Stella-Polaris Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 (edited) Här med ett annat torn http://img145.imageshack.us/img145/7097/bpm24ij.jpg Hittade denna sida: http://www.missing-lynx.com/reviews/russia/racjp.htm .... kolla omslaget på boken. Men ingen ordentlig ledtråd i texten... Fast nu har jag hittat den: BPM-97. Yes, Yes!!!! STOOOOOOOR GULDSTJÄRNA!!!!!! BPM-97. Framtagen till de Ryska Gränsstyrkorna... Dock problem med pengar och inte alltför många tillverkade.. Kamaz är det som gör dem.... EDIT: BPM betyder ungefär Bepansrad Gränsstyrke Maskin Bollen är din Edited February 7, 2006 by Stella-Polaris Quote
SBP Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 (edited) En får tacka för det. Jag får tyvärr skicka upp telehjälmen i luften ett varv till och hoppas på att någon lyckas plocka den.... Intressant vagn, aldrig sett den förr. Förståligt när man fick lite info om den... Edited February 7, 2006 by SBP Quote
Stella-Polaris Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 (edited) Mer bilder på vagnen Här.. Passa på att öva upp er Ryska.. Prova annars översättningsprogrammet uppe i högra hörnet.. BPM-97 Edited February 7, 2006 by Stella-Polaris Quote
klarg carlsson Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Gissar hej vilt på en m113 med en sk minigun på tornet..... Quote
The Swede Posted February 7, 2006 Author Report Posted February 7, 2006 Det där är en Schweizisk Schützenpanzer 63, dvs en M113 med vapenhuv från Hägglunds. Finns som modell i skala 1/35 The swede Quote
106 Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 en M113 med vapenhuv från Hägglunds. Precis vad jag tänkte när jag först såg bilden, men tänkte sedan att det kan ju inte stämma. Quote
Erik_G Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Det där är en Schweizisk Schützenpanzer 63, dvs en M113 med vapenhuv från Hägglunds.Finns som modell i skala 1/35 The swede Shitt.. en timme för sen.. FAN.. /E Quote
The Swede Posted February 7, 2006 Author Report Posted February 7, 2006 Då jag vet att jag har rätt lägger jag ut en ny bild: The Swede Quote
Rickard N Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Om man skall vara petig är det en Schützenpanzer 63/73, men ok då Quote
Stella-Polaris Posted February 7, 2006 Report Posted February 7, 2006 Ser ut som ett Peak GPMG torn... Satt bla på Trojan men har alldrig sett trojan med så ful sida... Gjutjärn-------- kan vara andra sidan pölen..... Quote
The Swede Posted February 10, 2006 Author Report Posted February 10, 2006 rysk vagn polskt torn Är det inte, nej. Quote
Erik_G Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Jag får väl dra mitt strå till stacken.. Rökkastare: brittiska Prismor: brittiska Vapenhuven vågar jag säga är ett Peak Engineering med en 7,62mm GPMG Eftersom the Swede har snöat in på pansarbilar på sistone så tror vi att det rör sig om något hjulgående. Det enda hjulgående fordon med vapenhuven ovan som jag känner till är Saxon. Det enda andra fordon med den vapenhuven är för övrigt så vitt jag vet FV432 Trojan Saxon utan Peak vapenhuven EDIT: Hittade en till kandidat som faktiskt är lite mer lik.. CVR (W) Vixen... Men den har fortfarande hjul.. så helt ute o cycklade var jag ju ej.. Quote
Stella-Polaris Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Jag garanterar att så fula fordon inte kommer att vara med i ID tävlingen... (startar natten lörd/sönd). Quote
The Swede Posted February 10, 2006 Author Report Posted February 10, 2006 Jaha, Erik_G har telehjälmen. Quote
Erik_G Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Ja, vad är det för ett fordon? Vilket fordon baseras det på? Vilket fordon har det fordon som fordonet baserats på lånat mycket (bland annat hjulupphängning och hjul) från.. Kan man svaret på den första delfrågan kan man garanterat de andra svaren också Tack Swede för lånet av webbserverspejs /E PS Jag frågade min sambo på skoj, om hon visste vad det var, och till min stora förvåning gissade hon iallafall rätt på nationaliteten! Så nu har ni iallafall lite motivation att klara denna.. Quote
