eskil Posted August 12, 2009 Report Posted August 12, 2009 Den är ett amerikanskt slagskepp från dreadnought-eran, det ser man tydligt på korgmasterna. Jag gissar på BB-31 USS Utah Quote
Slöbevakarn Posted August 12, 2009 Report Posted August 12, 2009 Tyvär fel eskil, det är inte ett amerikanskt fartyg. Det är däremot byggd på ett amerikanskt varv vid den eran. Quote
Slöbevakarn Posted August 13, 2009 Report Posted August 13, 2009 ARA Rivadavia Rätt! Fartyget hette Rivadavia och tillhörde den Argentinska flottan. Byggd av Fore River varvet i Quincy. Levererad 1914 och utrangerad 1957. 2Peter2 har rodret. Quote
2Peter2 Posted August 13, 2009 Report Posted August 13, 2009 (edited) Vilken individ är detta och vad är den känd för? Edited August 13, 2009 by 2Peter2 Quote
Hotel Charlie One Posted August 13, 2009 Report Posted August 13, 2009 HMS Campbeltown Det var hon som blockerade torrdockan i St Nazaire i syfte att försöka få tyskarna att inte gå till sjöss med Tirpitz. Quote
2Peter2 Posted August 13, 2009 Report Posted August 13, 2009 (edited) Tyvärr inte rätt men en väldigt bra gissning Det hon är känd för hände innan andra världskriget Edited August 13, 2009 by 2Peter2 Quote
svensksund Posted August 17, 2009 Report Posted August 17, 2009 Vilken individ är detta och vad är den känd för? Man får känslan av att det skulle kunna vara någon brittisk 1920-talsdesign, föregångare till A-klassen eller så, men jag kommer inte på det. Vad är svaret? Quote
2Peter2 Posted August 17, 2009 Report Posted August 17, 2009 (edited) Ledtråd: Fartyget förde hem en död person Edited August 17, 2009 by 2Peter2 Quote
2Peter2 Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 HMS Verdun? Rätt! Din fråga Slöbevakarn Quote
Slöbevakarn Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 Tackar. Då segar vi vidare med nästa fartyg..... Vem är detta och vad har skett? Quote
lhenning Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 USS Nevada efter att hon använts som bombmål kanske? Quote
Slöbevakarn Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 Bra gissning men tyvär fel. Ledtråd: Det är inte ett amerikanskt fartyg. Quote
2Peter2 Posted August 18, 2009 Report Posted August 18, 2009 Caio Duilio som blivit skadat av brittiska swordfish plan under anfallet mot Taranto Quote
Slöbevakarn Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 Tyvär fel 2Peter2, men nu är vi mycket nära. Fartyget jag är ute efter blev precis som Caio Duilio anfallen av britterna i Taranto. Men detta fartyg blev så illa tilltygat att den aldrig återgick i aktiv tjänst. Quote
Perman Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 Italienska slagskeppet Conte di Cavour? /Per Quote
Slöbevakarn Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 Rätt! Det halvdränkta fartyget på bilden är Conte di Cavour som den 11 nov fick ta emot en torped träff mellan torn 2 och stridstornet, vartefter hon satte sig på botten. Perman har rodret. Quote
Perman Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 (edited) Rätt! Det halvdränkta fartyget på bilden är Conte di Cavour som den 11 nov fick ta emot en torped träff mellan torn 2 och stridstornet, vartefter hon satte sig på botten. Perman har rodret. Det mesta av arbetet hade ju 2Peter2 redan gjort Här har vi ett fartyg som verkligen förkroppsligar det engelska uttrycket 'a tall ship'. Namn, klass och land tack. /Per Edited August 19, 2009 by Perman Quote
PB-Syte Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 /Per Det är RSS Vigour, en av Singapore:s sex korvetter i Victory klassen... Quote
Perman Posted August 19, 2009 Report Posted August 19, 2009 (edited) /Per Det är RSS Vigour, en av Singapore:s sex korvetter i Victory klassen... Visst är det så! Tydligen kända för att vara topptunga och rulla mycket, men det kanske inte är så underligt PB håller i frågan! /Per Edited August 19, 2009 by Perman Quote
