Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Har sett bilden tidigare och det rör sig, om jag inte helt tar fel, om HMS Barösund (19)

Visst är f.d. HMS Barösund, eller Barsund som hon uppenbarligen heter numera efter att ha blivit ombyggd till lustjakt.

Du såg nog bilden här : fallrepet.se: HMS Barösund (MUL 19) / Barsund (där jag lånade den med tillstånd)

Sällan roligt att se, men Barsund verkar väl ändå vara en av dom mer lyckade ombyggnaderna av f.d. militära svenska fartyg.

Andratenor äger frågan igen!

/Per

Edited by Perman
  • 2 weeks later...
Posted

Här har det varit stiltje ett bra tag nu så jag slänger upp en ny fråga. Klass, nationalitet, typ, etc.

FTGQUIZ1.jpg

:/

Posted

Det är ju ingen sport att identifiera ett fartyg som har sin namnsignal hissad.

Hur som helst är fartyget det franska stödfartyget Loire (A615).

/mdn

Posted

Något svårare, men fortfarande ganska lätt. Klass och land tack. (Den som inte klarar typ bör nog uppsöka Flashback istället.)

ubquiz.jpg

/mdn

Posted (edited)

Jag gissar att det är en brasiliansk ubåt av Tupi-klass eller tysk typ 209/1400 Mod 3.

/Per

Edited by Perman
Posted

Det är ett jävla fusk och oskick att ändra ett felaktigt svar på det där sättet, men det nya svaret är korrekt. Det är en brasiliansk Tupi, eller 209/1400 som tyskarna kallar den.

/mdn

Posted
Det är ett jävla fusk och oskick att ändra ett felaktigt svar på det där sättet, men det nya svaret är korrekt. Det är en brasiliansk Tupi, eller 209/1400 som tyskarna kallar den.

/mdn

Faktum är jag ändrade mitt svar under tiden som du uppenbarligen postade ditt, så jag såg inte ditt svar förrän jag hade lagt in mitt. Kanske borde jag ha uppdaterat sidan innan jag postade det ändrade svaret, men tänkte inte på att göra det.

Lämnar frågan fri eftersom jag inte kan bevaka.

/Per

Posted

Då slänger jag in en bild. Borde kunna gå ganska snabbt då det är en karakteristisk form. Klass och land/länder.

FTGQ1.jpg

Posted (edited)

Fartyget på bilden är en Australiensisk fregatt typ Adeleide! Som i sin tur är en licensbyggd variant av Amerikanska Oliver Hazard Perry! Fartygstypen brukas av USA, Australien, Polen, China (Taiwan!), Turkiet, Spanien, Bahrain och Egypten...

Edited by PB-Syte
Posted
Helt rätt PB-Syte!

B-)

Måste tyvär lämna frågan fri, har inte möjlighet att följa upp under dom närmsta dagarna... :-(

Posted
Tar åt mig av äran såklart men har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp en egen bild.

Bollen är fri!

Då tar jag initiativet. Här kommer en lätt fråga. Namn, typ och land tack. Jag har endast suddat idnumret.

flaggskeppg.jpg

/Per

Posted (edited)

Det är HTMS Chakri Naruebet (911) från thailändska flottan, byggd på Principe de Asturias i Spanien.

//lhenning

Edited by lhenning
Posted (edited)
Det är HTMS Chakri Naruebet (911) från thailändska flottan, byggd på Principe de Asturias i Spanien.

//lhenning

Japp, visst är det det. Namnet betyder ung. "In honor of the Chakri Dynasty". Fartygets nuvarande användande (med kraftigt reducerad besättning) inskränker sig tydligen till ett par vändor i Sattahip's hamn per månad för att exercera luftgruppen, som normalt består av 6 st spanskbyggda AV-8S Matador V/STOL flgp samt 4 st S-70B-7 Seahawk hkp.

Thai Aircraft Carrier HTMS Chakri Naruebet (CVH 911)

wikipedia: HTMS Chakri Naruebet

lhenning har initiativet!

