.technology.com: Baynunah

Synnerligen välbestyckade fartyg, men jag undrar om man inte har tagit i lite för mycket? Vad händer t ex om utrymmet där VLS cellerna är nedsänkta i förskeppet fylls med vatten vid grov sjö? De verkar även ha väldigt stor överbyggnad i förhållande till skrovet.

/Per

Visst är det Baynunah! :ph34r:

Är också något skeptisk till hur väl dessa korvetter kommer att tåla lite grövre sjö, med tanke på hur mycket vikt man har placerat i/på överbyggnaden. Å andra sidan är hon relativt bred för sin längd, och jag gillar verkligen designen. Om klassen fungerar som avsett så kommer UAE:s flotta få sex extremt välbestyckade och kompakta fartyg!

VLS systemen ligger dock inte i förskeppet utan på sidorna av hangaren...

th_Baynunah.jpg

Edited by PB-Syte