PB-Syte Posted August 20, 2009 Report Posted August 20, 2009 Vad är då detta för en trevlig konstruktion? Namn, klass och nationalitet... Quote
PB-Syte Posted August 25, 2009 Report Posted August 25, 2009 Ok, vet inte om bilden var för svår eller om folk bara har bättre saker för sig - men här kommer i.a.f. en ny bild ur en annan vinkel... Quote
Hotel Charlie One Posted August 25, 2009 Report Posted August 25, 2009 Kan det vara Singapores Formidable månne? Quote
PB-Syte Posted August 25, 2009 Report Posted August 25, 2009 Kan det vara Singapores Formidable månne? Ingalunda, men du är iaf i rätt världsdel... Quote
Perman Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 Kan det vara Singapores Formidable månne? Ingalunda, men du är iaf i rätt världsdel... Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa... /Per Quote
PB-Syte Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 (edited) Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa... Vafalls, trodde faktiskt inte att detta fartyg skulle vara så svårt att identifiera. Men jag får väll slänga in några ledtrådar! Beställare av dom sex enheterna i denna klassen är ett land i mellanöstern, och första enheten sjösattes nyligen på ett varv i Frankrike. Bestyckningen utgörs bl.a. utav 32st ESSM (4st mk56) , 8st MM40 block 3, en mk49 mod3 RAM och en Oto Melara 76/62 Super Rapide... Edited August 26, 2009 by PB-Syte Quote
2Peter2 Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 Jag har sökt mej blodig i jakten på att hitta rätt fartyg men denna var svår! Quote
Perman Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 (edited) Ja, jag måste nog ge upp. Det är nog inte en fregatt. Detta fartyg är mycket mindre. Min första tanke var ett större patrullfartyg på kanske runt 500 ton från Sydkorea eller Taiwan, men jag har inte hittat några kandidater trots idogt letande. Sen tänkte jag på de japanska robotbåtarna av Hayabusa-klassen (som ju har just denna Oto Melara pjäs), men bryggfönstren lutar framåt på Hayabusa... Vafalls, trodde faktiskt inte att detta fartyg skulle vara så svårt att identifiera. Men jag får väll slänga in några ledtrådar! Beställare av dom sex enheterna i denna klassen är ett land i mellanöstern, och första enheten sjösattes nyligen på ett varv i Frankrike. Bestyckningen utgörs bl.a. utav 32st ESSM (4st mk56) , 8st MM40 block 3, en mk49 mod3 RAM och en Oto Melara 76/62 Super Rapide... Ajaj... Jag trodde du menade fjärran östern när du pratade om att det var rätt världsdel. Baynunah klassens korvetter från Förenade Arab Emiraten. naval.technology.com: Baynunah Synnerligen välbestyckade fartyg, men jag undrar om man inte har tagit i lite för mycket? Vad händer t ex om utrymmet där VLS cellerna är nedsänkta i förskeppet fylls med vatten vid grov sjö? De verkar även ha väldigt stor överbyggnad i förhållande till skrovet. /Per Edited August 26, 2009 by Perman Quote
PB-Syte Posted August 26, 2009 Report Posted August 26, 2009 (edited) Ajaj... Jag trodde du menade fjärran östern när du pratade om att det var rätt världsdel. Baynunah klassens korvetter från Förenade Arab Emiraten. naval.technology.com: Baynunah Synnerligen välbestyckade fartyg, men jag undrar om man inte har tagit i lite för mycket? Vad händer t ex om utrymmet där VLS cellerna är nedsänkta i förskeppet fylls med vatten vid grov sjö? De verkar även ha väldigt stor överbyggnad i förhållande till skrovet. /Per Visst är det Baynunah! Är också något skeptisk till hur väl dessa korvetter kommer att tåla lite grövre sjö, med tanke på hur mycket vikt man har placerat i/på överbyggnaden. Å andra sidan är hon relativt bred för sin längd, och jag gillar verkligen designen. Om klassen fungerar som avsett så kommer UAE:s flotta få sex extremt välbestyckade och kompakta fartyg! VLS systemen ligger dock inte i förskeppet utan på sidorna av hangaren... Edited August 26, 2009 by PB-Syte Quote
Recommended Posts