The Swede Posted February 17, 2006 Author Report Posted February 17, 2006 Det här duger ju inte, kom igen nu och gissa på Eriks fina bild. Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna. The Swede Quote
Erik_G Posted February 17, 2006 Report Posted February 17, 2006 Det här duger ju inte, kom igen nu och gissa på Eriks fina bild.Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna. The Swede Jag vet, jag vet! Det är en..... javisst ja, det var ju min bild... /E Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Nu när polstjärnans pansartävling är över kanske det är läge att bumpa upp den gamla quizen igen.. Vad är det för fordon, vilket fordon är det baserat på, vilket fordon har det fordonet lånat många delar från? Det har givits en ledtråd: Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna. /E Quote
Skuggan Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 (edited) Nu när polstjärnans pansartävling är över kanske det är läge att bumpa upp den gamla quizen igen.. Vad är det för fordon, vilket fordon är det baserat på, vilket fordon har det fordonet lånat många delar från? Det har givits en ledtråd: Den här triumfvagnen går inte av för hackor, Skuggan borde vara intresserad av denna. /E det är fan illa när man får figurera som ledtråd i en quiz får man gissa ryskt? 2S1, baserad på MT-LB och lånar många delar från den.. ytterst tveksam dock.... ryskt säger jag iaf... Edited February 21, 2006 by Skuggan Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 får man gissa ryskt? Ja, det får man, men svaret blir Njet! /E Quote
Mattsson Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 (edited) Kan det vara en Israelisk Slammer, baserad på Merkavan som i sin tur betyder triumfvagn på Hebreiska? EDIT: Och det är det också: Gjorde om bilden till länk istället Edited February 21, 2006 by Mattssonmannen Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Kan det vara en Israelisk Slammer, baserad på Merkavan som i sin tur betyder triumfvagn på Hebreiska? EDIT: Och det är det: Och merkava I lånar delar från? Vad heter Slammer på hebreiska? /E Quote
Mattsson Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Jag vet att Slammer heter Sholef på hebreiska. Dock så vet jag faktiskt inte vart Merkava I har lånat delar ifrån. Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Jag vet att Slammer heter Sholef på hebreiska. Dock så vet jag faktiskt inte vart Merkava I har lånat delar ifrån. Nähä.. ställ dig i skamvrån.. För 2 av 3 skjuter ingen hare.. :P /E Quote
Mattsson Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Jag vet att Slammer heter Sholef på hebreiska. Dock så vet jag faktiskt inte vart Merkava I har lånat delar ifrån. Nähä.. ställ dig i skamvrån.. För 2 av 3 skjuter ingen hare.. :P /E Kan Merkava I ha delar från Leo 1A1? För jag vet att OTO-merala licenstillverkade dessa innan dom konstruerade Merkavan. Annars så ser den där hörnan ganska lockande ut...... Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Det kanske framgår tydligare vilken vagn jag är ute och far efter iochmed denna bilden.. om inte annat kan jag nämna att följande delar kan vara hämtade från den vagnen jag menar: bärhjul, bandspänning kanon och indirekt hjulupphängningen, som inte är samma, men arbetar enligt samma princip. Finns säkert fler komponenter också..men det var dessa jag kunde på rak arm.. /E Quote
Mats Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 (edited) FV4000-familjen Edited February 21, 2006 by Mats Quote
Erik_G Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 FV4000-familjen Ja, det hade räckt om du sagt Centurion eller Sho't Men ja, det var Centurion jag ville åt. De tidiga körriggarna för Merkava var i stort sett bakochframvända centurionchassin med torn som balansvikt.. Hjulupphängningen är inte exakt den på Centurion, men en variant av horstmansystemet. Däremot så är pandspänning och bärhjul (dock ej spännhjul) hämtade från Centurion på tidiga Merkavor. Needless to say, Merkava 4 har nog inte mycket Centurion i sig /E Quote
Recommended Posts