Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Här med ett annat torn

http://img145.imageshack.us/img145/7097/bpm24ij.jpg

Hittade denna sida: http://www.missing-lynx.com/reviews/russia/racjp.htm .... kolla omslaget på boken. :wub: Men ingen ordentlig ledtråd i texten...

Fast nu har jag hittat den: BPM-97.

Yes, Yes!!!! STOOOOOOOR GULDSTJÄRNA!!!!!!

BPM-97. Framtagen till de Ryska Gränsstyrkorna... Dock problem med pengar och inte alltför många tillverkade.. Kamaz är det som gör dem....

EDIT: BPM betyder ungefär Bepansrad Gränsstyrke Maskin

Bollen är din

Edited by Stella-Polaris
Posted (edited)

En får tacka för det. :wub:

Jag får tyvärr skicka upp telehjälmen i luften ett varv till och hoppas på att någon lyckas plocka den....

Intressant vagn, aldrig sett den förr. Förståligt när man fick lite info om den...

Edited by SBP
Posted
en M113 med vapenhuv från Hägglunds.

Precis vad jag tänkte när jag först såg bilden, men tänkte sedan att det kan ju inte stämma. 0:)

Posted
Det där är en Schweizisk Schützenpanzer 63, dvs en M113 med vapenhuv från Hägglunds.

Finns som modell i skala 1/35

The swede 0:)

Shitt.. en timme för sen.. FAN.. :D

/E

Posted

Jag får väl dra mitt strå till stacken..

Rökkastare: brittiska

Prismor: brittiska

Vapenhuven vågar jag säga är ett Peak Engineering med en 7,62mm GPMG

Eftersom the Swede har snöat in på pansarbilar på sistone så tror vi att det rör sig om något hjulgående.

Det enda hjulgående fordon med vapenhuven ovan som jag känner till är Saxon. Det enda andra fordon med den vapenhuven är för övrigt så vitt jag vet FV432 Trojan

uk_apc_saxon-45114089.jpg

Saxon utan Peak vapenhuven

EDIT:

Hittade en till kandidat som faktiskt är lite mer lik..

CRV_wVIXENpaget2.JPG

CVR (W) Vixen...

Men den har fortfarande hjul.. så helt ute o cycklade var jag ju ej..

Posted

pzquiz008.jpg

Ja, vad är det för ett fordon? Vilket fordon baseras det på? Vilket fordon har det fordon som fordonet baserats på lånat mycket (bland annat hjulupphängning och hjul) från.. Kan man svaret på den första delfrågan kan man garanterat de andra svaren också :D

Tack Swede för lånet av webbserverspejs :lala:

/E

PS Jag frågade min sambo på skoj, om hon visste vad det var, och till min stora förvåning gissade hon iallafall rätt på nationaliteten! Så nu har ni iallafall lite motivation att klara denna..

Posted

Det här duger ju inte, kom igen nu och gissa på Eriks fina bild.

Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna.

The Swede :huh:

Posted
Det här duger ju inte, kom igen nu och gissa på Eriks fina bild.

Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna.

The Swede :baskerPa:

Jag vet, jag vet!

Det är en..... javisst ja, det var ju min bild... :D

/E

Posted

Nu när polstjärnans pansartävling är över kanske det är läge att bumpa upp den gamla quizen igen..

pzquiz008.jpg

Vad är det för fordon, vilket fordon är det baserat på, vilket fordon har det fordonet lånat många delar från?

Det har givits en ledtråd: Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna.

/E

Posted (edited)
Nu när polstjärnans pansartävling är över kanske det är läge att bumpa upp den gamla quizen igen..

pzquiz008.jpg

Vad är det för fordon, vilket fordon är det baserat på, vilket fordon har det fordonet lånat många delar från?

Det har givits en ledtråd: Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna.

/E

det är fan illa när man får figurera som ledtråd i en quiz :Malaj:

får man gissa ryskt?

2S1, baserad på MT-LB och lånar många delar från den..

ytterst tveksam dock....

ryskt säger jag iaf...

Edited by Skuggan
Posted
Kan det vara en Israelisk Slammer, baserad på Merkavan som i sin tur betyder triumfvagn på Hebreiska?

EDIT:

Och det är det:

slammer_g.jpg

Och merkava I lånar delar från? Vad heter Slammer på hebreiska?

/E

Posted
Jag vet att Slammer heter Sholef på hebreiska.

Dock så vet jag faktiskt inte vart Merkava I har lånat delar ifrån. :baskerFN:

Nähä.. ställ dig i skamvrån.. För 2 av 3 skjuter ingen hare..

:P

/E

Posted

Jag vet att Slammer heter Sholef på hebreiska.

Dock så vet jag faktiskt inte vart Merkava I har lånat delar ifrån. :baskerFN:

Nähä.. ställ dig i skamvrån.. För 2 av 3 skjuter ingen hare..

:P

/E

Kan Merkava I ha delar från Leo 1A1? För jag vet att OTO-merala licenstillverkade dessa innan dom konstruerade Merkavan.

Annars så ser den där hörnan ganska lockande ut......

Posted

800px-Merkava-prototype-latrun-1.jpg

Det kanske framgår tydligare vilken vagn jag är ute och far efter iochmed denna bilden..

om inte annat kan jag nämna att följande delar kan vara hämtade från den vagnen jag menar:

bärhjul, bandspänning kanon och indirekt hjulupphängningen, som inte är samma, men arbetar enligt samma princip.

Finns säkert fler komponenter också..men det var dessa jag kunde på rak arm..

/E

Posted
FV4000-familjen

Ja, det hade räckt om du sagt Centurion eller Sho't :clap:

Men ja, det var Centurion jag ville åt. De tidiga körriggarna för Merkava var i stort sett bakochframvända centurionchassin med torn som balansvikt..

Hjulupphängningen är inte exakt den på Centurion, men en variant av horstmansystemet. Däremot så är pandspänning och bärhjul (dock ej spännhjul) hämtade från Centurion på tidiga Merkavor.

Needless to say, Merkava 4 har nog inte mycket Centurion i sig :lol:

/E