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
Då tar jag över! Och min fråga blir då att ni ska berätta för mig vad vi har här: (Namn och land, tack)

//lhenning

Den mexikanska fregatten Ignacio Allende F-211 (-ex E-50, -ex Stein FF 1065) av amerikansk Knox-klass. Tagen ur tjänst i den amerikanska flottan den 19 Mars 1992 och struken från Naval Vessel Register on 11 January 1995. Formellt överförd till den mexikanska flottan den 29 Januari 1998 för 7 milj USD. För övrigt den enda Knox-klass fregatten med lv-robot. Ett åttaställigt Mk 128 lavettage för am Mk 25 Basic Point Defense System Sea Sparrow installerades på akterdäck (i stället för 20 mm Phalanx pjäsen som fanns tidigare), men enligt Combat Fleets 2003-04 så har inga robotar leverats (liksom inte heller några ASROC robotar för Mk 112 lavettaget i B-position). Med den lätta bestyckning som dessa fartyg har idag i den mexikanska flottan så är de mer att betrakta som kanonbåtar än fregatter.

wikipedia: USS Stein (FF-1065)

/Per

Edited by Perman
Posted

Det är Thailändska flottans HTMS Naresuan, en av två problemfyllda typ 053 fregatter som china byggde åt Thailand i mitten av 90 talet. Och tydligen så får man vad man betalar för... ;-)

Posted (edited)
Det är Thailändska flottans HTMS Naresuan, en av två problemfyllda typ 053 fregatter som china byggde åt Thailand i mitten av 90 talet. Och tydligen så får man vad man betalar för... :mellow:

Precis, visst är det problemfyllda HTMS Naresuan. Eller som Combat Fleets uttrycker det:

"Very lightly built, with firing of the 127 mm gun causing structural damage forward."

Och wikipedia:

"The ships came at 2,000 million baht each, much less than the 8,000 million baht price tag for Western-built frigates. The Royal Thai Navy, however, was dissatisfied with the quality of workmanship, and required extensive rework. Among other problems, the ships had extremely limited resistance to battle damage, virtually no damage control facilities, and only rudimentary fire-suppression systems; it also appeared that a hull breach would quickly lead to rapid flooding and loss of the ship."

HTMS Naresuan

Denna klass är ändå intressant tycker jag då den visar att det möjligen kan gå att bygga själva fartygen billigt i Kina och sedan utrusta dem med västerländsk elektronik och vapensystem. Den planerade installationen av ett åttaställigt lavettage för vertikalstartande lv-robotar (Evolved Sea Sparrow?) har dock utgått (av ekonomiska skäl?) enligt Combat Fleets. Ett något märkligt beslut kan man tycka då fartygen annars hade kunnat erbjuda visst lv-skydd åt Chakri Naruebet. Även bogsonaren är fortfarande av kinesisk MF typ, men är planerad att ersättas av en Raytheon DE-1160C LF (5,6/7,5/8,4 kHz) sonar. De bägge fartygen i klassen har en däckshangar och platta som kan ta emot en Agusta Westland Super Lynx 300 hkp (2 st beställda 2001). Dessa fartygsbaserade hkp är dock främst avsedda att användas i kriget mot knarkhandeln.

Att utrusta österländskbyggda fartyg med västerländsk elektronik och vapensystem är dock inget nytt. Redan på 60-talet så utrustade faktiskt finnarna 2 st sovjetiskt byggda fregatter av Riga-klass med ett brittiskt ubåtsjaktsystem av typ Hedgehog.

PB har initiativet! Nu börjar det ju bli fart på quizzen! :camo::)

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

Vilken fartygsklass befinner vi oss nu på? Bonuspoäng för specifik individ och vad hon är/var ökänd för... :unsure:

frga.jpg

Edited by PB-Syte
Posted (edited)
Vilken fartygsklass befinner vi oss nu på? Bonuspoäng för specifik individ och vad hon är/var ökänd för... :unsure:

ska vi tippa att det är CG-49 USS Vincennes som tog ned en iransk airbus

Edited by mdn